فهرست تفصیلی عناوین

عنوان        صفحه

مقدّمه        13

فصل اوّل _ معناشناسی درایه الحدیث و ارتباط آن با فقه الحدیث                19

مقدّمه        21

1_ 1_ درایه الحدیث از نظر لغوی                 21

1_ 2_ دوره ی متقدّمان                   23

1_ 3_ دوره ی متأخّران                 31

1_ 4_ دوره ی معاصران                 36

1_ 5_ ارتباط دو علم «درایه» و «رجال»        38

نتیجه گیری:               40

فصل دوم _ اجمال و تبیین در روایات         41

مقدّمه        43

2_ 1_ طرح مسأله        43

2_ 2_ بررسی علل ذاتی در اجمال روایات     47

2_ 2_ 1_ اشتراک لفظی                47

2_ 2_ 2_ احادیث متشابه             49

2_ 2_ 3_ اختلاف افهام مخاطبان  51

2_ 2_ 4_ غرائب لفظی در روایات                 52

2_ 2_ 5_ صدور حدیث بر سبیل اجمال        54

2_ 3_ علل عرضی در اجمال روایات             56

2_ 3_ 1_ نقل به معنی در حدیث  57

2_ 3_ 2_ تقطیع نامناسب حدیث  58

2_ 3_ 3_ غفلت از قرائن صدور حدیث         62

2_ 3_ 4_ صدور حدیث بر مبنای تقیه           63

2_ 3_ 5_ معاریض کلام                64

2_ 4_ طرق تبیین مجملات روایی                 66

2_ 4_ 1_ تبیین حدیث در پرتو حدیث          66

2_ 4_ 2_ تبیین حدیث در پرتو قرآن            67

ص:4

فصل سوم _ ضوابط فهم حدیث در لسان روایات         71

مقدّمه        73

3_ 1_ معناشناسی فقه الحدیث     73

3_ 2_ جایگاه فقه الحدیث در روایات معصومان           76

3_ 3_ اهم ضوابط فهم حدیث در روایات اهل بیت        78

3_ 3_ 1_ نقل به الفاظ یا نقل به معنای حدیث               78

3_ 3_ 2_ تنویع حدیث و لزوم شناخت آن    80

3_ 3_ 3_ توسعه در معانی کلمات حدیث       83

3_ 3_ 4_ حقیقت و مجاز در حدیث، تفسیر غرائب      86

3_ 3_ 5_ فهم حدیث در پرتو سبب صدور     88

3_ 3_ 6_ اجمال و تبیین در حدیث، ضرورت جمع احادیث وارده در یک

موضوع      89

3_ 3_ 7_ نقل کامل یا تقطیع نامناسب حدیث                89

3_ 3_ 8_ مبانی نقد حدیث، راهکارهای حل تعارض اخبار              91

3_ 3_ 8_ 1_ عرضه ی حدیث بر قرآن            91

3_ 3_ 8_ 2_ عرضه ی حدیث بر سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم           92

3_ 3_ 8_ 3_ عرضه ی حدیث بر سیره ی معصومان علیهم السلام       93

فصل چهارم _ ضوابط مهم در فهم سنّت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم       97

مقدّمه _ کاوشی دوباره در ضوابط فهم حدیث                99

4_ 1_ فهم سنّت در پرتو قرآن     101

4_ 2_ جمع احادیث وارده در یک موضوع در کنار یکدیگر          103

4_ 3_ کوشش در جمع بین اخبار متعارض     105

4_ 4_ شناخت ناسخ و منسوخ در حدیث     107

4_ 5_ شناخت اسباب ورود حدیث              108

4_ 6_ شناخت غریب الحدیث     110

4_ 7_ دریافت سنّت مطابق فهم صحابه         111

4_ 8 _ رجوع به کتب شرح روایات              115

فصل پنجم _ تقطیع حدیث، علل و پیامدهای آن         117

مقدّمه        119

5_ 1_ طرح مسأله        119

5_ 2_ علل تقطیع         120

5_ 2_ 1_ تقطیع به منظور تبویب حدیث       121

5_ 2_ 2_ تقطیع به منظور اختصار حدیث      125

5_ 2_ 3_ تقطیع به منظور تنظیم کلام             128

5_ 2_ 4_ تقطیع به قصد تحریف و فریبکاری                130

ص:5

5_ 2_ 4_ 1_ تقطیع حدیث و پوشاندن حقیقت               131

5_ 2_ 4_ 2_ تقطیع حدیث و اثبات معتقدات کلامی         132

5_ 2_ 4_ 3_ تقطیع حدیث و انحراف افکنی                   135 5_ 3_ جمع بندی و نتایج فصل حاضر  137

فصل ششم _ نقل به معنی در حدیث، علل و پیامدهای آن           139

مقدّمه        141

6_ 1_ طرح مسأله        141

6_ 2_ تبیین نقل به معنی              142

6_ 3_ بررسی واقعیّت تاریخی نقل به معنی  143

6_ 4_ ادلّه ی مخالفان و موافقان نقل به معنی                 146

6_ 4_ 1_ ادلّه ی مخالفان نقل به معنی            147

6_ 4_ 2_ ادلّه ی موافقان نقل به معنی             148

6_ 5_ جمع بندی نظرات موافقان و مخالفان نقل به معنی و بیان ضوابط           152

6_ 6_ نقل به معنی در روایات شیعه             153

6_ 7_ پیامدهای نقل به معنی        157

6_ 7_ 1_ پیامدهای ادبی _ بلاغی   157

6_ 7_ 2_ پیامدهای معنوی (فقه الحدیثی)       159

6_ 8_ نتایج فصل حاضر               160

فصل هفتم _ رابطه ی تاریخ و فهم و نقد حدیث            161

مقدّمه        163

7_ 1_ طرح مسأله        163

7_ 2_ ارتباط شرایط فرهنگی، اجتماعی و... با فهم حدیث             164

7_ 2_ 1_ حدیث «حسین منّی و أنا من حسین»              164

7_ 2_ 2_ حدیث «الایمان ان یطاع الله و لا یعصی»         167

7_ 2_ 3_ حدیث «یجوز ان یقال لله انّه شیء...»              170

7_3_ ارتباط سبب صدور حدیث با فهم آن   173

7_ 3_ 1_ حدیث منزلت: «أنت منّی بمنزله هارون من موسی إلّا...»   174

7_ 3_ 2_ حدیث: «اللهمّ استجب لسعدٍ اذا دعاک»          175

7_ 3_ 3_ حدیث «افطر الحاجم و المحجوم»                 176

7_ 3_ 4_ حدیث «الفرار من الطاعون کالفرار من الزحف»               177

7_ 3_ 5_ حدیث «مات رجل من الانصار و ترک دینارین»               178

7_ 4_ ارتباط تاریخ با نقد حدیث                179

7_ 4_ 1_ نقش تاریخ در اثبات روایات          179

7_ 4_ 2_ نقش تاریخ در انکار برخی از روایات و وقایع                180

7_ 4_ 3_ آسیب شناسی نقد تاریخی حدیث  180

7_ 5_ نتایج فصل حاضر               181

فصل هشتم _ گونه شناسی تبیین واژگان دینی روایات معصومان علیهم السلام             183

ص:6

مقدّمه        185

8_ 1_ طرح مسأله        185

8_ 2_ بیان تفسیری یا ظاهری      187

8_ 2_ 1_ توضیح واژه بر اساس زبان و ادبیات عرب       188

8_ 2_ 2_ توضیح واژگان بر اساس اصول عقلایی محاوره                191

8_ 3_ بیان توصیفی      193

8_ 4_ بیان توسیعی      194

8 _ 5_ بیان تمثیلی       196

8_ 5 _ 1_ اشارات تمثیلی اهل بیت علیهم السلام نسبت به واژگان قرآن           196

8_ 5 _ 2_ اشارات تمثیلی اهل بیت علیهم السلام نسبت به روایات   197

8_ 6_ بیان غایی          198

8_ 7_ بیان تصویری     199

8_ 8_ بیان مصداقی     201

8_ 9_ بیان تأویلی       203

8_ 10_ نتایج فصل حاضر            205

فصل نهم _ خانواده ی حدیث و نقش آن در فقه الحدیث                207

مقدّمه        209

9_ 1_ طرح مسأله        209

9_ 2_ شناخت انواع روایات        210

9_ 2_ 1_ حدیث مدرج                211

9_ 2_ 2_ حدیث مزید                 212

9_ 2_ 3_ حدیث منقوص              213

9_ 2_ 4_ حدیث مقلوب               214

9_ 2_ 5_ حدیث معلول (معلّل)     214

9_ 2_ 6_ حدیث مضطرب            216

9_ 2_ 7_ حدیث مصحّف             217

9_ 2_ 8_ حدیث محرّف              218

9_ 3_ کشف روابط روایات         219

9_ 3_ 1_ رابطه ی تأویل               220

9_ 3_ 2_ رابطه ی تبیین                 221

9_ 3_ 3_ رابطه ی تخصیص و تعمیم               222

9_ 3_ 4_ رابطه ی دلالت               224

9_ 3_ 5_ رابطه ی نسخ                 225

9_ 3_ 6_ رابطه ی نسبیت             227

9_ 4_ کشف معنای جامع روایات                 228

فصل دهم _ تمایز عقل و رأی در مکتب جعفری          235

مقدّمه        237

10_ 1_ طرح مسأله     238

ص:7

10_ 2_ بررسی عقل در نصوص دینی             238

10_ 3_ بررسی رأی در نصوص دینی             240

10_ 3_ 1_ روایات نهی از تفسیر به رأی       241

10_ 3_ 2_ روایات نهی از اعمال رأی و قیاس در امور دینی            242

10_ 4_ جایگاه رأی و قیاس در مذاهب فقهی اهل سنّت                244

10_ 5_ امام صادق علیه السلام و موضع گیری شدید علیه رأی و قیاس            245

10_ 6_ تمایز عقل و رأی در روایات شیعه    248

10_ 7_ نتایج فصل حاضر            251

فصل یازدهم _ بررسی ریشه های اباحه گری در آیات و روایات با تأکید بر شناخت تطبیقی ارتباط ایمان و عمل در دیدگاه های کلامی         253

مقدّمه        255

11_ 1_ طرح مسأله     255

11_ 2_ بررسی مفهوم اباحه گری  256

11_ 2_ 1_ اباحه در بحث های اصول فقه       256

11_ 2_ 2_ اباحه در مباحث اخلاقی و کلامی                257

11_ 3_ بررسی ریشه های اباحه گری            258

11_ 3_ 1_ ریشه های فلسفی اباحه گری         258

11_ 3_ 2_ ریشه های اخلاقی اباحه گری        261

11_ 3_ 3_ ریشه های کلامی اباحه گری یا بررسی رابطه عمل و ایمان از نظر اهم

جریان های کلامی       263

11_ 3_ 3_ 1_ خوارج   263

11_ 3_ 3_ 2_ مرجئه   263

11_ 3_ 3_ 3_ معتزله    268

11_ 3_ 3_ 4_ غلات شیعه             269

11_ 3_ 3_ 5_ شیعه      273

11_ 4_ نتایج              275

فصل دوازدهم _ درآمدی بر علم رجال شیعه در دوره ی متقدّمان   277

مقدّمه        279

12_ 1_ شکل گیری علم رجال در شیعه         281

12_ 2_ بررسی «اختیار الرّجال» طوسی        283

12_ 2_ 1_ ارزیابی سیره ی کشی در کتاب رجال            286

12_ 3_ بررسی «رجال» نجاشی   290

12_ 3_ 1_ تولّد، وفات، نشو و نمای علمی      290

12_ 3_ 2_ معرّفی رجال نجاشی و بررسی انگیزه ی تألیف             294

12_ 3_ 3_ ارزیابی سیره ی نجاشی در «رجال»              296

12_ 3_ 4_ نمونه هایی از رجال نجاشی         298

12_ 3_ 5_ بازشناسی سیره ی محدّثان شیعه به روایت نجاشی       301

ص:8

12_ 4_ بررسی «فهرست» شیخ طوسی         301

12_ 4_ 1_ ارزیابی و تحلیلی بر مقدّمه ی فهرست         303

12_ 5_ بررسی «رجال» شیخ طوسی             309

12_ 6_ مقایسه ی رجال نجاشی و فهرست شیخ طوسی                 315

فصل سیزدهم _ گزارشی از آثار رجالی شیعه در دوره متأخّران   321

مقدّمه        323

13_ 1_ بررسی اعتبار آثار رجالی متأخران  323

13_ 2_ فهرست اسماء علماء الشیعه و مصنفیهم            325

13_ 3_ معالم العلماء فی فهرست کتب الشیعه و اسماء المصنفین منهم قدیمآ

و حدیثآ     325

13_ 4_ حل الاشکال فی معرفه الرّجال         326

13_ 15_ کتاب الرجال ابن داود حلی             327

13_ 6_ خلاصه الاقوال فی معرفه الرّجال      329

13_ 7_ پیدایش جوامع رجالی      332

فصل چهاردهم _ مبانی و روش های جرح و تعدیل راویان           337

مقدّمه        339

14_1_ توضیح اصطلاح جرح و تعدیل            339

14_2_ علم جرح و تعدیل             341

14_ 3_ ضرورت، جواز و پیشینه ی جرح و تعدیل          342

14_ 4_ اصول کلی جرح تعدیل     344

14_ 4_ 1_ عدالت راوی و امور مخلّ به آن   347

14_ 4_ 2_ ضبط راوی و امور مخلّ به آن      349

14_ 5_ اقسام و گونه های جرح و تعدیل        352

14_ 6_ مصطلحات جرح و تعدیل                 353

14_ 7_ مراتب جرح و تعدیل       355

14_ 7_ 1_ مراتب تعدیل بر حسب تقسیم راویان          356

14_ 7_ 2_ مراتب جرح راویان با صرف نظر از برخی اختلافات    357

14_ 8_ تعارض جرح و تعدیل      359

14_ 8_ 1_ تعارض های قابل جمع  359

14_ 8_ 2_ تعارض های غیر قابل جمع            360

14_ 9_ شرایط جارح و معدل      364

14_ 10_ شرایط جارح و معدل    365

نمایه ها      369

منابع         433