دعوت دکتر میثم مطیعی برای شرکت در دوره فشرده «راهـبَر»

دعوت دکتر میثم مطیعی برای شرکت در دوره فشرده «راهـبَر»

🔺 با موضوع: نقش ولایت فقیه در حل منازعات و بحران ها در جمهوری اسلامی

💠 اساتید دوره: دکتر سید مجتبی عزیزی، دکتر حسین محمدی سیرت، حجةالاسلام دکتر سید محمدصادق کاظمی، دکتر سید جواد حسینی و دکتر میثم مطیعی

📆 زمان برگزاری: ۳، ۹ و ۱۰ مرداد ۱۴۰۴

📍مکان برگزاری: شهرک شهید محلاتی، موسسه آیین هنر حسینی و مجازی (اسکای روم)

💳 هزینه ثبت نام:

▫️حضوری ۳۰۰ هزار تومان

▫️مجازی ۲۵۰ هزار تومان

⚠️ مهلت ثبت نام: تا پنجشنبه ۲ مرداد ماه ۱۴۰۴

👈 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق:

🌐 لینک ثبت نام:

https://survey.porsline.ir/s/7hEri3h3

📱شماره تماس:

09941109415

📲 آیدی پشتیبان در بله و ایتا:

@aeenhosseini

📲 آیدی پشتیبان در تلگرام:

@aeenehoseini

دفاع رساله دکتری خانم زهره سماواتیان

اطلاعیه دفاع رساله دکتری

🔹 عنوان رساله: تحلیل روش‌های استیلای آمریکا به استناد اسناد لانه جاسوسی و راهکارهای مقابله با آن براساس آموزه‌های قرآن و حدیث

📚 دانشجو: زهره سماواتیان

▫️استاد راهنما: دکتر عباس مصلایی‌پور یزدی

▫️استاد مشاور اول: دکتر ابوذر گوهری مقدم

▫️استاد مشاور دوم: دکتر حجت‌الله نوری ساری

🔸 اساتید داور: دکتر عبدالهادی فقهی زاده، دکتر سید جلال دهقانی فیروز آبادی، دکتر میثم‌ مطیعی، دکتر حسین محمدی سیرت

📆 سه شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴

📍دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، سالن شهید مطهری

نمونه سوالات مرحله اول المپیاد علوم قرآن و حدیث

نمونه سوالات مرحله اول المپیاد علوم قرآن و حدیث

*تفسیر*

۱.آیۀ ۴ و ۵ سوره ی ق (...)
منظور از ما تنقص الارض چیست؟
منظور از کتاب حفیظ چیست؟
حفیظ به معنای حافظ است یا محفوظ؟
مریج به چه معناست؟

۲. در آیۀ قتل الخراصون
خراصون به چه معناست؟
قتل به چه معناست؟
مطابق با آیات بعدی خراصون چه کسانی هستند؟

۳.آیه ی ۲۱ طور (...) معنای ایه رو بنویسین؟
ضمایر غایب در التناهم و عملهم به چه کسانی برمیگردد؟
کل امری بما کسب رهین به چه معناست؟

۴.آیه ی ۳۲ نجم (...) معنای آیه را بنویسید.
منظور از لمم چیست و تبیین کنید؟
معنای اجنه چیست؟

۵.آیه ی ۷ سوره ی قمر (...) معنی روان آیه؟
بررسی خشعا از نظر صرفی..؟
چرا خشعا به ابصار نسبت داده شده؟
جمله ی تشبیهی را در آیه پیدا کنید و مشبه و مشبه به و وجه و ادات را مشخص کنید.
اجداث به چه معناست؟

۶. آیه ی ۲۷ الرحمن (...) معنی آیه
منظور از وجه ربک چیست؟
ذوالجلال والاکرام به وجه برمیگردد یا به رب؟

۷. آیه ی ۲۵ و ۲۶ واقعه(...)
منظور از لغو و تاثیم چیست و تبیین کنید؟
الا چه نوع استثنایی است؟

۸. در آیه ۱۸ حشر(...)
از نظر آیت‌الله طباطبایی چرا امر لتنظر به صورت غایب امده است؟
چرا اتقواالله دوبار در آیه تکرار شده است؟

*علوم حدیث*

۱. حدیث مزید و مدرج و ... را تعریف و تفاوتش را بنویسید

۲. مولی و موالی را تعریف کنید؟

۳. اصول اربعمئه...؟

۴. مستخرجات چه نوع کتابهایی هستند؟

۵. مناوله چیست؟
مناوله مقرون اجازه به چه معناست؟

۶.حدیث مستفیض و مقطوع و معضل را تعریف کنید و از نظر اعتبار بررسی کنید؟

۷.تفاوت کتابهای کافی و الزهد و المحاسن را بنویسید؟


*علوم قرآن*

۱. انواع مجاز را نام برده و از قرآن سه مورد مثال بزنید؟

۲. انواع تحریف و مثال بزنید؟

۳. استعاره ی مکنیه و تصریحیه را تعریف کنید؟

۴. ایهام و استخدام را تعریف کنید؟

۵. معانی علی . فی . ... . را در آیات زیر بنویسید(...)

۶. در آیات زیر کدام صنعت ادبی به کار رفته است؟
الف) قال تفتا تذکر یوسف حتی تکون حرضا
ب) و لو انهم اقاموا التورات و الانجیل و ما انزل الیهم من ربهم لاکلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم منهم امت مقتصده

نمونه سؤالات تشریحی کتاب علوم قرآنی مرحوم آیت الله معرفت

✅ نمونه سؤالات کتاب علوم قرآنی آیت الله معرفت:

۱- شرایط حدیث متواتر را توضیح دهید؟

۲- اقسام وحی رسالی را با ذکر مثال قرآنی توضیح دهید؟

۳- حکمت تدریجی بودن نزول قرآن چیست؟

۴- فواید شناخت سوره های مکی و مدنی را بنویسید؟

۵- معیار و ملاک تشخیص سوره های مکی و مدنی را بنویسید؟

۶- چه فرقی بین سبب نزول و شأن نزول وجود دارد؟ توضیح دهید؟

۷- راه تشخیص سند و منابع درست از نادرست را در اسباب نزول بنویسید؟

۸- تفاوت تنزیل و تأویل را بنویسید؟

۹- اهمیت شناخت اسباب نزول یا شأن نزول را بنویسید؟

۱۰- اولین آیه و سوره و آخرین آیه و سوره نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) را بنویسید؟

۱۱- ساختار قرآن گفتاری است یا نوشتاری؟ توضیح دهید

۱۲- ویژگی مصحف علی (ع) را بنویسید؟

۱۳- وحی در قرآن به چند معنا آمده است با ذکر مثال قرآنی توضیح دهید؟

۱۴- آیا شرط است ناقل سبب نزول خود شاهد حادثه باشد؟

۱۵- ویژگی مصحف ابن مسعود را بنویسید؟

۱۶- ضابطه و شرایط قرائت صحیح را توضیح دهید؟

۱۷- ویژگی مصحف ابی بن کعب را بنویسید؟

۱۸- ناهنجاری های نوشتاری در مصحف عثمانی را توضیح دهید؟

۱۹- اول کسی که نقطه را در مصحف عثمانی به کار برد چه کسی بود؟ توضیح دهید؟

۲۰- عوامل اختلاف قرائت را بنویسید؟

۲۱- آیا قرائات سبع تواتر دارند؟ توضیح دهید.

۲۲- انواع متصور نسخ در قرآن را با ذکر شاهد مثال توضیح دهید؟

۲۳- ویژگی قرائت حفص را بنویسید؟

۲۴- حجیت قرائات سبع را به تفصیل توضیح دهید؟

۲۵- عمده ترین کاتبان وحی را نام ببرید؟

۲۶- تشابه در آیات قرآن به چند گونه است؟ توضیح دهید ؟

۲۷- با توجه به آیه ۷ آل عمران آیا امکان دستیابی به معانی آیات متشابه برای پویندگان فراهم است یا خیر؟ توضیح دهید.

۲۸- چند نمونه واژه های غیر عربی معرب شده در قرآن را بنویسید؟

۲۹- نظریه های مختلف درباره حروف مقطعه را بنویسید؟

۳۰- قول به صرفه را با توجه به دیدگاه مفسران توضیح دهید؟

۳۱- وجوه اعجاز قرآن را به طور خلاصه توضیح دهید؟

۳۲- سه بعد مهم و اساسی اعجاز قرآن را بنویسید و یک مورد را توضیح دهید؟

۳۳- اعجاز علمی قرآن را با ذکر مثال توضیح دهید؟

۳۴- تحریف در اصطلاح به چه معناست ؟ توضیح دهید.

۳۵- دلایل نفی تحریف را توضیح دهید؟

۳۶- نظر علمای بزرگ شیعه در زمینه تحریف چیست؟ بنویسید.

۳۷- دو نمونه از روایات اهل سنت که حاکی از تحریف قرآن هست را توضیح دهید؟

۳۸- حدیث متواتر را تعریف کنید؟

۳۹- اقسام اعجاز بیانی قرآن را بنویسید و یک مورد را به دلخواه توضیح دهید؟

۴۰- تحیُّز را با توجه به دیدگاه اشعریه، امامیه و معتزله توضیح دهید؟

تعریف نسخ - شرایط نسخ

✓ تعریف نسخ:
نسخ عبارت است از برداشته شدن حکم سابق با تشریع جدید، به گونه ای که حکم جدید جایگزین حکم سابق گردد و امکان جمع میان هر دو نباشد.

✓ شرایط نسخ:
۱-وجود تنافی میان ناسخ و منسوخ و عدم امکان جمع میان آن ها
۲-اختصاص نسخ به احکام شرعی
۳-عدم تبدّل موضوع
۴-عدم تقیید حکم سابق به قید زمانی

فواید دانستن اسباب نزول آیات قرآن

✓ فواید دانستن اسباب نزول آیات:

فواید دانستن اسباب نزول آیات قرآن

1️⃣بازیافتن راز حکمت الهی در نحوه تشریع و قانون گذاری

2️⃣تخصیص حکم آیه به سبب نزول

3️⃣عدم خروج سبب نزول از حکم آیه

4️⃣ رفع ابهام از مفاهیم ظاهری قرآن و آگاهی به دلالت صحیح آیات

5️⃣دفع توهم حصر و اختصاص

6️⃣کسب اطلاعات درباره شخصی که آیه درمورد آن نازل شده

7️⃣تسهیل درک آیات و تثبیت آن در ذهن

شهید دفاع از وطن گروهبان‌ یکم سينا ستاروند

شهادت یک مرزبان در درگيری با گروهک معاند

فرمانده مرزبانی کردستان: دیشب مرزبانان هنگ مرزی بانه حين پايش و مراقبت از نوار مرز، با گروهک معاند درگير شدند که سربازان با شجاعت با آنان مقابله کردند.

شهید دفاع از وطن گروهبان‌ یکم سينا ستاروند

در این درگیری گروهبان‌ یکم «سينا ستاروند» به‌دليل شدت جراحات وارده به شهادت رسید.

آیت الله العظمی جوادی آملی: نیروی نظامی توانمند و مرز مأموریت آن

آیت الله العظمی جوادی آملی: نیروی نظامی توانمند و مرز مأموریت آن

خدای حکیم، نظامی را توانمند می داند که ارتش آن دو رکن اساسی دارد: نیروی انسانی آزموده با فکر خوب و ایمان محکم و بازوان توانا و ابزار نظامی روزآمد: «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ و مِن رِباطِ الخَیل». مرکز نگهداری اسبان جنگی را که امروزه همان پایگاه های نظامی برای استقرار تجهیزات جنگی است، «رباط الخیل» میگویند.

در جنگ خیبر مسلمانان از منجنیق مدد جستند که از پیشرفته ترین سلاح های نظامی آن دوران بود، پس یادکرد «رِباطِ الخَیل» بیان نمونه است؛ یعنی سپاهیان مسلمان باید از پایگاه ها و تسلیحات مدرن جنگی برخوردار باشند؛ مانند هواپیماهای شکاری و شناسایی و بمب افکن، زیردریایی ها و ناوهای گوناگون، خودروهای زرهی و انواع موشک و پهباد و سلاح های سبک و سنگین روزآمد.

مأموریت نیروهای نظامی ، همانا دفاع از حکومت اسلامی و پشتیبانی از کیان اسلام و مسلمانان و ترس افکنی در دل دشمنان خدا و مؤمنان است: «و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ و مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ و عَدُوَّکُم» با بسیج نیروی انسانی و فراهم سازی امکانات، به گونه ای که دشمنان هراسناک گردند و فکر تجاوز به کشور اسلامی را در سر نپرورانند، پس مرز آمادگی مسلمانان، هم از جهت نیروی انسانی و هم تجهیزات نظامی، در امان ماندن کشور از تهاجم بیگانه و حریم گرفتن دشمن است: «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ و عَدُوَّکُم».

تسنیم ج۳۲ ص۶۴۱،۶۴۲

آیت الله العظمی جوادی آملی: فرمان تقویت نظامی و اهمیت اتحاد ملی

فرمان تقویت نظامی و اهمیت اتحاد ملی

آیت الله العظمی جوادی آملی:

«و اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة».

این جمله، عموم و اطلاق دارد و هرچه را مایه تقویت نیروی نظامی است، فرا می گیرد. براین پایه، مسلمانان باید سپاهی مقتدر سامان دهند و در برابر دشمنان از آمادگی کامل، یعنی از نیروهای کارآزموده رزمایشی و مانند آن، سلاح های پیشرفته، آموزش نظامی و اتّحاد ملّی برخوردار باشند و از پراکندگی بپرهیزند.

ملت پراکنده، هرچند نیروی نظامی قوی داشته باشند ، باز گرفتار وهن و ضعف اند و اختلاف آن ها سبب سستی و قدرت سوزی آنان است: «لا تَنازَعوا فَتَفشَلوا و تَذهَبَ ریحُکُم».

تسنیم ج۳۲ ص۶۴۰

آیت الله العظمی جوادی آملی: خیر در وحدت است و شرّ در تشتّت

«خیر در وحدت است و شرّ در تشتّت»

از عوامل مهم پایداری جامعه، اتحاد و انسجام افراد است و در مقابل آن، اختلاف و تفرقه به تزلزل و فشل و فروپاشی جامعه خواهد انجامید، از همین رو خداوند متعالی، مسلمانان را به حفظ اتحاد دعوت: «فَاتَّقُوا اللهَ وأصلِحوا ذاتَ بَینِکُم وأطیعُوا اللهَ ورَسولَهُ إن کُنتُم مُؤمِنین» و از تنازع و اختلاف نهی می کند: «وأطیعوا اللهَ ورَسولَهُ ولاتَنَازَعُوا فَتَفشَلوا وتَذهَبَ ریحُکُم». حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام) در دعوت جامعه به اتحاد چنین فرمود: فإیّاکم و التلوّن فی دین الله! فإن جماعةً فیما تکرهون من الحقّ خیر من فرقة فیما تحبّون من الباطل و إنّ الله سبحانه لم یعط أحداً بفرقة خیراً ممّن مضی و لاممّن بقی. از این سخن ساطع چنین برمی آید که مقتضای سنّت الهی که در گذشته، حال و آینده جریان دارد این است که خیر در وحدت است و شرّ در تشتّت.

جامعه در قرآن ج۱۷ ص۲۴۲

شهید مدافع وطن روح‌ الله نوری

همسر شهید: روح‌الله اجر نان حلال را گرفت

شهید مدافع وطن روح‌ الله نوری

همسر شهید مدافع وطن «روح‌الله نوری» با بیان خاطراتی از زندگی مشترک با این شهید، گفت: به او می‌گفتم سنت بالا رفته، این همه فشار برای چیست؟ اما گوش نمی‌کرد. برای او «نان حلال» اهمیت زیادی داشت. می‌گفت: «نان باید حلال باشد، سمیه. نمی‌خواهم از کار کم بگذارم یا از زیرش در بروم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، شهید مدافع وطن «روح‌الله نوری» اهل سگزآباد شهرستان بوئین‌زهرا در استان قزوین بود که در یک‌سالگی به همراه خانواده‌اش به مهرشهر کرج مهاجرت کرد.او فرزند اول خانواده بود و مسوولیت‌پذیری‌اش از کودکی نمایان بود. با وجود بیماری پدر، از همان سنین کم برای تأمین معاش خانواده تلاش می‌کرد؛ از ساخت خانه گرفته تا تأمین هزینه‌های زندگی و سر و سامان دادن به خواهر و برادرانش. روح‌الله چهار برادر و دو خواهر داشت و همواره حامی خانواده بود؛ بی‌هیچ گله‌ای. «سمیه رشادت» همسر شهید نوری در ابتدای گفت‌وگوی خود به نحوه آشنایی با شهید اشاره کرد و گفت: ما دخترخاله و پسرخاله بودیم. سال ۱۳۸۳ زمانی که من ۲۰ ساله و ایشان ۲۵ ساله بود، نامزد شدیم. سال ۱۳۸۴ عقد و در سال ۱۳۸۵ ازدواج کردیم.او پس از پایان خدمت سربازی، به استخدام سپاه درآمد و تا زمان شهادت، به مدت ۲۶ سال در این نهاد خدمت کرد. ابتدا ۷ سال در کرج مستأجر بودیم، سپس ۸ سال در خانه سازمانی سپاه کرج زندگی کردیم. در نهایت، در چیتگر تهران صاحب‌خانه شدیم و حدود سه سال و نیم در آنجا ساکن بودیم. محل کارش پادگان بیدگنه ملارد بود. از خانم رشادت درباره ویژگی‌های اخلاقی شهید پرسیدیم که پاسخ داد: ما زندگی ساده و بی‌ریایی داشتیم. روح‌الله در جمع فامیل، فردی ساکت و مظلوم بود و زیاد حرف نمی‌زد، اما همیشه لبخند بر لب داشت. در جمع خانواده‌ی خودش شوخ‌طبع و خوش‌اخلاق بود. احترام زیادی برای والدینش قائل بود و سبک زندگی‌اش واقعاً شهیدوار بود. با وجود اینکه همه خواهر و برادرهایش ازدواج کرده بودند، مدام پیگیر حال پدر و مادرش بود و می‌گفت: اگر آن‌ها در رفاه باشند، من هم آرامش دارم.

خستگی را به جان می‌خرید تا نان حلال ببرد

روح‌الله مأموریت‌های متعددی داشت و گاه دچار خستگی می‌شد. به او می‌گفتم سنت بالا رفته، این همه فشار برای چیست؟ اما گوش نمی‌کرد. برای او «نان حلال» اهمیت زیادی داشت. می‌گفت: «نان باید حلال باشد، سمیه. نمی‌خواهم از کار کم بگذارم یا از زیرش در بروم.» اگر بدهی داشت، تا زمان پرداخت آن، آرام نمی‌گرفت.از دوران سخت خدمت او و مأموریت‌های پرتنش پرسیدم. همسر شهید پاسخ داد: در عملیات «وعدۀ صادق ۲» که سال گذشته در حوزه موشکی انجام شد، حدود ۶ یا ۷ روز به خانه نیامد. من با دخترانم ستایش (۱۶ ساله) و فاطمه‌زهرا (۸ ساله) تنها بودم. او فقط در تماس‌های کوتاه، از سلامتی خود خبر می‌داد.آرزوی شهادت داشت و دائم می‌گفت برایم دعا کن شهید شوم. من می‌گفتم إن شاء الله در پیری شهید شوی، می‌گفت: «شهادت در پیری فایده‌ای ندارد.»زیارت عاشورا را هر روز صبح می‌خواندیم. خودش معتقد بود همه شهدا این زیارت را می‌خوانده‌اند، پس من هم باید بخوانم تا شهید شوم. اهل نماز، روزه و بسیار مؤمن بود. عاشق رهبر انقلاب بود و همیشه صبح‌ها صدقه‌ای به نیت سلامتی امام زمان (عج) و رهبر معظم انقلاب کنار می‌گذاشت.

تمام زندگی‌اش دخترهایش بودند

همه دنیای روح‌الله دخترانش بودند. علاقه زیادی به آن‌ها داشت. دخترها هم وابسته پدر بودند؛ به‌ویژه دختر کوچکم که بی‌تابی می‌کند. همسر یکی از همکارانش تعریف می‌کرد زمانی که شهید با دوستی درد دل می‌کرد، نگران تربیت دخترانش در این وضعیت اجتماعی بود و اینکه در مسیر درست قرار بگیرند و خوشبخت شوند.همسر شهید گفت: همیشه می‌گفت برای شهادتم دعا کن، تو هم همسر شهید خواهی شد. اما من می‌گفتم حالا زود است، نمی‌توانم کاری بکنم. می‌گفت: خدای تو بزرگ است. به او می‌گفتم إن شاء الله در ۱۰۰ سالگی و پیری شهید شوی، می‌گفت: «شهادت در پیری چه فایده‌ای دارد؟»

نحوه اطلاع از شهادت روح‌الله

ساعت ۲:۳۰ بامداد یکشنبه ۲۵ خرداد، پادگان بیدگنه هدف حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت. ترکش‌های اصابت کرده به بدن همسرم در همان لحظه منجر به شهادتش شد. اما پیکر او ۳۰ خرداد به قزوین منتقل شد. 5 روز پیش از آن، با پایان امتحانات دخترانم به سگزآباد رفته بودم تا پدر و مادرم را ببینم. در آن مدت فقط تلفنی از حالش خبر داشتم. قرار بود جمعه ۲۳ خرداد دنبالم بیاید، اما گفت که به دلیل وضعیت جنگی نمی‌تواند. تلویزیون را روشن کردم و دیدم سردارانمان به شهادت رسیده‌اند. او سه شب در حالت آماده‌باش کامل بود و شب سوم به شهادت رسید. صبح یکشنبه با من تماس گرفت، حالش خوب بود. گفتم زود زود زنگ بزن، دل‌نگرانیم. دیگر تماس نگرفت... تا اینکه دوشنبه شب، همسر یکی از همکارانش تماس گرفت و گفت از روح‌ الله خبر داری؟ گفتم نه، دو روز است تماس نگرفته. گفت به پادگان حمله شده... همین جمله مثل آب سردی بود روی تنم.

تشییع پیکر شهید

صبح فردای آن شب، برادرم و یکی از برادرشوهرهایم به تهران رفتند. به بیمارستان بقیه‌الله و پادگان ملارد سر زدند اما خبری نبود. صبح روز بعد، متوجه شدیم نام روح‌الله در فهرست شهداست. پیکر او را در معراج شهدای بهشت زهرا یافتند.جمعه ۳۰ خرداد، ابتدا پیکرش را به خانه پدری بردند و سپس در نماز جمعه تشییع شد. عصر همان روز نیز با حضور گسترده مردم در قزوین تشییع صورت گرفت.وقتی پیکر مطهرش را دیدم که در تابوتی با پرچم جمهوری اسلامی پوشیده شده بود، از ته دل به وجودش افتخار کردم. گفتم: مرا حلال کن و در آن دنیا شفاعتم کن. خوشحال بودم که به آرزویش رسید، اما دلتنگی و بی‌پدری فرزندان، قلبم را آتش می‌زد.

دختران شهید و رؤیاهای پدرانه

دختر بزرگ‌ترمان ابتدا شوکه شده بود و حتی گریه نمی‌کرد، اما چند روز بعد خواب شهید را دید. در رؤیایی، شهید پس از خاکسپاری به خانه آمده بود، او را در آغوش گرفته و گفته بود: «نه بابا، من شهید نشدم، پیش شما هستم.»خانم رشادت در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران و شهادت فرماندهان سپاه، با قاطعیت گفت: صهیونیست‌ها و آمریکا هرگز نخواهند توانست نظام جمهوری اسلامی را از میان بردارند. ملت ایران با ایمان به امام زمان (عج) و پیروی از رهبری، متحد و مقاوم است. روح‌الله هم همیشه می‌گفت اسرائیل قطعا نابود می‌شود.

پیام پایانی همسر شهید

«از مردم ایران می‌خواهم با هم همدل باشند. هر چه همدلی و وابستگی بیشتر باشد، هیچ رژیم و دشمنی نمی‌تواند به کشور ما آسیبی وارد کند. انشاءالله به دست صاحب‌الزمان (عج)، ایران ما همیشه سرافراز و پیروز خواهد بود.»شهادت، آخرین نامه عاشقانه‌ی روح‌الله به زندگی بود؛ نامه‌ای که با خون نوشته شد و با اشک خوانده شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی: پرهیز از لذت دروغین غرب

پرهیز از لذت دروغین غرب

آیت الله العظمی جوادی آملی:

مبادا خدای ناکرده جاذبه دنیای غرب شما را به سمت خود بکشد، چون این جاذبه دروغین یک انزجار راستین را به همراه دارد.شما بیش از دیگران آفت غرب را میبینید. این لذتهای کاذب دوران جوانی آن درد صادق دوران پیری را به همراه دارد؛ کسی که دوران حدود بیست سالگی تا حداکثر پنجاه و شصت سالگی را لذت دروغین برد در دوران فرتوتی و سالمندی رنج صادق میبرد. درون این گنج کاذب یک رنج راستین و حقیقی نهفته است. هر دروغی، راستی دربر دارد. این لذت دروغین غرب که هم اکنون مشاهده میکنید یک درد درونی واقعی را در دوران پیری به همراه دارد.راز اینکه اینان در دوران پیری به سگ پناهنده میشوند این است که در دوران فرتوتی انیسی ندارند. آری اینها سخن خداوند أنا جليس من ذکرنی را فراموش کردند و هم صحبت تحصیل نکردند. اگر کسی به فکر دنیای خود هم هست باید از این لذت دروغین غرب نجات پیدا کند.

"سخنرانی در سمینار آزادگان در سانفرانسیسکو"

آفاق اندیشه ص۳۸۵(سخنان و رهنمودهایی در دیدار با شخصیت های جهانی، مسلمانان مقیم خارج از کشور و پیروان ادیان و مکاتب گوناگون)

شهید مظلوم غیرنظامی هوشنگ ناصرپور

شهید غیرنظامی هوشنگ ناصرپور

یکی از آنهایی که آن روز پشت چراغ قرمز میدان تجریش منتظر بود، هوشنگ ناصرپور نام داشت.

پشت فرمان تاکسی اش نشسته بود و حالا در گلزار شهدای بروجرد آرمیده است.

بستگانش میگویند همیشه مظلوم بود و ساکت...

شهید غیرنظامی هوشنگ ناصرپور

پرسش از  آیت الله خویی درباره شیخ محمد کوفی

شخصی از آیت الله خویی درباره جریان شیخ محمد کوفی سوال کرد و ایشان چنین پاسخ دادند:
مرحوم آقای شیخ محمد شوشتری که قبلا ساکن نجف و بعدا سالها ساکن کوفه شد شخصا و بدون واسطه برای این جانب چنین نقل نمودند که:

تصمیم گرفتم یکی از شبهای قدر ماه مبارک رمضان را نوزدهم یا بیست و یکم (تردید از بنده است) به مسجد کوفه مشرف شده و در آنجا احیا نمایم؛ بدین قصد از نجف حرکت به سمت کوفه نمودم.

چون هوا گرم بود، قبل از ورود به مسجد به سمت نهر احمَیدیّه که مقداری بالاتر از مسجد بود رفته و جهت رفع گرما قدری آب به خود زده و بعدا وارد مسجد شده، مستقیما به محراب حضرت امیر رفتم و پس از اذان مغرب نماز خوانده و پس از نماز جهت افطار حرکت کردم. قبلا به ذهنم خطور کرده بود که چقدر خوب است چشمم به جمال حضرت ولی عصر، عجل الله تعالی فرجه، منور [شود] و تسلیت بگویم. همین که از محراب مذکور مقداری دور شدم دو نفر را در یکی از ایوانهای مسجد که یکی دراز کشیده و دیگری نشسته بود دیدم. شخص نشسته مرا به نام صدا کرده و گفت

”شیخ محمد کجا می روی؟“

تعجب کردم که این مرد ناشناس نام مرا از کجا می داند. جوا ب دادم

”می خواهم بروم جایی افطار کنم،“

و افطار من آن شب نان و خیار چنبر بود.

گفت ”همین جا بنشین افطار کن.“

من هم نشستم و مشغول افطار شدم. آن شخص شروع به سؤال از آقایان علمای موجود نجف نموده و حال یک به یک را سؤال نمود تا تمام شدند. من تعجب از کثرت اطلاع او نمودم که باز از حال مرحوم آقا سید ابوالحسن اصفهانی (رحمة الله عليه) نمود—در آن وقت ایشان یکی از طلاب علمی بودند و چندان نمی شناختم؛ ولی از ترس اینکه مبادا بخواهد حال فرد فرد طلاب را بپرسد گفتم ”همه خوبند.“ در این وقت شخصی که دراز کشیده بود چیزی به او گفت که من نفهمیدم؛ لذا او ساکت شد و بنده شروع به سؤال نموده گفتم

”اینکه خوابیده که است؟“

جواب گفتند ”ایشان آقای عالَمند.“

عالم به فتح لام، عربهای عوام به ملا می گویند، ولی نظر به اینکه صحبت ما فارسی بود توضیح خواسته پرسیدم

”آقای عالِمند یا آقای عالَمند؟“

تعجب کرده و از این حرف خوشم نیامده و در دل گفتم” چقدر مبالغه می کند! این لقب سزاوار حضرت ولی عصر است نه کس دیگر“—و ایشان هنگام نقل این قصه زار زار گریه می کردند.

در این اثنا شخص نشسته گفت ”برای شیخ محمد آب بیاورید.“

ناگهان دیدم شخصی حاضر و آماده جام آبی به دست داشت.

من گفتم ”تشنه نیستم و آب را رد کردم.“ پس از صرف افطار به جای خود برگشتم که دوباره نماز بخوانم و مشغول اعمال شوم، ناگاه احساس کسالت کرده و سر خود را به دیوار تکیه دادم و خوابم برد.

وقتی چشمم باز شد، دیدم هوا بی اندازه روشن است که من درز آجرهای دیوار مقابل را به خوبی می دیدم. یقین کردم صبح شده [است]. بسیار افسوس خوردم که آمده بودم شب را به عبادت احیا نمایم خواب برده است.

در این اثنا دیدم که آن شخص خوابیده و جمعی از علما مشغول نماز جماعت و خودش امام آنها بود و نمازشان تمام شده و مشغول تعقیب هستند. گفتم”اینها نماز صبح را خوانده اند و مشغول تعقیبند“ و شخص نشسته نیز جزء مأمومین بود.

از امام سؤال نمود که ”این جوان را همراه خود ببریم؟“

جواب داد”نه، ایشان باید سه امتحان بدهد،“

و برای هر امتحانی وقتی معین کردند که وقت آخرین امتحان مصادف با سن شصت سالگی احقر می شد.

چون دیدم قریب است نماز صبح قضا شود از جا بلنده شده رفتم وضو گرفته و به مسجد برگشتم. دیدم هوا بی اندازه تاریک است و اثری از آن اشخاص نیست. بی نهایت تعجب کردم و معلوم شد که هنوز اول شب است و خواب من چندان نبوده و دانستم که آن آقا حضرت ولی عصر بوده و نمازی که می خواندند نماز عشا بوده [است]

شهید پاسدار محمود معززی

شهید پاسدار محمود معززی

شهید پاسدار محمود معززی

شهید پاسدار محمد اسدی

شهید پاسدار محمد اسدی

شهید پاسدار محمد اسدی

شهید محمد دکامی

شهیدی که خودروی خود را به سپاه اهدا کرد

بخشی از وصیت نامه شهید محمد دکامی

ایشان در زندگی ساده و معمولی خود یک خودرو به نام خود داشتند که طبق وصیت نامه خودشان به سازمان هوافضای سپاه اهدا شد

محاسن کلام اهل بیت(ع) در قرآن و نهج‌البلاغه (سرکار خانم دکتر سترگ)

محاسن کلام اهل بیت(ع) در قرآن و نهج‌البلاغه

سرکار خانم دکتر سترگ عضو هیات علمی دانشکده الاهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با حضور در برنامه نسیم حرم شبکه استانی فارس به تأکید بر نشاط ایمانی و بصیرت در نشست "محاسن کلام اهل بیت(ع) در قرآن و نهج‌البلاغه" پرداختند.

🌿مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده توسط کارشناس محترم برنامه؛

❎1. نهی از رخوت و تأکید بر بیداری (تفسیر نهج‌البلاغه):

- با اشاره به عبارت ژرف امام علی(ع) در نهج‌البلاغه: ذُوقُوا النَّوْمَ…؛«خواب را مزه‌مزه کنید»، بر ضرورت پرهیز از غفلت و رخوت در زندگی تأکید شد.

❎2. الگوی قرآنی زندگی مؤمنانه (تحلیل سوره فتح):

- در سوره فتح، سه نکته کلیدی به صورت متوازن بیان شده است:
- سه بار نهی از «تخلف» (مخلفون): تأکید بر ضرورت حضور فعال در عرصه‌های جهادی و اجتماعی.
- سه بار وعده «فتح مبین»: تقویت امیدواری و اعتقاد به پیروزی نهایی با استقامت.
- سه بار وعده «سکینه» (آرامش الهی): ترسیم آرامش حقیقی به عنوان پاداش ایمان و جهاد.
- این ساختار نشان‌دهنده ترکیب ضروری حضور، امید و آرامش در سبک زندگی شیعی است.

❎3. نشاط ایمانی: محور مقاومت در بحران ها

- ایمان فعال به عنوان منبع نشاط و آرامش پایدار در تمام شرایط، حتی لحظات بحرانی معرفی شد.

❎4. بصیرت، جهاد و امید: سه ویژگی مؤمن قرآنی

"مؤمن واقعی با تکیه بر قرآن و سیره اهل بیت(ع)، در سخت‌ترین شرایط نیز با بصیرت می‌اندیشد، با نشاط ایمانی عمل می‌کند و با امید به فتح الهی، آرامش عمیق خود را حفظ می‌کند. این همان ایمان تأثیرگذار و مقاوم‌ساز است."

۳۰ تیر سال‌روز شهادت سرلشکر خلبان عباس دوران

۳۰ تیر سال‌روز شهادت سرلشکر خلبان عباس دوران

۳۰ تیر سال‌روز شهادت سرلشکر خلبان عباس دوران

سالگرد شهادت حجت الاسلام شیخ احمد کافی (ره)

امروز مصادف است با سالگرد شهادت خطیب مبارز و منبری معروف، حجت الاسلام شیخ احمد کافی(ره) از نمایندگان امام راحل، که درحادثه‌ای ساختگی در ۳۰ تیر ۱۳۵۷ توسط رژیم شاه به شهادت رسید.

سالگرد شهادت حجت الاسلام شیخ احمد کافی (ره)

مرتضی طاهری مداح اهلبیت:
شیخ احمد کافی پول جمع می‌کرد عرق‌فروشی‌ها را می‌خرید و تبدیل به کتاب‌فروشی اسلامی می‌کرد. سینماها و مراکز فساد را با پول خیرین می‌خرید و آنجا را تبدیل به مسجد می‌کرد...

حاج کافی وقتی می‌دید یک دختری مدرسه نمی‌رود با پدرش صحبت می‌کرد که چرا دخترت مدرسه نمی‌رود؟ پدر جواب می‌داد که وضعیت فرهنگی مدارس مناسب نیست و کلاس‌ها مختلط برگزار می‌شود. حاج کافی بالای منبر این مشکل را مطرح می‌کرد و برای ساخت یک مدرسه اسلامی پول جمع می‌کرد و مدرسه را هم می‌ساخت.

شهید استواردوم محمدرضا مصیبی

استواردوم محمدرضا مصیبی از مأموران خدوم فراجا در شهرستان دیر بوشهر توسط خودروهای شوتی به صورت عمد زیر گرفته شد و به مقام شهادت نائل آمد.

شهید استواردوم محمدرضا مصیبی

شهید استواردوم محمدرضا مصیبی

لینک سایت رهبر انقلاب برای کمک به مردم غزه

دوستان عزیز

اخبار وحشتناکی از جان سپردن مردم غزه از فرط تشنگی و گرسنگی به گوش میرسه

و افراد اندکی هم که به مقدار محدودی آب دسترسی پیدا می کنند باید در صف های طولانی بایستند صهیونیست ها کودکان مظلومی که در صف به انتظار آب ایستادند به رگبار گلوله می بندند

خواستم یادآوری کنم مردم غزه هنوز به کمک های ما نیاز مبرم دارند و هر ثانیه غفلت ما به قیمت جان کودکی تمام میشه.

در کانال ها و گروه ها این پیام رو قرار بدید.

در پی وی برای افراد مختلف ارسال کنید و هر طور مقدوره این پیام رو نشر بدید.

مطمئن ترین راه کمک سایت حضرت آقاست.

واریز مستقیم کمک‌های مردمی به حساب دفتر رهبر معظم انقلاب برای کمک به مظلومین غزه

نحوه کمک: ابتدا وارد این لینک شوید. سپس گزینه "کمک به غزه" را انتخاب کنید.

واریز از طریق سایت رهبری از لینک زیر👇

https://www.leader.ir/fa/monies

معنی عبارت make sense در زبان انگلیسی +مثال جمله انگلیسی

معنی عبارت make sense در زبان انگلیسی +مثال جمله انگلیسی

1. منطقی و قابل درک بودن:

- This argument doesn't make sense and doesn't convey any meaning

(این استدلال، منطقی نیست و هیچ معنایی ندارد.)

- The instructions are not clear enough to make sense

(دستورالعمل‌ها به اندازه کافی واضح نیستند تا قابل درک باشند)

2. بازگو کردن چیزی به طور واضح و قابل درک:

- Please explain this matter in detail so that it makes sense to us

(لطفاً این موضوع را به طور دقیق توضیح دهید تا برای ما قابل درک باشد)

- This sentence doesn't make sense to me. Can you rephrase it?

(این جمله برای من قابل درک نیست. می‌توانید دوباره بیان کنید؟)

3. مطابقت با چیزی که پیش فرض است یا از قبل قبول شده است:

- It doesn't make sense to proceed without a proper plan.

(بدون برنامه‌ریزی منطقی به نظر نمی‌رسد که به جلو برویم)

- It makes sense to invest in renewable energy for the future.

(سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده منطقی به نظر می‌رسد)

4. توجیه یا تفسیر چیزی:

- She tried to justify her actions and make them make sense.

(او سعی کرد اقدامات خود را توجیه کند و معلوم کند که چرا منطقی بودند)

- The speaker made a strange argument, but he managed to make it make sense in the end.

(سخنران حجتی عجیب ارائه داد، اما در نهایت موفق شد آن را منطقی سازد)

شهید میلاد عالی‌ مهر

شهادت میلاد در روز میلادش

شهید میلاد عالی‌ مهر

پدر شهید میلاد عالی‌مهر گفت: میلاد ما، سال ۶۶ وسط بمباران رژیم بعث عراق به دنیا آمد و حالا در سال ۱۴۰۴، در روز تولدش هم وسط جنگ رژیم غاصب صهیونی به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، شهید میلاد عالی‌مهر تک پسر خانواده و فرزند بزرگ خانواده‌ای مهربان بود که ۲ خواهر داشت. او متولد سال ۱۳۶۶ بود و سرنوشتش به گونه‌ای رقم خورد که در ۲۴ خردادماه امسال در روز تولدش، در حمله هوایی دشمن اسرائیلی به شهادت رسید.

ادامه نوشته

شعری در رثای سردار رشید اسلام شهید پاسدار امیر علی حاجی‌زاده 

🌷 شعری در رثای سردار رشید اسلام شهید پاسدار امیر علی حاجی‌زاده

شعری در رثای سردار رشید اسلام شهید پاسدار امیر علی حاجی‌زاده

ای دلیر از نسل ایمان و یقین
پاسدارِ عهدِ یاسین و مبین

حاجی‌زاده، آن سرافراز سپاه
شعله‌ور در غیرت و نورِ پگاه

با تلاشش آسمان آرام شد
با دعایش فتح، در ایام شد

رهروی از نسل خورشید و قمر
پیشوایی با دل پاک و هنر

در دلش توحید چون کوه استوار
بر لبش نام خدا، در هر دیار

عدل را چون تیغِ حیدر برگرفت
قلبش از دست علی ساغر گرفت

در نبرد آتش به جان می‌زد چو شیر
خصم را در خون خود می‌کرد اسیر

ذوالفقار عشق، در دستش بلند
موشک ایمان، جواب هر گزند

حکم او از عشق و نور و صدق بود
موشکانش شعله‌ای از عشق بود

در رکوعش شوقِ قربِ کبریاست
در قیامش شورِ فتحِ نغمه‌هاست

آسمان در داغ او خاموش ماند
کربلا در سینه‌اش مدهوش ماند

زخم خورد و بر زمین افتاد، پاک
خون دل جاری شد از چشمان خاک

لاله‌ها رنگین ز خونش گشته‌اند
عرشیان ماتِ خلوصش گشته اند

لب به ذکرِ یا إلهی، باز کرد
تا به دامان خدا پرواز کرد

در نگاه آخرش، نور خدا
در سکوتش آیه‌ای از مصطفا

سربلند از خاک تا عرفان برفت
با شهامت در پی رضوان برفت

خاک منزلگاه آن مردِ شهید
لیک یادش رفته بالا، تا سپید

باد می خواند به گوش واژه ها
نزد الله است رزق لاله ها

هر کجا نام عدالت مانده است
حاجی‌زاده با شهیدان، زنده است

رحمت از راهت نمی‌گردد جدا
جان فدای خاک پاک کربلا

سخنرانی دکتر پاکتچی (شاهنامه برای جهان امروز چه سخنی دارد؟ فردوسی پیام‌آور جنگ یا صلح)

از سوی سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با همکاری مؤسسهٔ فرهنگی خردسرای فردوسی برگزار گردید:

شامگاه فرهنگی:
«شاهنامه برای جهان امروز چه سخنی دارد؟»
فردوسی پیام‌آور جنگ یا صلح؟

سخنران: جناب دکتر احمد پاکتچی

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۴ - ساعت ۲۰:۳۰

دانلود فایل با لینک مستقیم

دعا و مناجات های توصیه شده رهبر انقلاب برای تقویت رزمندگان و پیروزی جبهه حق

دعا و مناجات های توصیه شده رهبر انقلاب برای تقویت رزمندگان و پیروزی جبهه حق

دعا و مناجات های توصیه شده رهبر انقلاب برای تقویت رزمندگان و پیروزی جبهه حق

شهید کوروش بیرانوند امدادگر پرافتخار لرستانی

کوروش بیرانوند امدادگر مجروح لرستانی به یاران شهیدش پیوست

شهید کوروش بیرانوند امدادگر پرافتخار لرستانی

شهید «کوروش بیرانوند» از مدافعان غیور امدادگر که در جریان حمله ناجوانمردانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در تاریخ ۳۱خردادماه به شدت مجروح شده بود پس از تحمل ۲۸ روز درد و رنج ناشی از جراحات، ساعاتی پیش در بیمارستان به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به جمع دوستان شهیدش شهید محمد دالوند و شهید محمود زینی وند ملحق شد.

مقام شما را از مردم دور نکند (نامه 50 نهج البلاغه)

مقام شما را از مردم دور نکند!

أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ حَقّاً عَلَى الْوَالِي أَلاَّ يُغَيِّرَهُ عَلَى رَعِيَّتِهِ فَضْلٌ نَالَهُ، وَلاَ طَوْلٌ خُصَّ بِهِ.

اما بعد (از حمد و ثناى الهى) حقى که بر والى و زمامدار ثابت است اين است که فضل و برترى هايى که به او رسيده و قدرتى که به او داده شده سبب تغيير حال او درباره رعيّت نگردد.

اشاره به اينکه والى و زمامدار بايد چنان باشد که رسيدن به قدرت، او را دگرگون نسازد، دست و پاى خود را گم نکند و گرفتار عُجب، خودبينى و خودپسندى و در نتيجه استبداد نشود همان چيزى که غالباً در زمامداران مادّى ديده مى شود که پيش از رسيدن به قدرت سخنان زيبايى در مورد مردمى بودن و مردمى زيستن دارند؛ اما هنگامى که بر اوضاع مسلط شدند همه را فراموش کرده و استبداد را پيشه خود مى سازند و تنها اولياى الهى و کسانى که در خط پيروى آنها هستند از اين خطر در امان مى مانند.

نامه 50

قرآن: كتاب نجات بخش

كتاب نجات بخش

معاذ بن جبل می گويد: كنّا مع رسول الله (صلي الله عليه و آله و سلم) فى سفرٍ فقلت يا رسول الله: حدّثنا بما لنا فيه نفع. فقال: «إن أردتم عيش السّعداء وموت الشهداء والنّجاة يوم الحشر والظّل يوم الحرور والهُدی يوم الضلالة فادرسوا القرآن فإنّه كلام الرّحمن وحرز من الشيطان ورجحان في الميزان»[۱]

در سفری ملازم پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) بوديم. به آن حضرت عرض كردم برای ما سخن سودمندی بگوييد. آن حضرت فرمودند:

اگر زندگی سعادتمندانه، مرگ شهيدانه، نجات روز حشر، سايه‌ روز سوزندگی و هدايت روز گمراهی مي طلبيد، به درس قرآن بپردازيد كه آن، سخن خدای رحمان و سپری در برابر شيطان و مايه‌ سنگينی كفّه‌ عمل در ميزان عدل است.

[۱] جامع احادیث الشیعه ج۱۵ ص۹

تسنیم ج۱ ص۲۴۳