متن تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «بیست سال و سه روز»

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «بیست سال و سه روز»

در «رویداد ملّی قهرمان» و هفدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در فرهنگسرای بهمن تهران، تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «بیست سال و سه روز»، روایت زندگی جوان‌ترین شهید مدافع حرم سیّدمصطفی موسوی، صبح امروز چهارشنبه ۳۰ آبان‌ماه ۱۴۰۳ منتشر شد.


متن تقریظ رهبر انقلاب اسلامی بر این کتاب به شرح زیر است:

به نام خدا
این شرح حال نیز برای امثال من غبطه‌انگیز و حسرت‌زا است. نور این جوان و امثال او چشم امثال مرا خیره میکند و ما را متوجّه تاریکیهائی که در آن گرفتاریم میسازد. آفرین به آن انگیزه‌ی نجات‌بخش که سیدمصطفی‌ها را به چنین اوجی میرساند و مرحبا به صبر و توکلی که پدر و مادری را در فقدان چنین فرزندی آرامش می‌بخشد. خدا را سپاس که در دوران چنین انسانهائی زندگی میکنیم.

خرداد ۱۴۰۳

شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی» سوریه

شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی» که ملقّب به جوان‌ترین شهید مدافع حرم بود، روز ۱۷ آبان ۱۳۷۴ به دنیا آمد و روز ۲۱ آبان ۱۳۹۴ سه روز بعد از تولد ۲۰ سالگی‌اش که شب جمعه بود، ساعت ۶:۴۵ دقیقه شب با توپ ۲۳ به شهادت رسید.

شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی» سوریه

وی پس از تلاش‌های بسیار، روز ۱۵ مهر ۱۳۹۴ برای دفاع از حریم آل‌الله (علیهم‌السلام) به سوریه رفت و روز ۲۱ آبان ۱۳۹۴ مصادف با شب اول ماه صفر در عملیات «محرم» در ورودی العیس حلب به‌همراه سه نفر از دوستانش، شهیدان «احمد اعطایی»، «مسعود عسکری» و «محمدرضا دهقان امیری» که به «شهدای اربعه حلب» معروف شدند، به شهادت رسید.

از آنجا که قرار است تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «بیست سال و سه روز» که بخشی از داستان زندگی شهید موسوی است، منتشر شود، با مادر شهید هم‌کلام شدیم. «زینت‌السادات موسوی» مادر شهید مدافع حرم «سید مصطفی موسوی» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، اظهار داشت: پسرم، خندان و به «سیدِ خندان» معروف بود و هم‌رزمان او در سوریه می‌گفتند که به «نابغه کوچک مدافعان حرم» معروف شده بود.

وی افزود: دومین ویژگی سید مصطفی صداقت و راستگویی او بود. اگر سؤالی می‌کردیم و قرار بود نگوید، به هیچ عنوان دروغ نمی‌گفت.

خانم موسوی با اشاره به اینکه بعد از شهادت سید مصطفی همسایگانمان باورشان نمی‌شد که او شهید شده باشد، گفت: سید مصطفی مرتب و منظم بود و در کارهایش نظم داشت و کاملاً یک جوان امروزی بود. بعد از شهادتش همسایگان ما باورشان نمی‌شد که او با چنین ویژگی‌هایی یکی از مدافعان حرم شود؛ در صورتی که نماز سید مصطفی قضا نمی‌شد و پسرم همیشه نماز‌های خود را در اول وقت می‌خواند و روزه‌هایش را می‌گرفت و روزه قضایی بر ضمه‌اش نبود.

مادر شهید موسوی ادامه داد: تابستان‌ها سر کار می‌رفت و خانه نمی‌ماند و با پول‌هایی که جمع کرده بود، کتاب می‌گرفت. تنها وصیت او هم این بود که کتاب‌هایش که داخل کمد هستند را به دبیرستانی که از آنجا دیپلم گرفته بود، تحویل دهیم. او کتاب‌هایش را وقف کرده بود.

وی افزود: اخلاق دیگری که سید مصطفی داشت، این بود که هیچ‌گاه دوست نداشت من به مدرسه‌اش بروم و می‌گفت که هم‌مدرسه‌ای‌هایم جوان هستند و با هم شوخی‌های بدی می‌کنند که من دوست ندارم مادرم آنجا باشد و شوخی‌های آنها را بشنود. اینها درک نمی‌کنند که با یک خانم چگونه باید رفتار کنند. سید مصطفی شوخی می‌کرد، اما شوخی‌های بدی نمی‌کرد. شوخی‌های مادری_پسری می‌کرد.

مادر شهید موسوی با اشاره به تلاش‌های سید مصطفی برای جلب رضایت او اظهار داشت: شاید سید مصطفی در روز‌های آخر خوابی دیده بود و زمانی که از خواب بلند می‌شد، کتاب تعبیر خواب را باز می‌کرد و می‌خندید و به من هم می‌گفت که تا می‌توانی خاطره جمع کن، اما من معنی آن را درک نمی‌کردم.

خانم موسوی افزود: یک روز به من گفت که حضرت آقا در مورد شهدای مدافع حرم فرمودند که «شهدای مدافع حرم جزء اولیاءالله هستند.» بیشتر شهدا از تیپ فاطمیون (لشکر فاطمیون، شهدای مدافع حرم افغانستان) هستند و مظلومانه به شهادت می‌رسند و بدون تشییع به خاک سپرده می‌شوند.

سید مصطفی در گفتگویی با من اظهار داشت: زمانی که خبر شهادتم را به شما بدهند، آن موقع افسوس می‌خورید و با خودتان می‌گویید که من یک عمر با یکی از اولیای خدا زندگی می‌کردم و خبر نداشتم. واقعاً هم همینگونه شد. زمانی که خبر شهادت او را دادند، واقعاً افسوس خوردم و به یاد حرف او افتادم.

بشارت رهبر معظم انقلاب اسلامی به والدین شهدای مدافع حرم

مادر شهید موسوی در مورد بشارت رهبر معظم انقلاب اسلامی به والدین شهدای مدافع حرم اظهار داشت: بعد از آنکه حضرت آقا گفتند که «شهدای مدافع حرم دو اجر نزد خدا دارند؛ یکی اینکه مهاجر الی الله و دیگر آنکه مدافع حریم آل‌الله (علیهم‌السلام) هستند.»، خیلی خوشحال شدم. لحظه‌ای که ایشان فرمودند که شهدای شما پروازکنان می‌آیند و پدر و مادر خود را می‌گیرند و از روی دوش بقیه به‌سمت بهشت می‌برند، هم خیلی خوشحال شدم.

چگونه دل مادر راضی به رفتن پسر شد

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «چگونه دلتان به رفتن سید مصطفی رضا داد؟» گفت: پدر سید مصطفی، همان لحظه راضی شد و رضایتنامه را امضا کرد و بعد از آنکه من اظهار ناراحتی کردم، سید مصطفی رضایتنامه را پاره کرد و دور انداخت؛ در حالی که رضایتنامه دیگری آماده کرده بود و آن را به پدرش داد؛ البته من متوجه آن نشدم. پدرش سریع آن را امضا کرد و از هوابرد به همسرم زنگ زدند و او گفت که من خودم راضی به رفتن او هستم؛ چون سید مصطفی گفته بود که اگر مرا نبرند، من به عراق و از آنجا به سوریه می‌روم. در این صورت من آواره می‌شوم و معلوم نیست که بازگردم یا خیر! به همین خاطر پدرش سریع امضا کرد.

خانم موسوی ادامه داد: همسرم راضی به رفتن سید مصطفی بود، اما من، نه! راضی کردن من، خیلی سخت بود. روز‌های آخر سید مصطفی زیاد خانه نبود، اما زمانی که حضور داشت، می‌آمد و مُهر خود را جای مُهر من می‌گذاشت و منتظر می‌ماند تا نمازم تمام شود و مُهر خود را جای مُهر من می‌گذاشت، نماز می‌خواند و زمانی که به پایان می‌رسید، برای دعا به سجده می‌رفت و سرش را بلند می‌کرد، نگاهم می‌کرد و می‌خندید.

وی افزود: پسرم به من می‍گفت تا شما راضی نباشید، خدا هم راضی نمی‌شود؛ حضرت زینب (س) امضاء نمی‌کنند، امام زمان (عج) امضاء نمی‌کنند و هرچه تلاش می‌کنم و هرجا که می‌روم، با درِ بسته روبه‌رو می‌شوم و کارم درست نمی‌شود. باید از تهِ دل راضی شوید. من به شما قول می‌دهم اگر شما از تهِ دل برای رضای خدا از بهترین چیز‌هایی که در دنیا دارید، بگذرید، به معرفت الهی دست پیدا کنید. سید مصطفی در آن لحظه به‌عنوان آخرین تلاشی که برای جلب رضایت من کرد، گفت، مادر! من به شما قول می‌دهم به محض آنکه پایم به بهشت رسید، بهشت را برایتان آباد می‌کنم. بهشت چیست؛ من دنیا و آخرتتان را آباد می‌کنم. به رفتنم راضی شوید!»

خدایا! راضی‌ام به رضای تو

مادر شهید موسوی ادامه داد: من خیلی فکر کردم و احساس کردم انقلابی در من به‌وجود آمد و ناخودآگاه دستم را به‌سمت آسمان بلند کردم و گفتم که خدایا! راضی‌ام به رضای تو و آنچه تو تقدیر کنی.

خیلی دوست داشتم رهبر معظم انقلاب اسلامی کتاب سید مصطفی را بخوانند

وی با بیان اینکه خیلی خوشحالم کتابی که در مورد زندگی پسرم نوشته شده، مورد تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است، اظهار داشت: در یک شب خاطره به بیت رهبری رفته بودم و کتاب سید مصطفی را هم برده بودم، اما اجازه ندادند من تحویل رهبر معظم انقلاب اسلامی دهم. خیلی دوست داشتم حضرت آقا کتاب سید مصطفی را بخوانند. پس از آنکه به ما گفتند که ایشان کتاب را خوانده‌اند، خیلی خوشحال شدم و خدا را شکر کردم.

من برای شهادت در کرانه باختری برنامه‌ها دارم

خانم موسوی با اشاره به آرزوی پسرش اظهار داشت: سید مصطفی آرزو داشت در کرانه باختری به شهادت برسد. یکی از هم‌رزمان او خطاب به سید مصطفی گفته بود که: سید مصطفی! اصلاً فکر می‌کردی با این سن، الآن، اینجا در سوریه در حلب باشی؟ سید مصطفی گفته بود، «من برای آمدن به اینجا برنامه‌ریزی و تلاش کرده بودم همانگونه که برای شهادتم در کرانه باختری برنامه‌ها دارم.» (حدود یک سال ونیم_ دو سال داشت تلاش بی‌وقفه می‌کرد تا او را به سوریه ببرند.)

مادر شهید موسوی گفت: سید مصطفی بسیار درس‌خوان، پرتلاش و خستگی‌ناپذیر بود و بدون اغراق می‌گویم که تمام کتاب‌هایی که مربوط به شهید مطهری، دکتر شریعتی و علامه جعفری (ره) بود را حداقل دو بار مطالعه کرده بود. آخرین کتابی که خوانده بود، یکی از کتاب‌های علامه جعفری (ره) بود.

هر کار می‌کنیم، برای رضای خدا باشد

وی افزود: یکی از دوستان سید مصطفی تعریف می‌کرد که ما همیشه با سید مصطفی قرار می‌گذاشتیم و روز‌های آخری که سید مصطفی می‌خواست به سوریه برود، اما من نمی‌دانستم و بعد از شهادتش فهمیدم، دیدم سید مثل همیشه نمی‌خندد و یک کتاب هم دردست دارد. از او پرسیدم که چرا پکر است و به من گفت: «امین‌الله! من این کتاب را دو بار خوانده‌ام و این، سومین دفعه است و تازه متوجه شده‌ام که ما هر کار که می‌کنیم، باید برای رضای خدا و با قصد قربت باشد. باید در هر لحظه از زندگی‌مان به یاد خدا باشیم و برای رضای خدا کار کنیم.

امین‌الله! من می‌ترسم که از دنیا بروم و چیزی در نامه عملم چیزی نباشد. می‌ترسم که قصد قربت نکرده باشم و کار‌های خیری که انجام داده‌ام، نیت «قربةً الی الله» از یادم رفته باشد و آنها در نامه عملم ثبت نشده باشند و ببینم دستم خالی است.»

خانم موسوی ادامه داد: سید مصطفی سه کتاب به نام‌های «جستاری بر خاطرات سردار سلیمانی»، «فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» و «فاطمه، فاطمه است» همراه خود برده بود و به این کتاب ها بسیار علاقه داشت و نقل قول های کتاب را همیشه برای ما بازگو می‌کرد

مفهوم حكومت را از نظر امام على عليه السلام (نامه 53 نهج البلاغه)

مفهوم حكومت را از نظر امام على عليه السلام

هنگامى كه او را فرمانروايى مصر داد تا خراج آنجا را گرد آورد و با دشمنانش پيكار كند و كار مردمش را به صلاح آورد و شهرهايش را آباد سازد.

«... جبايه خراجها و جهاد عدوها، و استصلاح اهلها، و عمارة بلادها».

اين معناى حكومت است. اگر مالک اشتر به عنوان استاندار و والى و حاكم مصر معين مى شود، براى آن نيست كه براى خود عنوان قدرتى كسب كند يا سود و بهره ى مادى براى خود جلب كند؛ بلكه براى آن است كه اين كارها را انجام دهد: براى اداره امور مالى كشور از آنها ماليات بگيرد، با دشمنان مردم مبارزه كند، آنها را در مقابل دشمنانشان مصونيت ببخشد، آنها را به صلاح نزديک كند (صلاح با بعد وسيع مادى و معنويش كه از نظر على عليه السلام و در منطق نهج البلاغه مطرح است) و شهرها و حيطه ى حكومت خود را آباد كند. يعنى به طور خلاصه انسانها را بسازد، سرزمين را آباد كند، اخلاق و ارزشهاى معنوى را بالا ببرد... .

نامه 53

تشابه «ثُمَّ» و «ثَمَّ» در زبان عربی

تشابه «ثُمَّ» و «ثَمَّ»

همانطور که میدانید یک «ثُمَّ» عاطفه داریم و یک «ثمَّ» ظرفیه، اولی حرف و دومی اسم است.

این دو از جهتی با هم شباهت دارند و آن اینکه «ثُمَّ» بر تراخی معطوف از معطوف علیه دلالت دارد، و «ثَمَّ» نیز بر تراخی و دوری مشار الیه از اشاره کننده دلالت دارد.

زیدٌ ثَمّ (زید آنجاست)

جاء زید ثم بکر (زید آمد سپس بکر)

شهید مجید قربانخانی رو می‌شناسید؟

متولد محله یافت‌آباد تهران بود و عاقبت بخیری باعث شد «حر مدافعان حرم» لقب بگیره

شهید مجید قربانخانی رو می‌شناسید؟

شهید مجید قربانخانی رو می‌شناسید؟

محل شهادت: خان طومان سوریه

مزار مجید نزدیک شهید آرمان علی وردی هست.

یا علی یا علی مالک مُلک دلی نام زیبای تو شد رافع هر مشکلی

یا علی یا علی مالک مُلک دِلی

نام زیبای تو شد رافع هر مشکلی

یا علی یا مولا، ای نگار زهرا
یا حیدر یا حیدر یا مرتضی

*
ای به خاتم نگین، قبله‌ی اهل یقین

ذکر هر مؤمن بُود، یا امیرالمومنین
یا علی یا مولا، ای نگار زهرا

یا حیدر یا حیدر یا مرتضی


*

ای به گُل رنگ و بو، وز تو بلبل نغمه‌گو
ساقیا یک دم بیا، همره مستان بگو

یا علی یا مولا، ای نگار زهرا
یا حیدر یا حیدر یا مرتضی

*
ای سخا ای کرم، چشم ما احسان تو

دردِ ما درمان تو، دستِ ما دامان تو
یا علی یا مولا، ای نگار زهرا

یا حیدر یا حیدر یا مرتضی


*

ای که تو دُرِ صدف، قبله‌ی شهر نجف
خسته از ره می‌رسند، عاشقانت صف به صف

یا علی یا مولا، ای نگار زهرا
یا حیدر یا حیدر یا مرتضی

***
بر لبم نام توست، مستی‌ام از جام توست

کِی رود جایِ دگر، دل که مرغ بام توست

مناظرات شهید احمد اشرفی‌پور با منافقین

مناظرات شهید احمد اشرفی‌پور با منافقین

شهید احمد اشرفی‌پور، سال دوم راهنمائی به نمایندگی از طرف مدرسه به حزب جمهوری اسلامی معرفی شد و فعالیت‌های چشمگیری را از خود بروز داد.

🔹احمد اشرفی‌پور با مجاهدین خلق و منافقین جر و بحث می‌کرد و حتی در خصوص شعار تیتر نامه‌هایشان که با عبارت «به نام خلق قهرمان ایران» بود درگیری و نزاع راه انداخت.

🔹پس از اتمام دوران راهنمائی، تصمیم گرفت به حوزه علمیه قم برود و دروس حوزوی را بیاموزد، ولیکن به‌علت ناراضی بودن پدر و اینکه تک پسر خانواده بود، با موافقت ایشان به حوزه علمیه عباسقلی خان مشهد، برای ادامه تحصیل اعزام شد.

زبان انگلیسی تخصصی علوم قرآن و حدیث

زبان انگلیسی تخصصی علوم قرآن و حدیث

زبان انگلیسی تخصصی علوم قرآن و حدیث

Learn specialized English for free in Dr. Mostafavi Eitaa channel

آیا به دنبال ارتقای سطح زبان انگلیسی خود در حوزه علوم قرآن و حدیث هستید؟

به کانال تخصصی زبان انگلیسی drmostafavi@ بپیوندید! در اینجا، شما به دنیایی از مطالب آموزشی جذاب و کاربردی قدم خواهید گذاشت.

چه چیزی در کانال ایتای دکتر مصطفوی در انتظار شماست؟

  • آموزش گرامر و لغات تخصصی: تسلط بر اصطلاحات پیچیده و ظریف علوم قرآن و حدیث
  • تمرین‌های متنوع: تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن
  • محتوای غنی و بروز: دسترسی به جدیدترین منابع و مقالات علمی
  • جوامع یادگیری فعال: تبادل نظر با سایر علاقه‌مندان و اساتید
  • و بسیاری موارد دیگر...

چرا ما را انتخاب کنید؟

  • سال‌ها تجربه تدریس تخصصی: بهره‌مندی از دانش و تخصص اساتید مجرب
  • محتوای متنوع و جذاب: پاسخگویی به نیازهای همه سطوح
  • حمایت کامل از زبان‌آموزان: پاسخگویی به سوالات و رفع مشکلات شما

اگر به دنبال یادگیری زبان انگلیسی در حوزه علوم قرآن و حدیث هستید، همین حالا به کانال ما بپیوندید.

برای عضویت در کانال دکتر مصطفوی روی [لینک کانال] کلیک کنید

آموزش زبان انگلیسی تخصصی، زبان انگلیسی علوم قرآن و حدیث، کانال زبان انگلیسی، آموزش آنلاین زبان انگلیسی، تقویت زبان انگلیسی، گرامر زبان انگلیسی، لغات تخصصی زبان انگلیسی، تمرین زبان انگلیسی، جوامع یادگیری زبان انگلیسی، اساتید زبان انگلیسی

متن عربی دعای 14 صحیفه سجادیه بدون ترجمه

وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا اعْْتُدِيَ عَلَيْهِ أَوْ رَأَي مِنَ الظَّالِمِينَ مَا لَا يُحِبُّ


﴿1﴾ يَا مَنْ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِينَ.

﴿2﴾ وَ يَا مَنْ لَا يَحْتَاجُ فِي قَصَصِهِمْ إِلَى شَهَادَاتِ الشَّاهِدِينَ.

﴿3﴾ وَ يَا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِينَ.

﴿4﴾ وَ يَا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِينَ.

﴿5﴾ قَدْ عَلِمْتَ، يَا إِلَهِي، مَا نَالَنِي مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَكَهُ مِنِّي مِمَّا حَجَزْتَ عَلَيْهِ، بَطَراً فِي نِعْمَتِكَ عِنْدَهُ، وَ اغْتِرَاراً بِنَكِيرِكَ عَلَيْهِ.

﴿6﴾ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ خُذْ ظَالِمِي وَ عَدُوِّي عَنْ ظُلْمِي بِقُوَّتِكَ، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّي بِقُدْرَتِكَ، وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلًا فِيما يَلِيهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا يُنَاوِيهِ.

﴿7﴾ اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِي، وَ أَحْسِنْ عَلَيْهِ عَوْنِي، وَ اعْصِمْنِي مِنْ مِثْلِ أَفْعَالِهِ، وَ لَا تَجْعَلْنِي فِي مِثْلِ حَالِهِ.

﴿8﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعْدِنِي عَلَيْهِ عَدْوَى حَاضِرَةً، تَكُونُ مِنْ غَيْظِي بِهِ شِفَاءً، وَ مِنْ حَنَقِي عَلَيْهِ وَفَاءً.

﴿9﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَوِّضْنِي مِنْ ظُلْمِهِ لِي عَفْوَكَ، وَ أَبْدِلْنِي بِسُوءِ صَنِيعِهِ بِي رَحْمَتَكَ، فَكُلُّ مَكْرُوهٍ جَلَلٌ دُونَ سَخَطِكَ، وَ كُلُّ مَرْزِئَةٍ سَوَاءٌ مَعَ مَوْجِدَتِكَ.

﴿10﴾ اللَّهُمَّ فَكَمَا كَرَّهْتَ إِلَيَّ أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِي مِنْ أَنْ أَظْلِمَ.

﴿11﴾ اللَّهُمَّ لَا أَشْكُو إِلَى أَحَدٍ سِوَاكَ، وَ لَا أَسْتَعِينُ بِحَاكِمٍ غَيْرِكَ، حَاشَاكَ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صِلْ دُعَائِي بِالْإِجَابَةِ، وَ اقْرِنْ شِكَايَتِي بِالتَّغْيِيرِ.

﴿12﴾ اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّي بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِكَ، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْكَارِكَ، فَيُصِرَّ عَلَى ظُلْمِي، وَ يُحَاضِرَنِي بِحَقِّي، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِيلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِينَ، وَ عَرِّفْنِي مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَةِ الْمُضْطَرِّينَ.

﴿13﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنِي لِقَبُولِ مَا قَضَيْتَ لِي وَ عَلَيَّ وَ رَضِّنِي بِمَا أَخَذْتَ لِي وَ مِنِّي، وَ اهْدِنِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا هُوَ أَسْلَمُ.

﴿14﴾ اللَّهُمَّ وَ إِنْ كَانَتِ الْخِيَرَةُ لِي عِنْدَكَ فِي تَأْخِيرِ الْأَخْذِ لِي وَ تَرْكِ الِانْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِي إِلَى يَوْمِ الْفَصْلِ وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَيِّدْنِي مِنْكَ بِنِيَّةٍ صَادِقَةٍ وَ صَبْرٍ دَائِمٍ.

﴿15﴾ وَ أَعِذْنِي مِنْ سُوءِ الرَّغْبَةِ وَ هَلَعِ أَهْلِ الْحِرْصِ، وَ صَوِّرْ فِي قَلْبِي مِثَالَ مَا ادَّخَرْتَ لِي مِنْ ثَوَابِكَ، وَ أَعْدَدْتَ لِخَصْمِي مِنْ جَزَائِكَ وَ عِقَابِكَ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ سَبَباً لِقَنَاعَتِي بِمَا قَضَيْتَ، وَ ثِقَتِي بِمَا تَخَيَّرْتَ.

﴿16﴾ آمِينَ رَبَّ الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، وَ أَنْتَ عَلَى كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ.

توصیه رهبر انقلاب برای پیروزی جبهه مقاومت

توصیه رهبر انقلاب برای پیروزی جبهه مقاومت

حضرت امام خامنه‌ای در پاسخ به درخواست راهنمایی برای خواندن برخی ادعیه جهت کسب فتح نهایی برای این جبهه‌ و دفع شر رژیم صهیونی، خواندن «سوره فتح»، «دعای چهاردهم صحیفه سجادیه» و «دعای توسل» را توصیه کردند.

لیست کلماتی در زبان عربی که دائماً نقش مفعول مطلق دارند

در لغت عرب کلماتی هستند که دائماً نقش مفعول مطلق می‏پذیرند و فعل آنها هم واجب الحذف است.

«حَمداً»، «حقّاً»، «قَطعاً»، «سَمعاً»، «طَاعةً»، «شُکراً»، «هَنیئاً»، «یَقیناً»، «بَتَةً»، «ألبتَةً»، «سُبحَان»، «مَعاذ»، «تبّاً»، «بُعداً»، «سَقیاً»، «رَعیاً»، «حَتماً»، «جِدّاً»، «عُرفاً»، «أیضاً»، «مَعاذَ اللهِ»، «لَبَّیکَ»، «سَعدَیکَ»، «عَجَباً»، «آهاً»، «عَفواً»، «صِراحةً»، «مَهْلاً»، «حجّاً مبروراً»، «سعیاً مشکوراً»، «سفراً میموناً»، «حنانَیکَ»، «دَوالَیکَ»، «حتماً».

جمله جواب قسم محلی از اعراب دارد یا ندارد؟

جمله جواب قسم محلی از اعراب دارد یا ندارد؟

در «علمتُ لَینصُرَنَّ زیدٌ»، «لام» حرف قسم است که بر جواب قسم قرار گرفته است و «علمت» را از عمل تعلیق کرده است.

یکی از جملاتی که محلّی از اعراب ندارد، جمله‌ی جواب قسم است. از طرف دیگر در اینجا «لینصرَنَّ» را جانشین دو مفعول «علمت» قرار داده و محلاً منصوب می‌کنیم.

در جواب می‌توان چنین گفت: جمله‌ی جواب قسم، تا وقتی محلّی از اعراب ندارد که در جمله عاملی نباشد که نیاز به معمول داشته باشد، امّا در صورتی‌که عاملی باشد که به معمول نیاز داشته باشد، معمول آن قرار می‌گیرد.

جواب دوم: «علمت» تنها در مضمون جمله‌ی جواب قسم، عمل کرده است و نگاهی به این نداشته است که جمله‌ی مزبور جواب قسم است یا نه، بنابراین جمله‌ی جواب به تنهایی ـ بدون قسم و جمله‌ی قسم ـ جانشین دو مفعول «علمت» شده است. این توجیه بهتر است، چرا که دیگر نیاز به تقدیر ادات قسم و جمله‌ی قسم نداریم.

تفاوت کاربردی قصر با «إنّما» با «ما» و «إلا»

تفاوت کاربردی قصر با «إنّما» با «ما» و «إلا»

قصر با «إنّما» معمولاً جایی به کار می‌رود که مخاطب در صدد انکار نیست و صحّت مطلب را ردّ نمی‌کند، مانند: <إِنَّما نَحْنُ‏ مُصْلِحُونَ‏> (ما فقط اصلاح كننده‏ايم) و یا در جایی که می‌خواهیم با اشاره و تعریض نکته‌ای را بیان کنیم، به کار می‌رود، مانند: <إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُولُوا الْأَلْباب> (‏تنها صاحبان انديشه متذكّر مى‏شوند) امّا قصر با نفی و استثناء در جایی به کار می‌رود که مخاطب مطلبی را انکار می‌کند و یا در آن شکّ دارد، مثلا جمله‌ی «ما ضَربَهُ إلّا زیدٌ» تنها در صورتی به کار می‌رود که مخاطب منکر این است که زننده زید است. لذا چنین جملاتی در حالت طبیعی که انکاری از طرف مخاطب نیست استفاده نمی‌شوند.

نمونه‌ای‌ دیگر: بر همین اساس به شخصی که با رفیقش مهربان است و به آداب رفاقت کاملاً آشنا است هیچ گاه گفته نمی‌شود: «ما زیدٌ إلّا أخوک» چرا که مخاطبِ کلام خودش به خوبی از آداب رفاقت و برادری آگاهی دارد و به چنین تأکید سنگینی نیازی ندارد.

نمونه‌ای دیگر: فرض کنید شخصی از دور می‌آید و می‌گویی «ما هو إلّا زیدٌ» این عبارت تنها در صورتی گفته می‌شود که همراهانت خیال می‌کنند شخصی که می‌آید جز زید است و اصرار دارند زید بودن وی را انکار کنند.

انواع مختلف لا در زبان عربی

«لا» وجوه مختلفی دارد

برخی از وجوه مهمّ ذکر می‌‌شود:

الف) «لا»ی نفی جنس، مانند: «لا رجلَ فی الدارِ.

ب) حرف جواب، مانند: «هل أنتَ قادمٌ لزیارتی؟ لا».

​​​ج) زائده، مانند: «سافرتُ بلا زادٍ».

د) حرف جزم، مانند: «لا تکُن کصاحب الحوتِ».

ه) عاطفه، مانند: «أخی قائمٌ لا جالسٌ».

و) شبیه به «لیس»، مانند: «لا رجلٌ فی الدارِ».

ز) نافیه، مانند: «قُل لا اسئلُکم أجراً».

ح) عاطفه، مانند: «جاءَ زیدٌ لا بکرٌ».

تفاوت «لولا»ی امتناعیه و «لولا»ی تحضیضیه

تفاوت «لولا»ی امتناعیه و «لولا»ی تحضیضیه

1. «لولا»ی امتناعیه اختصاص به اسم دارد و تنها بر اسم داخل می‌شود ولی «لولا»ی تحضیضیه داخل بر فعل مضارع یا مؤوّل به مضارع می‌شود.

2. «لولا»ی امتناعیه دارای معنای شرط است و به آن حرف إمتناعٍ لوجود (حرف دلالت کننده بر امتناعِ جوابِ شرط به خاطر وجود شرط) گویند، ولی «لولا»ی تحضیض، معنای شرط ندارد.

3. «لولا»ی امتناعیه دلالت بر تعلیق امتناع جواب به وجود شرط می‌کند ولی «لولا»ی تحضیضی دلالت بر طلب با تندی و اصرار و شدّت دارد.

منبع: کانال استاد ایرانی

وجه نامگذاری حروف شبیه به لیس

وجه نامگذاری حروف شبیه به لیس

از آنجا که این حروف شباهت معنوی «نفی جمله» و «جمود» و عَملی «دخول بر جمله اسمیه» و «رفع به اسم و نصب به خبر» به «لیس» دارند، لذا به این کلمات، حروف شبیه به «لیس» می‌گویند.

روش‌های کاربرد افعال مدح و ذمّ

روش‌های کاربرد افعال مدح و ذمّ

1. فعل + فاعل + مخصوص

نعمَ العبدُ سلمانُ

2. مخصوص + فعل + فاعل

سلمانُ نِعمَ العبدُ

3. فعل+ فاعل به صورت ضمیر + تمییز + مخصوص

نعمَ رجلاً سلمانُ

4. مخصوص + فعل + فاعل مستتر درون فعل + تمییز

سلمانُ نعمَ رجلاً

منبع کانال استاد ایرانی

لیست افعال یک حرفی زبان عربی

فعلهای امری که یک حرفی هستند عبارتند از:

1. قِ: فعل أمر از وقى (از الوقاية)

2. عِ: فعل أمر از وعى (از الوعي)

3. إِ: فعل أمر از وأى (الوأي = الوعد)

4. نِ: فعل أمر از ونى (از التواني)

5. دِ: فعل أمر از ودى (از الدية)

6. شِ: فعل أمر از وشى (از الوشاية)

7. لِ: فعل أمر از وَلَى يَلِي (از الولاية أي: الإمارة)

برخی افعال مزبور را 20 فعل می دانند

اعراب تمام افعال مزبور چنین است: فعل أمر مبني بر حذف حرف عله

منبع: کانال استاد ایرانی

تفاوت کلمه «آخَر» با «آخِر+مثال

تفاوت کلمه «آخَر» با «آخِر» : 👇

1در وزن:

«آخَر» بر وزن 👈 أفعل

«آخِر» بر وزن 👈 فاعل

2درمؤنث:

مؤنث «آخَر» 👈 اُخری

مؤنث «آخِر» 👈 آخرة

3 درنوع مشتق:

«آخَر» 👈 اسم تفضیل

«آخِر» 👈 اسم فاعل

4 در معنی:

«آخَر» به معنای 👈 دیگر

«آخِر» به معنای 👈 پایان

5 در گرفتن تنوین:

«آخَر» 👈 غیر منصرف (وصفیت - وزن فعل)

«آخِر» 👈 منصرف

تفاوت «معَ» و «معاً» آموزش نحو کاربردی

تفاوت «معَ» و «معاً» آموزش نحو کاربردی

«معَ» در صورت مضاف بودن، ظرف مکان یا زمان است، «جِئتُ معَ زیدٍ» و در صورت منوّن بودن حال است، «جِئنا معاً».

نظر رضی درباره‌ی علت صدارت طلبی «کم» آموزش نحو کاربردی

نظر رضی درباره‌ی علت صدارت طلبی «کم»

«کم» صدارت طلب است یعنی ما قبلش در ما بعدش عمل نمی‌کند همچنانکه ما بعدش در ما قبلش نمی‌تواند عمل کند.

علت صدارت طلبی «کم» استفهامی، همین استفهام است، یعنی اقتضای سؤال کردن ابتدای جمله است، امّا علّت صدارت طلبی «کم» خبری این است که «کم» خبری همچون «ربّ» با ورود به جمله‌ی خبری، آن را انشائی می‌کند. به همین جهت لفظی‌که متضمّن معنای انشاء دارد، باید اول جمله بیاید تا سایر اجزاء جمله‌ را از خبری بودن به انشائی بودن سوق دهد. بنابراین می‌توان چنین گفت: هر چیزی مثل استفهام، عرض، تمنّی، ترجّی، تشبیه، که در معنای جمله تأثیر دارد حقش این است که صدارت طلب باشد، چرا که اگر در غیر جایی جز اول جمله بیاید ترس این است که شنونده، جمله را به همان معنای اصلیش که خبری است حمل کند، مثلا اگر ادات استفهام یا تمنّی آخر جمله بیاید، شنونده در آخر عبارت وقتی با آن مواجه می‌شود، دچار سردرگمی و تشویش می‌شود لذا بهترین جایی که باعث می‌شود شنونده در مواجهه با جملاتی از این قبیل، معنای جمله را حمل بر خبری بودن نکند، و از همان ابتدا بفهمد منظور متکلم چیست، آغاز جمله است.

تأثیر معنایی موصول در خبر دادن از مبتدا

تأثیر معنایی موصول در خبر دادن از مبتدا

به دو عبارت زیر توجّه کنید:

هذا الّذی نَصَرَنی. (این کسی است که یاریم کرد) هذا نَصَرَنی. (این یاریم کرد)

چه تفاوتی بین این دو جمله است؟

جمله ی اوّل زمانی به کار می رود که مخاطب می داند کسی شما را یاری کرده است، ولی فرد مزبور را نمی شناسد، لذا با «الّذی نَصَرَنی» فرد مزبور معرّفی می شود. امّا جمله ی دوّم در جایی به کار می رود که مخاطب از اصل قضیه یاری کردن اصلاً خبر ندارد که با جمله ی «نَصَرَنی» آگاهش می کنیم.

معناشناسی مصدر نحو کاربردی

معناشناسی مصدر

بین معنای مصدر مؤول و مصدر صریح تفاوت مهمی وجود دارد و آن عبارت است از:

۱.زمانی عرب از مصدر مؤول استفاده می کند ،که فعل فعلا واقع نشده بلکه در شرف وقوع است و شأنیت وقوع را دارد مثل:

لزید(لام جاره) أن یضرب

زید ممکن است که بزند،همچنانکه نجم الائمه گفته(رضی استرآبادی)

۲.لزید (لام جاره) ضرب (مصدر)

اینجا یعنی زید قطعا ضرب را واقع ساخته.

پس اگر گفته شود المقام مقام ان یضرب زید(یعنی در این جایگاه امکان زدن زید وجود دارد.

اما اگر گفته شد المقام مقام ضرب زید(یعنی این جایگاه زدن زید است).

اقتباس از مفصل شرح مطول حجت هاشمی خراسانی،ج۲ /ص۱۷۰

غيبت نشانه ناتوانى است حکمت 461 نهج البلاغه

غيبت نشانه ناتوانى است

الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ

غيبت كردن، آخرين تلاش شخص ناتوان است.

اشاره به اين كه تنها فرومايگان و افراد پست و ناتوان به سراغ غيبت مى روند چراكه اگر انسان در خود، توانايى و استعداد پيشرفت ببيند به جاى اين كه با غيبت مقام كسى را خدشه دار كند خودش مى كوشد و به آن مقام و برتر از آن مى رسد ولى چون عاجز و ناتوان و فرومايه است سعى مى كند به وسيله غيبت آبروى ديگرى را در انظار عموم بريزد. ازاين رو امام(عليه السلام) مى فرمايد: غيبت، آخرين تلاش افراد ناتوان است.

در ميان گناهان كبيره كمتر گناهى است كه همانند غيبت، نشانه پستى و ضعف و زبونى و ناجوانمردى باشد. به تعبير ديگر، آن ها كه پشت سر مردم به مذمت و عيب جويى مى پردازند و آبرو و حيثيت افراد را با افشاى عيوب پنهانى، كه غالب مردم به يكى از اين عيوب گرفتارند، مى برند، و آتش حسد و كينه خود را به اين وسيله فرو مى نشانند، افرادى ناتوان و فاقد شخصيت اند كه حتى در مبارزه بى دليل وظالمانه خود شهامت ندارند و تمام قدرتشان اين است كه از پشت خنجر بزنند.

حکمت 461 نهج البلاغه

بهترين ميراث پدران براى فرزندان

حضرت امام صادق عليه‌ السلام:

إنّ خَيْرَ ما وَرَّثَ الآباءُ لأبنائهِمُ الأدبُ لا المالُ فإنّ المالَ يَذهبُ و الأدبَ يَبقى

بهترين ميراثى كه پدران براى فرزندان مى‌گذارند ادب است، نه ثروت؛ زيرا ثروت مى‌رود و ادب مى‌ماند.

الكافی، ج۸، ص۱۵۰

سلسله نشست های تدبر در قرآن دکتر محمد مهدی آجیلیان مافوق

لینک گروه سلسله نشست های تدبر در قرآن

https://eitaa.com/joinchat/752747504Ca6fc252e16

با راهبری: استاد دکتر محمد مهدی آجیلیان

هیات علمی بخش علوم قرآن و فقه دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز

ویژه عموم دانشگاهیان قرآن دوست دانشگاه شیراز

زمان: دوشنبه ها ساعت ۱۲/۳۰ تا ۱۳/۳۰

مکان: تالار شهیدی دانشکده الهیات و معارف اسلامی

زندگینامه مختصر حضرتعالی العابدین علیه السلام

ولادت امام سجاد علیه‌السلام به روایتی در تاریخ یک‌ شنبه پانزدهم جمادی‌ الاول سال ۳۸ هجری قمری و به روایت دیگر، در پنجم شعبان‌ همان سال در مدینه به وقوع پیوست. مادر آن حضرت، شهربانو و پدر بزرگوارشان امام حسین علیه‌السلام می‌ باشند.

کنیه‌های امام سجاد علیه‌السلام، ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمّد،‌ ابولقاسم و ابوعبدالله گزارش شده و القاب ایشان، زین العابدین، سیدالساجدین، سجاد، ذو الثفنات، هاشمی، علوی، مدنی، قرشی، علی‌اکبر هستند.

ایشان در طول عمر پربرکتشان، در حوزه‌ سیاسی براى پیش راندن مسلمانان به سوى نفرت از بنی‌امیه و افزودن حس مبارزه‌ جویى با آنان، تلاش‌هاى مؤثرى را به انجام رساندند و در فرصت‌ های مختلف، مردم را بر ضد امویان تحریک می‌کردند.

ایشان براى آگاهى مردم، شیوه‌ دعا را به‌کار گرفتند، به‌گونه‌ای‌که به گفته‌ بسیاری از عالمان علوم اسلامی، دعاهاى آن حضرت، بازگو کننده‌ رویدادهاى عصر آن حضرت‌ هستند.

دعاهای آن حضرت در کتاب صحیفه‌ سجادیه که به زبور آل‌محمد صلی‌الله‌علیه شهرت دارد جمع آوری شده است. این مجموعه، اثر بی‌ همتایی می‌باشد که در جهان اسلام، پیوسته مورد توجه بزرگان و علما و مصنفان قرار گرفته است.

تاریخ دقیق شهادت امام سجاد علیه‌السلام، روشن نیست؛ برخی از روایات شهادت امام سجاد علیه‌السلام را در۵۷ سالگی و به دستور ولید بن عبد الملک به وسیله سمّ گزارش کرده‌اند، مزار ایشان در قبرستان بقیع است.

پیامبر صلوات الله علیه و آله بعد از شکستن بت‌های کعبه توسط علی علیه‌السلام

پیامبر صلوات الله علیه و آله بعد از شکستن بت‌های کعبه توسط علی علیه‌السلام:

ای علی! اولین کسی که بت‌ها را شکست، جدت ابراهیم بود و اکنون، ای علی تو آخرین شکننده‌ی بت‌ها هستی.

ــــــــــــــــــــ

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِعَلي: يَا عَلِيُّ أَوَّلُ مَنْ كَسَرَ الْأَصْنَامَ جَدُّكَ إِبْرَاهِيمُ ثُمَّ أَنْتَ يَا عَلِيُّ، آخِرُ مَنْ‌ كَسَرَهَا.

(الروضة - صفحه ۳۱)

ابوذر غفاری از رسول خدا صلی ‌الله‌ علیه‌ و ‌آله روایت می کند که فرمود:

مَثَل علی بین شما همچون مَثل کعبه پوشیده است.نگاه کردن بر آن عبادت و آهنگ او نمودن واجب است.

مناقب علی ابن ابی طالب ص ۱۰۷

اسباب جدايى دوستان نهج البلاغه حکمت 480

اسباب جدايى دوستان

إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ.

هنگامى كه مؤمن، برادر باايمانش را به خشم آورد و شرمگين سازد مقدّمه جدايى از او را فراهم كرده است.

بنابراين براى گفتار حكيمانه مورد بحث سه تفسير به نظر مى رسد و ممكن است همه آن ها در مفهوم كلام امام (عليه السلام) جمع باشد. نخست، خشمگين ساختن دوستان، دوم، شرمنده نمودن آن ها و سوم، برترى جويى و تكبر دربرابر آن ها. هركدام از اين امور سه گانه براى جدا شدن دوستان از انسان كافى است البته ممكن است انجام يك مرتبه و دو مرتبه اين كارها تأثيرگذار نباشد ولى به يقين اگر تكرار شود سبب جدايى از دوستان خواهد شد.

نهج البلاغه, حکمت 480

از سوء‌ ظن اجتناب کنید

پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم:

اِحتَرِسوُا مِنَ النّاسِ بِسُؤالظَّنِّ.

از سوء‌ظن و بدگمانی نسبت به مردم بپرهیزید.

تحف‌العقول، ص ٥٣