برداشت‌ تربیتی از آیات قرآنی (آیه 92 سوره یونس)

وَ إِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ آياتِنا لَغافِلُونَ

يقيناً بسيارى از مردم از نشانه‌هاى ما غافلند.!(بخشی از آیه ۹۲ سوره یونس)

*هدف تربیتی:*

غفلت ویژگی رفتاری بسیاری از مردم است.

*هدف رفتاری:*

با مشاهده دقیق حوادث، تعقل و تفکر و عبرت‌آموزی از تاریخ، خود را از غفلت نجات دهید.

برداشت از آیه:

1/ یکی از ویژگی‌های رفتاری انسان که قابل تغییر و تبدیل و اصلاح است، *(آفت غفلت)* است که انواع، علل و عوامل مختلفی دارد، قرآن این ویژگی را نکوهش کرده و از ما می‌خواهد که جزء گروه غافلان نباشیم *(ولا تکن من الغافلین؛هرگز از غافلان و بی‌خبران نباش)*، غفلت از خدا و یاد آرامش بخش او، غفلت از سرنوشت ابدی خویش، غفلت از مرگ و سفر اخروی و غفلت ازشناخت خویش و سرمایه‌های وجودی ،انسان را تا مرز سقوط سوق می‌دهد.

2/غفلت آثار زیانبار فراوانی دارد که گاه جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشت است، مثلا غفلت از سرمایه عمر و زمان غیرقابل برگشت است،جوانی و عمر و فرصت‌های در اختیار به سرعت می‌گذرند و چنان‌چه از آن غافل باشیم، قابل جبران نیست بقیه موارد نیز اینگونه است، بسته به اهمیت و اثر هر موضوعی ، غفلت از آن ممکن است آثار زیان بارتری دارد.

3/بزرگترین غفلت آن است که انسان از یافته‌های حواس، نیروی عقل و اندیشه، تجارب و حوادث و پیشامدها ، بدون تفکر و عبرت‌آموزی بگذرد و از تاریخ درس نگیرد و عمر را بر باد دهد.

4/غفلت از خویش و خود فراموشی، ندیدن استعدادها، امکانات و توانائی‌های خود، عدم ارزیابی از سرمایه‌های وجودی و چگونگی هزینه‌کرد آنها، خسارتی بزرگ برای انسان است، تفکر در خویش *(خودنگری)،* خود ارزیابی و محاسبه نفس ما را از این غفلت بیرون می‌آورد.

5/ یکی دیگر از انواع غفلت‌ها، بی‌توجهی نسبت به خانواده‌ست، عدم توجه و حساسیت نسبت به رشد و تربیت، آموزش و تعلیم آنان، عدم توجه به نیازهای زیستی، عاطفی، روانی، و رها کردن آنان سبب بهم‌ریختگی در سازمان و ساختار خانواده می‌شود و آن را از هم می‌پاشد، *(توجه به سلامت و تعادل روانی خانواده).*

6/ غفلت از دیگران، یعنی دوستان و همکاران، افرادی که بر گردن ما حقی دارند، زیر دستان و فرادستان و سایر افراد جامعه نیز آفتی بزرگ در روابط اجتماعی است، دیگران را ندیدن یک بیماری است که باید آن را درمان کرد.

7/ غفلت از طبیعت نیز نکوهش شده است در قران کریم در آیات فراوانی ما را به *(نظر)* در طبیعت دعوت و تشویق می‌کند، *(نظر)* یعنی نگاه همراه با دقت و تفکر و تامل، نمونه‌ای از این موارد را در دعوت قرآن به *(نظر)* در آسمان،زمین، کوه، دریا،خلقت شتر و... را می‌توان می‌توان مشاهده کرد.

بازخورد تربیتی:

به فرزندان، ودانش آموزان و سایر متربیان، مشاهده دقیق نعمت‌ها و آیات خداوندی، مطالعه پدیده‌ها و حوادث، تفکر و تامل، پژوهش در تاریخ و عبرت گرفتن از آن را آموزش دهیم.