نکات مربوط به ترجمه However در جمله

نکات مربوط به ترجمه However در جمله

الف) انواع پانکچویشن برای however (وقتی به معنی با‌این‌وجود، اما، با وجود این باشد).

برای ترجمه، باید however را در اول کلاز/جمله ترجمه کنیم.

1️⃣ IC. However, IC

🖋 برای بیان تضاد کلاز دوم با کلاز اول

• This is a cheap and simple process. However, there are dangers.

این یک فرآیند ارزان و ساده است. اما خطراتی وجود دارد

ادامه نوشته

إِذَا حُیِّیتَ بِتَحِیَّةٍ فَحَیِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا - نهج البلاغه حکمت 62

حضرت امیرالمومنین علیه السلام:

إِذَا حُیِّیتَ بِتَحِیَّةٍ فَحَیِّ بِأَحْسَنَ مِنْهَا وَ إِذَا أُسْدِیَتْ إِلَیْکَ یَدٌ فَکَافِئْهَا بِمَا یُرْبِی عَلَیْهَا وَ الْفَضْلُ مَعَ ذَلِکَ لِلْبَادِئِ.

چون تو را ستودند، بهتر از آنان ستایش کن، و چون به تو احسان کردند، بیشتر از آن ببخش. به هر حال پاداش بیشتر از آن آغاز کننده است.

نهج البلاغه، حکمت 62

اشتباه رایج در ترجمه انگلیسی (بخش دوم)

اشتباه رایج (بخش دوم)

ساختارهای زیر را مقایسه کنید:

1️⃣ steal sth:

Someone has stolen his laptop.

یه نفر لپتاپ او رو دزدیده.

My car has been stolen.

ماشین من دزدیده شده.

The girl has obviously stolen his heart

ادامه نوشته

اشتباه رایج در ترجمه انگلیسی (بخش اول)

اشتباه رایج (بخش اول)

1️⃣ برای سرقت از یک محل (بانک، مغازه و...) از فعل rob (و نه steal) استفاده می‌شود:

rob a bank, post office, etc (NOT steal):

✔️ Apart from the two cashiers, nobody realized that the bank was being robbed.

بجز دو صندوق‌دار، هیچ‌کس متوجه سرقت از بانک نشد.

ادامه نوشته

ترجمه افعال مجهول و معلوم زبان انگلیسی

بسیار مهم

بعضی از فعل‌ها هستند که معنای آن‌ها در حالت معلوم و مجهول برای بسیاری از زبان‌آموزان گیج‌کننده است. برخی از این افعال عبارتند از:

✅ Follow

پس از چیزی آمدن، به دنبال چیزی آمدن...

✅ Precede

قبل از چیزی آمدن، مقدم بر چیزی بودن...

✅ Surmount

روی چیزی قرار داشتن، در بالای چیزی قرار داشتن (البته معنی دیگر این فعل غلبه کردن و شکست دادن است)

✅ Outnumber

(از نظر تعداد) بیشتر بودن

ادامه نوشته

در همنشینی با علما، شنوا باش

امام على عليه السلام:

إذا جَلَستَ إلى‏ عالِمٍ فَكُن عَلى‏ أن تَسمَعَ أحرَصَ مِنكَ عَلى‏ أن تَقولَ، وتَعَلَّم حُسنَ الاِستِماعِ كَما تَعَلَّمُ حُسنَ القَولِ، ولا تَقطَع عَلى‏ أحَدٍ حَديثَهُ.

هنگامى كه نزد دانشمندى مى‏نشينى، براى شنيدن حريص‏تر از گفتن باش و خوب گوش دادن را مانند خوب گفتن، ياد بگير و سخن كسى را قطع مكن.

المحاسن جلد1 صفحه364

فهرست سوره ها در مجلدات تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی

فهرست سوره ها در مجلدات تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل لغات پرکاربرد آزمون آیلتس بخش ریدینگ

دانلود فایل لغات پرکاربرد آزمون آیلتس بخش ریدینگ.

دانلود فایل با لینک مستقیم

اثر نیکی و صدقه دادن

امام باقر علیه‌السلام:

نيكى و صدقه دادن پنهانى، فقر را از بين مى‌برند، عمر را زياد و هفتاد مرگِ بد و ناگوار را دفع مى‌كنند.

ميزان‌الحكمه، ج1، ص533

اهمیت جهاد فی سبیل الله در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام

امام علی علیه السلام:

انّ الجهِادََ بابُ مِنَ اَبواب الجَنّهِ فَتَحَهُ اللهُ لِخاصَّهِ اَولیائِهِ.

جهاد در راه خدا یک دری است از درهای بهشت که خداوند آن ر اتنها برای اولیای خاص خودش باز گذاشته است.

نهج البلاغه، خطبه 27

تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ صِغاراً تَسُودُوا بِه كِباراً

قالَ امیرالمومنین عليه السلام

تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ صِغاراً تَسُودُوا بِه كِباراً

در خُردسالی علم بياموزيد تا در بزرگسالی به برتری و سيادت نائل آييد.

شرح ابن ابي الحديد، ج 20، ص 267


پ ن

العلم في الصّغر کالنّقش في الحجر

روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی دکتر احمد پاکتچی - جلسه چهارم

برای نخستین بار

فایل صوتی

عنوان: روشهای نوین حدیث پژوهی با تکیه بر مسألۀ لایه شناسی

سخنران: دکتر احمد پاکتچی

جلسه چهارم: ١٣ اسفند ١٣٩۴

مکان: دانشکدۀ الهیات دانشگاه فردوسی

دانلود فایل با لینک مستقیم

دوری از احمق

حضرت امیرالمؤمنین علیه‌ السلام:

از احمق دوری کن؛ زیرا مدارا کردن با او تو را به رنج می‌افکند همراهی با او، تو را هلاک می‌کند و مخالفت با او، آزارت می‌دهد.

غررالحكم، 2593

الكُتُبُ بَساتِينُ العُلَماءِ

امام على عليه السلام:

الكُتُبُ بَساتِينُ العُلَماءِ

كتاب ها، بوستان هاى دانشمندانند

غررالحكم، حدیث 991

 بهشت دنیا پس از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

بهشت دنیا پس از ظهور

پیامبر صلی الله علیه وآله:
وَ تَعِيشُ أُمَّتِي فِي زَمَانِهِ عَيْشاً لَمْ تَعِشْهُ قَبْلَ ذَلِكَ فِي زَمَانٍ قَطُّ.

امّت من در زمان آن حضرت(مهدی عجل الله فرجه)، طوری زندگی می‌کنند که قبل از آن هرگز چنین زندگی نکرده باشند، و چنین خوشی ندیده باشند.

التشريف بالمنن، ج ۱، ص ۳۲۲

امیرالمومنین صلوات الله علیه، در پایان خطبه طاووس پس از بیان و وصف زیبایی های بهشت آخرتی فرمودند: «اگر میدانستی خداوند چه چیزهایی را در بهشت برایت آماده کرده، هر آينه به جهت شوق رسيدن به آنها جان از تنت بيرون رود، و به جهت شتاب به رسيدن به آن منظره ‏ها، مجالست با من در این مجلس را رهاکرده، به گورستان خواهى رفت و از دنيا و آنچه در آن است چشم پوشيده منتظر رسيدن مرگ مى‌‏گردى»؛ حکومت صالحان نمونه‌ همان بهشت آخرتی است؛ اما در روی زمین!

بررسی معادل‌های معنایی پسوندهای logy -ology

ریز نکته در ترجمه و رایتینگن کات ناب 110

▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️

بررسی معادل‌هایِ معناییِ پسوندهای

-logy

-ology

یکی از تفاوت‌های مترجم حرفه‌ای و کاربلد با مترجم ناشی و آموزش‌ندیده این است که مترجم حرفه‌ای می‌داند باید افزون بر انتخاب یا یافتنِ «نزدیک‌ترین معادل»، به دنبال «طبیعی‌کردنِ» آن معادل باشد؛

یکی از مشکلات اصلی مترجمان تازه‌کار این است که اگر معادلی برای یک کلمه می‌دانند، در هر شرایط و بافتی همان را بکار می‌برند و از خود نمی‌پرسند «نکند معادل طبیعی‌تری هم وجود داشته باشد و من از آن بی‌خبر باشم؟»

ادامه نوشته

مدخل Al-Kuran دائرة المعارف اسلام

مدخل Al-Kuran دائرة المعارف اسلام (زبان انگلیسی)

AL-KUR'AN (A.), the Muslim scripture, containing the revelations recited by Muhammad and preserved in a fixed, written form

OUTLINE OF THE ARTICLE

Etymology and synonyms
a. Derivation and Kur'anic usage b. Synonyms in the Kur'an 2. Muhammad and the Kur'an 3. History of the Kur'an after 632
a. The "collection" of the Kur'ân
b. Variant readings and Companion codices c. Establishment of the canonical text and readings

Structure
a. The suras and their names
b. The verses
c. The basmala
d. The mysterious letters

Chronology of the text
a. Historical references in the Kur'an
b. Traditional Muslim dating
c. Modern Western dating

Language and style
a. Language of the Kur'an b. Foreign vocabulary c. Rhymes and refrains

ادامه نوشته

ترجمه مقاله فاطمه دائرة المعارف قرآن لیدن جلد 2

ترجمه مقاله فاطمه Fatima - دائرة المعارف قرآن لیدن - جلد 2

[حضرت] فاطمه، تنها فرزند [حضرت] محمد و همسر اول وی، خدیجه (نگاه کنید به) است که پس از درگذشت آنان، زنده مانده است.

ادامه نوشته

Fātima دائرة المعارف قرآن لیدن جلد 2

Only child of Muhammad and his first wife, Khadīja (q.v.), to survive their deaths. Fātima is not mentioned by name in the Qurān but the classical exegetical tradition (see exegesis of the quran: classical and medieval) has associated certain verses with her and with her husband and children. Particularly in Shī"ī Islam, the figure of Fātima as the closest blood link (see blood and blood clot; kinship) to the Prophet himself, generated a hagiographical literature as well as practices of devotion and supplication (see shIism and the quran)

ادامه نوشته

لا تُمارِ فَیَذْهَبُ بَهاؤُکَ وَ لا تُمازِحْ فَیُجْتَرَأُ عَلَیْکَ

حدیثی از امام حسن عسکری(ع) به مسئولیت اخلاقی افراد در ارتباطات اجتماعی اشاره دارد و توصیه می‌کند تا از جدال‌های بی‌معنی و شوخی‌های نادرست پرهیز شود تا صلح و همدلی در جامعه تقویت شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امام حسن عسکری (ع) در حدیثی می‌فرماید: «لا تُمارِ فَیَذْهَبُ بَهاؤُکَ، وَ لا تُمازِحْ فَیُجْتَرَأُ عَلَیْکَ».(امین عاملی، سیدمحسن، أعیان الشّیعه، 1421ق، ج2، ص 41) با کسی جدال و نزاع نکن که بهاء و ارزش خود را از دست می‌دهی، با کسی شوخی و مزاح ناشایسته و بی مورد نکن وگرنه افراد بر تو جریء خواهند شد.

این حدیث امام حسن عسکری (ع) به اهمیت پیشگیری از جدال و نزاع بی‌مورد و شوخی‌های نادرست در میان افراد اشاره دارد. در ادامه، به شرح این حدیث می‌پردازیم:

ادامه نوشته

فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه

فضیلت صلوات از شامگاه پنجشنبه تا غروب روز جمعه

امام صادق(ع) می‌فرماید:

هنگامی که شام پنج‌شنبه و شب جمعه فرا می‌رسد، فرشتگانی از آسمان نازل می‌شوند که به همراه خود قلم‌هایی از طلا و کاغذهایی از نقره دارند. آنها در طی این مدت تا غروب روز جمعه، هیچ عملی به جز صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را ثبت نمی‌کنند.

من لا یحضره الفقیه،ج ۱ص ۴۲۴

منتظرین گرامی صلوات از بهترین ادعیه برای حاجت روایی است و چه حاجتی بالاتر از فرج امام زمان (عج)

در این فرصت طلایی امام خود را یاری کنید با دعا برای ظهور با ذکر صلوات همراه با عجل فرجهم

امام علی علیه السلام: وَلاَ مِیرَاثَ کَالاَْدَبِ

وَلاَ مِیرَاثَ کَالاَْدَبِ

و هیچ میراثى چون ادب.

منظور از ادب حسن معاشرت با مردم و تواضع در برابر خلق و خالق و برخورد پسندیده با همۀ افراد است.

معنى اصلى واژه ادب دعوت کردن است و از آنجایى که اخلاق نیک و برخورد شایسته مردم را به خوبى ها دعوت مى کند آن را ادب نامیده اند.

جمله زیبایى نیز از حکیم ایرانى بزرگمهر در این زمینه نقل شده است که مى گوید: بهترین میراثى که پدران براى فرزندان گذارده اند ادب است، زیرا کسى که داراى ادب باشد به وسیله آن مى تواند اموال فراوانى کسب کند؛ ولى اگر پدر مال فراوانى بدون ادب براى فرزند گذاشته باشد فرزند با بى ادبى و نادانى همه را تلف کرده و از مال و ادب تهى دست مى شود.

حکمت، 54

خطبه 223 نهج البلاغه (فَتَعَالَى مِنْ قَوِيٍّ مَا أَکْرَمَهُ)

فَتَعَالَى مِنْ قَوِيٍّ مَا أَکْرَمَهُ! وَ تَوَاضَعْتَ مِنْ ضَعِيف مَا أَجْرَأَکَ عَلَى مَعْصِيَتِهِ! وَ أَنْتَ فِي کَنَفِ سِتْرِهِ مُقِيمٌ، وَ فِي سَعَةِ فَضْلِهِ مُتَقَلِّبٌ!

در پناه پرده پوشى او قرار دارى و در فراخناى فضل و رحمتش در حرکت هستى.

اشاره به اينکه افراد قوى و نيرومند اگر راه خشونت را پيش گيرند جاى تعجّب نيست. تعجب در اين است که فرد ضعيف و زبون و ناتوانى در اين راه گام نهد; ولى خداوند با آن همه قدرت و عظمت نهايت محبّت را دارد و اين انسان با اين همه ضعف وناتوانى، اين همه جرأت و جسارت بر معصيت از خود نشان مى دهد در حالى که لحظه اى فضل و رحمت الهى از او قطع نمى شود و اين به راستى عجيب است.

خطبه 223

امام علی علیه السلام: نحوه تعامل با مردم

امام علی علیه‌ السلام:

با مردم آن گونه معاشرت كنيد، كه اگر مُرديد بر شما اشک ريزند، و اگر زنده مانديد، با اشتياق سوى شما آيند.

نهج البلاغه، حکمت 10

تلاش شدید برای کسب معاش: فَاسْعَ فِي کَدْحِکَ

فَاسْعَ فِي کَدْحِکَ

پس براى تأمين زندگى نهايت تلاش و کوششت را داشته باش.

اين چيزى است که در بسيارى از روايات اسلامى بر آن تأکيد شده تا آنجا که در حديث معروف نبوى مى خوانيم: «مَلْعُونٌ مَنْ أَلْقَى کَلَّهُ عَلَى النَّاسِ؛ کسى که سربار مردم باشد ملعون و رانده شده دربار خداست. اگر همه مسلمانان به ويژه جوانان به اين دستور عمل کنند که هيچ کسى جز افراد از کار افتاده محتاج ديگران نباشند، به يقين جامعه اسلامى به پيشرفت هاى مهمى نايل مى شود حتى کشورهاى اسلامى نيز نبايد سربار کشورهاى غير مسلمان باشند که نتيجه اى جز ذلت به بار نمى آورد.

نامه 31

از مرگ غافل مباش: اُذْكُرْ قَبْرَكَ

قالَ الْإمام علی علیه‌ِ السَّلام:

ضَعْ فَخْرَكَ وَ اُحْطُطْ كِبْرَكَ وَ اُذْكُرْ قَبْرَكَ.

و درود خدا بر او، فرمود:

فخر فروشى را كنار بگذار

وتكبّر را رها كن

و به ياد مرگ باش!

نهج البلاغه، حکمت 398

پرسش و پاسخ تفسیری (مرحوم دکتر محمدحسین برومند)

پرسش:

آيا نسبت ميان قرآن و امام مهدی (ع) وحدت است يا كمال بخشی متقابل؟

"ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا ابدا و انهما لن يفترقا..."

يعنی از تركيب اين دو هدايت حاصل می‌شود و هریک بدون ديگری ناقص است یا اينكه هر دو يكی هستند‌؛ اما نقش امام ارائه تفسير زنده از قرآن و استنطاق كلام خداوند است؟

يعنی آيا امام از دسترسی به باطن قرآن برای تفسير ظاهر آن استفاده می‌كنند يا اينكه از علمی افزون بر علم قرآن در تبيين قرآن استفاده می‌كنند؟

پاسخ:

روح قرآن وحدت کامل دارد با حجت خداوند.

الفاظ، شکل نزول یافته حقیقت قرآن است.

وجود مبارک مهدی (ع)، قرآن مجسم و عینی است و عالی‌ترین جلوه تازه خداوند در هر لحظه و متصل به دریاهای بی‌پایان علم او.

الفاظ ناشی از روح و حقیقت قرآن ملزم به انعکاس کلیه حقائق مورد نیاز بشر است; لذا کتابی مکنون پدید آمده که علیرغم (وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ...)، أَبْعَدَ شَيْءٌ مِنْ عُقُولِ اَلرِّجَالِ است.

"إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ * فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ"

*****

پرسش:

يعني آيا می‌توان گفت تفاوت قرآن و كتاب مكنون علاوه بر ظهور و خفا در بزرگی و عظمت و گستره شمول حقايق هم هست؟ مثلا قرآن جزئی از كتاب مكنون باشد یا قرآن همان كتاب مكنون است‌؛ اما متناسب با فضا و مخاطب انعكاسی از آن را ارائه می‌كند؟

متناسب با شرايط يک جلوه و چشم انداز و يک سطحی از فهم را عرضه می‌كند؟

پاسخ:

کتاب مکنون مهدی (ع) است و قرآن در قلب مبارک او.

توصیه امیر المؤمنین علیه السلام به مشورت در کارها (وَلاَ ظَهِیرَ کَالْمُشَاوَرَةِ)

وَلاَ ظَهِیرَ کَالْمُشَاوَرَةِ

وهیچ پشتیبانى چون مشورت نمى باشد.

حقیقت این است که اسلام دین استبداد به راى نیست؛ اسلام مى گوید: خداوند تمام علم و دانش و عقل را به یک یا چند نفر نداده بلکه در میان بندگان خدا تقسیم کرده است. اگر کسى مى خواهد به کمالِ علم و دانش و عقل برسد باید از افکار دیگران استفاده کند و چه بسا یک مشورت، جلوى خطاهاى بسیارى را مى گیرد به خصوص این که کسى که قصد کارى را دارد آنچه را مطابق میل اوست بر غیر آن ترجیح مى دهد و نمى تواند به قضاوت بى طرفانه بنشیند و به همین دلیل ممکن است گرفتار اشتباهات وسیعى شود؛ اما افرادى که از محدوده کار او خارجند بهتر و روشن تر مى توانند درباره آن قضاوت و داورى کنند.

همان گونه که در روایات متعدد وارد شده باید طرف مشورت عاقل و خداترس و راستگو و راز نگه دار و شجاع و خیرخواه باشد تا بتوان از مشورت او بهره گرفت.

حکمت 54

اثرات نگاه به نامحرم در کلام امیرالمؤمنین علیه السلام

روُی أَنّه علیه السلام

کَانَ جَالِساً فِی أَصحَابِهِ فَمَرّت بِهِمُ امرَأَةٌ جَمِیلَةٌ فَرَمَقَهَا القَومُ بِأَبصَارِهِم فَقَالَ علیه السلام

إِنّ أَبصَارَ هَذِهِ الفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنّ ذَلِکَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُکُم إِلَی امرَأَةٍ تُعجِبُهُ فَلیُلَامِس أَهلَهُ فَإِنّمَا هیِ َ امرَأَةٌ کَامرَأَتِهِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الخَوَارِجِ قَاتَلَهُ اللّهُ کَافِراً مَا أَفقَهَهُ فَوَثَبَ القَومُ لِیَقتُلُوهُ فَقَالَ علیه السلام رُوَیداً إِنّمَا هُوَ سَبّ بِسَبّ أَو عَفوٌ عَن ذَنبٍ

آورده اند که امام (علیه السلام) در میان جمعی از یاران خود نشسته بود، زنی زیبارو از آنجا گذشت، اصحاب بر او چشم دوختند، امام (علیه السلام) فرمود: رمق: نگاه کردن، طموح البصر: بالا نگاه کردن، هبیب، الهباب: صدای قوچ موقع هیجان شهوت و طلبیدن میش، (دیدگان این مردها به هوا دوخته شده و اینگونه نگاه باعث هیجان و انگیزش شهوت و خوشی است پس هرگاه کسی از شما به زنی که خوش می آیدش نگاه کرد باید با همسر خود آمیزش کند که او زنی مانند وی است پس مردی از خوارج گفت: خدا او را بکشد چه قدر داناست! اصحاب از جا برخاستند تا او را بکشند. امام (علیه السلام) فرمود: او را مهلت دهید! به جای دشنام باید دشنام داد یا از گناهش گذشت). کلمه: فحول را برای آن افراد استعاره آورده است، و همچنین، کلمه: هباب را برای میل آنها به آمیزش استعاره آورده است. امام (علیه السلام) آنان را به رهایی از فتنه ی آن نگاه، وسیله ی آمیزش با همسران راهنمایی کرده است، و بر این عمل وسیله ی قیاس مضمری، ترغیب کرده است که صغرای آن عبارت فانما هی امراه کامراه، است، یعنی همسر آن مرد زنی است نظیر آن زنی که دیده است، و کبرای مقدر آن نیز چنین است: و هر کسی که شبیه آن زن باشد، جای آن را می گیرد. اما آن مرد خارجی که لفظ کافر را بر امام (علیه السلام) اطلاق کرده است برای این است که امام (علیه السلام) از نظر خوارج خطاکار است و هر خطاکاری کافر است. عبارت انما هو سبب … بنا بر اساس فضیلت عدالت است.

شرح حکمت 420-حکمت های نهج البلاغه، ص424، شرح ابن میثم

في تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ

في تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ، و الأيّامُ تُوضِحُ لكَ السَّرائرَ الكامِنَةَ

در دگرگونی ‌هاى احوال و زمانه است كه گوهر مردان شناخته می‏ شود، و روزگار نيّت‏ هاى پنهان را براى تو آشكار مى ‏سازد.


سخرانی رهبر انقلاب 29 شهریور 1402