شیخ جعفر شوشتری

شیخ جعفر بن حسین بن علی شوشتری (۱۲۲٠ (قمری) - ۲۸ صفر ۱۳۰۳) یکی از فقهای مشهور شیعه از شهر شوشتر بود.

شیخ جعفر شوشتری

زندگی‌نامه

او در سال ۱۲۲٠ (قمری) در شهر شوشتر متولد شد. نسب پدری او به عالم شیعه علی بن حسین نجار می‌رسد.[۱] پدر او مدتی در شهر کاظمین عراق سکونت داشت و او نیز مدتی به همراه پدر در این شهر ساکن بود. شیخ جعفر در اوایل هم مباحثهٔ علامه شیخ محمدآل یاسین بود، که در محضر شیخ عبدالنبی کاظمی و شیخ اسماعیل بن اسدالله کاظمی شاگردی نمود. او در ایام طاعون به شوشتر مراجعت کرد و پس از چندی به کربلا بازگشت و مدتی از تدریس شیخ محمدحسین اصفهانی، صاحب «فصول» و شریف‌العلماء استفاده کرد. سپس برای تحصیل علم به همراه پدرش به نجف رفت و این در زمانی بود که شیخ انصاری در رأس حوزه علمیه نجف بود. در سال ۱۲۵۵ به شوشتر بازگشت. رساله علمیه منهج الرشاد را نوشت و حسینیه‌ای در شوشتر بنا کرد. در سال ۱۲۸۷ مقبره دانیال نبی در شهر شوش به دستور شیخ جعفر شوشتری و به دست ملا حسن معمار ترمیم شد.[۱] مجدداً در سال ۱۲۹۱ قمری با خانواده اش به کربلا بازگشت و در سال ۱۳۰۲ یک سفر تاریخی به ایران داشت که از مسیر نجف، کربلا، بغداد به قصد زیارت علی بن موسی الرضا حرکت کرد و در حالی که سیزده روز از ماه رمضان باقی‌مانده بود به شهر ری در جوار مرقد حضرت عبدالعظیم وارد شد، پس از ورود به آنجا عده‌ای از علمای بزرگ تهران و امنای ناصرالدین شاه قاجار و سایر طبقات مردم به دیدار او رفتند و درخواست کردند که به تهران بیایند، او هم قبول کرد و به تهران آمد و در تهران در مسجد مروی به اقامه نماز جماعت و وعظ و ارشاد پرداخت.

ادامه نوشته

کتاب بر کرانه ادب قرآن حمید الهی‌ دوست

کتاب «بر کرانه ادب قرآن»، درسنامه‌ای همراه با خودآموز به قلم حمید الهی‌دوست که می‌تواند مخاطبان خود را به فهم عمیقتر و دستیابی به لطایف قرآن کریم رهنمون کند، توسط موسسه بوستان کتاب در ۳۱۶ صفحه چاپ و روانه بازار کتاب شد.

کتاب بر کرانه ادب قرآن حمید الهی‌ دوست

مؤلف در این اثر مطالب صرفی، نحوی، بلاغی و لغوی را با استناد به صدها آیه مستند ساخته است. این پژوهش از معدود فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه نقش ادبیات در تفسیر قرآن کریم است که هر چهار علم مذکور موردنیاز قرآن‌پژوه در آن بررسی شده‌اند.

کاربردی شدن مباحث نظری این علوم با استناد به حدود ۶۰۰ آیه از قرآن کریم، ارجاعات فراوان هر بخش و کثرت منابع، و ارائه مباحث جدید همراه با نمونه‌هایی از قرآن کریم، از مزایای این پژوهش است.

در این پژوهش تلاش شده است که مطالب به منابع ادبی و تفسیری مستند شوند. همچنین این تألیف شده شامل حدود ۵۰ مورد یادسپاری، نقد و بررسی، نکته و پرسش و پاسخ است که در محققانه بودن آن تأثیری مطلوب دارد.

«بر کرانه ادب قرآن» در چهار فصل با عناوین «علم صرف»، «علم نحو»، «علم معنای و علم بیان» و «علم لغت» و ۲۸ درس تألیف شده است.

مهدی طاهری (راه‌اندازی موزه قرآن شهر شیراز)

مهدی طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر شیراز، در پاسخ به مطالبه جامعه قرآنی استان درباره موزه قرآن گفت: راه‌اندازی موزه قرآن در مصوبات شورای شهر در سال گذشته قرار داشت و جزو تکالیف شهرداری شیراز نیز است.

مهدی طاهری (راه‌اندازی موزه قرآن شهر شیراز)

وی تأکید کرد: موزه قرآنی که مفروض جامعه قرآنی است، مفروض ما نیز است؛ البته مکان‌هایی که بتوان نامش را موزه قرآن گذاشت در گوشه کنار شیراز وجود دارد به عنوان مثال منزل استاد نعمتی، خود یک موزه قرآن است.

طاهری بر ضرورت پیگیری این مطالبه تأکید کرد و گفت: این مطالبه باید از سوی کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم پیگیری شود تا این موضوع از قلم نیفتد چراکه به نظر می‌رسد اگر موزه قرآن در این شورا راه‌اندازی نشود بعد از آن بعید است که انجام شود.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه با اشاره به سخنان رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در خصوص راه‌اندازی باغ موزه قرآن گفت: احداث باغ‌موزه مدنظر ما و جامعه قرآنی نیست و بیشتر در آن مباحث المانی و طرح‌های قرآنی دیده می‌شود که برای جذب نسل جدید مؤثر است اما آن چیزی که ما و شما دنبال آن هستیم، احداث موزه فاخر قرآنی است که دارای محتواهای فاخر باشد.

وی همچنین به پیشنهادات راه‌اندازی موزه قرآن در حرم شاهچراغ(ع) اشاره کرد و افزود: اینکه می‌گویند موزه در حرم راه‌اندازی شود باید ببینیم کدام قسمت حرم منظورشان است، نگران هستیم که یک فضای ۱۰۰ الی ۲۰۰ متری را اختصاص داده و بگویند این موزه قرآن است در صورتی که چنین چیزی مدنظر ما نیست.

طاهری با اشاره به پیشنهاد ایکنا درباره حافظیه نیز گفت: اینکه در حافظیه مکانی برای آثار قرآنی در اقسام مختلف داشته باشیم، پیشنهاد بسیار عالی است ولی به نظر من باز هم باید جداگانه موزه قرآن داشته باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در پایان با بیان اینکه می‌توان هم موزه قرآن و هم باغ موزه قرآنی داشته باشیم، تأکید کرد: راه‌اندازی موزه قرآن جزو مصوبات شورای شهر شیراز است و باید جزو مطالبات مردمی هم باشد تا ادامه پیدا کند و شاهد راه‌اندازی یک موزه فاخر قرآنی در ابعاد مختلف باشیم.

دکتر یاسر تک‌فلاح (وحدت حوزه و دانشگاه)

یاسر تک‌فلاح، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت وحدت حوزه و دانشگاه و در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، پیرامون تاریخچه و هدف تاسیس دانشکده‌های الهیات در ایران و نقش آنها در وحدت حوزه و دانشگاه گفت: در سال ۱۳۱۳ همزمان با تاسیس دانشگاه تهران، یکی از دانشکده‌هایی که تشکیل شد، دانشکده علوم معقول و منقول بود. این دانشکده ابتدا در محل مدرسه عالی سپهسالار قرار داشت. ولی به دلایلی در سال ۱۳۱۸ موقتا تعطیل و دوباره در سال ۱۳۲۱ و در محل فرهنگستان ایران فعالیت خودش را از سر گرفت و در سال ۱۳۴۴ به نام دانشکده الهیات تغییر کرد. در آن زمان مدارس علمیه و علمای حوزوی نفوذ بسیاری در میان مردم داشتند و به روشنگری و مقابله با سیاست‌های استعماری رژیم پهلوی می‌پرداختند.

یاسر تک فلاح

پیوند عمیق تولید فکر و تولید علم

وی ادامه داد: رضاخان می‌خواست در عرصه تبلیغ دین، رقیبی برای حوزویان ایجاد کند و آنها را محدود کند و از همین رو، دست به تربیت فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه علوم دینی زد. تبلیغی هم که رضاخان مدنظر داشت به گونه‌ای بود که هماهنگ با سیاست‌های رژیم باشد. البته پس از انقلاب اسلامی، این دانشکده تحولاتی را تجربه کرد. تدریس الهیات در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی دیگر توسعه یافت و رشته‌های جدیدی هم به آن اضافه شد و با استفاده از عالمان حوزوی در این دانشکده‌ها تلاش شد گامی جهت وحدت حوزه و دانشگاه برداشته شود.

تک‌فلاح در ادامه با اشاره به رسالت دانشکده‌های الهیات در عصر حاضر افزود: حوزه علمیه وظیفه تولید فکر را بر عهده دارد و وظیفه تولید علم نیز بر عهده دانشگاه است. البته ما معتقدیم علم هم باید در چهارچوب تفکر اسلامی باشد. بنابراین پیوند عمیقی بین تولید فکر و تولید علم وجود دارد که فلسفه وحدت حوزه و دانشگاه نیز همین است. حوزه علمیه، به اقتضای ساختار و محتوایی که دارد، متولی نظریه‌پردازی در علوم دینی است. ولی ما در زنجیره تولید علوم دینی، مراحل مختلفی داریم که لازم است مورد توجه قرار گیرد.

وضعیت کنونی دانشکده‌های الهیات در کشور

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: با توجه به ساختار دانشکده‌های الهیات و محدودیت‌هایی که در آنها وجود دارد، گرچه نمی‌توان از آنها توقع نظریه‌پردازی و کارهای عمیق علمی داشت، ولی می‌توان کارکردهای متنوعی برای آنها تعریف کرد، از جمله اینکه چون محیط دانشگاه با نیازهای روز بیشتر آشناست، دانشکده‌های الهیات می‌توانند این نیازها را در قالب مسائل تعریف نموده و به حوزه‌های علمیه ارائه کنند. به این ترتیب در راستای کارآمدسازی دین در عرصه اجتماع نقش موثری داشته باشند. همچنین در زمینه ارتباط رشته‌های الهیات با سایر رشته‌های دانشگاهی و انجام تحقیقات میان رشته‌ای، این دانشکده‌ها می‌توانند ماموریت ویژه‌ای داشته باشند. به علاوه وظیفه تربیت مبلغ و کارشناس دین که بسیار مهم است.

استادیار رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که وضعیت کنونی دانشکده‌های الهیات نسبت به رسالتی که دارند چگونه است، تصریح کرد: دانشکده‌های الهیات دارای اساتید و دانشجویان توانمند و دغدغه‌مندی هستند. اما اگر به نسبت این دانشکده‌ها با سایر بخش‌های دانشگاه توجه کنیم، به عنوان داعیه‌دار علم و معرفت دینی، آنچنان که باید نتوانسته‌اند در محیط دانشگاه تاثیرگذار باشند. شبهات و مسائل فکری و فرهنگی زیادی در دانشگاه‌ها وجود دارد که دانشکده‌های الهیات به سراغ حل آنها نرفته‌اند.

بال‌های تحول در علوم انسانی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی‌شان در دانشکده الهیات دانشگاه تهران، افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب، دانشکده الهیات را حلقه وصل حوزه و دانشگاه نامیدند، به نظرم وظیفه ذاتی این دانشکده‌هاست. ما بایستی تحولی در علوم انسانی‌مان ایجاد کنیم و روح حاکم بر نظام علمی ما، روح توحیدی بشود.

حجت‌الاسلام تک‌فلاح در پایان با اشاره به لوازم تحول در علوم انسانی گفت: تحول در علوم انسانی دو بال دارد؛ یکی از جانب حوزه است و دیگری از جانب دانشگاه. پس این امر زمانی ممکن می‌شود که حلقه وصل، نقش خودش را ایفا کند. اگر با این دید نگاه کنیم، لازم است در نقش دانشکده‌های الهیات بازنگری کنیم و به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. هر چیزی که جلوی ایفای نقش دانشکده الهیات به عنوان حلقه وصل دانشگاه و حوزه را بگیرد، جزء موانع است و باید برطرف شود.

شب یلدا مبارک

شب یلدا مبارک

شب یلدا مبارک

شب یلدا مبارک

7 نوع استراحت از نظر یک پژوهشگر بزرگ که باید حتما بدانید

7⃣ نوع استراحت از نظر یک پژوهشگر بزرگ، که باید حتما بدانید!

۱- استراحت فیزیکی:

مربوط به جسم و بدن میشه، مثل خواب

۲- استراحت هیجانی:

برای انجام این استراحت زمانی رو صحبت کردن راجع به احساسات خودت صرف کن، میتونی برای این کار از فردی استفاده کنی که بدون قضاوت بهت گوش میده.

۳- استراحت معنوی:

زمانی رو صرف تنظیم نیاز های معنوی و اعتقاداتت بکن، مثل عبادت یا مدیتیشن.

۴- استراحت ذهنی:

با فاصله گرفتن از رسانه ها و فضای مجازی، مثل خاموش کردن موبایل و تلویزیون یا رفتن به پیاده روی.

۵- استراحت اجتماعی:

زمانی را دور از مردم، به خصوص افراد منفی بگذرانید یا زمانتون رو با افراد پر انرژی و کسایی که بهتون انگیزه میدن بگذرونید.

۶- استراحت حسی:

زمانی رو به خودتون و گیرنده های حواس پنج گانه‌تون استراحت بدید. برای استراحت شنوایی مثلا از سر و صدا دوری کنید.

۷- استراحت خلاقیت:

از فکر کردن به موارد بی ارزش و به ظاهر غیر قابل حل دوری کنید و ذهنتون رو آرام بگذارید.

تلاوت سوره مؤمنون و الأعلى علیرضا رضایی

صوت تلاوت سوره‌های «مؤمنون، «الأعلى» و «کوثر» با صدای علی‌رضا رضایی، قاری بین‌المللی قرآن تقدیم می‌شود.

تلاوت سوره مؤمنون و الأعلى علیرضا رضایی

دانلود صوت

مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی

این مراسم رونمایی با حضور جمعی از مدیران، کارشناسان و پژوهشگران سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی

پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجله‌ای در حوزه اسناد مکتوب و مطالعات آرشیوی است که پژوهش‌هایی را با تکیه بر اسناد موجود در آستان قدس و سایر مراکز آرشیوی به صورت دو فصلنامه منتشر می‌کند.

رویکرد موضوعی این مجله بیشتر با تأکید بر تاریخ خراسان بزرگ و آستان قدس است و توسعه مطالعات آرشیوی براساس تجربیات کارشناسان و بهره‌گیری از مطالعات حوزه تاریخ شفاهی را جزو اهداف خود قرار داده است.

ایجاد بستر مشخص ارتباطی با پژوهشگران

در این مراسم ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مسئول پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اشاره به اهمیت فراهم کردن زمینه مستمر پژوهش و بستر مشخص ارتباطی با پژوهشگران به ویژه دانشگاهیان توسط این سازمان، گفت: نشریات از یک طرف زیرساخت‌های خروجی مناسبی برای نشر و معرفی منابع سازمان‌ها هستند و از طرف دیگر زمینه رشد و ارتقا را در حوزه‌های مختلف مرتبط با آن مجله فراهم می‌کنند.

وی با تأکید بر ظرفیت بالای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در حوزه‌های منابع و نیروی انسانی، افزود: این سازمان در ۱۰ سال اخیر گام‌های بسیار خوبی در حوزه پژوهش اسنادی برداشته است و این فعالیت‌ها با اخذ مجوز انتشار این پژوهشنامه، جنبه رسمی‌تری پیدا کرد.

مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی با بیان برخی از مشکلات در مسیر انتشار مجله، خاطرنشان کرد: امیدواریم شماره دو این مجله نیز تا پایان سال جاری منتشر شود و بتوانیم شاهد رشد و پیشرفت آن در آینده باشیم.

اهمیت اسناد در مطالعات تاریخی

در ادامه مرتضی نورایی سردبیر پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی که از اصفهان و به صورت وبینار در این نشست حضور داشت، بیان کرد: مطالعات اسنادی در اولویت مطالعات تاریخی قرار دارند و مطالعات با آن‌ها دقیق‌تر و مطمئن‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه اصفهان افزود: مطالعات اسنادی هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و هر سند می‌تواند به طور مکرر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین بررسی اسناد توسط پژوهشگران مختلف می‌تواند منجر به کشف‌های جدید شود.

وی با اشاره به ظرفیت بالای پژوهشی منابع موجود در مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: بسیاری از اسناد شرق ایران با مرکزیت مشهد و خراسان دست نخورده باقی مانده است و باید مورد بررسی محققان قرار گیرد. همچنین به همت این مرکز می‌توان آموزش در حوزه تحقیقات اسنادی را گسترش داد.

پیشینه پژوهش در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

همچنین الهه محبوب رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی، اظهار کرد: از ابتدای تشکیل اداره اسناد این آستان مقدس در سال ۱۳۷۶، پژوهش به عنوان یکی از معیارهای مهم در این مرکز مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: از حدود سال ۱۳۷۸ نیز بخش پژوهش در مرکز اسناد آغاز به کار کرد و در نهایت در سال ۱۳۷۹ مجموعه مقالات در کتاب «دفتر اسناد» منتشر شد.

محبوب با بیان اینکه دفتر اسناد، در پنج شماره به صورت موضوعی و با اولویت پژوهش‌های حوزه آستان قدس رضوی منتشر شده است، تصریح کرد: انتشار این کتاب مورد استقبال بسیار خوب پژوهشگران و مجموعه آستان قدس قرار گرفت و در شناسایی و معرفی اسناد مجموعه بسیار کارآمد بود.

وی افزود: پس از انتشار جلد پنجم کتاب دفتر اسناد با موضوع وقف، پیشنهاد تبدیل این کتاب به مجله در سازمان مطرح و مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی به چاپ رسید. پس از انتشار چهار شماره از این مجله نیز پیشنهاد شد تا مجله به سمت و سوی علمی- پژوهشی برود و برای آن هئیت علمی انتخاب شود.

رئیس اداره اسناد آستان قدس رضوی گفت: از حدود سال ۱۳۹۸ رایزنی با استادان مختلف آغاز و سرانجام نخستین شماره پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قالب دو فصلنامه در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید. امیدواریم بتوانیم برای آن در آینده نزدیک درجه علمی- پژوهشی نیز دریافت کنیم.

جذب اسناد نفیس

فاطمه خندان مدیر اجرایی این پژوهشنامه نیز با اشاره به پشتوانه علمی مرکز اسناد آستان قدس رضوی بیان کرد: این مرکز، جذب اسناد نفیس را برنامه‌ریزی شده انجام داده است. همچنین توانسته کارشناسانی تربیت کند که اهل پژوهش و چاپ کتاب و مقاله هستند و بسیاری از آن‌ها امروزه از متخصصان برجسته حوزه اسناد کشور به شمار می‌آیند.

پژوهشگر مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه کرد: در حال حاضر آماده دریافت مقالات برای انتشار شماره دوم مجله پژوهشنامه مطالعات اسنادی و آرشیوی این مرکز هستیم.

همچنین در این مراسم، علی نجف‌زاده و مصطفی لعل شاطری، دو پژوهشگر کشور ضمن معرفی مقالات منتشر شده خود در شماره نخست این پژوهشنامه، به بیان برخی از مسائل در حوزه پژوهش‌های اسنادی و پیشنهادهای خود برای ارتقای هر چه بیشتر مجله در شماره‌های بعدی آن پرداختند.

پاسخ شبهه+تناقض پیشرفت علمی با احکام اسلامی

🌀📌متن شبهه:

دنیا داره پیشرفت میکنه و فکر شما گرفتار مستحبات و مکروهات خوردن و خوابیدن و دستشویی رفتنه!

🖌پاسخ به شبهه:

✔️رعایت مستحبات، جلوی پیشرفت علمی را نمی گیرد

✔️ اما خودتحقیری، همیشه بزرگترین مانع هر حرکتی بوده است

ادامه نوشته

حسْبُكَ مِنْ تَوَكُّلِكَ أَنْ لاَ تَرَى لِرِزْقِكَ مُجْرِياً إِلاَّ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ

امام علی علیه السلام :

حسْبُكَ مِنْ تَوَكُّلِكَ أَنْ لاَ تَرَى لِرِزْقِكَ مُجْرِياً إِلاَّ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ
از توكّلت تو را همين بس كه براى خود روزى رسانى جز خداوند سبحان نبينى

غرر الحكم، ح 4895

سايت بسيار خوب براي كتاب های معارف شیعی به زبان انگلیسی

سایت بسیار خوب برای كتاب های معارف شیعی به زبان انگلیسی

سايت بسيار خوب برای كتاب های معارف شیعی به زبان انگلیسی

A nice link where you can access countless Shi'a scholarly books that are simply organized for easy access and simple read for all

http://www.shiavault.com

دکتر محمد مسجدجامعی (مفردات قرآن و مفردات عهدین)

دکتر محمد مسجدجامعی (مفردات قرآن و مفردات عهدین)

دکتر محمد مسجدجامعی (مفردات قرآن و مفردات عهدین)

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مسجدجامعی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، ۲۸ آذرماه در نشست علمی «مفردات قرآن و مفردات عهدین» که از سوی مرکز تفسیر صادقین(ع) برگزار شد، گفت: از بهترین مفردات، مفردات راغب و قاموس و لسان العرب است ولی واقعیت این است که در یک چارچوب بسته‌ای این کارها انجام شده است به این معنا که مثلا مفردات راغب سعی کرده لغت را ریشه‌یابی و با توجه به آن، معانی مختلف در آیات مختلف را بیان کرده که حقیقتا شاهکار است و خیلی زیبا آن را نوشته است یا برخی مفردات دیگر هم همینطور است، هنوز هم این روش وجود دارد.

وی افزود: لغت و به صورت کلی، زبان یک موجود زنده است و حیات دارد؛ به این معنا که داد و ستد دارد و لغتی که داریم در طول زمان مانند یک موجود زنده قبض و بسط دارد و معنای آن ضیق و گسترده می‌شود و این مسئله منحصر به قرآن هم نیست و مثلا معلقات سبعه هم این وضع را دارد و زبان با بقیه تمدن‌ها و ادیان و زبان‌ها و اقوام و ملل دیگر بده بستان دارد.

ادامه نوشته

فراخوان جذب نیروی دانشجویی (مركز مطالعات میان‌ رشته‌ای قرآن کریم)

مركز مطالعات میان رشته‌ای سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور جهت تکمیل پروژه قرآن پدیا نیازمند نیروی دانشجویی برای تنظیم و گردآوری پرونده علمی و نگارش مقاله دایرة المعارفی است.

توانمندی‌های لازم جهت تشكیل پرونده علمی به شرح زیر است:

آشنایی با word

آشنایی با جستجوی پیشرفته در اینترنت

توانمندی‌های لازم جهت نگارش مقاله

سابقه نگارش و انجام پژوهش

آشنایی با شیوه نگارش مقالات دایرةالمعارفی.

ملاحظات

الف: همکاری به صورت دورکاری خواهد بود.

ب: داوطلبان از میان افرادی انتخاب خواهند شد که رزومه علمی مناسب داشته باشند.

ج: جذب، پس از انجام مرحله کوتاه آزمایشی انجام خواهد شد.

د: در صورت احراز توانمندی و صلاحیت‌های لازم امکان ارتقای قراداد همکاری وجود دارد.

فرصت ثبت‌نام تا سوم دی ماه سال جاری است.

رزومه خود را به این نشانی ارسال کنید: quranpedia.iqna@gmail.com

سیر تطور قرآن‌ پژوهی در غرب (دکتر سید حامد علیزاده موسوی)

نشست «قرآن پژوهی در غرب و سهم شیعه در آن» امروز دوشنبه ۲۸ آذرماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحامد علیزاده موسوی، عضو هیئت علمی گروه مطالعات تطبیقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست سخنرانی کرد. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید؛

سیر تطور قرآن‌ پژوهی در غرب (دکتر سید حامد علیزاده موسوی)

قرآن‌ پژوهی در غرب به صورت آکادمیک به قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد و علت هم این است که در قرن‌های قبلی مطالعاتی در زمینه کتاب مقدس و نقادی آن وجود داشته است مخصوصا در قرون هفدهم و هجدهم، نقادی کتاب مقدس بسیار پررنگ می‌شود و بسیاری از پژوهشگران، کتاب مقدس را مورد پژوهش قرار می‌دهند. با شروع قرن نوزدهم برخی افراد با همین رویکرد وارد قرآن‌پژوهی می‌شوند و از همان روش‌هایی که در نقد کتاب مقدس استفاده شده بود در مطالعات قرآنی استفاده می‌کنند، افرادی همانند آبراهام گایگر از این دست افراد هستند.

سیر تطور قرآن‌ پژوهی در غرب

در قرن حاضر، سیر تطور مشخصی در زمینه‌های روشی، منبعی و اصول هرمنوتیکی و تفسیری قرآن در دیدگاه‌ها و روش‌های قرآن‌پژوهان غربی وجود دارد. آنها به باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و پدیده‌های تاریخی مراجعه می‌کنند و بعضاً دو روش دَرزمانی و هَم‌زمانی را مورد توجه قرار می‌دهند. در مطالعات قرآنی مستشرقان، روش تاریخی - انتقادی، نقطه عطفی است که از دل آن روش‌های متعددی برای قرآن‌پژوهی بیرون می‌آید. سؤالی که وجود دارد این است که شیعه چه جایگاهی در این مطالعات قرآنی دارد و آیا پژوهشگران و رویکردهای شیعی توانسته‌اند جایی برای خود در مطالعات قرآن‌پژوهی غربی پیدا کنند؟ بیشتر منبع مطالعاتی غربی‌ها، منابع اهل سنت بوده است. از جمله بیشتر منابع دایره المعارف قرآن، مربوط به اهل سنت است و رویکرد شیعی در آن بسیار ناچیز است. سؤال این است که چه آسیبی وجود داشته که نتوانسته‌ایم به عنوان پژوهشگران شیعی، سهمی برای خود در آنجا ایجاد کنیم.

ادامه نوشته

اطلاعیه‌ جذب نیروی‌ امریه‌ سربازی بنیاد نخبگان استان فارس 1401

اطلاعیه‌ جذب نیروی‌ امریه‌ سربازی
بنیاد نخبگان استان فارس

بنیاد‌ نخبگان استان فارس در نظر دارد جهت‌ انجام امور مختلف‌ نخبگانی، اجرایی‌ و اداری‌ خود از میان مشمولین‌ خدمت‌ نظام وظیفه‌ در قالب‌ امریه‌ اقدام به جذب یک نیرو نماید.

شرایط‌ اولیه‌ متقاضیان به‌ شرح زیر می‌باشد:

شرایط‌ عمومی (دارای حداقل یکی از شرایط زیر)‌:
1- نخبگان، اســتعدادهای‌ برتر
2- خانواده ایثارگران
3- متاهل
4- معاف از رزم
5- افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی
شرایط‌ اختصاصی‌:
1- مقطع‌ تحصیلی‌ متقاضیان حداقل‌ کارشناسی‌ ارشد باشد.
2- می بایست‌ حداقل‌ یکی‌ از مقاطع‌ تحصیلی‌ دانش‌ آموختگان از دانشــگاه های‌ دولتی‌ باشــد.

3- متقاضــیان نباید در اخذ برگه‌ آماده به‌ خدمت‌ غیبت‌ داشــته‌ باشــند.
4- داشتن‌ مدرک تحصیلی‌ کارشناسی‌ ارشد با معدل حداقل‌ ١٦ از دانشگاه های‌ داخلی‌ و یا معادل آن برای‌ دانشگاه های‌ خارجی‌ ضروری‌ ا ست‌.
5- متقاضیان باید بومی‌ ا ستان فارس‌ باشند.
6- عدم وجود کسری‌ خدمت‌ و تقاضای‌ استفاده از آن.

از متقاضیان در خواست‌ می‌گردد تا رزومه‌ خود را جهت‌ بررسی‌ و تماس حداکثر تا 20 دی ماه 1401 به آدرس ایمیل‌ زیر ارسال نمایند. شایان ذکر است‌ در صورت تایید شرایط‌ از داوطلبان برای مصاحبه‌ دعوت به‌ عمل‌ خواهد آمد.

ایمیل‌: edari.fars@bmn.ir

کتاب دانش مشکل الحديث یاسین پورعلی

📔به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «دانش مشکل‌الحدیث» منتشر و روانه بازار نشر شد.
هدف نهایی علوم حدیث فهم و عمل به مضامین است، در این میان گاهی احادیث بنا بر عللی، مضمون خود را به راحتی دراختیار مخاطب قرار نمی‌دهند و فهم آنها پیچیده می‌شود؛ به اینگونه احادیث، مشکل الحدیث گفته می‌شود.
کتاب حاضر نیز در ادامه تبیین معارف اهل بیت(ع) با موضوع «دانش مشکل الحدیث» تلاش دارد این موضوع را بررسی کرده با ارائه تعریفی روشن و بیان مبانی و طرح مباحثی راهگشا، چراغی روشن پیش روی پژوهشگران حدیث قراردهد.
این اثر در 4 فصل کلیات و مفاهیم، پیش نیازهای نظری تبیین قواعد، قواعد عمومی و قواعد اختصاصی حوزه‌های معرفتی به مباحثی همچون جایگاه احادیث، اذعان اهل بیت(ع) به مشکل بودن برخی از احادیث، اسباب مشکل‌الحدیث، نسبی بودن مشکل‌الحدیث، تبیین فضای صدور حدیث، فهم زبان قرآن و سنت و... می‌پردازد.
پژوهش حاضر در صدد آن است که با مهندسی معکوس از رفتارعلمی کارشناسان و محدثان، قواعدی را که در فهم احادیث مشکل کارگشاست کشف و یا حتی قواعد مورد نیاز را تولید کند و پس از کشف یا تولید این قواعد، منطق به کارگیری و پشتوانه‌های نظری آنها را به دست آورد.
در طول بیش از 12 قرن احادیث دچار آسیب‌هایی شده‌اند و گاه این آسیب‌ها سبب شده‌اند معنای احادیث، مغلق و یا متضاد با شرع و عقل باشد و دشمنان با بهانه کردن این مسئله به شیعه می‌تازند که دفاع در مقابل تهاجم دشمن امری ضروری است در واقع دفاع با تبیین صحیح و منطقی احادیث مشکل صورت می پذیرد زیرا با تبیین صحیح احادیث و توضیح مراد معصوم(ع) زبان مغرضان و شبهه پراکنان بسته می‌شود و سبب فزونی اعتماد مردم به احادیث می شود.
در بخشی از این کتاب با عنوان کارکردهای گونه‌شناسی پاسخ‌های معصمومین در حل مشکل‌الحدیث یکی از راههایی که سبب تبیین و حل مشکل‌الحدیث می‌شود را شناخت روش‌های پاسخگویی ائمه (ع) معرفی کرده است که غالب پاسخ‌های نامتعارف داخل در مشکل‌الحدیث است. با درک درست از منطق ونظام پاسخگویی ائمه (ع) مشکل فهم این احادیث رفع می‌شود به این ترتیب که این نوع پاسخگویی در مسیر نظام هدایت واقع شده است.
کتاب« دانش مشکل الحدیث» به قلم یاسین پور علی در شمارگان 300 نسخه و در قطع وزیری به چاپ رسیده و در اختیارعلاقمندان قرار گرفته است.

الجدول في إعراب القرآن الكريم محمود صافی

الجدول في إعراب القرآن الكريم محمود صافی

لینک مطالعه آنلاین

https://lib.eshia.ir/41850/1/19

روش‌ شناسی تفسیر روایی (دکتر عبدالهادی مسعودی)

نشست علمی «روش‌شناسی تفسیر روایی» امروز ۲۷ آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس دانشگاه قرآن و حدیث و رئیس پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع) در معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه برگزار شد که گزیده مباحث آن را در ادامه می‌خوانید؛

روش‌ شناسی تفسیر روایی (دکتر عبدالهادی مسعودی)

در قرآن هرجا حسنه داریم می‌گوید «لکم»، هرجا سیئه باشد می‌گوید «علیکم»؛ «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا» ولی یکجا می‌گوید «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا» امام رضا(ع) در معنای این آیه می‌فرمایند؛ «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا رَبٌّ یَغْفِرُ لَهَا».

همچنین در مورد آیه «وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا» مفاسران نظرات مختلف بیان کردند ولی ما معنای اثقال را از روایتی به دست می‌آوریم. در آیه دوم سوره نساء می‌خوانیم: «وَآتُوا الْيَتَامَى أَمْوَالَهُمْ وَلَا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَهُمْ إِلَى أَمْوَالِكُمْ إِنَّهُ كَانَ حُوبًا كَبِيرًا». امام در تفسیر عبارت «حوبا کبیرا» در این آیه می‌فرمایند: «هُوَ مِمَّا یَخْرُجُ مِنَ الْأَرْضِ مِنْ أَثْقَالِهَا». بنابراین براساس این روایت می‌فهمیم اثقال همین گناهان ما است. اینها می‌تواند زیبایی‌ها تفسیر روایی را به ما نشان دهد.

ادامه نوشته

اهمیت استغفار (میرزا اسماعیل دولابی)

هر جا غصه دار شدی، استغفار کن؛
استغفار امان انسان است؛
به این کاری نداشته باش که چرا محزون شده‌ای، اذیتت کرده‌اند؟ گناهی کردی؟
محزون که شدی استغفار کن؛
چه غم خود را داشته باشی و چه غم مومنین را؛
استغفار غم‌ها را از بین می‌برد.
میرزا اسماعیل دولابی

بر مرد هشیار دنیا خس است ک هر مدتی جای دیگر کسست

بر مرد هشیار دنیا خس است که هر مدتی جای دیگر کسست

این شعر را البروسوی در تفسیر خویش، «روح البیان» در مذمت دنیا و فریبکاری آن، آورده است ذیل تفسیر آیه 33 سوره مبارکه لقمان

کریم خانمحمدی - عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (توسعه و موانع فرهنگی آن از منظر قرآن کریم)

نشست «توسعه و موانع فرهنگی آن از منظر قرآن کریم» امروز شنبه ۲۶ آذرماه از سوی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین کریم خانمحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

کریم خانمحمدی - عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (معنای برکت در قرآن کریم)

در ادامه گزیده سخنان وی را می‌خوانید؛

ابتدا لازم است مفهوم توسعه جامعه در ادبیات علوم اجتماعی را تشریح کنم. در آیه ۹۶ سوره اعراف آمده است: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ؛ و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم و لیکن (چون آیات و پیغمبران ما را) تکذیب کردند ما هم آنان را سخت به کیفر کردار زشتشان رسانیدیم.». بر اساس این آیه اگر جامعه‌ای تقوا پیشه کند برکات آسمان و زمین بر آنها نازل می‌شود. اگر مفهوم برکات را در تفاسیر بررسی کنیم به نشانه‌هایی دست می‌یابیم که برکت، معادل توسعه همه‌جانبه یا پیشرفت است. بنده تفسیر المیزان اثر علامه طباطبایی، تفسیر نمونه از آیت‌الله مکارم شیرازی، تفسیر آیت‌الله صادقی تهرانی و سایر تفاسیر را که ملاحظه کردم ذیل مفهوم برکت، مواردی همانند فراوانی رزق، رشد اقتصادی، بهداشت محیط، امنیت، عدالت اجتماعی، بهداشت روانی و سایر مولفه‌ ذکر شده است که نشان می‌دهد منظور از برکات فقط رشد اقتصادی نیست بلکه سایر مولفه‌ها را هم در بر می‌گیرد.

ادامه نوشته

قواعد قرآنی برای عالم سایبر و رسانه/مواجهه با شایعه پراکنان

ادامه نوشته

روش‌شناسی تفسیر قرآن (دکتر علی اکبر بابایی)

روش‌شناسی تفسیر قرآن (دکتر علی اکبر بابایی)

مقدمه: ضرورت بررسی قواعد تفسیر

تفسیر قرآن سابقه‌ایی دیرینه دارد و آغاز آن را زمان رسول خدا می‌دانند. مفسران برای تفسیر قرآن به روش‌های متفاوتی عمل نموده‌اند، گروهی فقط به جمع‌آوری روایات مربوط به هر آیه پرداخته‌اند، گروهی دیگر توجه خود را معطوف مسائل ادبی نموده و بالاخره هر مفسری حسب گرایش و توانایی خود از زوایای متعددی به تفسیر قرآن پرداخته‌اند؛ از این رو تفاسیر متعددی با رویکردهای گوناگون و اختلاف دیدگاه‌ها به وجود آمده است. یکی از مهمترین علل اختلاف دیدگاه‌ها و اشتباه‌های مفسران ناشی از نادیده گرفتن قواعد و ضوابطی است که برای تفسیر نیاز است. این قواعد به مفسر کمک می‌کند تا از لغزش در امان بماند و در مواردی که با دیگر مفسران اختلاف‌نظر دارد، بر پایه و مبنای علمی و درستی باشد.

این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که بسیاری از این قواعد، ارتکازی عقلا و متشرعه است و تفاهم انسان‌ها از کلام یکدیگر- هر چند به صورت ناآگاهانه- و فهم مفسران از قرآن از بر اساس آن انجام می‌گیرد. نسبت این قواعد با تفسیر مثل نسبت قواعد اصول فقه با علم فقه، و قاعد منطق با علم منطق است؛ بنابراین، همان‌طوری که آن قواعد نیاز به تبیین و تدوین دارند، قواعد تفسیر نیز چنین نیازی دارند. ازاین‌رو، در ادامه به مهم‌ترین قواعد تفسیر پرداخته می‌شود.

ادامه نوشته

رسالة ابی غالب الزراری الی ابن ابنه

رسالة ابی غالب الزراری الی ابن ابنه

رسالة ابی غالب الزراری الی ابن ابنه فی ذکر آل اعین تالیف احمد بن محمد بن محمد بن سلیمان بن حسن بن جهم بن بکیر بن اعین شیبانی کوفی بغدادی، معروف به ابو غالب زراری (۲۸۵- ۳۶۸ هجری).

معرفی مؤلف

مؤلف این کتاب از شخصیت‌های بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری و از چهره‌های سرشناس روات حدیث می‌باشد.

موضوع کتاب

کتاب حاضر در معرفی خاندان بزرگ زرارة بن اعین و چهره‌های برجسته آنان و معرفی فقها و روات و تالیفات و سرگذشت آنان است.

ارزش کتاب

این کتاب در علم حدیث و رجال و فهرست از ارزشمندترین کتاب‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا این کتاب علاوه بر معرفی خاندان زرارة بن اعین، به تالیفات و فقهای بزرگ و روات سرشناس شیعه نیز اشاره دارد.

ادامه نوشته

دعای رفع گرفتاری ها دعای 7 صحیفه سجادیه

دعای رفع گرفتاری ها دعای 7 صحیفه سجادیه

متن دعای هفتم:

يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.

نمونه سوالات تستی البیان آیت الله خویی (100 سؤال)

نمونه سوالات البیان خویی

1 . واژه اعجاز در لغت به چه معناست؟ ص 49
الف) فوت
ب) از دست رفتن
ج) عجز و ناتوانی دیگری
د) به‌وجود آوردن عجز و ناتوانی


2 . معنای اعجاز در اصطلاح چیست؟ ص 49
الف) فوت
ب) از دست رفتن
ج) عجز و ناتوانی دیگری
د) به‌وجود آوردن عجز و ناتوانی


3 . با توجه به شرایط معجزه در کدام مورد برای اطلاق نام معجزه بر عمل خارق العاده ضرورت دارد؟ ص 49
الف) ساحران و شعبده‌بازان
ب) ادعای الوهیت
ج) درمان سخت‌ترین دردها
د) ادعای نبوت


4 . شرایط معجزه کدام نیست؟ ص 49
الف) عقلی
ب) خارق العاده
ج) قابل تعلیم و تعلم
د) قانون شرع

5 . اگر کسی ادعای خدایی کند؛ با کدام ادله رد می‌شود؟
الف) محال به حکم عقل
ب) لازم نیست
ج) تعلیمی
د) خارق العاده بودن

ادامه نوشته

عبدالحسن طالعی عضو هیئت علمی دانشگاه قم (پاسخ به برخی شبهات وهابیت)

عبدالحسن طالعی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم در ادامه سلسله گفتارهای خود با موضوع شرح کتاب غیبت شیخ طوسی به بیان نمونه‌ای از شبهات وهابیت علیه مذهب تشیع پرداخت و دلایل بی‌پایه و اساس‌ بودن‌ آنها را توضیح داد.‌

عبدالحسن طالعی عضو هیئت علمی دانشگاه قم (پاسخ به برخی شبهات وهابیت)

دانلود صوت

مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع

شب زیارتی امام حسین علیه السلام

امام جعفر صادق عليه السلام:

مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زیارته

هر کس که خدا خیر خواه او باشد، محبت امام حسین علیه السلام و شوق زیارتش را در دل او می اندازد، و هر کس که خدا بدخواه او باشد، کینه و بغض زیارت امام حسین علیه السلام را در دل او می نهد.

وسائل الشيعه، ج14 | کامل الزیارات

راهنمای عملی نگارش پروپوزال (مصطفی نصیرزاده - مریم هاشمیان)

عنوان کتاب: راهنمای عملی نگارش پروپوزال

مؤلفان: مصطفی نصیرزاده - مریم هاشمیان

زیر نظر: محسن رضاییان

ناشر: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

تاریخ انتشار: 1400

تعداد صفحات: 229


این کتاب به صورت رایگان در وبسایت انتشارت دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در دسترس عموم قرار گرفته است. برای دانلود آن به لینک زیر مراجعه فرمایید.

https://pub.rums.ac.ir/uploads/56/2022/Sep/20/rums_proposal-guidline1400.pdf

رشته دکتری تفسیر امامیه به تصویب رسید (دانشگاه قرآن و حدیث)

برنامه درسی دوره دکتری تفسیر امامیه، پیشنهادی و طراحی شده از سوی دانشگاه قرآن و حدیث، در شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 30 مردادماه 1401 به تصویب رسید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه قرآن و حدیث، برنامه درسی دوره دکتری تفسیر امامیه، پیشنهادی وطراحی شده از سوی دانشگاه قرآن و حدیث، در شورای برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ 30 مردادماه 1401 به تصویب رسید.

دکتر هادی حجت رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن در خصوص معرفی، ضرورت، برنامه درسی، ویژگی ها و اهداف، این رشته را تشریح کردند:

تفسیر امامیه از کهنترین جریانهای تفسیر پویا و ریشه­دار در جهان اسلام به شمار می­آید و پیشینۀ آن به دوران امام علی علیه السلام می رسد؛ بعد از ایشان دیگر امامان شیعه، این جریان تفسیری را توسعه دادند. عالمان امامیه در ادوار گوناگون میراثبان این جریان تفسیری بودند و تلاشهای سترگی در حفظ و ترویج آن به عمل آورده­اند. نظر به پیوند تنگاتنگ تفسیر امامیه، با میراث اهلبیت علیهم السلام از اهمیت و ضرورت دوچندانی در شناخت دقیق و صحیح قرآن دارد. نظر به ماهیت دینی نظام جمهوری اسلامی و نقش پررنگ مذهب شیعۀ إثنی عشری در ساختار سیاسی آن، نیازمندی جامعۀ حوزوی و دانشگاهی به تبیین روشمند و مستندِ نظریۀ تفسیری اهلبیت علیهم السلام ، تأسیس رشته­های دانشگاهی به ویژه در مقطع دکتری را ضروری مینماید. دورۀ دکتری رشتۀ «تفسیر امامیه» با تربیت متخصصانی کارآمد درصدد پاسخی روشمندتر به نیازهای موجود در حوزۀ تفسیر قرآن بر پایۀ نظریۀ اهلبیت علیهم السلام و مکتب امامیه است.

برنامۀ آموزشی دورۀ دکتری رشتۀ «تفسیر امامیه» با هدف استخراج نظریۀ تفسیری اهلبیت علیهم السلام و اکتشاف آموزه­های قرآنی بر پایۀ این نظریه طراحی شده است.

دورۀ دکتری رشتۀ «تفسیر امامیه» مطابق آیین­ نامه های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، مشتمل بر 18واحد درسی و 18 واحد رساله و طول دوره برابر با 8 نیمسال تحصیلی است. در صورت نیاز و تصمیم گروه آموزشی، دانشجو این رشته موظف است تعدادی از دروس دورۀ کارشناسی ارشد را به عنوان دروس جبرانی بگذراند.

ویژگی های مهم این برنامه عبارت است از:

الف) تحلیل مبانی و روش تفسیر امامیه به عنوان کهنترین مدرسۀ تفسیری؛

ب) نظریه پردازی در معارف قرآنی بر پایۀ مکتب تفسیری اهلبیت علیهم السلام؛

ج) دفاع علمی از حریم قرآن و مکتب تفسیری اهلبیت علیهم السلام و پاسخ به شبهات آن.

هدف کلی دورۀ دکتری رشتۀ «تفسیر امامیه» در نظام دانشگاهی، تربیت پژوهشگران و مدرسانی کاردان و شایسته است که ضمن آشنایی با نظریۀ تفسیری اهلبیت علیهم السلام بتوانند بر پایۀ این نظریه، معارف قرآنی را تحلیل نموده و از ساحت دین مبین اسلام دفاع منطقی داشته باشند. اهداف جزئی­ تر عبارتند از:

- پرورش دانش ­آموختگانی توانا و کارآمد در حوزۀ تفسیر امامیه؛

- تربیت پژوهشگرانی کاردان در معارف قرآنی مبتنی بر مکتب تفسیری اهلبیت علیهم السلام ؛

- تأمین مدرس مورد نیاز حوزه و دانشگاه به منظور تدریس نظریۀ تفسیری اهلبیت علیهم السلام.

دانشگاه قرآن و حدیث وابسته به موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث مفتخر است با بیش از 20 سال تجربه در حوزه تدوین برنامه ­های آموزشی و متون درسی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری، با بهره گیری از تجربیات ارزشمند استادان فرهیخته حوزه و دانشگاه برای اولین بار در کشور در مقطع دکتری رشته تفسیر امامیه را به هدف خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام طراحی و به تصویت رساند.

امید است به زودی با اجرای این رشته در دانشگاه قرآن و حدیث وسایر مراکز معتبر آموزش عالی کشور شاهد تدوین پژوهشهای مفید و کارآمدی در این حوزه باشیم.