سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب صبح فردا اول فروردین ۱۴۰۴

رهبر عزیز انقلاب فردا ساعت ۱۰ صبح سخنرانی می‌کنند

سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب صبح فردا، اول فروردین ۱۴۰۴ ساعت ۱۰ صبح با حضور اقشار مختلف مردم تهران و جمعی از مسئولان در حسینیۀ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود‌.

آه از آن شب آخر شعر شهادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام از سیدحمیدرضا برقعی

آه از آن شب آخر...

سهل تر ساده تر از قافیه ای باختی اش
ننگ بادا به تو ای دهر که نشناختی اش

چه برایش به جز اندوه و ملال آوردی
جان او را به لبش شصت و سه سال آوردی

سهمش از خاک فقط کفش پر از پینه اوست
در عرق ریز زمین جامه پشمینه اوست

باغ می ساخت و در سایه آن باغ نبود
یک نفس قافله اش در پی اطراق نبود

درد باید که بفهمیم چه گفته ست علی
که شبی با شکم سیر نخفته ست علی

از سر سفره اسلام چه برداشت امیر
نان دندان شکنی را که نمی خورد فقیر

آه از آن شب آخر که علی غمگین بود
سفره دخترش از شیر و نمک رنگین بود

شب آخر که فلک، باد، زمین، دریا، ماه
می شنیدند فقط از علی انّا لله

باد برخاست و از دوش عبایش افتاد
مهربان شد در و دیوار به پایش افتاد

مرو از خانه، به فریاد جهان گوش مکن
فقط امشب فقط امشب به اذان گوش مکن

شب آخر، شب آخر، شب بی خوابی ها
سینه زن در پی او دسته مرغابی ها

از قدم های علی ارض و سما جا می ماند
قدم از شوق چنان زد که عصا جا می ماند

با توام ای شب شیون شده بیهوده مکوش
او سراپا همه رفتن شده، بیهوده مکوش

بی شک این لحظه کم از لحظه پیکارش نیست
دست و پاگیر مشو، کوه جلودارش نیست

زودتر می رسد از واقعه حتی مولا
تا که بیدار کند قاتل خود را مولا

تا به کی ای شب تاریک زمین در خوابی
صبح برخاسته، بیدار شو ای اعرابی

عرش محراب شد از فُزت و ربّ الکعبه
کعبه بی تاب شد از فُزتُ و ربّ الکعبه

آه از مردم بی درد، امان از دنیا
نعمتِ داشتنت را بستان از دنیا

می رود قصه ما سوی سرانجام آرام
دفتر قصه ورق می خورد آرام آرام

شاعر :سیدحمیدرضا برقعی

اهمیت شب های قدر در کلام رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم

پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله):

من أحیى لَیلَهَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَى السَّنَهِ القابِلَه؛

هر کس شب قدر را احیا بدارد، تا سال آینده عذاب از او بر داشته مى‌شود.

اقبال الأعمال، ج١، ص۳۴۵

متن عربی دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ‏ وَ لاَ تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ‏.‏

خدایا در این ماه بهره ام را از برکت هایش کامل گردان و راهم را به سوی نیکی هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی هایش محرومم مساز.ای هدایت کننده به سوی حق آشکار.

20 لغت تخصصی زبان انگلیسی در زمینه نقد فیلم

20 لغت تخصصی زبان انگلیسی در زمینه نقد فیلم

1. Diegesis: روایت داستانی (دنیای درونی فیلم)
2. Mise-en-scène: میزانسن (چیدمان و تنظیمات درون قاب)
3. Verisimilitude: واقع‌نمایی (شباهت به حقیقت)
4. Juxtaposition: هم‌نشینی (قرار دادن دو عنصر متضاد کنار هم)
5. Auteur Theory: نظریه مؤلف (نگاه به کارگردان به‌عنوان خالق اثر)
6. Chiaroscuro: کنتراست نور و سایه (نورپردازی با تضاد شدید)
7. Allegory: تمثیل (روایتی با معانی عمیق‌تر)
8. Kinetics : پویایی (حرکت در صحنه، شامل حرکت دوربین و بازیگر)
9. Subtext: زیرمتن (معانی پنهان و ضمنی)
10. Intertextuality: بینامتنیت (ارجاعات به آثار دیگر)
11. Ephemeral : زودگذر (عناصر موقتی و گذرا)
12. Pathos : احساسات‌برانگیزی (تحریک حس همدردی یا ترحم)
13. Catharsis : پالایش عاطفی (تخلیه هیجانی پس از اوج درام)
14. Motif: موتیف (عنصر تکرارشونده برای تاکید بر مضمون)
15. Diegetic Sound : صدای درون‌داستانی (صداهایی که در دنیای فیلم وجود دارند)
16. Non-Diegetic Sound : صدای بیرون‌داستانی (موسیقی یا صداهای خارج از دنیای فیلم)
17. Protagonist vs. Antihero - قهرمان در مقابل ضدقهرمان
18. Ellipsis : حذف زمان یا رویدادها (برای فشرده‌سازی داستان)
19. Surrealism : سوررئالیسم (سبکی با عناصر خیالی و فراتر از واقعیت)
20. Ambiguity : ابهام (قصد ایجاد چندین تفسیر یا عدم قطعیت در داستان)

بهترین عمل در شب قدر از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی

بهترین عمل در شب قدر

رهبر انقلاب: بهترین اعمال در شب قدر دعاست، احیاء هم برای دعا و توسل و ذکر است. دعا یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است؛ همه‌ی اینها دعاست. ۱۳۸۴/۷/۲۹

روز نوزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۶

ويژگى هاى حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام از زبان خودشان

ويژگى هاى امیرالمومنین علیه‌السلام

لَنْ يُسْرِعَ أَحَدٌ قَبْلِي إِلَى دَعْوَةِ حَقٍّ وَ صِلَةِ رَحِمٍ وَ عَائِدَةِ كَرَمٍ؛ فَاسْمَعُوا قَوْلِي وَ عُوا مَنْطِقِي، عَسَى أَنْ تَرَوْا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ بَعْدِ هَذَا الْيَوْمِ تُنْتَضَى فِيهِ السُّيُوفُ وَ تُخَانُ فِيهِ الْعُهُودُ، حَتَّى يَكُونَ بَعْضُكُمْ أَئِمَّةً لِأَهْلِ الضَّلَالَةِ وَ شِيعَةً لِأَهْلِ الْجَهَالَةِ.

مردم هيچ كس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت، و چون من كسى در صله رحم، و بخشش فراوان تلاش نكرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد، و منطق مرا در يابيد، كه در آينده اى نه چندان دور براى تصاحب خلافت شمشيرها كشيده شده، و عهد و پيمان ها شكسته خواهد شد، تا آن كه بعضى از شما پيشواى گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد.

خطبه 139

گزارشی از شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین‌ علیه‌السلام

گزارشی از شب ضربت خوردن حضرت امیرالمومنین‌ علیه‌السلام

عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ دِينَارٍ عَنِ اَلْحَسَنِ اَلْبَصْرِيِّ قَالَ:

سَهِرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي اَللَّيْلَةِ اَلَّتِي قُتِلَ فِي صَبِيحَتِهَا وَ لَمْ يَخْرُجْ إِلَى اَلْمَسْجِدِ لِصَلاَةِ اَللَّيْلِ عَلَى عَادَتِهِ.

فَقَالَتْ لَهُ اِبْنَتُهُ أُمُّ كُلْثُومٍ رَحْمَةُ اَللَّهِ عَلَيْهَا مَا هَذَا اَلَّذِي قَدْ أَسْهَرَكَ؟

فَقَالَ: إِنِّي مَقْتُولٌ لَوْ قَدْ أَصْبَحْتُ.

وَ أَتَاهُ اِبْنُ اَلنَّبَّاحِ فَآذَنَهُ بِالصَّلاَةِ فَمَشَى غَيْرَ بَعِيدٍ ثُمَّ رَجَعَ.

فَقَالَتْ لَهُ اِبْنَتُهُ أُمُّ كُلْثُومٍ: مُرْ جَعْدَةَ فَلْيُصَلِّ بِالنَّاسِ.

قَالَ: نَعَمْ مُرُوا جَعْدَةَ فَلْيُصَلِّ.

ثُمَّ قَالَ: لاَ مَفَرَّ مِنَ اَلْأَجَلِ فَخَرَجَ إِلَى اَلْمَسْجِدِ وَ إِذَا هُوَ بِالرَّجُلِ قَدْ سَهِرَ لَيْلَتَهُ كُلَّهَا يَرْصُدُهُ.

فَلَمَّا بَرَدَ اَلسَّحَرُ نَامَ فَحَرَّكَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِرِجْلِهِ وَ قَالَ لَهُ: اَلصَّلاَةَ فَقَامَ إِلَيْهِ فَضَرَبَهُ.


از حسن بصرى نقل است كه گفت:

امير المؤمنين على عليه‌السّلام آن شبى كه در صبحش كشته شد (همۀ شب را) بيدار بود و بر خلاف عادتى كه داشت آن شب براى نماز شب بمسجد نرفت.

دخترش ام كلثوم به‌ وى عرض‌كرد:

اين چيست كه (امشب) خواب را از شما گرفته‌؟

فرمود: اگر امشب را به‌ صبح برسانم كشته خواهم شد (تا اينكه) ابن نباح (اذان گوى آن حضرت آمد) و اذان نماز(صبح را) گفت.

حضرت كمى راه (به طرف مسجد) رفت و برگشت، ام كلثوم به وى عرض‌كرد:

دستور فرما جعدة (كه خواهرزادۀ آن حضرت بود) با مردم نماز بخواند؟

فرمود: آرى دستور دهيد (امروز) جعده با مردم نماز بخواند.

سپس فرمود: اما از مرگ گريزى نيست و خود به‌مسجد رفت.

اما آن مرد (يعنى ابن ملجم) تمام شب را در مسجد بيدار بود و چشم به‌ راه و مترصد آن حضرت بود، و چون نسيم سحر گه وزيد خوابش برد.

أمير المؤمنين (وارد مسجد شد) و با پاى خود او را تکان داده فرمود: نماز، پس بر خواست و آن حضرت را ضربت زد.

الإرشاد ج ۱، ص ۱۶

توصيه امیر مؤمنان سلام الله علیه جهت بهره گيری از فرصتها و کسب رضای الهی

فرمود: «اعمَلوا» الآن كه مهلت داريد الآن كه جای عذرخواهی هست، در دار مستعتَب هستید، عمل كنيد. يك وقت انسان بد كرد و رضايت خدای خود را فراهم نكرد ولی مي‌تواند عذرخواهی كند و رضايت طلب كند.

وجود مبارك حضرت امير علیه السلام فرمود: الآن راه باز است «و الصّحف منشورة و الأقلام جارية و الأبدان صحيحة و الألسن مطلقةٌ»، حالا كه زبان باز است و مي‌توانيد توبه كنيد از زبانتان كمك بگيريد؛الآن قلم نويسندگان الهی درباره شما جاری است ولی بعد از مرگ نه زبانی گويا است نه قلمی نويسا.

فرمود الآن كه فرصت داريد به فكر ابدتان باشيد به فكر تحصيل رضای خدایتان باشيد؛ بدن صحيح داريد نوشتن اعمال هم از فرشتگان همچنان ادامه دارد.

خطبه ۹۴

شهید هوشنگ‌ بامری‌ شهید امنیت

شهادت مجروح حادثه تفتان

شهید سرگرد پاسدار «هوشنگ‌ بامری‌» مجروح حادثه تفتان هم‌ به‌ برادر شهیدش‌‌ سروان‌ شهید‌ «موسی‌ بامری‌» پیوست.

متن عربی دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ اهْدِنی فیهِ لِصالِحِ الأعْمالِ واقْـضِ لی فیهِ الحَوائِجَ والآمالِ یا من لا یَحْتاجُ الى التّفْسیر والسؤالِ یا عالِماً بما فی صُدورِ العالَمین صَلّ على محمّدٍ و آلهِ الطّاهِرین.

خدایا مرا در این ماه به سوی کار‌های شایسته هدایت فرما
و حاجت‌ ها و آرزوهایم را برآورده بفرما
ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد
ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است
بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست.

راهنمای جامع موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

راهنمای جامع موفقیت در کنکور دکتری علوم قرآن و حدیث

موفقیت در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث نیازمند برنامه‌ریزی اصولی، مطالعه‌ی منابع معتبر و تقویت مهارت‌های تحلیلی است. در ادامه، نکات کلیدی برای دستیابی به بهترین نتیجه ارائه می‌شود:

راهنمای جامع موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

1. منابع جامع و معتبر را مطالعه کنید

انتخاب منابع دقیق و به‌روز، نقش مهمی در موفقیت دارد. کتاب‌های تفسیری، علوم قرآنی و حدیثی اصلی که مطابق با سرفصل‌های آزمون هستند، باید در اولویت مطالعه قرار گیرند و با دقت و عمیق مطالعه شوند.

2. مهارت‌های زبان عربی را تقویت کنید

با توجه به اهمیت زبان عربی در این رشته، تسلط بر قواعد نحوی و صرفی، درک متون تفسیری و حدیثی و تمرین ترجمه‌ی عربی به فارسی ضروری است. اگر زمان کافی دارید مبادی العربیه 4 را کاملا حلاجی کنید که تقریبا در سوالات نحوی بسیار کارگشاست و سوالات را از مباحث این کتاب استخراج می کنند.

3. تسلط بر دروس تخصصی

مطالعه‌ی عمیق مباحثی مانند تاریخ تفسیر، روش‌های حدیث‌پژوهی و رجال‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی سؤالات سال‌های گذشته می‌تواند به درک بهتر نحوه‌ی طرح سؤالات کمک کند.

راهنمای جامع موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

4. مدیریت زمان و برنامه‌ریزی منظم

تدوین یک برنامه‌ی مطالعاتی متعادل که شامل مرور دوره‌ای، تست‌زنی و حل تمرین باشد، باعث تثبیت آموخته‌ها خواهد شد. داشتن نظم و استمرار در مطالعه، کلید موفقیت در این آزمون است.

راهنمای جامع موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

با رعایت این نکات، می‌توان مسیر موفقیت در کنکور دکتری علوم قرآن و حدیث را هموارتر کرد.

نکات کلیدی موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

نکات کلیدی موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث یکی از مراحل حساس و کلیدی برای علاقه‌مندان به ادامه تحصیل در این رشته است. موفقیت در این آزمون نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری از منابع معتبر است. در این متن به بررسی راهکارهایی می‌پردازیم که می‌توانند به شما در پیشی گرفتن از رقبا کمک کنند.

نکات کلیدی موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

اهمیت آشنایی با منابع اصلی آزمون دکتری

یکی از نکات مهم برای موفقیت در آزمون دکتری، آگاهی از منابع اصلی این آزمون است. منابع معتبر و کتاب‌های تخصصی که توسط اساتید برجسته معرفی می‌شوند، نقش کلیدی در موفقیت شما ایفا می‌کنند.

چگونه زبان انگلیسی به موفقیت شما کمک می‌کند

یکی از مزیت‌های رقابتی مهم در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث، تسلط به زبان انگلیسی است. بسیاری از داوطلبان این بخش را نادیده می‌گیرند، اما شما با پاسخ دادن صحیح به سوالات زبان انگلیسی می‌توانید به طور قابل توجهی از رقبا جلو بیفتید.

مطالعه و مدیریت زمان

برای موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث، باید یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید که شامل زمان‌بندی برای مطالعه، مرور و تمرکز روی نقاط ضعف باشد. به یاد داشته باشید که مدیریت زمان یکی از عوامل تعیین‌کننده است.

نکات کلیدی موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

جمع‌بندی

اگر به دنبال کسب رتبه‌های برتر در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث هستید، حتماً بر روی منابع اصلی، زبان انگلیسی و مدیریت زمان تمرکز داشته باشید. برنامه‌ریزی منظم و تلاش مستمر می‌تواند مسیر شما را برای موفقیت در این آزمون هموار سازد.

نکات کلیدی موفقیت در آزمون دکتری علوم قرآن و حدیث

اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث

اهمیت فوق العاده زبان انگلیسی در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث

زبان انگلیسی می تواند در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث نقش محوری در روند پذیرش دانشجویان داشته باشد چراکه که بیشتر داوطلبان به سوالات زبان انگلیسی پاسخ نمی گویند و شما می توانید با پاسخ صحیح به چند سوال از رقبای خود پیشی بگیرید.

اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث

تسلط به زبان انگلیسی میتواند بعدها به دانشجو کمک کند تا به منابع تحقیقاتی بین‌المللی که بسیاری از آنها به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند، به راحتی دسترسی داشته باشد. داوطلبانی که دارای توانایی کافی در این زبان هستند، قادر خواهند بود پژوهش‌های علمی خود را به سطحی جهانی ارتقا داده و در کنفرانس‌های بین‌المللی مشارکت کنند.

آزمون زبان انگلیسی کنکور دکتری در مرحله اولیه ی ورود به دکتری نه تنها دانش زبانی داوطلبان را ارزیابی می‌کند، بلکه قدرت علمی و تحقیقاتی آنان را نیز به طور غیرمستقیم می‌سنجد. تسلط بر زبان انگلیسی به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا به مقالات و تحقیقات به‌روز دسترسی پیدا کنند، مفاهیم عمیق‌تری را در متون تخصصی درک کنند و در نهایت پژوهش‌های با کیفیت‌تری ارائه دهند.

افزون بر این، در مصاحبه‌های دکتری نیز توانایی زبان انگلیسی یکی از معیارهای مهمی است که توسط اساتید مد نظر قرار می‌گیرد. درک و ترجمه متون تخصصی، آشنایی با اصطلاحات علمی رایج، و توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی از جمله مهارت‌هایی هستند که تاثیر بسزایی در موفقیت داوطلبان دارند.


The Exceptional Importance of English Proficiency in the PhD Entrance Exam for Quranic and Hadith Sciences

English proficiency plays a pivotal role in the PhD entrance exam for Quranic Sciences and Hadith Studies. Many candidates often leave the English questions unanswered, presenting a unique opportunity for those who can correctly respond to even a few questions to gain a competitive edge over their peers

Proficiency in English later empowers students by facilitating easy access to international research resources, many of which are published in English. Candidates with strong English skills can elevate their academic work to a global level and actively participate in international conferences, significantly enhancing their academic reputation

اهمیت زبان انگلیسی در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث

The English section of the PhD entrance exam not only evaluates the candidates' linguistic abilities but also indirectly assesses their academic and research potential. Mastery of English enables students to access up-to-date articles and studies, delve deeper into specialized texts, and ultimately produce higher-quality research outputs

Furthermore, English proficiency is a critical criterion during PhD interviews. The ability to comprehend and translate specialized texts, familiarity with commonly used academic terms, and effective communication in English are all key factors that significantly contribute to a candidate's success

تفسیر امین (تفسیر آیت الله خامنه ای) پایبندی به ظاهر الفاظ قرآن

تفسیر امین پایبندی به ظاهر الفاظ قرآن

به مناسبت ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند.

در دوازدهمین شماره از این مجموعه، پایبندی و توجه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ظاهر الفاظ قرآن تبیین شده است.

یکی از ویژگی‌های تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تأکید بر پایبندی به «ظاهر الفاظ قرآن» است. این ویژگی بر مبنای «حجیت ظواهر قرآن» استوار بوده و ایشان، همچون دیگر مفسران و علمای بزرگ، ظاهر آیات را حجت می‌دانند. همچنین، ایشان به‌شدت منتقد کسانی هستند که از رجوع مستقیم به قرآن نهی می‌کنند.

ایشان می‌فرمایند: «عدّه‌اى براى اينکه مردم را از ظاهر قرآن کنار بزنند، براى اينکه قرآن را از دست مردم بگيرند، ميگويند علم قرآن نزد ائمّه است. ما هم ميگوييم علم قرآن نزد ائمّه است، ما هم قبول داريم که اعماق قرآن را و بطون قرآن را جز شاگردانِ وحى خدا کس ديگرى نميداند و به خودى خود نميفهمد... امّا باطن قرآن را اگر امّام صادق فهميد، معنايش اين نيست که ظاهر قرآن را من و شما نفهميم... آنچه از ظاهر قرآن يک انسان عربى‌دان و آشنا به لحن و کلام قرآن ميفهمد، براى او حجّت است.» (منشور حکومت علوی، شرح هفت خطبه نهج البلاغه، ص۲۸) ایشان معتقدند: «از همين ظاهر هم ما مى‌توانيم استفاده کنيم؛ به‌شرط چه‌؟ به‌شرط دقت، تأمل.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)

از طرفی دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند اساساً «باطن قرآن با ظاهر قرآن تضاد ندارد.» (منشور حکومت علوی، شرح هفت خطبه نهج البلاغه، ص۲۸) شاید سؤال شود آیا فهم امام معصوم از آیه نمی‌تواند با فهم ما از ظاهر قرآن در تضاد باشد؟ ایشان در یک پاسخ استوار چنین می‌فرمایند: «صدی نودِ روایات ذیل آیات قرآن، تفسیر ظاهر لفظ نیست، ظاهر لفظ معنای خودش را می‌دهد. آن تأویل است، اضافه‌کردن یک نکته بر نکات این آیه است، و الّا خود آیه روشن است. امام (علیه السلام) نمی‌خواهند لفظ ظاهر آیه را بر خلاف ظاهر حمل کنند، بلکه ظاهر آیه به‌جای خود محفوظ، می‌خواهند یک‌چیزی اضافه کنند. آنچه را که من و شما در نگاه معمولی به آیه نمی‌فهمیم، امام (علیه السلام) آن چیز را هم به ما یاد می‌دهد؛ این اسمش تأویل است». (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، ص۳۳۲)

نکته‌ی مهم دیگر این است که تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر رجوع به ظاهر قرآن، به معنای نفی باطن و لایه‌های عمیق‌تر آن نیست. ایشان پس از تأکید بر اهمیت ظواهر قرآن می‌فرمایند: «اگرچه که در وراى اينها، معارف برترى، بالاترى مسلّماً وجود دارد که اينها را ممکن است خصيصين بفهمند، بندگان صالح و شايسته‌ى خدا بفهمند و ما به آنها دسترسى نداشته باشيم، جز از طريق آن بندگان. مسلّم چنين چيزهائى است؛ چون فرمودند قرآن بطونى دارد. روايات متعددى هست که مى‌فرمايد قرآن ظاهرى دارد، باطنى دارد، اسرارى دارد، اعماقى دارد؛ مثل دريايى است که ظاهر دريا هم هست، وجود دارد، آب است، درياست، اما فقط همين ظاهر نيست، اعماقى دارد، در آن اعماق هم حقايقى است، چيزهايى است؛ مسلّم اين هست.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)

با نگاهی به سیره‌ی قرآنی و تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پنجاه سال گذشته، درمی‌یابیم که ایشان همواره بر ظواهر قرآن تأکید داشته‌اند. هنگام تبیین و تفسیر آموزه‌های قرآنی برای جامعه، بر اهمیت ظاهر آیات اصرار ورزیده و آن را راهنمای روشن برای زندگی می‌دانند. به‌عنوان نمونه، ایشان می‌فرمایند: «در همین ظاهرِ قرآن هزاران دستور زندگی وجود دارد... این چیزهایی که من عرض میکنم که در قرآن وجود دارد و درس زندگی است، مال همین ظاهر قرآن است.» (سخنرانی تلویزیونی در پایان محفل انس با قرآن کریم، ۱۳۹۹/۰۲/۰۶)

همچنین در جای دیگر در تفسیر آیه «لِيَجزِيَ اللهُ الصّادِقينَ بِصِدقِهِم» می‌فرمایند: «خدا به خاطر اين راستگويى و ايستادن پاى اين وعده و پيمان الهى جزا مى‌دهد. خب، اينها معارفى است که با مراجعه‌ى به ظاهر قرآن هم مى‌شود اينها را فهميد.» (۱۳۸۹/۰۵/۲۱)

Farsi.Khamenei.ir

نظر آیت الله جوادی آملی درباره چهارشنبه سوری

آیت الله العظمی جوادی آملی:

چهارشنبه سوری يك سنّت سيّئه‌ ای است كه بسيار تلخ بود و از همان روزی كه اين را بنا گذاشتند، بزرگان دينی ما، مراجع ما موضع گرفتند و گفتند كسی ترقّه بزند، جايی را بسوزاند، رهگذری را آسيب برساند، معصيت كرده است و ضامن است.

يك راه مذمومی است که بر خلاف عقل، نقل و شريعت است و آسيب‌رسانی است و يک سنّت بسيار پليد و زشتی است كه ـ ان‌شاءالله ـ سعی كنيم اين را از دودمان نظام اسلامی برطرف كنيم.

درس تفسیر ۹۲/١٢/٢١

سخنرانی دکتر میثم مطیعی (پی‌جویی ریشه‌های تکفیر در تاریخ اسلام با تأکید بر جریان ناصبی‌گری معاویه)

پی‌جویی ریشه‌های تکفیر در تاریخ اسلام با تأکید بر جریان ناصبی‌گری تشکیلاتی معاویه

مدت زمان سخنرانی : ۱ ساعت و ۲۷ دقیقه

از طریق لینک ذیل می توانید این سخنرانی را بصورت برخط گوش کنید یا آنرا دانلود نمایید

دانلود فایل با لینک مستقیم

لینک پشتیبان

دانلود سخنرانی دکتر محمدالهی خراسانی: تدبر در آیات کلیدی (آیه ۲۶ سوره اسراء)

تدبر در آیات کلیدی

استاد دکتر محمد الهی خراسانی

۱۵ رمضان۱۴۴۶

میلاد فرخنده و باسعادت

امام حسن مجتبی علیه السلام

آیه ۲۶ إسراء
موضوع : انفاق

💠وَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا

💠 و حقّ خویشاوندان و حقّ تهیدست و از راه مانده را بپرداز، و هیچ گونه اسراف و ولخرجی مکن

🔰نگاه به انفاق:
🔻۱- لطف و احسان از جانب ما
✅ حق ما بر گردن نیازمندان
🔻۲- احساس وظیفه و تکلیف
✅ حق نیازمندان بر گردن ما
✅ رزق نیازمندان در اموال اغنیاء

🔰امتحان الهی:
☑️ صبر برای فقرا
☑️ انفاق برای اغنیاء

🔻ذاالقربی
نزدیکان
🔻مسکین
دچار مسکنت - زمین گیرشدن
🔻وابن سبیل
در راه مانده

🔰مصداق تمام و کمال آیه شریفه:
✅ آقا امام مجتبی علیه السلام
✅ ایشان معروف به کریم اهل بیت (س) است و زبان زد خاص و عام در بخشهای کریمانه

💠 وَلَا تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا
🔻تبذیر
✔️از بذر(دانه) میاد
✔️دانه پاشیدن- ریخت و پاش کردن
✔️إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِين (۲۷ اسراء)

❓سؤال از معصوم🔻
آیا اسراف و تبذیر در حلال هم هست؟
پاسخ: بله
🔻مصداق
✔️اسراف در آب و برق و انرژی
✔️سفره های رنگین

🔰از مصادیق آیه شریفه
بخشش فدک به زهرا (س) توسط پیامبر اکرم (ص) و مصرف آن در راه تقویت اسلام

🔰تفاوت اسراف و تبذیر:
🔻اسراف
هرگونه مصرف بیجا
🔻تبذیر
مصرف بیش از حد و ریخت و پاش


۲۶ اسفند۱۴۰۳
مسجد سهله، مشهدمقدس

مدت زمان سخنرانی : 34 دقیقه

از طریق لینک ذیل می توانید این سخنرانی را بصورت برخط گوش کنید یا آنرا دانلود نمایید

دانلود فایل با لینک مستقیم

لینک پشتیبان

دانلود سخنرانی دکتر محمد الهی خراسانی سرّ کرامت کریمان (ولادت امام حسن مجتبی علیه‌ السلام)

با موضوع: سرّ کرامت کریمان

شب ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه‌ السلام

  • کریم چه کسی است؟
  • چرا فرمود: "و لقد کرمنا بنی آدم..."؟
  • راز کرامت ذاتی انسان
  • "احسن تقویم"؛ ساختار وجودی ویژه انسان
  • مقصود از روایت: "الدنیا سجن المومن"
  • نگاه کریمان به دنیا
  • آنچه برای کریم ارزشی ندارد
  • چرا کریمان انتظار قدردانی ندارند؟


نیمه رمضان ۱۴۰۳

هیئت رایة العباس

دانلود فایل با لینک مستقیم

لینک پشتیبان

حدیث حضرت رسول الله ص درباره لزوم سحری خوردن

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «اَلسَّحُورُ بَرَكَةٌ» وَ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: «لاَ تَدَعْ أُمَّتِيَ اَلسَّحُورَ وَ لَوْ عَلَى حَشَفَةِ تَمْرٍ.

«سحرى بركت است، و فرمود: امّت من سحرى را وانمى‌گذارد، اگر چه با خرماى خشكيدۀ پوسيده‌اى باشد

الفقیه، ج۲، ص ۱۳۵

فرمایش حضرت علی در نهج البلاغه درباره فتنه و نحوه رفتار در زمان فتنه

قال علیه السلام:

كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.

امام على (ع) فرمودند:

به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه شیری، كه آن را توان دوشيد.

شهید تفحص (علیرضا شهبازی)

مادر شهید «علیرضا شهبازی» گفت: وقتی رضا شهید شد، برف می‌آمد، رفتم مشهد و دوباره رو به سقاخانه ایستادم، گفتم یا امام رضا (ع) خوب دادی، خوب هم بردی، مثل جوادت ۲۵ سالگی بردی، افتخار می‌کنم و خوشحالم.

همزمان با ایام الله دهه فجر احمد قیومی معاون استاندار و فرماندار تهران به همراه محمدنژاد سرپرست بخشداری کن و جمعی از مسؤولان بنیاد شهید تهران بزرگ با مادر شهید والا مقام علیرضا شهبازی دیدار کردند.

شهید تفحص (علیرضا شهبازی)

من از شما رضا می‌خواهم

مادر شهید علیرضا شهبازی در این دیدار با یادآوری خاطراتی از فرزندش گفت: من پسر نداشتم، خیلی دلم پسر می‌خواست، رفتم مشهد و رو به روی سقاخانه حرم علی بن موسی الرضا (ع) ایستادم، زیر برف بودم، شانه‌هایم از برف سفید شد، گفتم یا امام رضا (ع) من از شما رضا می‌خواهم.

مادر شهید شهبازی ادامه داد: وقتی رضا شهید شد، برف می‌آمد، رفتم مشهد و دوباره رو به سقاخانه ایستادم، گفتم یا امام رضا (ع) خوب دادی، خوب هم بردی، مثل جوادت ۲۵ سالگی بردی، افتخار می‌کنم و خوشحالم.

احمد قیومی، فرماندار تهران نیز در این دیدار گفت: تمثال شهدا، چون مدال افتخاری از جنس غیرت و گذشت در دست مادران شهید می‌درخشد و مادران چشم انتظار، همچون شمعی در حال آب شدن هستند، این مادران بدانند کسانی دنبال یافتن فرزندان شهیدشان هستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد شهدای تفحص بیان کرد: این شهیدان در سخت‌ترین شرایط کار می‌کردند تا دل خانواده چشم انتظار شهیدی آرام بگیرد.

فرماندار تهران افزود: شهدای تفحص همگی آرزوی شهادت داشتند و رسیدن به شهادت، دعای مستجاب شده خانواده شهدا در حق ایشان بود.

قیومی در پایان با اشاره به اینکه شهدا راه حق را انتخاب کردند تا آینده ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ترسیم شود، تاکید کرد: همیشه باید قدردان فداکاری و رشادت شهدا باشیم.

گفتنی است، زنده یاد علیرضا شهبازی از شهدای تفحص لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) در ۲۶ آذرماه سال ۱۳۸۰ در جستجوی پیکر شهدا در منطقه فکه در باغ شهادت را یافت و به جمع یاران گمنام خود پیوست.

پرداخت حقوق ماهانه به دانشجویان دکتری در طرح دستیار فناوری 1403

پرداخت حقوق ماهانه به دانشجویان دکتری در طرح دستیار فناوری

در طرح دستیار فناوری دانشگاه علم و صنعت، دانشجویان دکتری ماهانه ۵ میلیون تومان پژوهانه دریافت می‌کنند.

دکتر سید مجید اسماعیل‌زاده، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه علم و صنعت در خصوص نحوه پذیرش دستیار فناور گفت: طرح دستیار فناوری در چهار مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و برخی رشته‌های پسادکتری در دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کند.

رشته‌های مورد پذیرش دانشجویان دکتری در طرح دستیار فناوری

وی تصریح کرد: در سال گذشته، محدودیتی در رشته‌های پذیرش‌شده وجود نداشت و از رشته‌های کامپیوتر، برق، مکانیک و سایر رشته‌ها جذب انجام شد اما امسال، پذیرش به رشته‌های الکترونیک، مکاترونیک، هوش مصنوعی، طراحی صنعتی، ساخت ماشین‌آلات و مواد پیشرفته محدود شده است.

شهید احمد صمیمی ترک

شهید احمد صمیمی ترک؛ شکارچی هواپیماهای دشمن در لشکر ۵

مادر شهید احمد صمیمی ترک می‌گويد: " روابط بسيار عالى و صميمانه و احترام ‏آميزى داشت و هرگز نمی‌خواست كسى را از خودش رنجيده ‏خاطر سازد. در عين اينكه آرام بود، وقار خاصّى داشت. فعّال، معاشرتى و پركار بود."

ابوالفضل درّانى‏ پور ( دوست و همرزم شهيد ) می‌گويد: «خيلى صبور و شجاع بود. در هنگام عمليّات كه سيل گلوله و باران خمپاره و توپ و راكت بر سر ما مى‏باريد، شهيد اصلاً روحيّه خود را از دست نمى‏‌داد. در عمليّات كربلاى ۵ حدود چهار يا پنج تانک دشمن را از ميان نيروهاى دشمن به غنيمت آورد و اين شجاعت خاصّى می‌خواست.»

شهید علیرضا ضیاء

پاتوق مبارزات انقلابيون

شهید "علیرضا ضیاء" کشاورزی و چوپانی می‌کرد، چون به تحصیل و درس علاقه‌مند بود به شهر آمد و در مدرسه شبانه نام‌نویسی کرد. روزها به کار آرایشگری می‌پرداخت و شب‌ها درس می‌خواند.

علی توانست آرایشگری را به خوبی بیاموزد. در دوران انقلاب مغازه خود را محل تجمع جوانان کرده بود و در راهپیمایی‌ها شرکت و جوانان را به شرکت در مجالس مذهبی و انقلابی تشویق می‌کرد.

این شهید والامقام در سال۱۳۶۱به خدمت مقدس سربازی رفت و دوره آموزشی را در کرمان گذراند سپس به تهران انتقال یافت و به جبهه‌های نبرد اعزام شد.

شبهه نیامدن نام ائمه علیهم السلام در قرآن - چرا اسم ائمه در قرآن نیامده است؟

نیامدن نام ائمه علیهم السلام در قرآن

با وجود جایگاه عظیمی که ائمه علیهم السلام دارند و به عنوان جانشینیان رسول خدا معرفی شده اند، چرا نامی از آنها به صراحت در قرآن نیامده است؟

با حضور حجت الاسلام والمسلمین مؤدب

دانلود فایل با لینک مستقیم

لینک پشتیبان

شناخت قرآن و انسان كامل با يكديگر

شناخت قرآن و انسان كامل با يكديگر

آيت الله العظمی جوادی آملی:

بهترين معرف قرآن، انسان كامل و بالاترين معرف انسان كامل، قرآن كريم است. برهمين اساس، كسی كه بخواهد قرآن را به گونه ای شايسته بشناسد، بايد به محضر انسان كامل تشرف يابد و از بيان او حقيقت و صفات قرآن كريم را دريابد و در محضر قرآن به معرفت انسان كامل بار يابد. همچنان كه وجود مبارک امام حسن مجتبی (عليه السلام) و نيز به نقلی سيدالشهداء(عليه السلام) در روز ۲۱ ماه رمضان المبارک در مسجد كوفه ضمن ايراد سخنانی در بيان جايگاه ثقلين فرمودند: أحد الثقلين الذين جعلنا رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ثاني كتاب الله تعالي فيه تفصيل كل شي ء؛ لايأتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه.

عترت طاهره كه مجموعه انسان های كامل هر عصرند و قرآن كريم كه كتاب محكم الهی است، همان دو ثقل ثقيل اند كه يادگاران پيامبر اعظم اسلام و حبل محكم خدايند كه درآويختن به آنان سبب رستگاری است. قرآن كريم حبل الله است؛ ريسمانی كه يک سوی آن به دست انسان هاست و با تلاوت، تعليم كتاب و حكمت، تزكيه و تفسير و تأويل به دست می آيد و سوی ديگرش در دست ذات اقدس الهی است و عترت طاهره نيز عِدْل قرآن و برابر با آن است، همچنان كه در دعای ندبه وجود مبارک ولی الله الاعظم امام عصر (عج) را سبب متصل ميان زمين و آسمان معرفی می كنند: أين السبب المتصل بين أهل الأرض و السماء.

کتاب امام مهدی(عج) موجود موعود ص۱۰۹

شهید موسی بامری (حمله تروریستی جیش الظلم خاش زاهدان)

شهادت یک پاسدار در تفتان سیستان‌وبلوچستان

پایگاه اطلاع رسانی پلیس استان سیستان و بلوچستان:

حمله مزدوران وابسته به گروهک تروریستی منجر به شهادت یک پاسدار در تفتان شد.

شهید موسی بامری

در این حمله مزدوران توسط گروهک تروریستی جیش‌الظلم در مسیر خاش به زاهدان موسی بامری به شهادت رسید و برادر وی هوشنگ بامری که اهل منطقه چاه شور شهرستان دلگان هست مجروح شد.

شادی روح این شهید عزیز صلوات میفرستیم.

اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم

گفتم ز کجایی تو تَسخر زد و گفت ای جان نیم‌ایم ز تُرکستان نیم‌ایم ز فَرغانه

من بی‌خود و تو بی‌خود، ما را کی بَرَد خانه؟

من چند تو را گفتم، کم خور دو سه پیمانه؟

در شهر یکی کس را، هشیار نمی‌بینم

هر یک بَتَر از دیگر، شوریده و دیوانه

جانا به خرابات آ، تا لذّتِ جان بینی

جان را چه خوشی باشد، بی صحبتِ جانانه؟

هر گوشه یکی مستی، دستی زِ بَرِ دستی

وان ساقیِ هر هستی، با ساغرِ شاهانه

تو وقفِ خراباتی، دَخلت مِی و خَرجت مِی

زین وقف به هُشیاران، مَسپار یکی دانه

ای لولیِ بَربَط‌زن تو مست‌تری یا من؟

ای پیشِ چو تو مستی، افسونِ من افسانه

از خانه برون رفتم، مستیم به پیش آمد

در هر نظرش مُضمَر، صد گلشن و کاشانه

چون کشتیِ بی‌لنگر، کَژ می‌شد و مَژ می‌شد

وز حَسرتِ او مُرده، صد عاقل و فرزانه

گفتم: «ز کجایی تو؟»، تَسخر زد و گفت: ای جان!

نیم‌ایم ز تُرکستان، نیم‌ایم ز فَرغانه

نیم‌ایم ز آب و گِل، نیم‌ایم ز جان و دل

نیم‌ایم لبِ دریا، نیمی همه دُردانه

گفتم که «رفیقی کن، با من که منم خویش‌ات»

گفتا که «بِنَشْناسَم، من خویشْ ز بیگانه»

من بی‌دل و دستارم، در خانهٔ خَمّارم

یک سینه سخن دارم، هین شرح دهم یا نِه؟

در حلقهٔ لنگانی، می‌باید لنگیدن

این پند ننوشیدی، از خواجهٔ عُلْیانه

سرمستِ چنان خوبی، کِی کم بُوَد از چوبی؟

برخاست فَغان آخر، از اُستُنِ حَنّانه

شمس‌ُالحقِ تبریزی! از خلق چه پرهیزی؟

اکنون که درافکندی، صد فتنهٔ فَتّانه

شادم که از رقیبان دامن کشان گذشتی گو مشت خاک ما هم، بر باد رفته باشد

ای وای بر اسیری، کز یاد رفته باشد

در دام مانده باشد، صیاد رفته باشد

از آه دردناکی سازم خبر دلت را

روزی که کوه صبرم، بر باد رفته باشد

رحم است بر اسیری، کز گرد دام زلفت

با صد امیدواری، ناشاد رفته باشد

شادم که از رقیبان دامن کشان گذشتی

گو مشت خاک ما هم، بر باد رفته باشد

آه از دمی که تنها با داغ او چو لاله

در خون نشسته باشم، چون باد رفته باشد

خونش به تیغ حسرت یارب حلال بادا

صیدی که از کمندت، آزاد رفته باشد

پرشور از حزین است امروز کوه و صحرا

مجنون گذشته باشد، فرهاد رفته باشد

حزین لاهیجی