گذری بر زندگی شهید سیدجواد امینی

گذری بر زندگی شهید سیدجواد امینی

🔹شهید سیدجواد امینی مقدم بسیار علاقه داشت که به خدمت نظام درآید و به همین علت در آزمون دانشگاه افسری شرکت کرده و قبول شد. در سال ۱۳۶۳ در مقطع فوق دیپلم فارغ التحصیل شد و به اهواز اعزام گشت.

🔹همسرش این شهید والامقام می گوید: " او هر دو ماه، به مدت بیست روز به مرخصی می‌آمد، و من حتی یک هفته به طور کامل او را ندیدم. "

🔹شهید امینی در اوایل انقلاب در تظاهرات و راهپیمایی‌ها و همچنین تشییع پیکر شهدا، حضور فعالی داشت. وی در اواخر دوره دبیرستان یعنی در سال ۱۳۵۹/۱۰/۱۷ ازدواج کرده و صاحب دو فرزند پسر به نام های سید یونس و سید یوسف شد.

Wanna شکل کوتاه شدۀ Want to در انگلیسی عامیانه و محاوره ای

Wanna شکل کوتاه شدۀ Want to است و در انگلیسی عامیانه کاربرد دارد.

I wanna = I want to

I wanna + شکل ساده فعل

برای بیان کاری که می‌خواهید انجام دهید کاربرد دارد.

I wanna talk

من می‌خواهم صحبت کنم.

I wanna search for a job

من می‌خواهم دنبال کار بگردم.

I wanna marry her

من می‌خواهم با او ازدواج کنم.

حالت منفی این ساختار:

I don't wanna + (verb)

=

I do not want to+ (verb)

I don't wanna talk

من نمی‌خواهم صحبت کنم.

I don't wanna search for a job

من نمی‌خواهم دنبال کار بگردم.

I don't wanna marry her

من نمی‌خواهم با او ازدواج کنم.

آیات نظريه اختيار مطلق (تفويض) در قرآن کریم

طرفداران نظريه اختيار مطلق (تفويض) براى اثبات مدعاى خويش به آيات: 28 اعراف، 51 انفال، 10 حج، 46 فصلت، 29 ق و… تمسک جسته‌اند.

آیات مشهور جبر در قرآن کریم

آیات مشهور جبر در قرآن کریم

آيات 253 بقره، 145 آل عمران، 107، 137، 148 و 149 انعام، 187 اعراف، 42 انفال، 51 و 52 توبه، 99 و 100 يونس، 37 و 38 احزاب، 11 فاطر، 45 سجده، 8 و 12 شوري، 20 زخرف، 49 و 52 ـ 53 قمر، 22 حديد، 5 حشر، 11 تغابن، 12 طلاق، 31 و 56 مدثر، 30 و 31 دهر و 29 تکوير به آيات جبر شهرت يافته‌اند.

زمین کارزار ما تل‌آویو است تهران نه

زمین کارزار ما تل‌آویو است تهران نه

گوش دادن به شعر با صدای شاعر به صورت برخط

دانلود فایل با لینک مستقیم

با ساقی میخانه کسی گفت امیرا خورشید وشا باده کشا ماه منیرا (استفاده از آیات قرآن در شعر)

شعر مخمس آقای مهدی جهاندار شاعر ولایی اصفهانی درباره وجود مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام سال 1394 دیدار شاعر با رهبر انقلاب اسلامی

با ساقی میخانه کسی گفت امیرا --- خورشید وَشا باده کَشا ماه مُنیرا

گوش دادن بر خط صدای شاعر

دانلود فایل با لینک مستقیم

سیاه چشم و کشیده ابرو به قبله مایل ابوالفضائل

سیاه چشم و کشیده ابرو به قبله مایل ابوالفضائل

دانلود فایل با لینک مستقیم

دلیل دلتنگی و غم در غروب روزهای جمعه - شعر

دلیل دلتنگی و غم در غروب روزهای جمعه - شعر


دانی چرا آدینهْ شب، غم می‌چکد دیوار را؟

چون نامۀ اعمالمان در روبروی رهبر است

معنی فکرت در زبان پارسی

فکرت. [ ف ِ رَ ] ( ع اِ ) فکرة. رجوع به فکرة شود. || اندیشه.ج ، فِکَر. ( فرهنگ فارسی معین ) : چنان دید امیرالمؤمنین به فطرت تیز و فکرت صافی که بگرداند خاطر خود را از جزع بر این مصیبت ها. ( تاریخ بیهقی ).

بر خاطرم امروز همی گشت نیارد

گر فکرت سقراط بود پرّ کبوتر.

ناصرخسرو

ادامه نوشته

دوبیتی درباره حضرت مهدی عج

چونان گرفتار سیل جهانیم

کز دلِ غمزدۀ یار ندانیم

شسته باید شود این حرکت و گفت:

مهدی نیامد و سوی خاک روانیم

شهید عباس دوران - Martyr Abbas Douran

شهید عباس دوران - Martyr Abbas Douran

شهید عباس دوران - Martyr Abbas Douran

شهید عباس دوران، خلبان پرآوازه همه دوران، که با غرش جنگنده‌اش از ابتدای دفاع مقدس لرزه به تن صدام و همپیمانانش می‌اندخت سال ۱۳۲۹ در شهر شیراز متولد شد.

عباس دوران سال ۱۳۵۱ وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از طی دوره مقدماتی در ایران برای ادامه تحصیل و طی دوره تکمیلی به آمریکا اعزام شد و پس از اخذ نشان و گواهینامه خلبانی به ایران بازگشت.

او در جنگ تحمیلی ۳۱ شهریورماه ۱۳۵۹ و در آغاز تحمیل جنگ به ایران در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیاتی فرماندهی پایگاه سوم شکاری (شهید نوژه) انجام وظیفه می‌کرد، به گفته همرزمانش، هفتاد و دو ساعت در حالت آماده باش ماند و با پروازهای تاثیرگذارش، طنین دلاوری‌اش را زنگ گوش دشمنان ساخت. او در طول جنگ بیش از ۱۲۰ پرواز جنگی داشت و بارها اعلام کرده بود که اگر هواپیما بال نداشته باشد خودم بال درآورده و بر سر دشمن فرود می‌آیم و هرگز تن به اسارت نخواهم داد .

شهید دوران هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در یک عملیات متحورانه دو ناوچه نیروی دریایی عراق را در حوالی اسکله «الامیه» و «البکر» غرق کرد، چنانچه می‌گفتند و به اثبات هم رسید نیروی دریایی عراق را سرهنگ خلبان عباس دوران و سرهنگ خلبان خلعتبری به نابودی کشاندند. زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرد وی اولین خلبانی بود که آمادگی خود را جهت نبرد با صهیونیست‏ها اعلام کرد.

در سال ۱۳۶۱ جنگ تحمیلی هر روز شعله‏‌ورتر می‌شد و صدام رئیس دولت بعث عراق برای مانور سیاسی از برپایی کنفرانس غیرمتعهدها سخن می‌گفت و از مدت‏ها قبل به کمک آمریکا بغداد را به زعم خود به دژ نفوذناپذیری تبدیل کرده و تبلیغات بسیار وسیعی به راه انداخته بود تا حدی که برای سران غیرمتعهد بنزهای سفارشی‏‌اش را بر روی اتوبان‏‌های نوساز بغداد راه انداخت، خیلی خرج کرده بود. از یک طرف هم مدام، تبلیغ می‌کردند که ایران نمی‌تواند بغداد را ناامن کند. در این شرایط بود که سرهنگ خلبان عباس دوران برای جلوگیری از برگزاری کنفرانس سران غیرمتعهدها، بیستم تیرماه ۱۳۶۱ مأموریت یافت تا پایتخت عراق را ناامن کند.

آن زمان صدام اعلام کرده بود که بغداد غیرقابل نفوذ بوده و هیچ خلیانی نمی‌تواند به آن نفوذ کند و این بخشی از اهمیت آخرین ماموریت بود.ماموریتی که احتمال برگشت آن تنها ۵ درصد بود اما او به همه تعلقات پشت کرد و شهادت را به جان خرید و با سه هواپیما که هر کدام دو سرنشین داشتند مأموریت یافتند روی بغداد عملیاتی انجام دهند. هدف آن‏ها بمباران پالایشگاه بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و «پایگاه الرشید» یا ساختمان اجلاس در بغداد بود.

عراق برای سر شهید عباس دوران که در تعداد پرواز جنگی در نیروی هوایی رکورد داشت، جایزه تعیین کرده بود، پس از بمباران پالایشگاه بغداد هواپیما را که آتش گرفته بود به هتل محل برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها کوبید و با شهادت خود، کاری کرد که اجلاس سران غیرمتعهدها به علت فقدان امنیت در بغداد برگزار نشد.

سرانجام در ۳۰ تیرماه سال ۶۱ شمسی و در آخرین مأموریت خویش در حالی که برایش مسجّل شده بود که با این پرش، نغمۀ شهادت را سر می‌دهد، پس از خارج شدن سرنشین کابین دوم، هواپیما را به ساختمان سران در بغداد زد و پس از ۲۰ سال در حالی به کشور بازگشت که از او تنها قطعه‌ای بی‌جان اما پُر وزن به جای مانده بود.

پیکر پاک شهید عباس دوران به همراه ۵۷۰ شهید دیگر در دوم مردادماه ۱۳۸۱ به خاک پاک میهن بازگشت.

فتنه شاید روزگاری اهل ایمان بوده باشد+دانلود فایل صوتی شاعر

فتنه شاید روزگاری اهل ایمان بوده باشد

این شعر در دیدار رمضانی شعرا با امام خامنه ای و در محضر معظم له خوانده شد.

فتنه شاید، روزگاری اهل ایمان بوده باشد

آه! این ابلیس شاید، روزی انسان بوده باشد

فتنه شاید، در لباس میش، گرگی تیزدندان

در لباسی تازه شاید، فتنه چوپان بوده باشد

فتنه شاید، کنج پستوی کسی، لای کتابی؛

فتنه لازم نیست حتما، در خیابان بوده باشد

ادامه نوشته

کتاب اصول منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی دکتر محمود ملکی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

کتاب بخش اصول منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی منتشر شد.

مولف در این اثر می‌کوشد منابع مفید ثقه الاسلام کلینی را در کتاب الکافی در بخش اصول بشناساند.

کتاب اصول منابع الکافی، بازیابی و اعتبار سنجی دکتر محمود ملکی

این تحقیق در یک مقدمه و 4 فصل به سامان رسیده است.

در مقدمه، ابتدا کلیات و مفاهیم پژوهش شناسانده شده است و در فصل اول 15 قاعده بازیابی منابع الکافی با نمونه‌هایی معرفی شده است. در فصل دوم و سوم کتابهای اساتید کلینی و اساتید اساتید وی ذکر شده‌اند. در فصل چهارم نیز منابعی که میان دو یا چند نفر مردد بوده بیان شده است.
در بخش مقدمه این اثر آمده است، جامع‌ترین و اصیل‌ترین کتاب حدیثی شیعه امامیه کتاب «الکافی» اثر ثقه‌الاسلام محمدبن یعقوب کلینی است. از این سبب جامع است که گستره‌های دینی مانند عقاید، اخلاق و فقه و تا اندازه‌ای تاریخ را در دل خود جای داده است. پژوهش‌های بسیاری درباره این کتاب وجود دارد. گزارش این تحقیقات و در مواردی خود آن پژوهش‌ها تا سال 1378 در مجموعه آثار کنگره ثقه‌الاسلام کلینی منتشر شده است.

نویسنده معتقد است، بازیابی منابع الکافی می‌تواند نتایج پرباری به دنبال داشته باشد. آنچه به این مهم ضرورت بخشیده ابهامهایی است که درباره کتاب الکافی و تاریخ حدیث شیعه وجود دارد. در واقع این پژوهش برای پاسخ به سوالات و روشن کردن ابهامات و نادانسته‌هایی است که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد.

نخست با بازپژوهی منبع، بخش مفقود آن شناخته شده و با کامل کردن دیگر بخش‌های آن منبع، هویتی مستقل به خود خواهد گرفت و نیز با بررسی اسناد، محتوا و قرائت و شواهد می‌توان اعتبار آن منبع را سنجید.

از دیگر ابهاماتی که این کتاب به آن پاسخ داده این است که با شناخته شدن منابع کافی از منابع بازیابی شده شناختی دقیق تر و جامع تر به دست می‌آوریم. همچنین با شناسایی منبع مفقود و مورد اعتماد، می توان احادیث آن منبع را بر احادیث سایر منابع ترجیح داد. این امر اختلاف نسخه ها و حتی اختلاف فتاوا را کم خواهد کرد.

شایان ذکر است، این اثر به قلم محمود ملکی با ویراستاری مهدی انواری نسب نگاشته شده و در شمارگان 300 نسخه و قطع وزیری به چاپ رسیده است.

حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌های پسادکتری در حیطه مالکیت فکری

حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌های پسادکتری در حیطه مالکیت فکری

🔻کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در راستای بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و دانشگاهیان کشور، از پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد، رساله‌های دکتری و پژوهش­‌های پسادکتری در حیطه مالکیت فکری با هدف توسعه اکوسیستم مالکیت فکری و ارائه راهکارها برای رفع چالش‌ها و حل مسائل حوزه مالکیت فکری حمایت می‌کند.

🔻دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، دوره دکتری و پژوهشگران پسادکتری که پیشنهاده (پروپوزال) آن‌ها مورد تصویب دانشگاه قرار گرفته، می‌توانند درخواست خود را ارسال نمایند.

🔻ارسال مدارک مورد نیاز به پست الکترونیک
IPMC@isti.ir

🔸روابط عمومی دانشگاه قم
@university_of_qom

شهید احمد امامی

شهید احمد امامی اوقات فراغتش را بیشتر با خواندن کتاب، رفتن به مسجد، قرائت قرآن و ورزش می‌گذراند.

🔹شهید امامی تاکید زیادی بر حجاب بانوان، احترام به پدر و مادر و نماز اول وقت داشت. خویشتنداری و صبر از صفات بارزش بود.

🔹وی در سنین جوانی ازدواج نمود، که از او 2 فرزند به یادگار مانده است. در آستانه انقلاب به دلیل فعالیت های انقلابیش، حدوداً ۷ ماه فراری و و مدتی نیز در زندان های رژیم منفور پهلوی بود.

🔹این شهید والامقام پس از شروع جنگ تحمیلی، حدوداً دو ماه در جبهه حضور داشت. که مسئولیتش به عنوان راننده در حمل مهمات بود.

طريقه جمع بستن صفت در زبان انگلیسی

هرگاه حرف تعریف the قبل از صفتی که مربوط به انسان است بیاید، آن صفت را به اسم جمع تبدیل می کند!

▫◽▫◽▫◽

weak ضعیف

the weak ضعفا

strong قوی

the strong قدرتمندان

Young جوان

the young جوانان

Poor فقیر

the poor فقرا

rich ثروتمند

the rich ثروتمندان

شرایط پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور 1403

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی شرایط پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، صمد نژاد ابراهیمی» مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت پایان نامه‌ها از منظر تقاضا محور بودن بیان کرد: آماری که ایرانداک برای رساله‌های دکتری اعلام کرد و گفته شد تنها ۲ درصد پایان نامه‌ها کاربردی است، خیلی دقیق نبود یعنی برداشتی که از آن شد درست نیست. هم اکنون از نظر تقاضامحور بودن، پایان نامه‌ها و رساله ها به سمت خوبی حرکت می‌کنند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی تصریح کرد: اینکه بگوییم تنها دو درصد این تولیدات علمی تقاضامحور هستند، برداشت درستی نیست. با همکاران در ایرانداک صحبت‌هایی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که نباید این مسئولیت را برعهده دانشجو بگذاریم که در آخرین لحظه بگوید پژوهش من کاربردی یا تقاضامحور هست یا نیست، بلکه باید از ابتدای یک کار پژوهشی سازوکار تقاضامحور بودن کار را مدنظر قرار داد.

نژادابراهیمی ادامه داد: باید فرم‌هایی تهیه شود تا از روز اول مشخص کنیم متقاضی یک موضوع پژوهشی کیست؟ سهم هرکدام از طرف‌های کار پژوهشی چگونه است و… زمانی که این زنجیره شکل بگیرد، می‌توانیم آمار دقیق‌تری از میزان تقاضامحور بودن پژوهش‌ها ارائه داد.

او تاکید کرد: سامانه نظام ایده‌ها و نیاز (نان) به ما کمک کرد که در مسیر درستی از نظر پژوهش قرار بگیریم و در سال‌های بعدی به راحتی می‌توانیم بگوییم که چند درصد رساله‌های ما تقاضامحور بوده‌اند یا خیر. البته فعلا نمی‌گوییم عدد بالایی از پایان نامه‌ها یا رساله‌های تقاضامحور هستند، ولی با سیاستگذاری‌های شکل گرفته و تشویق و ترغیب‌هایی که در آیین نامه‌ها برای اعضای هیات علمی داریم، این خلاء و اشکال برطرف می‌شود.

نژادابراهیمی در مورد پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور و میزان اهمیت به شاخص پژوهش در انتخاب دانشجویان توضیح داد: به صورت کلی وقتی می‌خواهیم پژوهش دقیق و به روزی انجام دهیم، نمی‌شود در قالب مشخص و از پیش برنامه ریزی شده انجام شود. پژوهش بحثی پویا است. فرض کنید وقتی پروپوزالی تهیه می‌شود، نمی‌دانیم ۱۰۰ درصد مسیر پروپوزال به جواب مسئله و سوال ما خواهد رسید به همین جهت محقق و استاد ما باید در انتخاب دانشجو و فرد همکاری که می‌خواهد از او در گروه علمی خود استفاده کند، مطمئن باشد، چرا که حضور چنین فردی و دست زدن به این نوع انتخاب‌ها در مسیر یک کار تحقیقاتی بسیار تعیین کننده است.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی با بیان اینکه در پذیرش دانشجو به شیوه استادمحوری قرار است افراد با استعداد درخشان انتخاب شوند، اضافه کرد: قرار نیست هرکسی که دلش خواست را قبول کنند، بلکه دانشجوی متقاضی پذیرش از این شیوه حتما باید استعداد درخشان باشد و بر اساس تعاریف وزارت علوم از استعداد درخشان افراد غربال اولیه می‌شوند سپس استاد مبتنی بر نیاز پروژه تحقیقاتی خود دانشجو را انتخاب می‌کند. این استاندارد جهانی است.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی عنوان کرد: در کشورهای اروپایی نیز پذیرش دانشجو به این صورت انجام می‌شود. فرض کنید موضوع تحقیقی در دانشگاهی شکل می‌گیرد و پروپوزال نوشته می‌شود و اعتبار برای این تحقیق تامین می‌شود. استاد اعلام می‌کند برای طرحی، فردی را می‌خواهد که به او کمک کند تا به جواب برسد.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی در ادامه تاکید کرد: اگر این مسیر طی نشود ما نمی‌توانیم در انتها به جواب برسیم. رویه معمول این است که افراد به صورت متمرکز آزمون می‌دهند که معمولا دانشجوهای بااستعداد درگیر تحقیق می‌شوند از این رو تمایل هم ندارند ادامه تحصیل بدهند. گاهی ما اصرار کرده‌ایم دانشجوی مستعد آزمون بدهد، چرا که می‌دانیم که چه قابلیت‌هایی دارد. استادمحوری کمک می‌کند دانشجویان مستعد در موضوعات تقاضامحور نقش ایفا کند و این امر به فناوری و تکنولوژی می‌رسد.

او ادامه داد: اگر روند به این شکل نباشد، محقق نمی‌تواند پاذل یک تحقیق و پژوهش را به خروجی مطلوبی که دنبال می‌کند، برساند و شاید دو سال روی یک کار تحقیقاتی و به استاندارد رساندن نیروی خود وقت بگذارد و بعد هم در آخر کارفرما از کارش راضی نباشد و بپرسد پس نتیجه‌ای که می‌خواستیم چه شد؟

او ضمن بیان اینکه باید سامانه نان، استادمحوری و تقاضامحور بودن پایان نامه‌ها و رساله‌ها را یک جا ببینیم و نباید از هم منفک دیده شود، در خصوص پنجمین دوره قطب‌های علمی و دستاوردهای آن بیان کرد: قطب‌های علمی دنبال شبکه‌سازی و استفاده از ظرفیت‌ها هستند. در قطب‌های علمی دنبال شکل دادن به ساختار نیستیم. قطب‌های علمی اصلا ساختار ندارند بلکه ساختار آن‌ها به صورت مجازی است. ارتباطی که بین افراد با شبکه‌سازی ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند که تخصص‌های مختلف در حوزه بخصوص متمرکز کار کنند.

نژادابراهیمی خاطرنشان کرد: قطب‌های علمی با مباحث فناوری شاید در سالهای اخیر به حاشیه رفت، ولی ظرفیت بزرگی دارند. باید هزینه و خروجی قطب‌ها را بررسی کرد. مبتنی بر آنچه ما احصا کرده‌ایم قطب‌ها فعالیت خوبی دارند و در سال بالغ بر هزار و ۲۰۰ مقاله و چندین فناوری و اختراع از قطب‌ها حاصل می‌شود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی یادآوری کرد: هم اکنون ۱۰۷ قطب علمی در ۶ حوزه مختلف در کشور وجود دارد و از ادبیات و علوم انسانی تا علوم پایه و فنی مهندسی را پوشش می‌دهند. چندین قطب بسیار موفق در کشور داریم مثلا قطب علمی گاز در شیراز خیلی موفق عمل کرده است، قطب کشاورزی کرمان نتایج بسیار خوبی داشته یا در تبریز نیز همینطور بوده است.

نژادابراهمی اذعان کرد: گاهی قطب‌های علمی توانسته‌اند تحول جدی ایجاد کنند. قطب علمی موجب رسمیت و مرجعیت محققان می‌شود و این افراد به واسطه معرفی قطب‌ها محل رجوع قرار می‌گیرند و چون ما آن‌ها را به رسمیت شناخته ایم، اعتبار پژوهشی، البته نه صرفا اعتبار مادی پیدا می‌کنند. احکام قطب‌های علمی را وزیر علوم صادر می‌کند و اعتباری که این شرایط به قطب‌ها می‌دهد، موجب قدرت چانه زنی در گرفتن پروژه‌ها و ایجاد شبکه‌های موثرتر قطب‌ها می‌شود.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی گفت: آیین‌نامه قطب‌های علمی اصلاحات جزئی در راستای ماموریت گرایی داشته است و هر کدام از قطب‌ها از این به بعد ماموریت‌های جامعی متناسب با نیاز روز جامعه خواهند داشتند و صرفا برنامه محور نیستند بلکه برای آنچه جامعه نیاز دارد مانند نیازهای خیلی خاص مرتبط با کوآنتوم، میکروالکترونیک و بیوتکنولوژیک قطب‌هایی لازم داریم که به صورت مجازی کنار هم باشند و قطعا خروجی‌های خیلی خوبی حاصل می‌شود.

او با بیان اینکه عملا حمایت‌های مالی از قطب‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: با این حال حمایت‌های معنوی و اعتباربخشی به افراد در قطب‌های علمی خروجی‌های مهمی دارد. در قطب‌های علمی، مدیر قطب و هسته قطب داریم. مدیران قطب‌ها معمولا استادتمام و افراد شاخص در آن حوزه علمی هستند و واقعا عصاره عالمان هر حوزه در قطب‌های علمی دور هم جمع شده‌اند که منجر به تاثیرات داخلی، ثبت اختراع و حتی پروژه‌های بین المللی شده است، ولی روی آن تبلیغ نمی‌شود و حتی به حاشیه رفته است.

نژادابراهیمی در پایان اینطور گفت: مدیران قطب‌ها معتقدند اگر ما مدیر نبودیم نمی‌توانستیم پروژه‌ها را بگیریم در واقع قطب به افراد توان و اعتبار می‌دهد، چراکه بالاترین مقام مسئول علم و فناوری کشور به آن اعتبار می‌دهد. دوره پیش بالغ بر ۷۰۰ درخواست تاسیس قطب ارائه شده بود که ۱۰۷ قطب مجوز گرفتند. ما دنبال کمیت صرف نیستیم بلکه اتفاقا دنبال قطب‌های مبتنی بر نیاز هستیم. ضمن اینکه به هیچ وجه قطب‌های علمی موازی نخواهیم داشت و مسائل مهمی مانند ریزگرد ها، آلودگی هوا در کشور و خیلی از مسائل اساسی جامعه در قطب‌ها بررسی خواهند شد.

محمدعلی انصاری تفسیر مشکاة - شیوه درخواست از خداوند

محمدعلی انصاری صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن، در نشست مجازی با موضوع «شیوه درخواست از خداوند» برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آیات و روایات، درباره درخواست کردن و چیزی خواستن از خداوند باید به دو نکته توجه داشته باشیم نکته اول این است که شایسته است همواره به صورت مصداقی از خداوند چیزی نخواهیم و چنین نباشد که برای خداوند تعیین تکلیف کنیم و مسیر مشخصی را نشان بدهیم. پس باید آنچه را از او می‌خواهیم در قالب خواهش‌های کلی باشد نه اینکه مصادیق ریزی را در خواسته‌های خودمان در نظر گیریم، زیرا ما نمی‌دانیم آن چیز با دنیا و آخرت، امروز و فردا و نسل و ذریه‌مان هماهنگ، همگون و سازگار قرار دارد یا ناهماهنگ با فطرت بشری ما خواهد شد.

محمدعلی انصاری تفسیر مشکاة - شیوه درخواست از خداوند

وی ادامه داد: نکته دوم این است که باید خواسته‌های خود را به مشیت خداوند محول کنیم؛ یعنی بگوییم: خدایا به ذهن کوچک من رسیده است که این چیز خواسته و نیاز من است. حال اگر به صلاح من است و مشیت تو بر این است که آن را به من بدهی، آن را به من کرامت کن. اگر هم به مصلحت من نیست و مشیت تو به آن تعلق نمی‌گیرد، ما سرسپرده حکم و فرمان تو هستیم. حافظ دراین باره در غزل شماره ۴۱۸ دیوان خود سروده است:

گر تیغ بارد، در کوی آن ماه----- گردن نهادیم، الحکم للّه

آیین تقوا ما نیز دانیم------ لیکن چه چاره با بخت گمراه

انصاری بیان کرد: خداوند چون خالق، معبود و غنی بالذات است، آن به آن فيضش جاری بوده و دست عطای او گشوده است، فلذا شیخ عباس قومی در مفاتیح الجنان دعای «يَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِيَّة؛ ای خدايی كه فضل و كرمش به آفريدگان هميشگی است.» را در شب‌های مبارک توصیه کرده است و خداوند را با این تعبیر در دعا خطاب قرار داده است. او «دَائِمُ‌الفَضْل» است و تمام مخلوقات، «دَائِمُ ‌الفَقْر» و «دَائِمُ‌ الحَاجَة» قرار دارند. بنابراين حاجت انسان‌ها به خدای سبحان مستمر و بدون توقف است. يكی از وجوه زيبا و لذت‌آفرين ارتباط انسان با خالق همين طلب پيوسته از اوست، خداوند در قسمتی از آیه 16 سوره «سجده» در قرآن می‌فرماید: «يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً؛ پروردگارشان را از روی بيم و اميد می‌خوانند.»

صاحب تفسیر مشکاة اظهار کرد: در تمام هستی، همه موجودات لحظه به لحظه از او خواسته‌های خود را طلب می‌كنند، فلذا حضرت حق طلب كردنِ مخلوقات را خوش می‌دارد و خود، ايشان را به آن فراخوانده است و در آیه ۳۲ سوره «نساء» فرموده است: «وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا؛ و زنهار، آنچه را خداوند به سبب‌ آن، بعضى از شما را بر بعضى [ديگر] برترى داده آرزو مكنيد. براى مردان از آنچه به اختيار كسب كرده‌اند بهره‌اى است، و براى زنان از آنچه به اختیار كسب كرده‌اند بهره‌اى است. و از فضل خدا درخواست كنيد، كه خدا به هر چيزى داناست.» رابطه حاجت‌خواهی بندگان و حاجت‌دهی حضرت پروردگار هرگز پايان نمی‌پذيرد و گسسته نمی‌گردد؛ زیرا رابطه انسان با خداوند رابطه‌ای است كه در آن از سوی انسان كوشش و از سوی خداوند کشش قرار دارد. بندگان همواره دست خواهش به سوی او دراز می‌كنند و او نيز پيوسته آغوش خير و بركت و سعادتش را به روی آنان گشوده نگاه می‌دارد.

وی افزود: درِ خواهش و مسئلت از خداوند همواره، به پهنای نیازهای انسان‌ها گشوده است. از خوش‌ترین و زیباترین روابط میان انسان و خداوند، درخواست از حضرت اوست. زیرا این خواهش‌ها و طلب‌ها، بهانه‌ای است تا انسان‌ها روی نیاز از دیگران بگردانند و به درگاه خداوند بیایند و در وادی عبودیت قرار گیرند و با هر خواسته به خدای خود نزدیک‌تر شوند. این عرض نیاز، ایشان را به تفكر وامی‌دارد كه بر درِ چه كسی آمده‌اند و با كه سخن می‌گویند. درنتیجه این امر انسان‌ها در بهبود روابط خود با پروردگار و نیز اصلاح مسیر زندگی خویش می‌كوشند و امروز و فردایشان را آباد می‌كنند. به تعبیر دیگر، خواهش از خداوند متعال، بهانه‌ای برای دعا كردن به درگاه او و رفتن به سوی بندگی است. از همین رو هم هست كه خداوند انسان‌ها را به دعا و درخواست از خود فرامی‌خواند و در آیه ۶۰ سوره «غافر» به انسان‌ها می‌گوید: «آیه وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ؛ پروردگار شما گفته است: «مرا بخوانيد تا [دعاى] شما را اجابت كنم. به يقين كسانى كه از عبادت من تكبّر مى‌ورزند به‌زودى با ذلّت وارد دوزخ مى‌شوند.»

نگاه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به مرگ

مرگ مومن وصال تشنه به آب است

حضرت امیرالمومنین علیه السلام بعد از ضربت خوردن در روز نوزدهم ماه مبارک رمضان فرمود:

به خدا مرگ برایم حادثه‌ای ناگوار و نابهنگام و پدیده‌ای نامطلوب نبود تشنه‌ای بودم که به آب رسیدم و جوینده‌ای که گم شده‌ام را یافتم و آنچه نزد خداست برای ابرار بهتر است.

البته در تعبیر دیگر امیرالمومنین در آن لحظه؛ مرگ را کامیابی و فوز معرفی کرده است.

کامیابی آن وجود بی همتا از این جهت نیست که از سختی دنیا آسوده شد، یا از مردم بی‌وفا نجات یافت، یا از نفاق معاویه رهایی پیدا کرد؛ بلکه کامیابی امیرالمومنین علیه السلام وصال معبود و معشوق است که در جوار قرب الهی جایی می‌گرفت؛ تشنه‌ای بود که آب حیات وصال را جستجو می‌کرد.

نامه 23 نهج البلاغه

حکمت 127 نهج البلاغه - اجتناب از اهمال در کار

مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِیَ بِالْهَمِّ.

کسى که در عمل کوتاهى کند، به اندوه گرفتار مى شود.

ممکن است این اندوه و غم در آستانه انتقال از این دنیا باشد که چشم برزخى پیدا مى کنند و سرنوشت رقت بار خود را مى بینند و فریادشان بلند مى شود و نیز ممکن است اشاره به غم و اندوه در سراى آخرت باشد.نیز شاید این غم و اندوه در خود دنیا باشد، زیرا گاه انسان بیدار مى شود و از کوتاهى هایى که کرده افسوس مى خورد و غم و اندوهى جان کاه او را فرا مى گیرد چرا که مى بیند دیگران با اعمال صالح سراى جاویدان خود را آباد کرده اند و او با کوتاهى هایش سراى جاوید خود را ویران نموده است. البته جمع میان این سه تفسیر نیز مانعى ندارد.

حکمت 127 نهج البلاغه

اعلام حمایت مجامع شاخص علمی سیاسی و اجتماعی از آیت اللّٰه دکتر علی اکبر کلانتری

اعلام حمایت مجامع شاخص علمی، سیاسی و اجتماعی از آیت اللّٰه دکتر علی اکبر کـلانتری در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری استان فارس

اعلام حمایت مجامع شاخص علمی سیاسی و اجتماعی از آیت اللّٰه دکتر علی اکبر کلانتری

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

جامعه روحانیت مبارز

جامعه اساتید حوزه علمیه فارس

تاریخ و ساعت برگزاری آزمون دکتری سال 1403

تاریخ و ساعت برگزاری آزمون دکتری سال 1403

آزمون مقطع دکتری (نیمه‌متمرکز) «Ph.D» سال ۱۴۰۳ بعدازظهر روز جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ در ۱۵۴ شهر کشور برای پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود.

فرآیند برگزاری آزمون از ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر آغاز و درب‌های ورود به جلسه حوزه‌های برگزاری در ساعت ۱۴:۰۰ (دو بعدازظهر) بسته خواهد شد، داوطلبان باید قبل از بسته‌شدن درب‌های ورودی در محل حوزه امتحانی خود حاضر باشند.

منابع آزمون جامع دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شیراز 1403

این منابع صرفا مربوط به خرداد سال 1403 است و احتمال تغییر منابع آزمون در سال های آتی وجود دارد.

منابع آزمون جامع دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه شیراز 1403

الف) فقه:

۱- کتاب البیع تا آخر معاطات از کتاب مکاسب

2- مباحث رشوه، غنا، قمار، سحر، کهانت، شرط مخالف مقتضای عقد، شرط مخالف کتاب و سنت، خیار غبن، حق و حکم از کتاب مکاسب

3- مباحث تعزیرات (کتاب الحدود از تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله) به همراه جزوه کلاسی

ب) اصول فقه

۱- از ابتدای کفایه الاصول تا انتهای مطلق و مقید

۲- تمامی مباحث اصول عملیه از الوسیط آیت الله سبحانی


۱. از تمام دامنه تعیین شده منابع سوال طرح خواهد شد ولو اینکه همه یا بخشی از آن در کلاس تدریس نشده باشد و احیاناً کتاب دیگری از سوی استاد در طول ترم تحصیلی معرفی شده باشد.

۲. مصاحبۀ شفاهی از همین منابع با تأکید بر حوزه ای که عنوان رساله دانشجو تعریف شده برگزار خواهد شد به عنوان مثال اگر موضوع یا دست‌کم حوزۀ مورد پژوهش دانشجو تفسیری یا فقهی باشد سوالات تفسیری و فقهی بیشتری پرسیده می شود.

۳. بودجه‌بندی نمرات کتبی و شفاهی و نصاب قبولی مطابق با آیین‌نامه‌ بوده و تغییری در آن حاصل نمی گردد.

۴. آیین‌نامه ابلاغی جدید وزارت علوم در سال ۱۴۰۲ در خصوص معافیت مشروط آزمون جامع صرفاً برای دانشجویان واجد شرایط آیین‌نامۀ مذکور، قابل اعمال می باشد.

زمان بندی برگزاری کنکور دکتری 1403

کلیه داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون، لازم است برای دریافت کارت ورود به جلسه دکتری به پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش مراجعه نموده و با وارد نمودن اطلاعات شناسنامه‌ای (شامل نام‌ خانوادگی و نام، کد ملی و تاریخ تولد) و یا اطلاعات ثبت‌نامی (شماره پرونده و کد پیگیری) از کارت شرکت در آزمون پرینت تهیه نمایند و براساس تاریخ و آدرس تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوطه مراجعه نمایند.

لینک دریافت کارت

آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسه کنکور دکتری ۱۴۰۳، ۳ اسفند ماه (روز قبل از برگزاری کنکور) است.

به همراه داشتن کارت شرکت در آزمون دکتری و همچنین اصل کارت ملی یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن برای شرکت در جلسه آزمون دکتری ۱۴۰۳، الزامی است.

زمان بندی برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۳
زمان بندی ثبت نام و برگزاری، دریافت کارت، اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی دکتری ۱۴۰۳ به شرح جدول زیر است:

زمان بندی برگزاری کنکور دکتری 1403

7 توصیه انتخاباتی و کلیدی امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی - 29 بهمن 1402

7 توصیه انتخاباتی و کلیدی امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی - 29 بهمن 1402

7 توصیه انتخاباتی و کلیدی امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم آذربایجان شرقی - 29 بهمن 1402

اشتباه رایج در استفاده از کلمات Sports/Sport/A sport در زبان انگلیسی+مثال در جمله

اشتباه رایج در استفاده از کلمات Sports/Sport/A sport در زبان انگلیسی

1️⃣ وقتی به یک ورزش خاص اشاره می‌کنیم، sport قابل شمارش است و می‌تواند همراه با a به کار برود:

✅ cricket is a very popular sport in Yorkshire

کریکت یک ورزش محبوب در Yorkshire است.

اما وقتی از ورزش در مفهوم کلی استفاده می‌کنیم، sport غیر قابل شمارش محسوب می‌شود:

✅ She writes articles on sport and travel

او در مورد ورزش و سفر مقاله می‌نویسد.

✅ I'm not very good at sport

من در ورزش خوب نیستم.

🖋 با توجه به توضیحات فوق جملۀ زیر اشتباه است:

Sports help us to keep fit

شکل صحیح جمله‌ی گفته‌شده

✅ Sport helps us to keep fit


2️⃣ قبل از اسم از کلمۀ sports استفاده می‌شود (نه sport):

a sports center/club

مرکز/باشگاه ورزشی

sports equipment/injuries

تجهیزات/مصدومیت‌های ورزشی

🖋 با توجه به توضیحات فوق جملۀ زیر اشتباه است:

❌ I need some new sport shoes

✅ I need some new sports shoes

🖋 جملۀ زیر نیز اشتباه است:

❌ She bought a bright red sport car

جملۀ اصلاح‌شده

✅ She bought a bright red sports car

چند اصطلاح پرکاربرد در مکالمات عامیانه زبان انگلیسی

چند اصطلاح پرکاربرد در مکالمات عامیانه زبان انگلیسی

البته همه عامیانه نیستند اما در هر حال you dont see a person use for instance the 1st one in the court hearing

Well, well, well, what do we have here? (Suggests surprise and intrigue)

Would you look at that! (Expresses astonishment and delight)

Fancy that! (Expresses mild surprise and amusement)

Speak of the devil! (Used when someone you were discussing unexpectedly appears)

As if by magic! (Highlights the sudden and unexpected appearance of something)

What are the odds? (Emphasizes the improbability of something happening)

I never would have guessed it! (Expresses genuine surprise and disbelief)

Right before my very eyes! (Emphasizes the immediacy and clarity of the observation)

And wouldn't you know it! (Expresses resigned surprise, often implying something inconvenient)

This is unbelievable! (Emphasizes the extreme nature of the surprise)

Et voila! (French for "There you have it!") adds a touch of theatricality

Just my luck! (Expresses surprise mixed with frustration or disappointment)

تاثیر غذا در جذب شدن به سوی گناه یا ثواب (آیت‌ الله حائری شیرازی)

تاثیر غذا در جذب شدن به سوی گناه یا ثواب

آیت‌ الله حائری شیرازی: اگر پنبه کنار آهنربا باشد، آهنربا کششی نسبت به پنبه ندارد،اما اگربراده آهن رادرون پنبه بگذارید در این حالت پنبه به سمت آهنربا کشیده می‌شود.

دراینجا خود پنبه جذب نمی‌شود، بلکه بُراده‌های آهن به سمت آن کشیده میشوند

معصیت‌ها مثل آهــــنربا، نان حرام مانند آهــن و انسـان مثــــل پنبه اسـت.

وقتی که انسان گوشتش از نان حرام روئیده باشد، نمی‌تواند از کنار معصیت‌ها بگذرد. وقتی از کنار معصیت رد مـــی‌شود، مجذوب آن می‌شود. این خاصیت درونی لقمه حرام است.

اما اگر لقمه صددرصد حلال باشد، از کنار عبادات که می‌گـذرد، عــــبادات او را جـــذب می‌کننـــد، از کـــنار امــام‌ زاده که می‌گذردبه زیارت ایشان میل پیدا می‌کند.

آمار کلی شرکت کنندگان آزمون دکتری و ارشد سال 1403

رقابت ۶۲۷ هزار داوطلب کنکور‌های کارشناسی ارشد و دکتری در ۴ اسفند

علی صدر، معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور:

در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته بیش از ۴۷۶ هزار داوطلب در صبح و بعدازظهر روز جمعه 4 اسفند ماه سال جاری با هم به رقابت می‌پردازند.

آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۳ با بیش از ۱۵۱ هزار داوطلب صرفاً در بعدازظهر جمعه 4 اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

با توجه به برنامه ریزی و هماهنگی‌های به عمل آمده، آزمون کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با تلاش و همدلی عوامل اجرایی و حفاظتی آزمون در سراسر کشور به خوبی و در سلامت کامل برگزار خواهد شد.

سوالات تستی دایره لغات انگلیسی - سطح متوسط به بالا

سوالات تستی دایره لغات انگلیسی - سطح متوسط به بالا

1. The author's condescending tone throughout the article alienated many readers. What does "condescending" imply about the author's attitude?
a) empathetic b) respectful c) patronizing d) apologetic

2. The scientist conducted a replicate study to verify the initial findings and ensure they weren't a fluke. What does "replicate" mean in this context?
a) disprove b) repeat c) analyze d) modify

ادامه نوشته