تعریف حکایت (معنی لغوی و اصطلاحی واژه «حکایت» در زبان فارسی)

تعریف حکایت (معنی لغوی و اصطلاحی واژه «حکایت» در زبان فارسی)

حِکایَت، از انواع کوتاه داستان در ادبیات شفاهی و کتبی. در لغت‌نامه‌های فارسی اصطلاحات حکایت، قصه، افسانه، داستان، روایت، حدیث، سمر، نقل و مثل مترادف یکدیگر به‌کار‌رفته‌اند (نک‍ : لغت‌نامه ... ، نیز معین، فرهنگ ... ، ذیل واژه‌ها). این اصطلاحات در برخی از منابع گذشتۀ فارسی به‌کار‌رفته، و در بعضی دیگر، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. مثلاً در مرزبان‌نامه، بیشتر اصطلاحات افسانه و داستان به چشم می‌خورد (نک‍ : مرزبان بن رستم، ۲۹۱، ۳۰۶، ۶۹۳)؛ درصورتی‌که در برخی دیگر مانند اسرار ‌التوحید، صرفاً اصطلاح حکایت به‌کار‌رفته‌است (محمد بن منور، جم‍ ). 

ادامه نوشته

تدبر در قرآن دکتر محمد الهی خراسانی اسفند 1402 (تدبر در آیه 162 سوره انعام)

کرسی تدبر در قرآن

رمضان ۱۴۴۵

با ارائه استاد محمد الهی خراسانی

تدبر در آیات کلیدی قرآن

اسفند ۱۴۰۲ - مسجد خاتم‌الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله

جلسه ششم:

تدبر در آیه ۱۶۲ سوره انعام

قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

دانلود فایل با لینک مستقیم

آیین نامه مقالات مستخرج از رساله وزارت علوم

به استناد آیین نامه شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیین نامه آموزشی مقالات مستخرج از پایان نامه دوره دکترای تخصصی که در جلسه ای در این شورا تصویب شده است برای اجرا ابلاغ شد و برای دانشجویان  الزامی است.

آیین نامه مقالات مستخرج از پایان نامه وزارت علوم

 آیین‌ نامه ها به مقرراتی گویند که مقامات صلاحیت‌دار آن را وضع می کنند و در معرض اجرا قرار می دهند. چه هدف آن تسهیل اجرا و تشریح قانونی از قوانین موضوعه باشد؛ چه مواردی باشد که اساساً قانونی وضع نگشته است که. به آن نظام‌نامه گفته می شود. تفاوت اصلی قانون و آیین‌ نامه در مراجع تصویب‌کننده آن‌ می باشد؛ به گونه ای که قانون از مجالس تصویب می‌گردد، اما آیین‌نامه توسط سازمان دولتی تصویب می شود.می‌گردد، لازم به ذکر است که آیین‌نام ه‌های مغایر با قانون با دیوان عدالت اداری می باشد.

نمره مقاله مستخرج از رساله
حداکثر نمره ای که در جلسه ی دفاع توسط اعضاء هیات داوران برای دانشجو تعیین می شود 18 از 20 می باشد. 2 نمره از 20 نمره پایان نامه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد به مقاله و نمایشگاه اختصاص دارد که پس از ارائه مدارک مربوط به پذیرش یا چاپ مقاله مستخرج شده از پایان نامه و با نظر شورای پِژوهشی براساس نوع و درجه مجالت اختصاص می یابد.

در مواردی که مقاله بصورت مشترک بین دانشجو و استاد راهنما تهیه می شود، الویت نگارش اسامی به ترتیب نام دانشجو، استاد راهنما و استاد مشاور می باشد. طبق دستور نوشتن اسامی افرادی به غیر از دانشجو، استاد راهنما و مشاور مجاز نبوده و به چنین مقالاتی نمره تعلق نخواهد گرفت.

اگر اسم استاد راهنما اول باشد باید آدرس خود را عضو هیات علمی دانشگاه معرفی نماید. الزامی است دانشجو خود را دانش آموخته و یا دانشجوی دانشگاه معرفی نموده و آدرس دانشگاه را بعنوان آدرس خود قید کند و از درج عباراتی نظیر عضو هیات علمی سایر واحدهای دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات و یا دانشگاه های دولتی خودداری کند.

مؤلف اصلی:
شخص یا افرادی که مسئول نوشتن، تهیه مقالات و برقراری ارتباط با مجله هستند. نویسنده اصلی باید آدرس ایمیل خود را اعلام کند و همچنین با نشانه هایی مانند گیر کردن یا کشیدن خط زیر شناسایی کند.

با توجه به این که 2 نمره از پایان نامه به مقاله اختصاص داده شده است، لازم است که دانش آموز متعهد شود که مقاله را در مجله به نام دانشگاه و در یک زمان مشخص منتشر کند، مقاله در آن مجله به دانشگاه منتقل می شود زمینه و در مورد وقوع هر یک از موارد: عدم ارائه یک مقاله، انتشار یک مقاله در مجله دیگری با امتیاز پایین تر، موقعیت نویسندگان تغییر یا تغییر نام دانشگاه، با اشاره به آن ، دانش آموز به عنوان متخلف محسوب می شود و به طور قانونی به آن احترام می گذارد. در چنین مواردی، راهنمای دانش آموز مسئولیت پیگیری انتشار مقاله را مطابق با مقرره مورد تایید این مقرره خواهد گذاشت.

انصراف از تهیه و ارائه مقاله مستخرج از پایان نامه: در صورتی که دانشجو تمایلی برای نگارش، اخذ پذیرش و یا چاپ مقاله نداشته باشد، می تواند با اعلام به مسئول مربوطه انصراف خود را در این مورد اعلام نماید. در این صورت ارزیابی کیفی پایان نامه دانشجو حداکثر بسیار خوب و از نظر کمی حداکثر نمره 18 ارزیابی خواهد شد.

مهلت ارائه مقاله مستخرج از پایان نامه : جهت تخصیص نمره به مقاله، دانشجو موظف است حداکثر شش ماه پس از دفاع در صورت عدم وجود مشکل نظام وظیفه در خصوص برادران نسبت به ارائه مدارک و مستندات مربوط به مقاله و اخذ تائید استادان راهنما و مدیرگروه اقدام نماید و سپس به امور پژوهشی تحویل دهد.

مدارک مورد نیاز برای مقالات مستخرج از پایان نامه : 

الف: مقالات ژورنال ها: صفحه ی مجله. نامه پذیرش .اصل مقاله

ب: کتابچه کنفرانس

تمدید مهلت ارائه مقاله مستخرج از پایان نامه : با درخواست دانشجو و با در نظر گرفتن مراحل پیشرفت چاپ یا پذیرش مقاله و کیفیت و نوع مجله و با تایید شورای گروه تخصصی مربوطه و شورای پژوهشی، این مدت می تواند تا سه ماه تمدید شود مشروط بر اینکه هیچ گونه منعی برای طولانی شدن روند فراغت از تحصیل دانشجو وجود نداشته باشد.

عدم ارائه به موقع مدارک مقاله مستخرج از پایان نامه : بعد از مهلت داده شده در صورت عدم ارائه مدارک، دانشگاه مجاز خواهد بود نمره ی کسب شده در جلسه دفاع را به عنوان نمره نهایی در صورت جلسه دفاع درج نماید و حوزه پژوهش از پذیرش مدارکی که احتمالا بعد از مهلت مقرر توسط دانشجو و یا گروه تخصصی مربوطه ارائه می شود، معذور می باشد.

ثبت نمره مقاله مستخرج از پایان نامه: بررسی دقیق مجله ای که در آن مقاله چاپ می شود یا دریافت رسید چاپ پذیرفته نمی شود تا زمانی که اعتبار این مجله توسط شورای تحقیق مورد تایید قرار نگیرد و دانش آموز نمیتواند مقاله را تایید یا پذیرفته باشد. این فارغ التحصیل می شود و یا نمرات مقاله را دریافت می کند. پس از تعیین وضعیت مقاله دانشجویی و ارائه اسناد در زمینه نوشتن، پذیرش یا چاپ، نمره نهایی این پایان نامه توسط واحد تحقیقاتی تعیین می شود و توسط راهنمایی معلم و مدیر گروه تایید شده است.

مقاله علمی پژوهشی: تبیین وجودی شیطان از منظر فخر رازی (عین الله خادمی)

مقاله علمی پژوهشی: تبیین وجودی شیطان از منظر فخر رازی (عین الله خادمی)

عالمان اخلاق، عرفان، کلام، فلسفه، تفسیر و... هر کدام از حیثیات ویژه ای درباره چیستی، هستی و کارکردهای وجودی شیطان به مداقه پرداخته اند. هدف این پژوهش تبیین وجودی شیطان از دیدگاه فخر رازی است. فخر بر این باور است که شیطان از ماده شطن به معنای دور است و در اصطلاح به اجنه کافر اطلاق می شود. او در آثار مختلفش سه دلیل عقل برای وجود شیطان بیان کرده است. علاوه بر آن از طریق مراتب صدور افعال از حیوانات از جمله انسان دلیل منکران وجود شیطان را تبیین می کند و سپس از طرف مختلف نفوذ شیطان در انسان این دلیل را مورد نقادی قرار می دهد. او در تبیین جایگاه شیطان در عالم هستی، شیطان را ممکن الوجودی معرفی می کند که نه متحیز است و نه صفت برای یک شی متحیز است، بلکه آن را جزء ارواح سفلیه شریر و خبیث معرفی می کند.

پژوهش های هستی شناختی
 
اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1395 , دوره  5 , شماره  10 ; از صفحه 19 تا صفحه 30 .

دانلود

https://orj.sru.ac.ir/article_564_6cc92f01326f9ea47811b78fab74c9ae.pdf

مقاله تفاوت یا همسانی شیطان و ابلیس (مجله مطالعات قرآنی، مهدی ممتحن، زينب ترابی)

مقاله تفاوت یا همسانی شیطان و ابلیس (مجله مطالعات قرآنی، مهدی ممتحن، زینب ترابی)

شیطان فرینبنده آدم و حوا، بزرگترین مانع بشـریت بـرای رسـیدن بـه كمـال، و موجودی است كه در همه قرون و اعصار از بدو آفرینش آدم ابوالبشر تا قیام قیامت در پی اغوا و اغفال نوع بشر بوده؛ و به عزت الهی سوگند یاد كرده كه انسانهـا را گمراه كند. اصل واژه شیطان مفاهیم گستردهای را در بر دارد و هر موجود مـوذی، سركش و طغیانگر را شامل میشود، اما در متون متفاوت از این موجـود بـا تعـابیر مختلفی یاد شده كه از از آن میان واژه «ابلـیس» كـاربرد بیشـتری داشـته اسـت. موضوعی كه در این جستار بدان پرداخته خواهد شد، بررسی معناشـناختی ایـن دو واژه، و نیز تبیین یكسانبودن یا متفاوت بـودن دو واژه شـیطان و ابلـیس از منظـر آیات و روایات است.

كلیدواژه ها: ابلیس، شیطان، قرآن كریم، خلقت انسان

دانلود

http://qsf.iranjournals.ir/article_632895_302f2495da8a6e42ae117f712ddb441f.pdf

ادرس فصلنامه مطالعات قرآنی: http://qsf.iranjournals.ir

تفسیر آیه 16 سوره اعراف - قال فبما أَغْوَيْتَني‏ لَأقعدنّ لهم صراط المستقیم - (مقاله علمی-پژوهشی)

تفسیر آیه 16 سوره اعراف - قالَ فَبِما أَغْوَيْتَني‏ لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقيمَ - (مقاله علمی-پژوهشی)

ادامه نوشته

شیوه برخورد قرآن با ادعاهای مطرح شده (نقل قول ها در قرآن)

شیوه برخورد قرآن با ادعاهای مطرح شده (نقل قول ها در قرآن)

«آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلَّا الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ».

«من ايمان آوردم كه خدايى جز آنكه بنى اسرائيل به او ايمان آورده اند، نيست ومن از مسلمانان هستم»

قرآن، براى اينكه ديگران نپندارند كه ايمان درچنين لحظاتى نافع و سودمند است، فوراً نقد مى ‏كند و مى‏ فرمايد:

«آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ».

«آيا اكنون (ايمان مى آورى) در حالى كه در گذشته عصيان كردى و از مفسدان بودى».

پاسخ به وهابیت (جواز ساخت مسجد بر مقبره صالحان از دیدگاه قرآن)+سوره کهف آیه 21

پاسخ به وهابیت (جواز ساخت مسجد بر مقبره صالحان از دیدگاه قرآن)+سوره کهف آیه 21

«... قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً»

و جاء في التّاريخ أنّ العثور على أصحاب الكهف و انكشاف أمرهم كان في عصر انتصار التّوحيد على الشّرك، و كان قادة المشركين - الدّاعين إلى عبادة الأصنام - مندحرين مغلوبين، فاقتراح بناء المسجد جاء من المؤمنين باللَّه الموحّدين له سبحانه. فإذا كان بناء المسجد على قبور الصّالحين أو بجوارها علامة على الشّرك، فلماذا صدر هذا الاقتراح من المؤمنين؟!

و لماذا ذكر القرآن اقتراحهم من دون أيّ نقدٍ أو ردّ؟!

أ ليس ذلك دليلًا على الجواز؟

و ليس صحيحاً - قطعاً - أن يذكر اللَّه تعالى كلاماً للمشركين و يمرّ عليه بدون نقد إجمالي أو تفصيلي. أو يذكر اقتراحاً للمؤمنين فيه رائحة الشّرك من دون إيعاز إلى ردّه.

إنّ هذا «تقرير» من القرآن على صحّة اقتراح أُولئك المؤمنين، و هذا يدلّ على أنّ سيرة المؤمنين الموحّدين في العالم كلّه كانت جارية على هذا الأمر، و كان يُعتبر عندهم نوعاً من الاحترام لصاحب القبر و تبرّكاً به.

لقد كان الأولى للوهّابيّين أن يعرضوا المسألة على القرآن أوّلًا، ثمّ يبحثوا هنا و هناك عن حديث من الأحاديث الشريفة.

وبلاگ علوم قرآن و حدیث

ارزش قرائت قرآن در ماه مبارک رمضان

حضرت امام رضا (ع):

‌کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند را بخواند، مانند کسی است که در ماه های دیگر [کل] قرآن را ختم کرده باشد.

‌بحارالانوار، ج۹۶، ص ۳۴۰

توصیه های حضرت امام رضا ع برای آخر ماه شعبان

تلاش کن کوتاهی‌هایت را در ماه شعبان جبران کنی «دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) فِی آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَعْبَانَ فَقَالَ لِی یا أَبَا الصَّلْتِ - إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَى أَکْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْهُ (وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۰۱)»؛

بر امام‌ هشتم(ع) وارد شدم در آخرین جمعه از ماه شعبان که چند روزی به آخر ماه مانده بود. به من فرمود: ای اباصلت! بیشتر ماه شعبان گذشت و آخرین جمعه این ماه است. «فَتَدَارَکْ فِیمَا بَقِی مِنْهُ تَقْصِیرَکَ فِیمَا مَضَى مِنْهُ»؛ کوتاهی‌هایی را که در گذشته این ماه کردی، تدارک کن در آنچه از این ماه باقی مانده است. زیاد دعا بخوان و استغفار کن و قرآن تلاوت کن «وَ عَلَیکَ بِالْإِقْبَالِ عَلَى مَا یعْنِیکَ»؛ بر تو باد به اینکه رو آوری به کارهایی که برای تو سود و فایده دارد.«وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ»؛ زیاد دعا بخوان و استغفار کن و قرآن تلاوت کن.

تاریخ برگزاری کنکور دکتری 1404

اعلام زمان‌بندی برگزاری کنکور دکتری 1404

زمان ثبت‌نام و برگزاری آزمون دکتری 1404 از سوی سازمان سنجش اعلام شد.

زمان ثبت‌نام: ۲۹ مهر تا ۵ آبان ۱۴۰۳

زمان برگزاری: عصر پنجشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۳

بیشتر آیات قرآن قابلیت استخراج حکم فقهی دارند (دکتر محمدحسن زمانی)

بیشتر آیات قرآن قابلیت استخراج حکم فقهی دارند (محمدحسن زمانی)

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسن زمانی، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه و عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه قرآن مهم‌ترین سند دینی در اسلام و تنها سند وحیانی در روی زمین است، بر لزوم پژوهش‌های روزآمد قرآنی تاکید کرد و گفت: قرآن نسخه شفابخش آلام بشری اعم از فقر و بی‌سوادی و خصومت‌ها و ... است.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم تمامی علوم انسانی در کشورهای اسلامی باید برگرفته از قرآن باشد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده‌اند که حوزه و دانشگاه باید درصدد اسلامی سازی علوم انسانی باشند و راه‌اندازی موسساتی مانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، همچنین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه علوم انسانی وزارت علوم با همین هدف صورت گرفته است.

ادامه نوشته

لغات مربوط به هتل در زبان انگلیسی

لغات مربوط به هتل در زبان انگلیسی

a single room اتاق یه نفره

a double room اتاق دو نفره

twin beds اتاق دو تخته

a single bed تخت یه نفره

a double bed تخت دو نفره

airport فرودگاه

bus station / stop ایستگاه اتوبوس

the town center مرکز شهر

the port بندر

hospital بیمارستان

hotel هتل

motel مسافرخونه

travel agency آژانس مسافرتی

departure حرکت

arrival ورود، رسیدن

point of departure مبدا

destination مقصد

passport پاسپورت

passport control کنترل پاسپورت

money پول

bag کیف

suitcase چمدون

baggage بار سفر

 اصطلاحات زبان انگلیسی با کلمه Dead

اصطلاحات زبان انگلیسی با کلمه Dead

Dead ahead سر راست،درست سر راه

Dead colour رنگ مات

Dead end بن بست

Dead alive نیمه جان

Dead sleep خواب عمیق

Dead letter نامه بدون آدرس

Dead right کاملا درست

Dead laws قوانین منسوخ

Dead level کاملا مسطح

Dead plant گیاه خشکیده

Dead silence سکوت محض

Dead soil خاک غیرقابل کشت

Dead water آب راکد

Dead volcano آتشفشان خاموش (غیرفعال)

Dead wire سیم بی برق

Dead shot تیرانداز بی خطا،تیرانداز ماهر

Dead wall دیواره بدون پنجره

Dead soundصدای گرفته

Dead panچهره بی احساس

Dead letterنامه بدون آدرس

Dead beadخسته و کووفته

Dead heatبا هم‌برابر و مساوی

Dead luck.مطرود، محکوم

Dead cert برنده حتمی

Dead gone مرده و از یاد رفته

تفاوت Travel, Journey , Trip, Tour زبان انگلیسی

تفاوت کلماتTravel, Journey , Trip, Tour زبان انگلیسی

🍎 Trip

✅ به سفری گفته می‌شود که «کوتاه» است و معمولا زمان زیادی طول نمی‌کشد. مثلاً صبح زود حرکت کنیم و شب برگردیم

➡️ I went to a business trip yesterday

دیروز صبح به یک سفر کاری رفتم

🍎 Journey

✅ به مسافرتی گفته می‌شود که برخلاف Trip فاصلۀ قابل توجهی را طی کنیم و زمان بیشتری را نیز سپری کنیم.

➡️ My dad went on a long journey

پدرم به یک مسافرت طولانی رفت

🍎 Tour

✅ این کلمه هنگامی استفاده می‌گردد که بخواهیم در زمانی کاملا معین و برنامه‌ریزی شده از مبدأ به مکان خاصی برویم و درباره‌اش اطلاعات خاصی کسب کنیم و پس از مدت مشخص‌شده به مبدأ بازگردیم.

➡️ We went on a 10-day tour of Africa

ما به یه سفر 10 روزه به آفریقا رفتیم.

🍎 Travel

✅ این کلمه معنای گردش و نسبت به سه کلمه دیگر مدت طولانی تری دارد.

➡️ He has written a book about his travels

او کتابی در مورد سفرهایش نوشته است

تدبر در قرآن دکتر محمد الهی خراسانی اسفند 1402 (تدبر در آیه 81 سوره اسراء)

کرسی تدبر در قرآن

رمضان ۱۴۴۵

با ارائه استاد محمد الهی خراسانی

تدبر در آیات کلیدی قرآن

اسفند ۱۴۰۲ - مسجد خاتم‌الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله (جنت ۴)

جلسه چهارم:

تدبر در آیه 81 سوره اسراء

"وَ قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا"

دانلود فایل با لینک مستقیم

تدبر در قرآن دکتر محمد الهی خراسانی اسفند 1402 (تدبر در آیه 13 سوره حجرات)

کرسی تدبر در قرآن

رمضان ۱۴۴۵

با ارائه استاد محمد الهی خراسانی

تدبر در آیات کلیدی قرآن

اسفند ۱۴۰۲ - مسجد خاتم‌الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله

جلسه پنجم:

تدبر در آیه ۱۳ سوره حجرات

"يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

دانلود فایل با لینک مستقیم

معادل فارسی ضرب المثل و اصطلاح انگلیسی strike while the iron is hot

معادل فارسی ضرب المثل و اصطلاح انگلیسی strike while the iron is hot

to take advantage of an opportunity as soon as it exists, in case the opportunity goes away and does not return

He doesn't often make such offers - I'd strike while the iron is hot if I were you

ادامه نوشته

عطسه کردن انگلیسی gesundheit VS bless you

عطسه کردن انگلیسی gesundheit VS bless you

used to wish good health especially to one who has just sneezed

When English speakers hear achoo, they usually respond with either gesundheit or God bless you. Gesundheit was borrowed from German, where it literally means "health"; it was formed by a combination of gesund ("healthy") and -heit ("-hood"). Wishing a person good health when they sneezed was traditionally believed to forestall the illness that a sneeze often portends. God bless you had a similar purpose, albeit with more divine weight to the well-wishing. It was once believed that the soul could exit the body during a sneeze, causing ill health, so folks said "God bless you" to ward off this danger. Gesundheit, at one time, also served as a toast when drinking (much like its English counterpart, "to your health"), but this usage is now mostly obsolete.

بیست لغت انگلیسی که لازم دارید - سطح C1 C2

بیست لغت انگلیسی که لازم دارید - سطح C1 C2

Hello lovely students and welcome back to English with Lucy today we are going to talk about Advanced English our Focus today is on Advanced C1 C2 level verbs if you incorporate these verbs into your daily spoken English you will impress people especially if you say them in a very natural nonchalant way number one to advocate to Advocate this is to publicly support or recommend a particular policy or action an example the celebrity uses her social media platform to advocate for a more sustainable future or the politician advocated for greater economic equality for all citizens number two to amplify to amplify this is to make something louder or stronger to increase the effect or impact of something the megaphone amplifies the speaker's voice and makes it easier to hear or the digital marketing campaign Amplified the reach and impact of the Brand's message number three to articulate to articulate this is to express or explain something in a clear and effective way or to pronounce words clearly and distinctly

ادامه نوشته

لتتبعن سنن من کان قبلکم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم

لتتبعن سنن من کان قبلکم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم، قلنا یا رسول الله الیهود والنصارى ؟ قال فمن

قال رسول الله صلى الله علیه وآله وسلم:

«لتتبعن سنن من کان قبلکم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب تبعتموهم، قلنا یا رسول الله الیهود والنصارى ؟ قال فمن»(1).

وللباحث أن یتسأل عندما یقرأ هذا الحدیث المجمع على صحته، ماذا فعل الصحابة المقصودون بهذا الحدیث من فعل الیهود والنصارى حتى وصفهم رسول الله بأنهم یتبعونهم شبرا بشبر وذراعا بذراع حتى لو دخلوا جحر ضب لدخلوا مدخلهم.

ادامه نوشته

جدول محسابه امتیازات مصاحبه دکتری 2

جدول محسابه امتیازات مصاحبه دکتری 2

برای شرکت در مصاحبۀ دکتری باید دسته‌کم دورنمایی از نحوۀ امتیازدهی در مصاحبه دکتری داشته باشید جدول زیر نشان می دهد هر فعالیت آموزشی پژوهشی چند امتیاز دارد.

توجه داشته باشید که ممکن است در سالهای آتی این نوع امتیازدهی تغییر کند ولی کلیت آن معمولا به همین صورت است.

جدول های فوق دربردارندۀ امتیاز نحوۀ پاسخگویی به پرسش ها و میزان امتیاز آزمون های زبان انگلیسی msrt ، آیلتس و غیره می باشد. که به ویژه برای دانشجویان و داوطلبانی که مقاله ندارند بسیار کارگشاست.

جدول محسابه امتیازات مصاحبه دکتری 1

جدول محسابه امتیازات مصاحبه دکتری 1

برای شرکت در مصاحبۀ دکتری باید دسته‌کم دورنمایی از نحوۀ امتیازدهی در مصاحبه دکتری داشته باشید جدول زیر نشان می دهد هر فعالیت آموزشی پژوهشی چند امتیاز دارد.

جدول محسابه امتیازات مصاحبه دکتری 1

توجه داشته باشید که ممکن است در سالهای آتی این نوع امتیازدهی تغییر کند ولی کلیت آن معمولا به همین صورت است.

واژگان صفحه 215 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

واژگان صفحه 215 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

adaptation rather than explanation
clear evidence
companions of the Prophet(S)
disciples of Imams(AS)
exegesis
exegetes

ادامه نوشته

واژگان صفحه 227 و 228 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

واژگان صفحه 227 و 228 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

approbation
arrogance
backbiting he
benevolence
blameworthy
blemishes
disapprove
disobedience
dubious

ادامه نوشته

واژگان صفحه 241 و 242 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

واژگان صفحه 241 و 242 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

ablution

allegiance

announcement

architectural culmination

calligraphy

ادامه نوشته

واژگان صفحه 256 و 257 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

واژگان صفحه 256 و 257 کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته الهیات و معارف اسلامی 3

Find the Persian equivalents of the following terms and expressions and write them in the spaces provided

age of maturity

Allah's angelic forces

beauty of the soul

before Allah

ادامه نوشته

توصیف ماه رمضان در کلام امام حسن علیه السلام

بسم الله الرحمن الرحیم

امام حسن علیه السلام:

إنَّ اللهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضانَ مِضْمارا لِخَلْقِهِ، فَیَسْتَبِقُونَ فیهِ بِطاعَتِهِ إِلی مَرْضاتِهِ، فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا، وَقَصَّرَ آخَرُونَ فَخابُوا.

خداوند متعال ماه رمضان را برای بندگان خود میدان مسابقه قرار داد.پس عدّه ای در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودی الهی از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهی از روی بی توجّهی و سهل انگاری، خسارت و ضرر می‌نمایند.

تحف العقول،ص۲۳۴

تعریف تقریر در علم اصول+تقریر الله در قرآن

تقرير در لغت تقرير، مصدر قرر به معنای ثابت کردن و مستحکم نمودن است. از جمله معانی این واژه، بیان، بیان معنا با عبارتی واضح، اثبات، تأكيد، بیان موضع و موافقت و رضایت نسبت به آنچه از دیگری صادر شده، می باشد».

و به عبارتی تقریر بدان معنا است که: «مخاطب را بر اقرار و اعتراف به امری که ثبوت یا نفی آن نزد او قطعی است، وادار کنی».

و در جای دیگر آمده: «تقریر به معنای اقرار آوردن، به اقرار و اعتراف آوردن»، «کسی را در کار و مکان خود تثبیت کردن و او را به پیروی از حق وادار نمودن» است.

تقرير در اصطلاح

معنای اصطلاحی تقریر چندان تفاوتی با معنای لغوی آن ندارد و در حقیقت، یکی از مصادیق آن به شمار می رود.
به طور کلی در مورد تقریر می توان به دو دسته از تعاریف اشاره نمود

1- تعریف
تقریر به سکوت مقصود از تقریر معصوم (ع)، آن است که کسی در حضور وی کاری انجام دهد و ایشان علی رغم توجه و آگاهی نسبت به آن کار، در برابر آن سکوت نماید؛ مشروط به اینکه معصوم له در شرایطی باشد که اگر فعل آن شخص خطا بود، بتواند وی را متنبه نموده و خطایش را متذکر گردد؛ این امکان در صورتی فراهم خواهد آمد که اولا وقت کافی برای بیان خطای وی وجود داشته باشد؛ ثانیا مانعی از قبیل ترس و تقیه در کار نباشد؛ ثالثة احتمال تأثير ارشاد و تذکر وجود داشته باشد و موارد دیگری از این قبیل، سکوت نمودن معصوم ع از بازداشتن فاعل یا از بیان چیزی راجع به موضوع برای تصحیح آن، تقریر یا اقرار و یا امضای آن نامیده می شود

و به عبارت دیگر، تقریر، عبارت است از: «سکوتی از جانب معصوم در برابر تصرفی که با آن مواجه شده؛ پس سکوت وی دال بر امضا و تأیید آن عمل است؛ و در غیر این صورت بر معصوم لا واجب می بود که از آن عمل منع نموده و آن را نپذیرد؛ در نتیجه از عدم ردع، امضا و ارتضاء کشف می شود؟

البته همان گونه که اشاره خواهد شد، تعریف تقریر به سکوت، تعریف به اخص بوده و تقریر صرفا با سکوت انجام نمی پذیرد؛ درست تر آن است که گفته شود: معصوم نسبت به آن عمل، موضعی اتخاذ کند که نشان از رضایت ایشان باشد؛ خواه با سکوت خواه با غير آن.

۲- تعریف تقریر به عدم ردع

تقرير، عبارت است از اینکه معصوم از اعتقاد شخص یا جماعتی یا از انجام فعل توسط ایشان یا از جریان سیره ی آنها بر عملی، آگاهی یافته و در عین حال عملشان را انکار ننموده و ایشان را از آن عقیده، عمل و یا سیره منع نفرماید؛ البته به شرطی که ترس یا تقیه ای وجود نداشته باشد.

سکوت

مظفر، محمدرضا، اصول فقه، ج ۳، ص ۷۰ و نیز ر.ک: میرزای قمی، ابوالقاسم بن محمد حسن، قوانين الاصول، ص ۴۹۵

صدر، محمد باقر، دروس في علم الاصول، ج ۱، ص ۹۷


معصوم در اینجا به منزله تقریر چیزی است که از آنها صادر شده و حجت و دلیل بر صحت آن عقیده و جایز بودن آن اعمال و عادات است.

این تعریف گرچه نسبت به تعریف قبل از عمومیت بیشتری برخوردار است، اما باید اذعان نمود که هر عدم ردعی، دال بر تقریر نبوده و مشخصه ی اصلی تقریر یعنی نشانه ی رضایت بودن نیز باید در آن لحاظ شود.

از دو تعریف فوق می توان چنین نتیجه گرفت که تقریر در هر حال، امری وجودی است، ولی گاهی با امر عدمی مثل سکوت احراز می شود.

در مجموع باید بیان داشت که «تقریر، یکی از اقسام سه گاهی سنت و عبارت از اعمالی است که مردم مرتکب شده اند و رسول خدا بر آنان ایراد نگرفته و انکار نفرموده است.

به عبارتی تقریر، سکوت و عدم ردع عالمانه معصوم نسبت به فعل یا گفتار افراد است تقرير خداوند تقرير خداوند به معنای عدم نزول آیه ای بر خلاف آنچه اتفاق افتاده و متعرض نشدن پیامبرا با کلامی است که بیانگر مخالفت با آن باشد»؟

و به بیان دیگر، تقریر خداوند یعنی اینکه بندگان، عملی را انجام داده سپس در جهت تأیید آن، وحی نازل شود و یا بعد از انجام عمل توسط عباد، آیه ای در تأیید و یا رد آن فعل، نازل نگردد؛ اصولیان، عدم نزول وحی را در چنین مواردی، اقراری از جانب خداوند بر تأیید آن عمل و دلیلی بر مشروعیت آن می دانند.

پس از بیان مراد اصولیان از تقرير الله، بررسی جوانب این امر ضرورت می یابد

اشقر، در توضیح این مطلب می نویسد: «کفار درباره اعتقادشان به شرک و افترا، به تقرير خداوند نسبت به خودشان در این زمینه احتجاج می کردند؛ پس خداوند، حجتشان را بر ایشان رد نموده و فرمود: به زودی مشر كان (برای تبرئه ی خویش) می گویند: "اگر خدا می خواست، نه ما | مشرک میشدیم و نه پدران ما و نه چیزی را تحریم می کردیم. کسانی که پیش از آنها بودند نیز،

همین گونه دروغ می گفتند و سرانجام (طعم) کیفر ما را چشیدند. بگو: آیا دلیل روشنی (بر این موضوع) دارید؟ پس آن را به ما نشان دهید. شما فقط از پندارهای بی اساس پیروی می کنید، و تخمین های نابجا می زنید"

طبق دیدگاه وی)، تقریر خداوند حجت نیست؛ خداوند ظالمان را (از نعمت ها) برخوردار می گرداند و تا زمانی که شکی در آن نیست به ایشان مهلت میدهد و گاهی عفو می کند و می بخشد و این حق خداوند متعال است که فرموده: ولو شاء الله ما فعلوه .(۲)

در اینجا بحث در دو نوع از تقریر خداوند متعین می شود که عده ای از علما آن را حجت می دانند."

نوع اول: تقرير خداوند نسبت به آنچه از قضایا در کتابش بیان نموده است؛ در نتیجه، هر قضیه ای که در قرآن ذکر شده و خداوند بر بطلان آن تذکر ننموده، قضیه ای حق است و هر فعل یا امر یا نهی ای که در قرآن از شخصی صادر شده، حق است مگر زمانی که بر بطلان آن تذکر داده شده باشد.

دلیل بر این نوع تقریر، دو امر است:

۱- با بررسی آیات قرآن، می توان دریافت، رویه ی خداوند چنین است که هر گاه امری را حکایت می کند که مورد رضایت وی نبوده و با مطلبی را بیان می دارد که گمان می رود مراد نباشد، در چنین صورتی خداوند به بطلان آن اشاره نموده و با چیزی را می آورد که این توهم را از بین برده و این احتمال را دفع کند؛ مثال آن قول خداوند متعال است که فرمود: «آنها (مشركان ] سهمی از آنچه خداوند از زراعت و چهار پایان آفریده، برای او قرار دادند (و سهمی برای بتها!) و به گمان خود گفتند: این مال خداست! و این هم مال شرکای ما یعنی بت ها است! آنچه مال شركای آنها بود، به خدا نمی رسید ولی آنچه مال خدا بود، به شرکایشان می رسید! (آری، اگر سهم بت ها با کمبودی مواجه می شد، مال خدا را به بت ها می دادند اما عکس آن را مجاز نمی دانستند!) چه بد حکم می کنند که علاوه بر شرک، حتی خدا را کمتر از بت ها می دانند). و اما (حکم واقعی) آن را به سليمان - سيقول الذين أشركوا لو شاء الله ما أشركنا ولا آباؤنا ولا تحرمنا من شي، كذلك كذب الذين من قبلهم حتی اقرأ باستا قل قل عند گم من علم تخرجوه لنا إن تتبعون إلا الله و إن أنتم إلا تخرون» (انعام/۱۴۸)

- و اگر خدا می خواست، چنین نمی کردند. (انعام/۱۳۷). "- منیاوی، محمود، المعتصر من شرح مختصر الأصول من علم الأصول، ج ۱، ص ۱۸۱؛ عثيمين، محمد، شرح الأصول من علم الأصول، ج ۱، ص ۶۰

- و جعلوا لله ما را من الحرث و الأنعام تصيبنا قالوا هذا لله بزعمهم وهذا لشركائنا ما كان لشركابهم لا يصل إلى الله وما كان لله فهو يصل إلى شركائهم ساء ما يخونه (انعام/ ۱۳۶).  فهماندیم و به هر یک از آنان (شایستگی) داوری، و علم فراوانی دادیم.» و «هنگامی که منافقان، نزد تو آیند می گویند: ما شهادت می دهیم که يقينا تو رسول خدایی! خداوند می داند که تو رسول او هستی، ولی خداوند شهادت می دهد که منافقان دروغگو هستند و به گفته ی خود ایمان ندارند).

۲- خداوند کتابش را برای هدایت و ارشاد و تعلیم مردم نازل فرموده و آنچه را که برای ایشان تشريع نموده، بیان می کند و بر افعال بشری بدانچه خداوند برای ایشان به عنوان شرع و دین اراده کرده، حکم می کند؛ و خداوند کتابش را فرقان، هدایت، برهان، بیان و تبیان برای هر چیز نامیده است؛ بنابر این، مناسب نیست که برای احدی از مردم آنچه را که باطل است بیان کند و یا از تذکر نمودن بر بطلان آن، سکوت نماید؛ بنا بر این، از سکوت و عدم تذکر بر بطلان، رضایت خداوند به آن فهمیده می شود.

مثال: «قالوا نفقد صواع الملك و لمن جاء به حمل بعير و أنا به زعيم»

این آیه بر صحت دو عقد از توابع دین دلالت می کند؛ (یکی) عقد جعاله و آن عقدی به منزلهی عقد اجاره است؛ ليکن اجر عمل (جعل) جایز است که مجهول باشد؛ چنان که قول خداوند که فرمود و من جاء به جمل بعيره دال بر آن است؛ (دوم) عقد ضمان و آن عقدی است که برای متعهد شدن نفسی یا مالی وضع شده است؛ زیرا که واژه ی زعیم، مشتق از زعامت، و زعامت به معنای ضمان است و زعیم در قول خداوند لهم أيهم بذلك زعيم» به این معنا است.

و وجه دلالت آیه ی بیان شده بر دو عقد مذکور، آن است که بر مشروطیت این دو عقد در شرع يوسف دلالت می کند و اصل آن است که چنین عقودي منسوخ نشده باشد؛ پس ثابت می شود که در شرع ما نیز صحیح است»؟

-نفهمناها سليمان و كلا آتينا ځكما و علما (انبیاء /۷۹). - إذا جاءك المنافقون قالوا نشهد إنك لرسول الله و الله يعلم إنك لروله و الله يشهد إن المنافقين لكاذبون منافقون/1). " - اشقر، محمد سليمان عبدالله، افعال الرسول صلى الله عليه و سلم و دلالتها على الاحكام الشرعیه، ج ۲، صص ۱۵۵ -۱۵۶

- گفتند: «ما پیمائدی پادشاه را گم کرده ایم. و هر کس آن را بیاورد، یک بار شتر (غله) به او داده میشود و من ضامن این (پاداش) هستم!» (یوسف/ ۷۲)

- و هر کس آن را بیاورد، یک بار شتر (غله) به او داده می شود. (یوسف/۷۲)۔

- از آنها بپرس کدام یک از آنان چنین چیزی را تضمین می کند؟! (قلم /۴۰). "- جرجانی، ابوالفتح بن مخا وم، تفسیر شاهی، ج ۲ می ۱۶۷

شیخ انصاری در بحث استصحاب شرایع سابقه، مطلبی دارد که می توان از آن، به دلالت این آیه بر مطلوب ایرادهایی وارد نمود."

انوع دوم: تقرير خداوند نسبت به آنچه صحابه در عصر نزول وحی انجام می دادند؛ و منظور، تمام افعال صحابه حتى معاصی که چه بسا بعضی از ایشان انجام می دادند و آن را پنهان می کردند، نیست؛ بلکه مراد، تنها انجام افعالی است که شرع بدان امر نموده یا آن را اجازه داده است.(۳)

ابن تیمیه این نوع تقرير را بیان کرده و ملتزم شده که حجت است؛ وی می گوید: «منبع تشريعا، | قول و فعل و ترک قول و ترک فعل خداوند و رسول اوست، وی این مطلب را در تأیید گفتهى ابو سعید خدری در شأن عزله بیان کرده آنجا که گفته: «ما در زمان پیامبر عزل می کردیم در حالی که قرآن نازل می شد و اگر عملی منهی عنه می بود، قرآن از آن نهی می نموده

بسترهای تقریر

شامل احکامی است که دین اسلام آورده و علما آن را در سه مقوله منحصر تقریر پیامبر دانسته اند:

۱) اصول اعتقادی؛ ۲) مبادی اخلاقی؛ ۳) احکام عملی."

١- اصول اعتقادی هر گاه پیامبر اعتقاد شخصی از آحاد امت را تقریر نماید در حالی که تمام شروط تقریر فراهم باشد، این مطلب دلالت بر صحت و عدم تعارض آن اعتقاد با دین می کند».*

مثال: حديث معاويه بن حکم سلمی که چنین روایت می کند: «کنیزی داشتم که گوسفندان مرا به چرا می برد، روزی مطلع شدم که ناگهان گرگ، گوسفندی از گله را برده است؛ من هم متاسف شده و بر صورت کنیز سیلی زدم؛ بعد از آن در حالی که این کار بر من گران آمده بود، نزد پیامبر

- انصاری، مرتضی بن محمد امین، فرائد الاصول، ج ۳، صص۲۳۰ - ۲۳۱۔ - برای مصادیق بیشتر ر.ک: صافات/۱۴۱؛ آل عمران /۴۴؛ سبأ /۱۳.

دعا برای سلامتی امام زمان دعای ویژه و سفارش شده ماه رمضان

سفارش ویژه دعا برای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در تمام ماه رمضان.

عَنِ (الأئِمَّةِ) الصّالِحینَ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ:

تُكَرِّرُ فِي لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذَا اَلدُّعَاءَ سَاجِداً وَ قَائِماً وَ قَاعِداً وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ وَ فِي اَلشَّهْرِ كُلِّهِ وَ كَيْفَ مَا أَمْكَنَكَ وَ مَتَى حَضَرَ مِنْ دَهْرِكَ تَقُولُ بَعْدَ تَمْجِيدِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ اَلصَّلاَةُ عَلَى اَلنَّبِيِّ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ -: اَللَّهُمَّ كُنْ لِوَلیِّکَ فُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ ( الحجة بن الحسن علیه السلام) فِي هَذِهِ اَلسَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلاً وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلاً .

❇️از ائمه علیهم السلام روایت شده که فرمودند:

در شب بيست و سوّم ماه رمضان مكرّر در حال سجده ، ايستاده و نشسته و بلکه در هر حال كه هستى و نيز در كلّ‌ اين ماه و در طول عمرت به هر صورت كه ممكن شد اين دعا را مكرّر بخوان . به اين صورت كه بعد از حمد و ستايش خداوند متعال،و صلوات بر پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله بگو: «اللّهمّ‌،كن لوليّك ... : خدايا، در اين لحظه و در تمام لحظات، ولی و نگاهدار و راهبر و يارى گر و راهنما و ديدبان ولىّ‌ات حضرت حجّة بن الحسن علیه السلام باش،تا او را به صورتى كه خوشايند اوست ( و همه از او فرمانبرى مى‌نمايند) ساكن زمين گردانيده،و مدّت زمان طولانى در آن بهره‌مند سازى.

کافی ج۴ ص۱۶۲

مصباح المتهجد ج۲ ص۶۳۰

اقبال الاعمال ص۸۵