اهمیت حسابرسی از نفس (فرمایشات آیت الله جوادی آملی)

آیت الله العظمی جوادی آملی:

«رازتان را حفظ بکنيد. سری به دلتان بزنيد ببينيد که اين دلتان سر جايش هست يا نه؟ کسی آمد يا نه؟ در را باز کرد يا نه؟ ما الا و لابد هر شب مسئول هستيم که سری به دل بزنيم، ببينيم چه کسی آمده و چه کسی رفته؟ چون با او کار داريم. فرمود: اين را قلعه کنيد، دژ کنيد، کليد هم دست خودتان باشد. صاحبدل، صاحبدل که در ادبيات ماست يعنی اين؛ يعنی مواظب قلبش است، کليد دستش است. مگر آدم هر چيزی را به دل خودش راه مي‌دهد؟»

درس اخلاق ٩٧/٩/٢٩

متن خوانی تخصصی زبان انگلیسی رشته علوم قرآن و حدیث (دکتر مصطفوی)

متن خوانی تخصصی زبان انگلیسی رشته علوم قرآن و حدیث (دکتر مصطفوی)

Understanding the Importance of English in Quranic and Hadith Sciences

In today’s global academic environment, English has become a key language for scholarly communication—even in traditionally Arabic-based disciplines such as Quranic and Hadith sciences. Students and researchers in this field must now engage with a wide range of English-language sources, including peer-reviewed articles, academic books, and conference papers

ادامه نوشته

ظرفیت دانشگاه های دولتی روزانه مقطع دکتری علوم قرآن و حدیث 1404

تعداد پذیرش دانشجو دکتری ۱۴۰۴ الهیات گرایش گرایش علوم قرآن و حدیث

روزانه در دانشگاه‌های دولتی: ۹۰ نفر

شبانه در دانشگاه‌های دولتی: ۱۰ نفر

غیرانتفاعی: ۲۷ نفر

پردیس خودگردان: ۵ نفر

جمع نهایی پذیرش مقطع دکتری : ۱۳۲ نفر

آیت الله حائری شیرازی: امیرالمؤمنین(ع)؛ حریص در تولید و زاهد در مصرف

آیت الله حائری شیرازی: امیرالمؤمنین(ع)؛ حریص در تولید و زاهد در مصرف

من در یک جلسه‌ای برای ائمۀ جمعۀ استان بوشهر صحبت می‌کردم. عرض کردم وقتی برای مردم صحبت می‌کنید در حرف‌هایتان دو طرف را لبه‌گذاری کنید. این طرفش را بگویید، آن طرفش را هم بگویید.

اگر می‌گویید علی (علیه السلام) لباسش دو سه درهمی بود، و غذایش هم همین نان خالی بود، راست است؛ اما آن طرفش را هم بگویید که ایشان گفت که من امروز اگر فقط زکات اموالم را به همۀ بنی‌هاشم بدهم، همه‌شان غنی می‌شوند! زکات مالش چهل هزار دینار بود! دیۀ یک انسان، هزار دینار است. یعنی زکات حضرت می‌شود چهل برابرِ دیۀ یک انسان. یعنی حدود یک میلیارد تومان! (*). زکات هم، یک بیستمِ مال است. یعنی درآمدش هم آنطور بوده است!! اما [ایشان این پول کلان را] در خانه نبرده. اسلام این است.

نتیجه کار ما این شده که مؤمنان با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. علی (ع) بزرگ‌ترین تولید‌کننده و در زمینه مصرف، زاهدترینِ اهل عالم بود و این خودش هنر است.

چون ما از تولید ایشان نگفته‌ایم به تولید کم قانع شده‌ایم و حال با مشکلات اقتصادی روبرو هستیم. این در حالی است که باید در بحث تولید حریص بود. ما نباید به تولید و علم کم قانع باشیم. هرچه در آمدتان بیشتر باشد بهتر می‌توانید خدمت کنید. هرچه مقتدرتر و باسوادتر باشید، بهتر است.

ترتیب دانشگاه های شهریه ای از لحاظ قیمت (مقطع دکتری)

۱- پردیس خودگردان

۲- غیرانتفاعی/دانشگاه آزاد

۳- نوبت دوم (شبانه)

۴- پیام نور


نکته ی مهم: ممکن است در برخی از رشته ها بین دانشگاه های فوق جابجایی صورت گیرد.

مهلت اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری 1404

مهلت اعتراض به نتایج اولیه آزمون دکتری 1404 تا تاریخ 12 اردیبهشت 1404 می باشد

نام دانشگاه های مقطع دکتری تفسیر تطبیقی

نام دانشگاه های مقطع دکتری تفسیر تطبیقی

رشته تفسیر تطبیقی تنها در دو دانشگاه در سطح کشور در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد:

۱- دانشگاه دولتی قم (سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۷ نفر)

۲ـ دانشگاه دولتی یزد (سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۶ نفر)

نام دانشگاه های مقطع دکتری در رشته علوم و معارف نهج البلاغه

نام دانشگاه های مقطع دکتری در رشته علوم و معارف نهج البلاغه

رشته علوم و معارف نهج البلاغه تنها در دو دانشگاه در سطح کشور در مقطع دکتری دانشجو می پذیرد:

۱- دانشگاه دولتی روزانه کاشان (سال ۱۴۰۴ ظرفیت ۴ نفر)

۲ـ دانشگاه دولتی روزانه میبد یزد (سال ۱۴۰۴ ظرفیت 3 نفر)

هزینه هر ترم دانشگاه آزاد مقطع دکتری

هزینه هر ترم دانشگاه آزاد مقطع دکتری هر ترم حدود 35 تا 42 میلیون تومان


تذکر بسیار مهم

هزینه مذکور در بالا، تقریبی است برای آگاهی از مبلغ دقیق باید با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

حدود هزینه هر ترم دانشگاه پیام نور مقطع دکتری

دانشگاه پیام نور هر ترم حدود ۸ تا 12 میلیون تومان

کلاس ها هر دو سه هفته یک بار انجام می شود.

تذکر مهم: مبلغ بالا، تقریبی است برای آگاهی از مبلغ دقیق باید با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید

حدود هزینه دانشگاه های پردیس مقطع دکتری سال گذشته

حدود هزینه دانشگاه های پردیس مقطع دکتری سال 1403

25 تا 35 میلیون تومان هر ترم

این مبلغ تقریبی است و ممکن است تغییراتی داشته باشد برای آگاهی دقیق تر از دانشگاه مورد نظرتان سوال کنید

حدود هزینه هر ترم هزینه دانشگاه شبانه نوبت دوم (مقطع دکتری)

هزینه دانشگاه شبانه نوبت دوم هر ترم

هر ترم حدود 10 تا 15 میلیون تومان

توجه نکته بسیار مهم: این عدد، تقریبی است برای آگاهی از مبلغ دقیق، حتما باید با دانشگاه مورد نظرتان تماس بگیرید.

اعضای هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد

گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد

آقای دکتر رسول محمدجعفری

گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شاهد

رشته تحصیلی: علوم قرآن و حدیث

مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی

مرتبه علمی: دانشیــار

ایمیل:????@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212441

رزومه


خانم دکتر ثریا قطبی

رشته تحصیلی: علوم قرآن و حدیث

مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی

مرتبه علمی: دانشیار

ایمیل:sghotbi@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212458


خانم دکتر لاله افتخاری

رشته تحصیلی: علوم قرآن و حدیث

مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی

مرتبه علمی: استادیار

ایمیل:????@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212459


آقای دکتر علی حسن نیا

رشته تحصیلی: الهیات و معارف اسلامی

مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی

مرتبه علمی: دانشیـار

ایمیل:????@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212405

رزومه


آقای اصغر هادوی

رشته تحصیلی: فقه و اصول

مدرک تحصیلی: حوزوی سطح چهار

مرتبه علمی: دانشیــار

ایمیل:????@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212467


آقای دکتر حسن اصغرپور

رشته تحصیلی: علوم قرآن و حدیث

مدرک تحصیلی: دکترای تخصصی

مرتبه علمی: دانشیــار

ایمیل:H.asgharpour@shahed.ac.ir

شماره تماس: 51212400

منبع: https://hum.shahed.ac.ir/educational-groups/department-of-quran-and-hadith-sciences

فرصت انتخاب رشته دکتری 1404

اطلاعیه زمان انتشار كارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی مقطع دكتری«Ph.D.» (نیمه‌متمركز) سال 1404

https://www.www.sanjesh.org/fa-IR/sanjesh/4936/news/view/14591/11899/Staging

فرصت انتخاب رشته در سایت سنجش دوشنبه تا پنجشنبه همین هفته

شهید احمد ابراهیمی قلجقی

اذانی که در دل آتش جنگ، روحیه رزمندگان را زنده کرد

هنگامی که آتش جنگ تحمیلی شعله‌ور شد، شهید احمد ابراهیمی قلجقی نتوانست در برابر ندای «هل من ناصر» بی‌تفاوت بماند. او که تا پیش از آن در کلاس‌های درس به تبلیغ دین مشغول بود، این بار سلاح ایمان را به دوش گرفت و راهی جبهه‌های نبرد شد.

در یکی از شب‌های سرد و تاریک، در حالی که صدای رگبار گلوله‌ها از اطراف به گوش می‌رسید و هر لحظه احتمال حمله دشمن وجود داشت، شهید ابراهیمی قلجقی به میان رزمندگان رفت و در حالی که در دستش یک قرآن کوچک داشت، با صدای آرام اما پر از ایمان، شروع به خواندن اذان کرد.

در این لحظه، صدای اذان احمد نه تنها برای رزمندگان به‌عنوان دعوت به نماز، بلکه به‌عنوان یادآوری از هدف‌های بزرگ‌تر و آرمان‌های والای انقلاب بود. هر کلمه‌اش در دل‌های رزمندگان می‌نشست و آن‌ها را به یاد شهادت و ایستادگی می‌انداخت.

آن شب، در حالی که دشمن آماده حمله بود، روحیه‌ای که شهید ابراهیمی قلجقی با کلمات و اذان خود به رزمندگان بخشید، معجزه کرد. بسیاری از رزمندگان بعدها اعتراف کردند که با شنیدن اذان او، استقامت و قدرتی دوباره پیدا کردند و توانستند در برابر سخت‌ترین شرایط به‌طور قهرمانانه مقاومت کنند.

تعداد سهمیه مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث سال 1404+نام دانشگاه ها

تعداد سهمیه مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث سال 1404+نام دانشگاه ها

https://s6.uupload.ir/files/screenshot_2025-04-20-15-00-15-389_cn.wps.xiaomi.abroad.lite_haz9.jpg

دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری 1404

دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری 1404

دانلود فایل با لینک مستقیم

تبریک به مسئولان محترم دانشگاه شیراز (رتبه 5 رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران ISC 140)

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران ISC 1404

تبریک به مسئولان محترم دانشگاه شیراز (رتبه 5 رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران ISC 140)

لینک خبر اصلی

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران ISC 1404

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از اعلام نتایج رتبه بندی و ارزیابی ۱۱۵ دانشگاه دولتی و ۲۱ دانشگاه غیردولتی کشور توسط گروه رتبه بندی ISC خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدمهدی علویان مهر اظهار داشت: معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی (ISC): دانشگاه ها، در 6 حوزه آموزش (25 درصد)، پژوهش (20 درصد)، فناوری و نوآوری (15 درصد)، مرجعیت و دیپلماسی علمی و فناوری (15 درصد)، فرهنگی- اجتماعی و دانشجویی (15 درصد) و مدیریت و بهره وری (10 درصد) می باشد.

وی افزود: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می­شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­ شود. در جدول 1 معیارهای اصلی نشان داده شده است.

نتایج رتبه بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ایران ISC 1404

منبع:

https://www.msrt.ir/fa/news/90957/%D9%86%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D8%AC-%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-isc-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%B4%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

معادل فارسی مناسب برای حالت فعلی واژه ی Warrant

To make a particular activity necessary


Obviously what she did was wrong, but I don't think it warranted such a severe punishment

موجّه نیست، توجیهی ندارد، مجاز نیس، دلیلی ندارد و...


It's a relatively simple task that really doesn't warrant a great deal of time being spent on it

اونقدر زمان گذاشتن براش لازم نی، موجه نیست توجیهی ندارد.

معرفی مختصر کتاب المحصل فخر رازی

کتاب المُحَصَّل؛ و هو محصل افکار المتقدمین و المتاخرین من الحکماء و المتکلمین نوشته ابو عبدالله محمد بن عمر بن حسین ؛فخر الدین رازی از عالمان قرن ششم و هفتم هجری کتابی است کلامی که با هدف ترتیب دادن مباحث و ایجاد نظمی منطقی در مطالب کلام اشعری تالیف شده است.

۱ - معرفی

فخر الدین رازی تقریبا آخرین شخصیت بزرگی است که وی را حامی کلام اشعری دانسته‌اند.

وی در کتابهای شرح اشارات ، المحصل و بسیاری از آثار کلامی - فلسفی خود به نقد ابن- سینا و دیگر مشائیان پرداخت. تلاش گسترده اما پراکنده فخر رازی به گستردگی کلام اشعری منجر شد و مطالب زیادی از نگرشهای فلسفی را در کلام اشعری وارد ساخت.

نگرش‌ها و روشهای فلسفی فخر رازی به دلیل آنکه وی کمتر نگاه اثباتی به مسائل فلسفه داشت هیچگاه به تمرکزی دست نیافت و برای تفکر کلامی وی هسته‌ای مرکزی به وجود نیاورد. تنها کتاب مهم او که می‌توان گفت با هدف ترتیب دادن مباحث کلامی و ایجاد نظمی منطقی در مطالب کلام اشعری تالیف شده، کتاب المحصل است. بررسی این کتاب میزان تاثیر آن در کتب کلامی بعدی یا تنظیم کلام اسلامی بر مبنای نگرش فلسفی را نشان می‌دهد و به ما می‌گوید که آیا چنان که برخی گمان کرده‌اند می‌توان المحصل را پایگاه کلام فلسفی دانست یا نه؟

«المحصل» چنانچه از نامش پیداست اولا ما حصل اندیشه‌های فخر رازی و ثانیا نتیجه و محصول آراء و اندیشه‌های فلاسفه و متکلمان متقدم و متاخر می‌باشد. البته بسیاری از دیدگاههایی که فخر رازی در المحصل ارائه کرده است، گذشتگان بدان پرداخته‌اند اما رازی در ایضاح و شرح و بیان آنها به نکات تازه‌ای اشاره می‌کند. این کتاب شامل فلسفه مشائی از ارسطو تا ابن سینا است و به مناقشه در واجب الوجود و ممکن الوجود بودن عالم پرداخته است.

وی در نزاع فیما بین متکلمان و فیلسوفان در اثبات وجود خداوند که گروه اول درباره آن به حدوث عالم و دسته دوم به امکان آن استناد جسته‌اند، بین این دو دیدگاه، به دیدگاه فلاسفه تمایل پیدا کرده می‌گوید: «علة الحاجة الی المؤثر لما سبق الامکان لا الحدوث».

۲ - ساختار کتاب

المحصل در چهار بخش اصلی تنظیم شده است:

بخش اول به مقدماتی چون منطق و تکلیف مؤمن و اثبات وجود خداوند می‌پردازد.

بخش دوم مشتمل بر بحث‌هایی درباره وجود و عدم،واحد و کثیر ،علت و معلول و دیگر مباحث عمومی فلسفه است.

در بخش سوم سخن از صفات الهی با استفاده از آیات قرآن کریم است.

و بخش چهارم به مباحثی از قبیل نبوت و معاد اختصاص یافته است. [۱]

۳ - شروح بر کتاب

المحصل دارای شروح متعددی است که از آن میان به معرفی چهار شرح ذیل بسنده می‌شود:
۱- شرحی ناقص بر المحصل نوشته شاگرد فخر رازی؛قطب الدین ابو اسحاق ابراهیم بن علی محمد السلمی .
۲- شرح عز الدین عبد الحمید بن هبة الله بن ابی الحدید.
۳- « تلخیص المحصل » خواجه نصیر الدین طوسی.
۴- شرح علی بن عمر بن علی الکاتب القزوینی که «المفصل فی شرح المحصل» نام دارد.

۴ - نسخه شناسی

۴.۱ - نسخ خطی
۱- نسخه کتابخانه ایاصوفیا در استانبول به شماره ب ۲۳۵۱ مربوط به سال ۶۱۶ ه. ق.
۲- نسخه دار الکتب المصریة؛ مصر به شماره ۲۶۸، مربوط به سال ۶۱۶ ه. ق.
۳- نسخه کتابخانه طوبقابی؛ استانبول به شماره ۳۱۹۹ مربوط به ۶۱۷ ه. ق.
۴- نسخه کتابخانه عاطف افندی؛ استانبول به شماره ۱۳۶۵ مربوط به ۸۸۱ ه. ق.
۵- نسخه کتابخانه کوپرلی؛ استانبول به شماره ۸۵۱ مربوط به ۶۶۴ ه. ق.
۶- نسخه کتابخانه راغب پاشا؛ استانبول به شماره ۷۹۱ مربوط به ۶۸۸ ه. ق.
و چند نسخه دیگر که دارای تفاوتهایی با یکدیگر هستند. پژوهشگر نسخه حاضر در برنامه به معرفی نسخ خطی این اثر پرداخته و مهمترین وجوه تفاوت آنها را یادآور شده است.
نسخه حاضر در برنامه با مقدمه و تحقیق آقای دکتر حسین اتای در قطع وزیری با جلد گالینگور در ۶۰۸ صفحه برای بار نخست در سال ۱۴۱۱ ه. ق/ ۱۹۹۱ م توسط انتشارات «مکتبة التراث» قاهره ؛ منتشر شده است.

۵ - پانویس

۱. المحصل‌،فخر رازی،ص۴۸۹به بعد.

۶ - منبع
نرم افزار خواجه نصیرالدین طوسی،مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

معرفی مختصر کتاب القضاء ملا علی کنی طهرانی

کتاب القضاء من کتاب تحقیق الدلائل فی شرح تلخیص المسائل قسمت «کتاب القضاء» از شرحی است که ملا علی کنی طهرانی (1220- 1306ق) بر کتاب «تلخیص المسائل» خود اوست که توسط قسمت فقه مجمع بحوث الاسلامیة منتشر شده است.

این کتاب گران‌سنگ، مفصل‌ترین اثری است که در موضوع قضا و قضاوت نگاشته شده و دربردارنده آراء برخی از فقها با موضوع قضا و قضاوت است و شیخ آقا بزرگ تهرانی آن را چنین وصف می‌کند: «این کتاب بنا بر تمام اقوال کسانی که آنها را درک کرده‌ایم از جواهر، دقیقتر و استوارتر است»[۱].

بر اهل اجتهاد و تحقیق پوشیده نیست که نگارش چنین موضوعی، به پژوهش‌های بسیار نیازمند است و این کتاب نتیجه تلاش علمی و چکیده آموزه‌هایی است که عقول فقهای شیعه در مسائل این کتاب بدان رسیده است[۲].

این اثر، جامع تمام مباحث قضایی و دربردارنده موضوعاتی اعم از معنای قضا و قضاوت، احکام قضا، وجوب قضاوت، شروط قاضی، راه‌های ثبوت ولایت بر قضا، آداب قضاوت، ارتزاق قاضی، طرق و راه‌های اثبات دعوا، صدور حکم و کیفیت آن، شهود و بینه، اقرار، قسم، قضاوت بر غایب و… است[۳].

این اثر از دیدگاه صاحب‌نظران یکی از بهترین متون فقهی در موضوع قضاوت و قضا است و مؤلف این کتاب از رجال فقهی و علمی و تحصیل کرده حوزه علمیه نجف و از شاگردان برجسته فقیه بزرگ صاحب جواهر است که پس از برگشتن به تهران از جایگاه ممتاز و مرجعیت علمی- سیاسی و اجتماعی در زمان حکومت قاجار برخوردار بود[۴].

مطالب کتاب، در پنج جلد تنظیم شده و مباحث، با مقدمه مفصلی از محقق آغاز گردیده که در آن، ضمن تشریح معنای فقه و ادوار مختلف آن از عصر غیبت و پس از آن و نیز وضعیت فقه و اصول در قرن سیزدهم هجری، به شرح حال و ترجمه مفصل شارح، پرداخته شده و اطلاعای پیرامون مشایخ وی، تشیع در ایران در عصر او، شاگردان، آثار علمی، وفات و مدفن او، در اختیار خواننده قرار گرفته است[۵].

پانویس
ر.ک: بی‌نام
همان
همان
همان
مقدمه، ص7- 83
منابع مقاله
مقدمه کتاب.
بی‌نام، «تازه‌های نشر؛ جلد سوم مفصل‌ترین کتاب در موضوع «قضا و قضاوت» منتشر شد»، برگرفته از سایت شبکه اجتهاد، انتشار در 2 آبان 1398.
تازه‌های نشر؛جلد سوم مفصل‌ترین کتاب در موضوع «قضا و قضاوت» منتشر شد، خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار ۰۴ آبان ۱۳۹۸

فخر رازی علم را لیتی کند پیش مرغان ریزد و تی تی کند

فخر رازی علم را لیتی کند پیش مرغان ریزد و تی تی کند

فخر رازی که می پندارد مبنای تعدد قُوا قاعده الواحد است نقضی بر این قاعده وارد کرد تا مبنای قاعده اثبات تعدد قوا را بر هم بریزد و گفت: عاقله که همان ذات نفس است، با این که قوه ی واحدی است، هم مُدرِک جزئی است و هم مدرِک کلی چون حکم می کند به ثبوت انسان بر زید یا سلب فرس از زید.

ملا صدرا فرمود با این که فخر رازی زیاد اهل بحث است و دربارۀ او گفته شده:

فخر رازی علم را لیتی کند پیشِ مرغان ریزد و تی تی کند

اما با این وجود مثل این که از شناخت نفس خود هم باز مانده و نتوانسته خود را بشناسد چون مدرک کلی و مدرک جزئی نفس است همان طوری که فاعل تمام افعال قوا هم نفس است ولیکن نفس کلی را بالذات و بدون واسطه آلت و قوه ای ادراک و جزئی را با واسطه قوه ای ادراک می کند. وقتی کلی را نفس بدون واسطه ادراک کرد چنان که نفس ذات خود را بدون واسطه ادراک می کند و آلات و قوا را هم بدون واسطه استخدام می کند، در این صورت قاعده الواحد نقض نمی شود چون قبلا فرمودند: این قاعده در واحدی جاری می شود که مشروط به هیچ شرط و قوه و آلتی نباشد نفس بالذات کلی را ادراک می کند و به واسطه قوه جزئی را ادراک می کند و این نقض قاعده الواحد نیست. اگر نفس کلی و جزئی را بالذات ادراک می کرد نقض این قاعده می بود.

منبع: https://eshia.ir/feqh/archive/text/eshaghnia/asfar/92/921023


سخن شهید مطهری

....مثال دیگر فخر رازی است. البته من نمی‌خواهم جسارت کنم و فخر رازی را در ردیف این طور اشخاص بیاورم، ولی مرد حقیقت هم نیست. آدمی است که واقعا به یک معنا شرح صدر دارد؛ یعنی وقتی به مطلبی می‌رسد، هر مطلبی می‌خواهد باشد، کلامی یا فلسفی یا تفسیری، می‌بینید شروع می‌کند این مطلب را از هم باز کردن. این کار قدرت می‌خواهد. مثلا وقتی در تفسیرش یک آیه ذکر می‌کند، می‌بینید در این آیه بیست وجه پشت سر یکدیگر ذکر می‌کند که به عقل جن نمی‌رسد.

فخر رازی علم را لیتی کند پیش مرغان ریزد و تی تی کند

واقعا همین طور است. ولی وقتی آخر کار می‌خواهد نظریه‌ای را انتخاب کند مثل اینکه خدا او را می‌زند. یک نظریاتی در آخر امر انتخاب می‌کند که اصلا برای انسان مضحک است. اینجا انسان می‌فهمد او یک نوع شرح صدر دارد، ولی این شرح صدر با هدایت خدا توأم نیست، فَهُوَ عَلی نورٍ مِنْ رَبِّهِ[1] نیست. یک آدم عامی ممکن است همان اول مطلب، حقیقت را درک کند بدون اینکه این همه به اطراف جولان بدهد، ولی او به چهل راه می‌زند و آخرش هم به بیراهه می‌رود. خودش احساس می‌کرد و گاهی می‌گفت: این که من دارم علم نیست بلکه اندیشه و تخیل است، من قدرت تخیلم خیلی زیاد است، ولی خودم احساس می‌کنم که به حقیقت نرسیده‌ام. شعرهای خوبی هم در این زمینه دارد. می‌گوید :

ترسم بروم عالم جان نادیده بیرون روم از جهان، جهان نادیده

در عالم جان چون روم از عالم تن در عالم تن عالم جان نادیده

منبع: https://lib.eshia.ir/11051/28/627


توضیح معنای شعر

(اِ صوت ) کلمه ای هم باشد که مرغان را بدان طلبند. (برهان ) (از ناظم الاطباء) (از فرهنگ رشیدی). کلمه ای که بدان مرغان را برای دانه دادن بخوانند تا جمع شوند. (انجمن آرا) (آنندراج ). در گیلکی تی تی، تی تی گویند. (حاشیه ٔ برهان چ معین ) :

فخر رازی علم را لیتی کند

پیش مرغان ریزد و تی تی کند


توضیح شعر به زبان ساده

این شعر کوتاه، با لحنی طنزآمیز و انتقادی درباره فخر رازی (دانشمند و مفسر بزرگ اسلامی) صحبت می‌کند.

معنا:
«فخر رازی علم را لیتی کند» یعنی فخر رازی علم را خرد و کوچک می‌کند، یا آن را در حد چیز بی‌ارزشی می‌آورد.
«پیش مرغان ریزد و تی تی کند» یعنی این علم را جلوی مرغان (که قدر و فهم علم را ندارند) می‌ریزد و جیک‌جیک یا صداهای بیهوده می‌کند.

در مجموع:

شاعر می‌گوید که فخر رازی علم و دانش را خُرد و بی‌ارزش کرده و آن را به کسانی عرضه می‌کند که درک آن را ندارند، و رفتار یا سخنان او شبیه جیک‌جیک بیهوده پرندگان شده است.

زمینه تاریخی و فکری:

فخر رازی (۵۴۴–۶۰۶ هجری قمری) یکی از بزرگ‌ترین متکلمان و مفسران اسلامی است. او در علم کلام، فلسفه، تفسیر قرآن و منطق مهارت بسیار بالایی داشت و آثارش (مثل تفسیر کبیر) تا امروز هم مهم‌اند.

اما ویژگی اصلی فخر رازی این بود که بیش از اندازه به بحث‌های منطقی، فلسفی، و جدلی می‌پرداخت؛ یعنی مدام سوالات و شبهات مطرح می‌کرد و وارد جزئیات دقیق و گاه بی‌نتیجه می‌شد. به همین دلیل، برخی علما و شاعران (مخصوصاً در دوره‌های بعد) او را متهم کردند که علم را به بازی گرفته یا علم را برای عوام قابل استفاده نمی‌کند و صرفاً ذهن را مشغول می‌کند بدون اینکه حقیقتی نهایی ارائه دهد.

تحلیل بیت:

«علم را لیتی کند»: لیتی در فارسی قدیم یعنی چیزی را ریزریز و نرم کردن. پس یعنی فخر رازی، علم را چنان خرد و پراکنده کرده که اصل و جانمایهٔ آن از بین رفته است.

«پیش مرغان ریزد و تی تی کند»: یعنی این علم شکسته‌شده را نه به اهلش، بلکه به «مرغان» (نماد انسان‌های کم‌فهم یا بی‌سواد) می‌دهد و در حد جیک‌جیک کردن، یعنی حرف‌های بی‌اثر و بی‌معنی فروکاسته می‌شود.

مفهوم کلی:

شاعر می‌خواهد بگوید که فخر رازی به جای آنکه علم را تعالی بخشد و حقیقت را آشکار کند، آن را به مُشتی مباحث ریز و بیهوده تقسیم کرده و عرضهٔ کسانی کرده که درک درستی از آن ندارند.

در نتیجه، آن همه بحث‌های سنگین به «جیک‌جیک» بی‌ارزش تقلیل یافته است.

دانلود صوت سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد الهی خراسانی ( بازخوانی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب)

سلسله جلسات بازخوانی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب

با محوریت کتاب "دغدغه‌های فرهنگی

جلسه اول: اهمیت آشنایی با اندیشه‌های رهبر انقلاب

۲۲ فروردین ۱۴۰۴
مشهد مقدس، پردیس دانشگاه فردوسی مشهد، مسجد امام رضا(ع)

دانلود فایل یا گوش دادن بصورت برخط

لینک پشتیبان

معنی اصطلاح «مفروغ عنه» در متون عربی (آشنایی با اصطلاحات حوزوی و طلبگی)

معنی اصطلاح «مفروغ عنه» در متون عربی

تعریف این اصطلاح را با مثال ذیل از کتاب فقهی ببینید:

سپس در باب حدود ولایت فقیه فرمود: یظهر عدم الفرق بین مناصب الامام (علیه‌السّلام) اجمع بل یمکن دعوی المفروغیه عنه بین الاصحاب قال المحقق الکرکی: اتفق اصحابنا علی ان الفقیه العادل الجامع الشرائط الفتوی نایب من جانب الامام (علیه‌السّلام) حال الغیبة فی جمیع ماللنیابة مدخل. فرقی میان جمیع منصب‌های حکومتی معصوم و فقه جامع الشرایط در کار نیست، بلکه می‌توان گفت که این مطلب مفروغ عنه است و کسی در آن اختلافی ندارد. محقق کرکی فرمود: این مطلب اجتماعی است و کسی در وحدت اختیارات فقیه در حال غیبت امام (علیه‌السّلام) با اختیارات خود امام (علیه‌السّلام) شکی ندارد، چون فقیه نایب امام (علیه‌السّلام) است.


پس وقتی طلاب یا طلبه ها در صحبت می گویند فلان موضوع «مفروغ عنه» است یعنی اختلافی در آن موضوع بین علما یا افراد نیست.

بحث مفصل قاعده فقهی «شیاع»

مقدمه

یکی از طرق و امارات مطرح در فقه شیاع است و علماء به صورت محدود و در برخی موارد شیاع را حجت دانسته‌اند و گاهی از آن به استفاضه هم تعبیر شده است در مقابل تواتر که خبری است که به واسطه تعدد مخبرین آن مفید علم است بر خلاف شیاع که مفید علم نیست بلکه مفید ظن و گمان است و لذا حجیت آن ذاتی نیست بلکه نیازمند به اعتبار است.

بلکه اراده کثرت خبر مفید علم از شیاع هم مستلزم حجیت آن در همه جا نیست چون اعتبار ذاتی علم در مواردی است که علم طریق باشد اما اگر علم موضوع باشد، اعتبار آن به جعل حجیت نیاز دارد. مثلا علم فقیه برای خود او حجیت ذاتی دارد اما اعتبار آن برای عامی و حجیت فتوای او برای غیر مجتهد منوط به اعتبار شارع است و صرف اینکه فقیه عالم به قضیه است مستلزم این نیست که فتوای او برای دیگران حجت است. علم برای عالم در مواردی که علم طریقی باشد حجیت ذاتی دارد اما نسبت به غیر او حجیت علم نیازمند به جعل است و به همین دلیل است که نفوذ قضای قاضی بر اساس علم خودش به جعل و اعتبار شرعی نیاز دارد و این طور نیست که اعتبار ذاتی علم قاضی برای خودش مستلزم نفوذ قضای او بر اساس علم در حق دیگران باشد، لذا در فقه مشروعیت قضای قاضی بر اساس علمش مورد بحث و اختلاف است و قائلین به اعتبار آن بر اساس اقامه دلیل به این نظر معتقدند.

و بر همین اساس هم حجیت خبر برای دیگران نیازمند دلیل است حتی اگر مخبر عالم و قاطع به مخبر عنه باشد.
خلاصه اینکه شیاع حتی اگر مفید علم هم باشد برای شخص در امور مربوط به واقع حجت است نه نسبت به مواردی که علم در موضوع حکم اخذ شده باشد و در این موارد اعتبار و عدم اعتبار شیاع تابع اطلاق دلیل اعتبار حکم است.

به همین نکته علماء در بحث شهادت که معتقدند مستند شاهد باید علم باشد و بلکه برخی گفته‌اند مستند باید علم حسی باشد و حتی منظور از حس هم در خصوص سماع و رویت منحصر کرده‌اند از اعتبار و عدم اعتبار شهادت بر اساس شیاع (حتی اگر مفید علم باشد) بحث کرده‌اند و برخی معتقدند شهادت بر اساس شیاع مشروع و نافذ است و برخی منکرند. اعتبار علم شاهد برای دیگران (از جمله قاضی) از موارد علم موضوعی است هر چند در حق خود شاهد طریقی است.

ادامه نوشته

کارنامه رتبه 7 آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (نفر هفتم)

کارنامه رتبه 7 آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (نفر هفتم)

کارنامه رتبه 7 آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (نفر هفتم)

دروس تخصصی: 44.76

استعداد تحصیلی: 33.33

زبان انگلیسی: 0.83

تراز: 5974

امیرالمؤمنین ع: بهبود رابطه با خدا راه بهبود رابطه با مردم (شرح آیت الله جوادی آملی)

بهبود رابطه با خدا

اميرالمؤمنين (عليه السلام) ميیفرمايد: «مَنْ أصْلح ما بينه وَبين الله، أصْلح الله سُبحانَه وتعالي ما بينه وَبين النّاس»

اين حديث نورانی، ناظر به مسائل اجتماعی است؛ كسی كه در جامعه مشكلی دارد و ميیخواهد رابطه بين او و ديگران بهبود يابد، بايد رابطه بين خود و خدای خود را نيكو و مستحكم كند. چون زمام دل‌های مردم به دست خداست و شرط نيكو شدن روابط بين او و ديگران، نيكو ساختن رابطه بين خود و خداست. راهی كه ما را به اين هدف والا مي‌رساند، «تفكّر» است.

اهل بيت عصمت (عليهم السلام) آيين فكر كردن را نيز به ما آموخته و گفته اند: تفكر اين است كه مثلاً انسان به سرزمين يا خانه های ويران شده برسد و بگويد: «أيْنَ ساكِنوك؟ أين بانوُكَ؟»

بنيانگذاران و ساكنان تو كجايند؟ اين فكر، انسان را متنبّه مي‌كند و اين مثال است؛ وگرنه خانه های آباد هم از نسلی به نسلی و از دستی به دست ديگر منتقل مي‌شود. اگر چه خانه های ويران، پيام گوياتری دارند وگرنه هر چه از مسير ديدگان انسان مي‌گذرد، عامل پند و نصيحت است.

همان گونه كه حضرت امام كاظم (سلام الله علیه) در جواب هارون فرمود: «ما منْ شي ءٍ تَراهُ عينك إلّا وَفيه مَوْعِظة»: هر چه از مسير چشم تو می گذرد، واعظ است و اندرز می دهد. تفكر يک لحظه، اين نقش را دارد كه انسان را بيدار و هشیار میكند.

مبادی اخلاق در قرآن، ص۲۱۹،۲۲۰

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت

تن آدمی شریف است به جان آدمیت

نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

اگر آدمی به چشم است و دهان و گوش و بینی

چه میان نقش دیوار و میان آدمیت

خور و خواب و خشم و شهوت شغب است و جهل و ظلمت

حیوان خبر ندارد ز جهان آدمیت

به حقیقت آدمی باش وگر نه مرغ باشد

که همین سخن بگوید به زبان آدمیت

مگر آدمی نبودی که اسیر دیو ماندی

که فرشته ره ندارد به مکان آدمیت

اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد

همه عمر زنده باشی به روان آدمیت

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند

بنگر که تا چه حد است مکان آدمیت

طیران مرغ دیدی، تو ز پایبند شهوت

به در آی تا ببینی طیران آدمیت


سعدی » مواعظ » غزلیات »
غزل شمارهٔ ۱۸

کارنامه نفر سوم آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (رتبه 3)

کارنامه نفر سوم آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (رتبه 3)

کارنامه نفر سوم آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث سال 1404 (رتبه 3)