الهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ

دعـــــــــــای فـــــــــــرج. بسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیم الهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کلمح الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمین بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.

مَن طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللهِ وَکَلَهُ اللهُ اِلَی النّاسِ

مردی از امام حسین (علیه السلام) پرسید:

مولای من؛ بفرمایید خیر دنیا و آخرت چیست؟

حضرت فرمود: هرکس جویای رضای خدا باشد، خداوند به جای مردم کارهای او را اصلاح می کند و هر که جویای رضای مردم باشد (رضای مردم را بر رضای خدا ترجیح دهد) خداوند او را به مردم واگذار می کند و مردم او را وا می گذارند.

مَن طَلَبَ رِضَی النّاسِ بِسَخَطِ اللهِ وَکَلَهُ اللهُ اِلَی النّاسِ

بحارالانوار/ج17

نحوه ادای «مبتدا و خبر» در تلاوت قرآن - کریم دولتی

مجموعه آموزشی شنیداری(صوتی) قرآنی را گردآوری و برای علاقه‌مندان بازنشر می‌شود.

بسته پنجم مجموعه آموزش قرائت قرآن به مبحث «آموزش وقف و ابتدا در قرآن کریم» با کارشناسی کریم دولتی، مدرس و قاری بین‌المللی کشور می‌پردازد.

قسمت صدوشصت‌وسوم این مجموعه، با عنوان «نحوه ادای «مبتدا و خبر» در تلاوت قرآن» تقدیم شما عزیزان می‌شود.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/20/2893783_481.mp3

الگوی فرزندانمان باشیم (حجت الاسلام و المسلمین تراشیون)

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون، کارشناس و مشاور مسائل خانواده گفت: والدین برای اینکه الگوی فرزندان خویش باشند باید مقبول باشند که دو پیش شرط برای الگوی مقبول بودن این است که ابتدا باید محبوب باشید و دوم اینکه باید موفق باشید.

جلسه درس تفسیر قرآن آیت‌الله علیدوست با محوریت تفسیر سوره حمد

نوزدهمین جلسه درس تفسیر قرآن آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست با محوریت تفسیر سوره حمد، صبح امروز ۲۹ اسفندماه در فضای مجازی منتشر شد.

در ادامه گزیده مباحث این جلسه را می‌خوانید؛

به دنبال مباحثی که راجع به بسمله داشتیم، به الرحمن الرحیم رسیدیم و خیلی حرف‌ها زدیم ولی یک حرف ناتمام باقی ماند و آن علت ذکر این دو صفت میان همه صفات خداوند بود. خداوند صفات زیادی دارد، چرا این دو صفت در بسمله ذکر شده است؟ ممکن است یک نفر بگوید چه ارتباطی به شما دارد؟ نکته این است که ما می‌خواهیم این بحث را مقدمه یک بحث مهمی قرار دهیم.

پاسخ تفسیر نمونه و اشکال آن

اگر شما تفسیر نمونه را نگاه کنید می‌گوید چون رحمت خدا واسع است، صفت رحمن و رحیم در آیه آمده است. ما وسیع‌تر از رحمت خدا چه داریم؟ لذا خدا خواسته خودش را در بسم الله با دو صفت رحمن و رحیم معرفی کند. این جواب برای کلاس درس حوزه و دانشگاه خوب است ولی به درد کلاس درس خارج نمی‌خورد چون اشکال دارد. اشکالش این است که مگر علم و حکمت خدا واسع نیست؟ چرا این صفات نیامده است؟ پس این جواب، جواب کاملی نیست. پس جواب کامل چیست؟

ما قرار شد الله را اسم علم معنا نکنیم و الله را به خالق و رازق و مستحق عبودیت معنا کنیم و این معانی را از روایات به دست آوردیم. اگر الله به معنای خالق و رازق باشد، الرحمن و الرحیم می‌خواهد وجه الله باشد. گویا گفته می‌شود برای چه به نام الله آغاز کنیم، پاسخ داده می‌شود به این دلیل که او رحمن و رحیم است. در واقع الرحمن الرحیم عنوان مشیر به جهت خلقت و رزق و عطف نظر خداوند بر بندگان است. خداوند با این دو صفت می‌خواهد بگوید خلق من بر اساس رحمتم بوده است و شما از جهت اینکه من رحمن هستم خلق شدید، از جهت اینکه من رحیم هستم رزق می‌گیرید. لذا رحمن و رحیم هدف و رمز خلقت به شمار می‌آید.

عالی برای دانی کار نمی‌کند

ما یک اصلی در فلسفه داریم که صحبت ما با آن اصل فلسفی ناسازگار می‌شود. ما اول باید بگوییم آن اصل فلسفی چیست، بعد بگوییم چگونه با حرف ما ناسازگار است و بعد نشان دهیم راهی برای سازگاری هست یا نه. آن بحث فلسفی این است که خدای متعال هیچ وقت کاری برای غیر خود نمی‌کند یا به تعبیر دیگر، عالی هیچ وقت برای سافل کاری نمی‌کند. در نگاه اول این اصل شاید محل اشکال باشد و گفته شود چه اشکالی دارد عالی برای سافل کاری کند ولی توضیحش این است که اگر عالی برای دانی کار کند مثلا خداوند برای مصلحت بندگان پیامبر بفرستد، یا می‌خواهد با این کارش خودش را کامل کند یا هیچ هدفی برای کامل کردن خودش ندارد. اگر بخواهد خودش را کامل کند که قابل تصور نیست، یعنی باید بگوییم خداوند برای استکمال خودش پیامبر فرستاده است! خدا کامل از هر وجه است، پس هدفش رفع نیاز خودش نیست. شاید بگویید خداوند برای خودش هدف ندارد که این هم با حکمت منافات دارد چون حکیم بدون هدف کار نمی‌کند.

فرض سوم این است که بگوییم خدا برای کامل کردن خودش خلق نکرده است، بی‌هدف هم خلق نکرده است بلکه برای تکمیل بندگان کار کرده است. باز سوال می‌شود تکمیل بندگان برای خدا اثر دارد یا نه؟ اگر بگویید بله به فرض اول برمی‌گردد و اگر بگویید نه به فرض دوم برمی‌گردد. اشاعره هم همین اعتقاد را دارند و می‌گویند از فعل خدا نباید سوال کرد و اگر سوال کنید کافر هستید. اینها می‌گویند افعال خداوند سوال ندارد. اگر بگویید خلاف حکمت است، می‌گویند مگر خدا حکیم است؟ طبق دیدگاه اینها اسم حکیم برای خداوند اسم علم است. تا اینجا اشکال معلوم شد. چون ما می‌گوییم خداوند به خاطر رحمتش ما را خلق کرده است میان این نظر تعارض به وجود می‌آید. میان این دو نظر چگونه جمع کنیم؟

برخی می‌گویند فلاسفه بی‌خود گفتند ولی برخی این اصل را قبول می‌کنند و درصدد پاسخ هستند. راه حلی که به نظر ما می‌رسد این است؛ یک وقت ما از غرض فاعلیت خداوند سوال می‌کنیم، یک وقت از غرض در فعل خداوند سوال می‌کنیم. پس یک غرض از فاعلیت خداوند داریم، یک غرض از فعل خداوند. یک وقت نجار یک تخت می‌سازد. نجار این تخت را می‌سازد که مردم روی آن بخوابند ولی نجار این تخت را می‌سازد که مردم روی آن بخوابند تا پول بگیرد. مورد اول غرض از فعل نجار است ولی مورد دوم غرض از فاعلیت نجار است.

یک دفعه می‌گوییم خداوند برای چه انسان‌ها را آفرید؟ برای اینکه خدا را بشناسند. خدا برای چه مقرراتی تشریع کرد؟ برای مصالح بندگان. یک دفعه می‌گوییم خدا برای چه مقرراتی را برای مصالح بندگان خلق کرد؟ خدای متعال برای چه پیامبرانی را برای هدایت انسان‌ها آفرید؟ آن قاعده فلسفی برای وقتی است که سوال از فاعلیت باشد ولی وقتی سوال از فعل است مشکلی نیست. پس اگر گفتیم خداوند ما را برای استفاده از رحمتش خلق کرد نباید بگوییم عالی برای سافل کار نمی‌کند. اصلا ممکن است مصالح بندگان و رحمت را غرض خداوند ندانیم بلکه ثمره کار خداوند بدانیم. پس ما قاعده فلسفی را گفتیم، ناهمسویی آن با بحث خودمان را گفتیم، پاسخ آن را هم گفتیم.

آیت‌ الله مهدی هادوی تهرانی (تفسیر سوره واقعه)

آیت‌ الله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه علمیه، ۲۷ اسفندماه 1401 در ادامه سلسله مباحث تفسیری سوره مبارکه واقعه، به تفسیر آیات دیگری از این سوره پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

خداوند در آیات ۷۵ به بعد به مواقع نجوم قسم خورد و آن را قسمی عظیمی دانست. فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ؛ وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ ﴿۷۶﴾. مقسم‌به، در آیه ۷۷ بیان شده است؛ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ ﴿۷۷﴾ في كِتَابٍ مَكْنُونٍ ﴿۷۸﴾. یعنی قرآن کریم با کرامت و خواندنی و در دسترس همگان و در کتابی پنهان است.

آیت‌ الله مهدی هادوی تهرانی (تفسیر سوره واقعه)

برخی بزرگان مانند آیت‌ الله شاه‌آبادی، استاد عرفان حضرت امام خمینی(ره) معتقد بود که قرآن، تنزل علم الهی است و علم الهی متحد با ذات خداوند است؛ بنابراین حقیقت قرآن در مرتبه ذات خداوند است و ذات خدا بر همه حتی نبی اعظم که به قاب قوسین او ادنی رسید، پنهان است. بنابراین حقیقت قرآن در جایی پنهان است و آن حقیقت خداوند تبارک و تعالی است.

لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ ﴿۷۹﴾؛ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۸۰﴾؛ أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ ﴿۸۱﴾ وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ ﴿۸۲﴾ فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ﴿۸۳﴾ وَأَنْتُمْ حِينَئِذٍ تَنْظُرُونَ ﴿۸۴﴾ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلَكِنْ لَا تُبْصِرُونَ
لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ؛
یعنی این قرآن را فقط کسانی می‌توانند مس کنند که طهارت دارند؛ طهارت در اینجا دو مرتبه دارد؛ یکی طهارت باطنی و دیگری ظاهری؛ یعنی بدون وضو کسی نباید به قرآن دست بزند و بالاتر از این مرتبه، آن که حقیقت و بطون واقعی قرآن را کسانی می‌توانند بفهمند و درک کنند که طهارت باطنی داشته باشند.

در بحث فهم باطنی قرآن باید گفت که مفهومی چون تأویل در برابر تفسیر مطرح است که در واقع همان معنای غیر ظاهری قرآن در برابر تفسیر به مفهوم بیان معنای ظاهری آیات است. علامه طباطبایی فرموده است که تأویل به معنای گفته شده یعنی در برابر تفسیر نیست بلکه از ریشه واژه اول گرفته شده است و به معنای ریشه قرآن و آیات آن است و آن حقیقت را فقط خداوند و راسخون فی العلم می‌دانند و این قرآن با این خصوصیات تنزیل و فرو فرستاده شده از ناحیه خداوند است؛ تنزیل من رب العالمین.

مداهنه در آیات قرآن

در ادامه آیات «أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ، وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ» هم به نوعی به مؤاخذه برخی افراد پرداخته و فرموده است شما قرآن و این گفتار با این ویژگی‌هایی را که برشمرده و به آن قسم خورده شد را سبک می‌شمارید؟ شیخ طوسی گفته است که مقصود از مدهنون طبق نظر ابن عباس یعنی مکذبون، معانی دیگری هم گفته شده است ولی ظاهراً تعبیر علامه دقیق‌تر است.

ادهان در عربی به معنای روغن‌مالی کردن است و به تعبیر خودمانی ماست‌مالی؛ خداوند فرمود: آیا شما این سخن را ماست‌مالی می‌کنید و فکر می‌کنید به قول امروزی‌ها مطالب زرد روزنامه‌ای است؟ قبلاً اشاره شد قرآن به تعبیر این آیه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا» مایه هدایت است ولی در عین حال فرمود که لا یمسه الا المطهرون یعنی برای کسانی هدایت است که متقی باشند وگرنه برای ظالمین مایه گمراهی بیشتر است «ولا یزید الظالمین الا خسارا».

در آیه شریفه بعد اشاره شد که وَتَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ. یعنی شما رزق و روزی خودتان از قرآن را فقط مداهنه درباره آن قرار داده‌اید. در ادامه هم فرموده است که فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ ﴿۸۳﴾ وَأَنْتُمْ حِينَئِذٍ تَنْظُرُونَ ﴿۸۴﴾ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْكُمْ وَلَكِنْ لَا تُبْصِرُونَ؛ در اینجا بین مفسران تقریباً اتفاق نظر وجود دارد که خطاب به اطرافیان و خانواده فرد میت است. در روایات بیان شده است که جان انسان از پا به سمت حلقوم گرفته می‌شود؛ علامه طباطبایی هم بر این نکته تأکید دارد که شما که می‌گویید حشر و نشر و حیات بعد از دنیا وجود ندارد، مردن اطرافیانتان را که می‌بینید و ما در این شرایط به شخص محتضر از شما نزدیک‌تر هستیم ولی شما نمی‌فهمید.

ناتوانی انسان در زنده‌کردن دیگران

در آیات ۸۶ و ۸۷ هم فرموده است: فَلَوْلَا إِنْ كُنْتُمْ غَيْرَ مَدِينِينَ ﴿۸۶﴾ تَرْجِعُونَهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ، اگر شما به جزا و پاداش الهی اعتقادی ندارید، اگر می‌توانید این مرده‌ها را به دنیا برگردانید. البته همانطور که عرض شد این تفسیر مورد اتفاق مفسران است ولی برخی روایات به گونه‌ای دیگر هم معنا کرده‌اند.

در این آیات خداوند گویا یک تصویر و فیلمی را در ذهن انسان ایجاد می‌کند، یعنی یک فردی در حال احتضار است و در حال جان دادن و اطرافیان کنار او هستند ولی آن‌ها نه قدرت دارند او را برگردانند و نه وضعیت روحی او را می‌توانند درک کنند و خدا به او نزدیک‌تر است.

در آیات بعد دوباره به سه گروه از انسان‌ها برگشته است؛ یعنی دقیقاً همان تقسیم‌بندی که در آیه هفتم این سوره انجام داده و فرموده بود انسان‌ها سه دسته می‌شوند؛ مقربون؛ اصحاب المیمنه و اصحاب المشئمه. در اینجا این تقسیم‌بندی این گونه است: فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ. وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ. وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ یعنی یا مقربون هستند یا اصحاب الیمین و یا گمراهان و تکذیب‌کنندگان که توضیحات آن در آینده بیان خواهد شد.

نقد خویشتن و خانه تکانی روح در نهج البلاغه (حبیب‌ الله صابری‌ نسب)

حبیب‌ الله صابری‌ نسب، پژوهشگر و مدرس دانشگاه به گذر عمر و سپری شدن روزها اشاره کرد و گفت: سال‌ها می‌گذرد و مردم به واسطه رسم و سنت‌های دیرین با نزدیک شدن به فصل بهار به خانه تکانی منازل پرداخته و غبار آلودگی را می‌زدایند، اما شاید بیشتر انسان‌ها از زدودن زنگا‌های دنیوی از دل و افکار غافلند.

نقد خویشتن و خانه تکانی روح در نهج البلاغه (حبیب‌ الله صابری‌ نسب)

وی با طرح این سؤال که چه میزان به رشد و تعالی و نزدیک شدن هرچه بیشتر به کمال و معرفت الهی می‌پردازیم و تغییر در بهار چه تحولی در وجود ما ایجاد می‌کند؟ اظهار کرد: بدون شک انسان عاری از گناه و معصیت نیست و ضعف‌هایی وجود ما را فرا گرفته است، اما آیا برای رفع این نقاط ضعف فکر کرده‌ایم؟ آیا تاکنون شب تا صبح به عملکرد خود بیندیشیم و تصمیم بگیریم برای رضای خدا از گناهی برای همیشه دست برداریم.

طرحی نو دراندازیم

صابری‌نسب با اشاره به روزهای پایانی سال، افزود: در سال نو تصمیم بگیریم که طرحی نو دراندازیم و خود را برای طی کردن مسیر کمال با تفاوت‌هایی نسبت به سال قبل و سال‌های قبل از آن آماده کرده تا به سرمنزل مقصود برسیم. برای تعریف برنامه‌ای اصولی باید در تقویت مبانی معرفتی، معنویتی و اخلاقی تلاش جدی داشته باشیم و بهترین کار این است که خطبه ۱۷۶ نهج‌ البلاغه که به «نقد خویشتن» معروف است بپردازیم.

وی در ادامه توضیحات خود به فرازی از خطبه ۱۷۶ نهج‌ البلاغه «وَ اعْلَمُوا عِبَادَ اللَّهِ، أَنَّ الْمُؤْمِنَ [لَا يُمْسِي وَ لَا يُصْبِحُ] لَا يُصْبِحُ وَ لَا يُمْسِي إِلَّا وَ نَفْسُهُ ظَنُونٌ عِنْدَهُ، فَلَا يَزَالُ زَارِياً عَلَيْهَا وَ مُسْتَزِيداً لَهَا؛ فَكُونُوا كَالسَّابِقِينَ قَبْلَكُمْ وَ الْمَاضِينَ أَمَامَكُمْ، قَوَّضُوا مِنَ الدُّنْيَا تَقْوِيضَ الرَّاحِلِ، وَ طَوَوْهَا طَيَّ الْمَنَازِلِ، بدانيد، اى بندگان خداى، مؤمن شب را به روز و روز را به شب نمى آورد مگر آنكه به نفس خويش بدگمان است و پيوسته بر او عيب مى‌گيرد و از طاعت حق، افزونتر از آنچه به‌جاى آورده، از او مى‌طلبد. پس، همانند كسانى باشيد كه پيش از شما بوده‌اند و آنان كه در برابر شما مردند و چون مسافران خيمه بركندند و رخت به‌جاى ديگر بردند و دنيا را چون كسى كه منازل را طى مى‌كند طى كردند» استناد کرد.

این مدرس دانشگاه افزود: تمام آیات الهی و کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه سمبل خودسازی تا عیوب خود را قبل از عیوب دیگران مشاهده و آنان را برطرف کرده و از مقام «تخلیه» به مقام «تحلیه» دست یابیم که رسیدن به این مرحله مستلزم پاکسازی و خانه تکانی دل است و این امر میّسر نمی‌شود، مگر اینکه با مطالعه و کسب معرفت‌اللهی به بصیرت برسیم.

صابری‌نسب با تأکید بر اینکه گناه و آلودگی عطر انسانیت و کمال را از انسان گرفته و نخستین گام برای ورود در مسیر کمال زندگی به سبک قرآنی و نبوی است، ادامه داد: توبه و طلب استغفار از خداوند متعال باعث زدودن غبار ناپاکی‌ها شده و زمینه رشد فکری و قلبی را فراهم می‌سازد. حضرت علی(ع) در این باره می‌فرمایند: «تَعَطَّرُوا بِالاستِغفارِ لا تَفضَحكُم رَوائحُ الذُّنوبِ، با آمرزش خواهی، خود را معطر کنید تا بوی گناهان شما را رسوا نکند».

ضرورت پاکسازی روحی و روانی

وی در ادامه به آیه ۱۰ و ۱۱ سوره مبارکه نوح، «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً، یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً، وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنینَ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهاراً، به آنها گفتم: «از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است ... تا باران هاى پر بركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد، و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغ هاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد» استناد کرد و گفت: انسان باید بداند باب توبه و استغفار برایش همواره باز است و خداوند مشتاقانه برای بازگشت بندگان مؤمن خود به معرفت‌اللهی به او فرصت دوباره زیستن می‌دهد؛ از این رو باید قدر تمام لحظات زندگی که همچون ابر در حال گذر هستند را دانسته و برای پاکسازی روحی و روانی فکری کنیم.

صابری‌نسب به فرازی از نامه حضرت علی(ع) به فرزندشان امام حسن(ع) معروف به نامه ۳۱، : «وَ أَمِتْهُ [قَلْبَکَ] بِالزَّهَادَةِ» «و به پرهیزگارى و پارسایى بمیران» اشاره کرد و افزود: زهد و پارسایی، لازمه‌ای برای خانه تکانی دل است و مولاعلی(ع) در حکمت ۴۱۵ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «فِی صِفَةِ الدُّنْیَا: تَغُرُّ وَ تَضُرُّ وَ تَمُرُّ؛ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَمْ یَرْضَهَا ثَوَاباً لِأَوْلِیَائِهِ، وَ لَا عِقَاباً لِأَعْدَائِهِ؛ وَ إِنَّ أَهْلَ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ، بَیْنَا هُمْ حَلُّوا إِذْ صَاحَ بِهِمْ سَائِقُهُمْ، فَارْتَحَلُوا، دنیا مى فریبد و زیان مى رساند و مى گذرد. خداى سبحان، دنیا را نه پاداش دوستان خود قرار داده و نه شکنجه و عذاب دشمنان خود، مردم دنیا چون کاروانیانى هستند که تا فرود آیند و بار بگشایند، سالار کاروان، بانگ رحیل در دهد و بناچار، کوچ کنند.»

صابری‌نسب با بیان این مطلب که برای زدودن غبار کینه از دل باید مهارت کسب کرد و این مهارت با حرکت در مسیر اهل‌بیت(ع) به‌دست می‌آید، ادامه داد: نبی مکرم اسلام در حدیثی می‌فرمایند: «تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ؛ به یكدیگر هدیه بدهید، زیرا كینه‌ها را از بین مى‌برد». توجه به این حدیث شریف راه کسب معارف را برای ما سهل‌تر می‌کند؛ چراکه نقشه راهی را پیشرو داریم می‌توان از آن بهره برد.

بخشش و احسان راه پاک کردن گناه

کسب مهارت برای بخشش و احسان بدون انتظار از دیگر مواردی است که صابری‌نسب برای زدودن غبار گناه از دل بیان کرد و افزود: اگر انسان عملی را فقط برای رضای خداوند متعال انجام دهد، قطعاً پاداش ان را خداوند به او ارزانی خواهد داشت که نمونه‌های بارز آن را در جامعه همچون بخشش قاتلان از سوی خانواده مقتول و ... شاهدیم. این افراد به سخن خداوند متعال که در آیه ۲۲ سوره مبارکه «نور» فرموده است: «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ، و باید عفو كنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید كه خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است» ایمان راسخ دارند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: همانگونه که خانه تکانی دل حائز اهمیت است از خانه‌تکانی فکر و اندیشه نباید غفلت کرد. که نخستین و مهم‌ترین کار در این زمینه استغفار است. متأسفانه جوانان با اینکه با اثرات این فریضه الهی آشنا هستند، اما کمتر به آن اهتمام داشته و توجه می‌کنند. مولا علی(ع) می‌فرماید: «اگر پیش از همه کارهایت درباره آن بیندیشی، سرانجام و عاقبت تو در هر امری نیکو خواهد بود»؛ از این رو داشتن فکری الهی انسان را در مسیر قلبی سلیم قرار داده و باعث می‌شود اگر قلبی دچار زنگار و گناه است از کینه خالی و به مقام کمال نزدیک شود.

شباهت بهار با روز قیامت

فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (روم ۵۰)

«پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده می‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزی تواناست.»

با عرض تبریک سال نوی طبیعی و معنوی و آمدن توأمان بهار و ماه مبارک رمضان.

ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان

ثواب روزه سه روز آخر ماه شعبان

امام رضا عليه‌السلام:

مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ.

هركس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند.

الخصال، ج ۲، ص ۵۸۲

آیا کسی که رشته غیر علوم قرآن و حدیث خونده میتونه ارشد علوم قرآن و حدیث شرکت کنه؟

سوال: آیا کسی که رشته غیر علوم قرآن و حدیث خونده میتونه ارشد علوم قرآن و حدیث شرکت کنه؟

جواب: بله، منتها پس از قبولی باید چند واحد پیش نیاز بگذرونه.

دانلود نمونه سوالات جدید آزمون EPT خرداد 1401 +کلید

دانلود نمونه سوالات جدید آزمون زبان انگلیسی EPT خرداد 1401+کلید

*****توضیح صوتی سریع سوالات*****

دانلود سؤالات (روی آیکون زیر کلیک کنید) (به زودی)

دانلود فایل صوتی توضیح سؤالات (به زودی)

دانلود نمونه سوالات جدید آزمون EPT خرداد 1401 +کلید

جدول حد نصاب نمرات زبان آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

پیرو جلسه ۱۴۲ هیات رئیسه دانشگاه آزاد درخصوص حد نصاب نمره آزمون های مورد تأیید این دانشگاه جدول عناوین آزمون های مورد تایید به همراه حد نصاب نمرات مربوطه اعلام شد که به شرح زیر است:

جدول حد نصاب نمرات زبان آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد

دانشجویانی که ۸۰ % نمره حد نصاب نمره قبولی را در یکی از آزمون های فوق کسب کرده باشند، می توانند مشروط به کسب نمره قبولی قبل از دفاع رساله خود، در امتحان جامع این دانشگاه شرکت کنند.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد با اشاره به بازنگری آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی این دانشگاه گفت: در این آیین نامه میزان تأثیر آزمون کتبی و مصاحبه تغییر خواهد کرد.

فرهاد حسین زاده لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در بازنگری این آیین نامه موضوع میزان تاثیر آزمون کتبی و مصاحبه در دست بررسی است که پیش بینی می شود میزان تاثیر آزمون کتبی ۵۰ درصد و مصاحبه نیز ۵۰ % است.

وی عنوان کرد: در گذشته میزان تاثیر آزمون کتبی در آزمون جامع دکتری تخصصی دانشجویان این دانشگاه ۷۰ % و میزان تاثیر مصاحبه ۳۰ % بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: طبق بازنگری صورت گرفته و موافقت هیات رئیسه درصورتی که دانشجو بتواند ۸۰ درصد حد نصاب نمره قبولی زبان یکی از آزمون های مورد قبول دانشگاه را برای امتحان جامع کسب کند اجازه حضور در این امتحان به صورت مشروط به وی داده می شود.

حسین زاده لطفی تاکید کرد: بنابراین دانشجو باید قبل از دفاع پایان نامه خود نمره قبولی زبان را در یکی از آزمون های مورد قبول دانشگاه کسب و به دانشگاه ارائه کند.

وی عنوان کرد: این روند به عنوان کمکی به تمامی دانشجویان دوره دکتری این دانشگاه بشمار می رود.

معاون آموزشی دانشگاه آزاد گفت: در بازنگری این آیین نامه موضوع حق الزحمه اساتید راهنما و داوران نیز بررسی مجدد شده است.

حسین زاده لطفی اظهار داشت: بازنگری آیین نامه آزمون جامع دکتری تخصصی این دانشگاه طی دو هفته آینده نهایی می شود و پس از تصویب به واحدهای این دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

بشارات مهدوی منتسب به امیرالمومنین در مصادر کهن - دکتر محمد قندهاری

سمپوزیوم «منجی در اسلام» - بشارات مهدوی منتسب به امیرالمومنین در مصادر کهن - دکتر محمد قندهاری

چکیده

در میراث حدیثی اسلامی، روایات پرشماری در باب بشارت به موعود آخر الزمان به علی بن ابی طالب ع منتسب شده است که با توجه به چالش‌های اعتبارسنجی حدیث در قرن اول، تاریخ‌گذاری بیشتر آن‌ها، با دشواری‌هایی روبروست. در این ارائه، به دو روایت خاص از میان این روایات خواهیم پرداخت که در مصادر کهن ثبت شده‌اند و هر کدام آن‌ها،‌ از جهتی متمایز است:

اولی، پیش‌گویی‌ای از آن حضرت است که در پاییروسی مصری از ابن‌لهیعة (از قرن دوم) ثبت شده است.

دومی، نقلی ادبی است که از قدیم در کتب ادبی و لغت عرب به آن استناد شده است. هم‌چنین قدمت و وثاقت هر یک از روایات و نیز اشتراک مضامین آن‌ها، به اجمال مورد بحث قرار گرفته است.

محمد قندهاری دانش آموخته مهندسی برق از دانشگاه شریف و دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران است و در سالیان اخیر تحقیقاتی در باب حدیث متقدم داشته و در این زمینه مقالاتی به چاپ رسانده است.

دانلود صوت سخنرانی (روی آیکون ذیل کلیک کنید)

دانلود فایل با لینک مستقیم

130 mins

46 MG

سخنرانی دکتر هاشم مروارید Workshop on Belief in God Hashem Morvarid

سخنرانی دکتر هاشم مروارید Workshop on Belief in God Hashem Morvarid


Workshop on Belief in God

Hashem Morvarid

University of Illinois at Chicago

Session 1: Kalam Cosmological Argument

کارگاه باور به خداوند

دکتر هاشم مروارید، دانشگاه ایلینوی در شیکاگو

جلسه اول: استدلال کیهانی کلام - بخش 1

19 اسفند ۱۴۰۱

10 مارس ۲۰۲۳

دانلود صوت (سخنرانی به زبان انگلیسی)

دانلود فایل با لینک مستقیم

43 Mins

20 MG

کمک هزینه تحصیلی (بورسیه) تا سقف 35,000 دلار

کمک هزینۀ تحصیلی (بورسیه) تا سقف 35,000 دلار

موسسه حامی به دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر خارجی امکان ادامه تحصیل دارند کمک هزینه تحصیلی اعطاء می‌نماید. حامی از این دانشجویان انتظار دارد پس از اتمام تحصیلات با مراجعت به کشور امکان انتقال دانش کسب شده و ارتقای سطح علوم انسانی در کشور را فراهم آورده و موجبات اعتلای علمی ایران را فراهم آورند. هدف حامی از ارائه‌ی بورس تحصیلی، به طور مشخص افزایش تعداد دانش آموختگان رشته‌های علوم انسانی از دانشگاه‌های برتر جهانی و از این طریق ارتقای سطح «آموزش» و «پژوهش» علوم انسانیِ کارآمد در کشور می‌باشد.

مهلت ثبت‌نام: ۱۰ فروردین ۱۴۰۲

رشته‌های مورد قبول:

تمامی رشته های علوم انسانی و علوم اجتماعی مورد حمایت موسسه حامی هستند. با این وجود در حال حاضر اولویت‌بندی موسسه برای اعطای بورس تحصیلی به شرح زیر می‌باشد:

● اولویت اول: ارتباطات، حقوق، روابط بین‌الملل، سیاست‌گذاری عمومی، علوم‌سیاسی و مدیریت
● اولویت دوم: آموزش و علوم تربیتی، جامعه شناسی
● اولویت سوم: ادبیات، الهیات، باستان‌شناسی، تاریخ، روانشناسی، فلسفه و منطق
● اولویت چهارم: اقتصاد و مالی

لینک ثبت نام

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfwGYeHr_gqOJQfKlB3xxYdK_HCAMQKH0f_tlnNyoQ4kYPErA/viewform

معرفی پروژه Corpus Coranicum (پیکره قرآنی) - آنگلیکا نویوِرت

معرفی پروژه Corpus Coranicum (پیکره قرآنی)

پروژه Corpus Coranicum به رهبری آنگلیکا نویوِرت (مدیر پروژه) و میشا‌ئیل مارکس (مدیر واحد تحقیقات) در آکادمی علوم برندنبورگ برلین، گامی مهم برای تسهیل قرآن‌پژوهی معاصر می‌باشد. خروجی‌ها و نتایج این پروژه که از سال ۲۰۰۷ آغاز به کار کرده و هنوز به طور پویا ادامه دارد، از طریق سایت زیر در دسترس عموم قرار گرفته است:

https://corpuscoranicum.de

در این ویدیو، معرفی کوتاهی از این وب‌سایت و امکانات آن را ببینید.

اقدامات انجام شده یا در حال انجام در پروژه:

گردآوری تصاویر خطی: در این بخش به مستندسازی متن یعنی دیجیتالی‌‌کردن، ارزیابی و رونویسی مجموعه‌های نسخ خطی قرآن مربوط به چهار قرن اول اسلام (که امروزه در کتابخانه‌های سراسر جهان پراکنده‌اند) پرداخته می‌شود. از کارهای آغازین این بخش دیجیتالی کردن حدود ۱۲۰۰۰ تصویر نسخ خطی از آرشیو عکس Gotthelf Bergsträsser بوده‌است.

در حال حاضر تعداد زیادی از تصاویر نسخ خطی متقدم قرآنی (به همراه متن آیات در هر برگه) در سایت پروژه قابل مشاهده است و در ذیل هر آیه، می‌توان تصاویر نسخ خطی به‌جامانده از آن بخش قرآن را مشاهده کرد.

از آن جمله می‌توان به نسخ کهن زیر اشاره نمود که همگی به قرن اول و یا اوایل قرن دوم تعلق دارند:

_ نسخه دارالمخطوطات صنعاء
_ نسخه کتابخانه مرکزی مخطوطات اسلامی در قاهره
_ نسخه کتابخانه شریف عبدالرحمن بن زیدان
_ نسخه کتابخانه ملی فرانسه :Arabe 328 (a)
_ نسخه کتابخانه دولتی برلین Wetzstein II 1913 (Ahlwardt 305)
_ نسخه کتابخانه دانشگاه توبینگن (شماره Ma VI 165)

تاریخ‌ گذاری کربنی: در بخش نسخ خطی به تاریخ‌گذاری رادیوکربنی به منظور تعیین بهتر قدمت نسخ خطی نیز پرداخته می‌شود. بیش از ۱۰۰ اندازه گیری رادیوکربن از نسخه‌های خطی قرآن و سایر نسخه‌های خطی شرقی مجموعه‌هایی از برلین، لایدن، مونیخ، صنعاء، تفلیس، توبینگن و ... انجام گرفته‌است.

گردآوری اختلاف قرائات: پروژه یک پایگاه داده برای جمع‌آوری اختلاف قرائات اعم از متواتر و شاذ که در منابع اولیه اسلامی روایت شده، ایجاد کرده‌است.

تفسیر قرآن به روش ادبی_تاریخی _انتقادی: بخش تفسیر زیر نظر مستقیم آنگلیکا نویوِرت استاد سابق مطالعات عربی دانشگاه آزاد برلین انجام می‌گیرد. در آن، روش مطالعات کتاب مقدس دنبال می‌شود. تفسیر با روش‌های مطالعه ادبی و فیلولوژی انجام می‌گیرد. در این راستا متن قرآن نه تنها با معیارهای ادبی آنالیز شده، بلکه با توجه به بستر تاریخی نزول یعنی دوران باستان متاخر تجزیه و تحلیل می‌شود. حجم وسیعی از سنت‌های یهودی، مسیحی، عربی باستان و دیگر سنت‌های موجود در محیط فرهنگی پیدایش قرآن به عنوان افق فکری مخاطبین اولیه قرآن در تفسیر لحاظ می‌گردد (این سنت‌ها در یک پایگاه داده با عنوان متون جهان قرآن نیز جمع‌آوری می‌شوند). قرآن در گفت‌و‌گو و توسعه تدریجی با این سنت‌ها بازخوانی و ارجاع به آیات قبلی برای شکل‌دهی جهان‌بینی خود درک و فهم می‌شود.

تفسیر سوره‌ها مطابق با 4 دوره تاریخی نزول، به کوشش محققان زیر انجام پذیرفته است:

سور مکّی اولیه (نیکولای سینای و نورا اشمید با استفاده از کارهای مقدماتی آنگلیکا نویوِرت)
سور مکّی میانه (آنگلیکا نویوِرت و درک هارتویگ با همکاری علی آقایی و طلوع خادم الشریعة)
سور مکّی متاخر (هانِلایز کُلاسکا با مشارکت نورا اشمید در تحلیل کمّی متن)
سور مدنی (که بعدا به آن پرداخته خواهد شد)

تاریخ‌گذاری سور قرآن: تعیین دوره‌ی تاریخی برای هر یک از سور قرآن، نیز یکی از زیر مجموعه‌های بخش تفسیر می‌باشد، چرا که در این پروژه تمامی تفاسیر با توجه به ترتیب ابلاغ سور انجام می‌گیرد. ترتیب سور که توسط تئودور نولدکه (م. ۱۸۶۰) به سوره‌های مکی اولیه، میانی، متاخر و سوره‌های مدنی طبقه بندی شده بودند به عنوان پایه تفسیر قرار می‌گیرد و با اعمال معیارهای نقد فرم و ساختار و در نظر گرفتن توسعه شفاهی سوره‌ها (بر اساس سوره‌های پیشین) و تحلیل گفتمانی بازنگری شده و بهبود داده می‌شود.

ایجاد فونت Coranica: فونت «کورانیکا» تمام نویسه‌ها و نشانه‌هایی که در نسخه استاندارد قاهره (۱۹۲۴) استفاده شده و علائم خاص قرآن سایر نسخه‌های چاپی شمال آفریقا را در‌‌ ‌برمی‌گیرد.

پروژه IRANKORAN: این پروژه به سرپرستی دکتر علی آقایی با هدف بررسی نسخ قدیمی قرآن از مجموعه‌های ایرانی است. تصاویر نسخ خطی قرآنی موزه‌ها و کتابخانه‌های ایران در بانک اطلاعاتی ثبت و گزیده‌ای از آن رو‌نویسی می‌شود‌.

حمایت مالی: پروژه توسط دولت فدرال و ایالت براندنبورگ تأمین مالی می‌شود و دفاتر آن در پوتسدام، مرکز این ایالت واقع شده است. تحقیقات پروژه های تکمیلی، توسط DFG آلمان و ANR فرانسه تامین مالی می‌شوند.

تقویم برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT سال 1402

تقویم برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT سال 1402

بر اساس اعلام سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در سال ۱۴۰۲ یازده نوبت آزمون MSRT برگزار می‌شود. زمان برگزاری اولین آزمون زبان انگلیسی وزارت علوم در در سال ۱۴۰۲ در اردیبهشت‌ماه است.

تقویم برگزاری آزمون MSRT سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

تقویم برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT سال 1402

گفتنی است آزمون های MSRT سال ۱۴۰۲ در ۲۶ حوزه امتحانی به شرح زیر برگزار خواهند شد:

تقویم برگزاری آزمون زبان انگلیسی MSRT سال 1402

منبع:پی اچ دی تست

تاریخ اولین آزمون MSRT سال 1402

تاریخ اولین آزمون MSRT سال 1402

بر اساس اعلام اداره کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان، اولین آزمون زبان انگلیسی MSRT در سال ۱۴۰۲ روز جمعه ۱۵ اردیبهشت برگزار می شود.

اولین آزمون msrt در سال جدید، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

ثبت‌نام این آزمون از ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ آغاز شده و تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

حوزه های برگزاری در تقویم آزمون درج می شود.

قرآن با ترجمه روسی ( بوریس نوریک)

این نسخه نفیس قرآن کریم با طراحی عالی در صفحه‌ آرایی و ترجمه جدید از بوریس نوریک با حمایت بنیاد ابن سینا توسط انتشارات صدرا در مسکو و با همکاری انتشارات «پیام عدالت» تهران منتشر شده است.

بنا به اعلام بنیاد مطالعات اسلامی روسیه، صحت کتابت این نسخه قرآن از طرف سازمان دارالقرآن الکریم تهران مورد تأیید قرار گرفته است.

از ویژگی‌های منحصر به فرد این قرآن نفیس، طراحی هوشمندانه در خصوص صفحه‌بندی کتاب است، این نسخه دارای ۳۶۵ صفحه در قطع وزیری با خط عثمان طه (‌نسخ رایانه‌ای) است که با قرائت هر روز یک صفحه از کتاب، پس از ۳۶۵ روز (یک سال) ختم قرآن یک دور کامل صورت خواهد گرفت.

این قرآن با ترجمه روسی شامل ۷۴۰ صفحه بوده و محل درج ترجمه مقابل نسخه عربی در هر صفحه قرار گرفته است.

این اثر ارزشمند دارای صفحاتی با تذهیب بسیار چشم‌نواز است و با کاغذ مارگانو(‌معطر) و استفاده از چرم مصنوعی برای جلد کتاب با قاب صندوقی منتشر شده است.

تفسیر سوره یس - زندگی در برزخ - مسعود عالی+فیلم

حجت‌ الاسلام و المسلمین مسعود عالی در مجموعه جلساتی به تفسیر سوره یس پرداخته است که قسمت شانزدهم آن با موضوع «زندگی در برزخ» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

تفسیر ۳۶۵ روز در صحبت قرآن الهی قمشه‌ای - تفسیر آیه آخر سوره کهف

۳۶۵ روز در صحبت قرآن نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین منتشر شده است.

تفسیر ۳۶۵ روز در صحبت قرآن الهی قمشه‌ای - تفسیر آیه آخر سوره کهف

کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.

این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.

گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌‎هایی ‎ از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. شصت و ششمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «در بیان آنکه چشم‌ها خدا را درنمی‌‌یابند» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.

لَا تُدْرِكُهُ الْأَبْصَارُ وَهُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ انعام: ۱۰۳

چشم‌ها هرگز او را درنمی‌یابند اما او چشم‌ها را درمی‌یابد و اوست که بسیار لطیف و بر هم اسرار آفرینش آگاه است.

بحث رویت خداوند از دیرباز میان مفسران و محققان اسلامی گفت‌و‌گویی گرم و پررونق بوده است و البته نزاع و مجادله و قیل و قال و متهم کردن یکدیگر به کفر در میان جاهلان و هواپرستان نیز وجود داشته است. سخن در این است که خداوند می‌فرماید چشم‌ها او را درنمی‌یابند پس خدا دیدنی نیست. اما اشاعره که قائل به رویت خداوند بوده‌اند گویند علاوه بر آیات دیگری که در قرآن دلالت بر دیدنی بودن خداوند دارد در همین آیه نیز اگرچه بصیرت‌ها را از ادراک جمال الهی ناتوان دانتسه است اما به هر حال این نفی نشان آن است که خدا بِالذّات دیدنیاست الا انکه به مصلحتی خود را در حجاب برده است. در مقابل اهل اعتزال که در اکثر بحث‌ها مقابل اشاعره بودند با استناد به همین آیه چنین باور داشتند که خدا نه در دنیا و نه در قیامت به هیچ وجه دیدنی نیست، چنانکه فردوسی فرموده است:

به بینندگان آفریننده را
نبینی مرنجان دو بیننده را

و مخالفان فردوسی همین بیت را دلیل بر معتزلی و شیعه بودن فردوسی شمرده و به او تاخته‌اند. اما در این بحث نیز مانند بسیاری بحثهای دیگر هیاهوی بسیار بر سر هیچ است و طرفین دعوی هنوز حقیقت ابصار را تعریف ناکرده به نفی و اثبات پرداخته‌اند بدیهی است که آن ذات نامتناهی در چشم‌های خاکی متناهی نمی‌گنجد و چگونه می‌تواند چشمی بر او احاطه پیدا کند در حالیکه او محیط بر هم بینایی‌‌ها است و محیط هرگز محاط نخواهد شد، اما دل آدمی را نیز دیده‌ای است و همچنان که خداوند بنا بر حدیث معروف در دل آدمی می‌گنجد در دیده دل نیز می‌گنجد. اگر عارفان خدا را دیدنی دانسته‌اند و دعوی دیدار کرده‌اند به آن دیده دل باز می‌گردد:

دید معشوق خویش را به درست
دیده از هر چه دیده بود بشست (نظامی/ معراج پیامبر)

ما در پیاله عکس رخ یار دیده‌ایم
ای بی‌خبر ز لذت شُرب مدام ما (حافظ)

یعنی ما در جام شفّات عالم عکس جمال محبوب خود را پیوسته در آیینه ماه و خورشید و طور سینای دشت و صحرا مشاهده می‌کنیم و مستی ما از مشاهده آن جمال است و به همین جهت این مستی را پایانی نیست و این شُرب، شُرب مدام است. شاعران بزرگ پارسی‌گو همه از این دیدار سخن گفته‌اند:

دیدار شد میسر و بوس و کنار هم
از بخت شکر دارم و از روزگار هم (حافظ)
منم یا رب در این دولت که روی یار می‌بینم
فراز سرو سیمینش گلی پربار می‌بینم
زگردون نعره می‌آید که اینت بوالعجب کاری
که سعدی را ز روی دوست برخوردار می‌بینم (سعدی)

کسی که حسن رخ دوست در نظر دارد
محقق است که او حاصل بصر دارد (حافظ)

در راه عشق مرحله قرب و بعد نیست
می‌بینمت عیان و دعا می‌فرستمت (حافظ)

خیال ریو تو بر کارگاه دیده کشیدم
به صورت تو نگاری، نه دیدم و نه شنیدم (حافظ)

در قرآن نیز مکرر از لقاء یعنی دیدار الهی سخن رفته است، از جمله در آیه آخر سوره کهف که علاوه بر وعده دیدار، راه و نشان و شرایط دیدار نیز بیان شده و نیز در سخنان حضرت امیر آمده است: «من پروردگاری را که نمی‌بینم عبادت نمی‌کنم»

ما در نماز سجده به دیدار می‌بریم
بیچاره آن که سجده به دیوار می‌برد (دیوان شمس)

گاهی بعضی از شاعران و عارفان اشاره کرده‌اند که او را به چشم سر نیز می‌توان دید و نظامی گفته است:

دید محمد نه به چشمی دگر
بلکه دین چشم سر، این چشم سر

اما به دنبال آن نیز آورده است که:

دیدن آن پرده مکانی نبود
رفتن آن راه زمانی نبود
دیدن او بی‌عرض و جوهر است
کز عرض و جوهر از آن سوتر است

بدین بیان خدا هم دیدنی است و هم دیدنی نیست، هم نهان است هم عیان است و به قول عطار اگر او را عیان بینی نهان شود اما اگر به وجه نهان بودن او نظر کنی آشکار می‌گردد:

گر عیان جویی نهان آنگه شود
ور نهان جویی عیان آنگه بود
ور به هم جویی چو بی‌چون است او
آن زمان از هر دو بیرون است او

گاه پیش می‌آید که آدمی در خاطرش برقی می‌زند و می‌گوید: آه، نکند این خدا بود که نگاهی به من کرد و رفت. این همان سخن است که در دعای صباح می‌خوانیم : «یا من قرب من خواطر الظنون و بعد عن لحظات العیون» یعنی ای کسی که به خواطر گمان‌ها نزدیکی و از ملاحظه چشم‌ها دور.

هر کجا که احساس کردی که دیده‌ای، ندید‌های، و هر کجا گمان بردی که نکند اوست، همان اوست.

خانم برونینگ در قطعه شعری گوید: گاه خداوند همچون مادری مهربان و شوخ طبع چشمهای مرا از پشت می‌گیرد و می‌گوید: «اگر گفتی من کیستم؟»

دانلود کتاب «المهدی» نوشته سید صدرالدین صدر (زبان انگلیسی)

دانلود کتاب «المهدی» نوشته سید صدرالدین صدر (زبان انگلیسی)

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود کتاب انقلاب مهدی عج نوشته شهید مطهری (زبان انگلیسی)

دانلود کتاب انقلاب مهدی عج نوشته شهید مطهری (زبان انگلیسی)

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح نائب فاعل در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح ضمیر فصل در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح منادی مرخّم در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح منادی مرخّم در زبان عربی+مثال

* حذف كردن آخر منادی (حذف يک يا دو حرف) را ترخيم گويند.

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح مفعول مطلق در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح مفعول مطلق در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح ضمیر فصل در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح ضمیر فصل در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث رفع و نصب فعل مضارع در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث رفع و نصب فعل مضارع در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث تمییز در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث جزم فعل مضارع در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث تمییز در زبان عربی+مثال

دانلود فایل آموزشی توضیح مبحث تمییز در زبان عربی+مثال

دانلود فایل با لینک مستقیم