ویلیام مونتگمری وات
ویلیام مونتگمری وات (به انگلیسی: William Montgomery Watt) (۱۴ مارس ۱۹۰۹ - ۲۴ اکتبر ۲۰۰۶) استاد رشته زبان عربی و مطالعات اسلامی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند بود.
مونتگمری وات برجستهترین مفسر غیرمسلمان اسلام در غرب به حساب میآمد، و تأثیر عظیمی در رشته مطالعات اسلامی بر جای نهاد. حوزه تخصصی مطالعات وی اندیشههای امام محمد غزالی بود.
وی سالها در دانشگاه ادینبورو تدریس میکرد و شاگردان زیادی در حوزه اسلامشناسی تربیت کرد. نام او توسط خیلی از مسلمانان در سرتاسر دنیا با احترام برده میشود.[۱] وات زندگینامهای از محمد تألیف کرده (محمد در مکه (۱۹۵۳)، و محمد در مدینه (۱۹۵۶)) که در این رشته کلاسیک بحساب میآیند.[۱]
زندگینامه
وات در روستایی به نام کرس در اسکاتلند متولد شد. پدر او زمانی که ویلیام ۱۴ ماه داشت فوت شد.[۲]
آثار
The faith and practice of al-Ghazālī (1953) ISBN: 978-0-686-18610-6
Muhammad at Mecca (1953) ISBN: 978-0-19-577278-4
Muhammad at Medina (1956) ISBN: 978-0-19-577307-1 (online)
Muhammad: Prophet and Statesman (1961) ISBN: 978-0-19-881078-0، a summary of the above two major works (online)
Islamic Philosophy and Theology (1962) ISBN: 978-0-202-36272-4
Muhammad: Seal of the Prophets (???)
Islamic Political Thought (1968) ISBN: 978-0-85224-403-6
Islamic Surveys: The Influence of Islam on Medieval Europe (1972) ISBN: 978-0-85224-439-5
The Majesty That Was Islam (1976) ISBN: 978-0-275-51870-7
What Is Islam? (1980) شابک: ۹۷۸-۰-۵۸۲-۷۸۳۰۲-۷
Muhammad's Mecca (1988) ISBN: 978-0-85224-565-1
Muslim-Christian Encounters: Perceptions and Misperceptions (1991) ISBN: 978-0-415-05411-9
Early Islam (1991) شابک: ۹۷۸-۰-۷۴۸۶-۰۱۷۰-۷
Islamic Philosophy And Theology (1987) ISBN: 978-0-7486-0749-5
Islamic Creeds (1994) ISBN: 978-0-7486-0513-2
History of Islamic Spain (1996) ISBN: 978-0-85224-332-9
Islamic Political Thought (1998) ISBN: 978-0-7486-1098-3
Islam and the Integration of Society (1998) ISBN: 978-0-8101-0240-8
Islam: A Short History (1999) ISBN: 978-1-85168-205-8
A Christian Faith For Today (2002) ISBN: 0-415-27703-5
جوایز
دیدگاهها
وات اعتقاد داشت که قرآن همانند کتاب مقدس وحی الهی بوده البته برای زمان و مکان خاصی. او همچنین معتقد است که هیچکدام از این کتابها مصون از خطا نمیباشند.[۳] به گفته محقق اسلامشناس مارتین فروارد:[۴]
کتب او تأکید زیادی بر تعهد محمد به عدالت اجتماعی دارد؛ وات محمد را مانند پیامبران عهد عتیق میدید که آمده بود تا معاملات عادلانه و اعتقاد به وحدانیت خدا را در بین اعرابی، که این موضوعات برای آنها مفاهیمشان را از دست داده بود، احیا کند. از دید بسیاری از مسلمانان این قدر و منزلت کافی برای محمد نیست، ولی این یک شروع است. رک بگویم برای یک مسیحی گفتن هرچیز مثبتی دربارهٔ دینی مانند اسلام که پس از دین او آمده کار سختی است زیرا آنها اینگونه بزرگ شدهاند که باور داشته باشند دین آنها تمامی چیزهایی که برای رستگاری نیاز است را داراست، و مشابهاً برای مسلمانان سخت است که با این حقیقت مواجه شوند که مسیحیان با این دیدگاه که مسیحیت تنها ایستگاهی در مسیر اسلام، دین آخر، است ترغیب نمیشوند.
به گفته شارلت آلفرد، گزارش گری برای مجلهای که وات آن را در دانشکده اش تأسیس کرد:[۵]
دیدگاههای او دربارهٔ اسلام و مسیحیت گهگاه مجادله آمیز بودهاست. او هم قرآن و هم کتاب مقدس را خطاپذیر میداند ولی در عین حال هر دو را وحی الهی میداند. او اعتقاد داشت که مسلمانان و مسیحیان چیزهای زیادی دارند که به همدیگر آموزش دهند. در مورد تجربه شخصی خودش این را بیان میکند که بررسی اسلام فهم او را از یکتایی خداوند عمیق کردهاست.
منابع
۱٫۰ ۱٫۱ Professor W. Montgomery Watt by Carole Hillenbrand
William Montgomery Watt by Richard Holloway. گاردین. ۱۴ Nov. 2006
Interview: William Montgomery Watt
The Prophet Muhammad (PBUH): A mercy to mankind
Obituary by Charlotte Alfred. Edinburgh Middle East Report Online. Winter 2006.
راهنمای آزمون ارشد و دکتری رشته علوم قرآن و حدیث+مطالب آموزنده قرآنی و حدیثی+علایق شخصی