راهکارهای ترویج و اجتماعی سازی آثار فرهنگ و معارف اسلامی
به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی،
نشست تخصصی «راهکارهای ترویج و اجتماعی سازی آثار فرهنگ و معارف اسلامی» برگزار شد.
جوان مدیرعامل پیشین انتشارات مدرسه در این نشست تخصصی که در محل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: امروزه در اجتماع جای انگیزههای انقلابی و اهداف ارزشی ودینی خالی است.
وی ابراز کرد: امروز احساس می کنیم آن انگیزهها واهداف والایی که در اوایل انقلاب در وجود جوانان بود، وجود ندارد.امروز در فعالیتهای فرهنگی دچار مشکل اساسی شدیم، زیرا به درستی انگیزهها و اهداف به نسل بعدی منتقل نشده و جریان فرهنگی ما رفته رفته تبدیل به جریان اقتصادی شده است.
جوان ادامه داد: شما پژوهشگران در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در مکانی مشغول به فعالیت هستید که به علی بن موسیلرضا(ع) وابسته است و از یک منبع انگیزشی قوی برخوردار هستید. شما به ترویج اندیشههای یک امام معصوم میپردازید و پژوهشهایی در مسیرولایت آن امام انجام میدهید، انگیزه شما پژوهشگران یک اولویتی دارد که در هیچ سازمانی پیدا نمیشود، این انگیزه در خدمت آقا بودن است.
تبیین ویژگیهای نیروی فرهنگی کارآمد
مدیرعامل پیشین انتشارات مدرسه در ادامه به ویژگیهای نیروی فرهنگی کارآمد اشاره کرد و گفت: نخست اینکه باید دانش لازم برای انجام امور فرهنگی و فعالیتهای حوزه کتاب را داشته باشد. ویژگی دوم اینکه فرد باید انگیزه کار در حوزه فعالیتهای متناسب با کتاب را داشته باشد.
وی دیگر ویژگی را داشتن مهارتهای کار فرهنگی در حوزه کتاب و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست و افزود: ارزشهای کار از دیگر ویژگیهای یک نیروی فرهنگی است، در واقع هر مجموعه یک ارزشها و پایبندیهایی دارد که باید پای آن ارزشها ایستاد.
جوان، در ادامه پنجمین ویژگی یک نیروی کارآمد در حوزه امور فرهنگی را آشنایی با بخش دستورالعملها و آئیننامهها دانست و گفت: هر ادارهای آئیننامه و بخشنامه دارد و باید هر کس وارد کار میشود به این دستورالعملها واقف بوده و با اهداف، استراتژی، چشم انداز، خطمشیها و برنامههای اجرایی آشنا باشد.
ضرورت تولید آثار با محوریت نیاز روز جامعه
مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: نگاه اقتصادی به فرهنگ دو گونه است، یک نوع فرهنگ را به زنجیر می کشد و نوع دیگر فرهنگ را آبیاری می کند.
احد فرامرز قراملکی ادامه داد: در نوع دوم نگاه اقتصادی به فرهنگ در واقع باید به قدری تولید مورد نیاز به روز و با کیفیت تولید شود که افراد حاضر شوند کتاب را در سبد کالای خود جای دهند و با کتاب و مطالعه آشتی کنند.
به گفته وی باید محصولات و آثاری تولید شود که مورد نیازجامعه باشد تا افراد برای آن هزینه کنند و نکته مهم تر اینکه محصولات و آثار باید خوانده شود.
راهنمای آزمون ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث+مطالب آموزنده قرآنی و حدیثی+علایق شخصی