تاريخ قرآنِ نولدکه - شوالى‏
معرفى، بررسى و نقد منابع‏
احمدرضا رحيمى ريسه‏۱

تاريخ قرآن ، تأليف تئودور نولدِکه، تحرير از
فريدريش شوالى، لايپزيگ، ۱۹۰۹ (ج ۱)،
۱۹۱۹ (ج ۲)، ۱۹۳۸ (ج ۳)، تجديد چاپ: هيلدسهايم - نيويورک، ۱۹۸۱م.
Geschichte des Qorans, von
Theodor Nخldeke. Bearbeitet
von Friedrich Schwally, Leipzig.
۹۰۹۱-۸۳.
چکيده: در اين معرفى نخست چگونگى تدوين و چاپ کتاب تاريخ قرآنِ نولدِکه، که توسط شاگرد او فريدريش شوالى تدوين و تحرير شده، آمده است. سپس خود کتاب و سه جزء اصلى (۱۳ فصل) آن به‏تفصيل معرفى شده است. مباحث مربوط به شيعه‏ى آن بررسى شده و همچنين با بررسى تفصيلى منابعِ نولدِکه - شوالى در تأليف اين کتاب روشن شده است که در کنار منابع مسيحى - يهودى، منابع اصلى و اساس تأليف آن (به ‏جز چند مورد اندک) همگى از منابع اهل سنّت بوده و نشان داده شده است منابع و روايات اهل سنّت در باره‏ى قرآن چگونه محققان و خاورشناسان بى غرض را به‏ نتيجه‏ گيرى‏ هاى اشتباه در باره‏ى قرآن وا داشته است.
کليد واژه‏ ها : نولد که، تئودور / «تاريخ قرآنِ» نولد که، معرفى و نقد و بررسى / خاورشناسان و قرآن / خاورشناسان و شيعه اماميه.
.I زندگى‏نامه. تئودور نولدِکه در دوم مارس ۱۸۳۶م در هامبورگ، شمال آلمان، به دنيا آمد. سال‏هاى سيزده تا شانزده‏سالگى خود را به يادگيرى زبان‏هاى يونانى و لاتين گذراند. در دوران دبيرستان به مطالعه‏ ى زبان عبرى پرداخت. در دانشگاه گوتينگن ۲زبان‏هاى عبرى، عربى، سريانى و آرامى را فراگرفت. مطالعه‏ى زبان سانسکريت را نيز در همين دانشگاه آغاز کرد و سپس در دانشگاه کيل ۳ ادامه داد. او در دوران دانشجويى شروع به يادگيرى زبان‏هاى فارسى و ترکى کرد. در بيست‏سالگى رساله‏ى دکترى خود را در باره‏ى تاريخ قرآن نگاشت (نک : پس از اين) سپس مسافرت‏هايى به خارج از آلمان کرد. ابتدا به وين رفت و حدود يک سال (۵۷ - ۱۸۵۶م) در آن‏جا به بررسى دست‏نويس‏هاى کتابخانه‏ى وين پرداخت و يادگيرى زبان‏هاى فارسى و ترکى را ادامه داد. سپس به ليدن رفت و حدود ۶ ماه در آن جا رحل اقامت افکند. در ليدن به بررسى دست‏نويس‏هاى عربى ادامه داد و با خاورشناسانى همچون دوزى ۴و يونبول ۵و د خويه ۶و د يونگ‏۷، آشنا شد. از ليدنِ هلند به گوتا (آلمان) بازگشت و حدود يک ماه به بررسى نسخه‏ هاى خطى عربىِ آن‏جا پرداخت. در آوريل ۱۸۵۸م به برلين رفت و در آن‏جا هم نسخه‏ هاى خطى عربى و ترکى را بررسى و فهرستى هم براى دست‏نويس‏هاى ترکى آن کتابخانه تهيه کرد. در فاصله‏ى سپتامبر ۱۸۶۰ تا ۱۸۷۲م، که به سِمَت استادى دانشگاه استراسبورگ برگزيده شد، سفرى به ايتاليا کرد. سپس معاون کتابخانه‏ى دانشگاه گوتينگن شد (دسامبر ۱۸۶۰ تا ژانويه‏ى ۱۸۶۲م) و چند صباحى در دانشگاه آن شهر به تدريس پرداخت. از ۱۸۶۴ تا ۱۸۷۲م استاد زبان‏هاى سامى در دانشگاه کيل‏۸ بود و نزديک به هشت سال در آن‏جا به تحقيق و تدريس در باره‏ى زبان‏هاى سامى و همچنين تحقيق در باره‏ى عهد قديم و زبان‏هاى سانسکريت و ترکى پرداخت.

نولدکه در بهار ۱۸۷۲م به استادى دانشگاه استراسبورگ رسيد و نزديک به ۵۰ سال (تا ۱۹۲۰م) در آن شهر ماند. عمده‏ى تأليفات او در اين دوره انجام شده است. ده سال آخر عمر خود را در شهر کارلسروهه‏۹ و در منزل پسرش گذراند. او در ۲۵ دسامبر ۱۹۳۰م پس از حدود ۹۴ سال زندگى، درگذشت.۱۰

نولدکه علاوه بر آشنايى با زبان‏هاى شرقى و غربى روز تبحر بسيارى در زبان‏هاى کهن همچون يونانى، لاتين، سريانى، عبرى و عربى قديم، لهجه‏ هاى مختلف عربى، و زبان‏هاى کهن ايرانى و هندى (سانسکريت) داشت. او از هوشى سرشار و شمّ تاريخى و زبانشناختى قوى برخوردار بود. متخصص زبانشناسى زبان‏هاى سامى بود و اطلاعاتى گسترده درباره‏ى تاريخ و فرهنگ سرزمين‏هاى شرقى و مردمان آن داشت. به بى‏طرفى و عدم تعصّب در تحقيقات خود شهرت داشت. اگر به نتايج خطا در تحقيقات پيشين خود پى مى‏برد. از ذکر آن و ارائه‏ى نتايج جديدتر ابايى نداشت.

.II فهرست آثار. مهمترين آثار نولدکه - به ترتيب زمان چاپ - عبارتست از:
۸۵۸۱. ``Hatte Muhammed christliche Lehrer?'', in ZDMG, xii.
[مقاله‏اى است با عنوانِ «آيا محمّد صلى اللَّه عليه و آله‏معلم مسيحى داشت؟»]
۰۶۸۱. Geschichte des Qorans. Gخttingen.
[تاريخ قرآن . چاپ نخست آن است، نک : بخش بعدى اين مقاله‏]
۴۶۸۱. Beitrge zur kenntnis der Poesie der alten Araber. Hannover.
[مقالاتى در شناخت شعر کهن عرب‏ها . فصل اول آن با عنوانِ «من تاريخ و نقد الشعر العربى القديم»، توسط عبدالرحمان بَدَوى ترجمه شده و در دراسات حول صحّة الشعر الجاهلى ، ص ۴۰ - ۱۷، به چاپ رسيده است‏]
۲۷۸۱. Mandische Grammatik. Halle.
[دستور زبان مندائى ]
۹۷۸۱. Geschichte der Perser und Araber zur Zeit der Sasaniden. Leiden.
[تاريخ ايرانيان و عرب‏ها در زمان ساسانيان. ترجمه‏ى فارسى از عباس زرياب خويى، چاپ اول، تهران: انجمن آثار ملى‏]
۶۸۸۱.``Die arabischen Handschriften Spitta's'',in:ZDMG,۰۴/۶۸۸۱/۵۰۳- ۴۱۳.
[«دست‏نويس‏هاى عربى (در مجموعه‏ى) اشپيتا»]
۷۸۸۱. Die ghassہnischen Fدrsten aus dem haus Gafna's. Berlin.
[شاهزادگان غَسّانى از آل جَفْنه‏]
۸۸۸۱-۲۹۸۱. Persische Studien, ۲ vols.
[پژوهش‏هاى فارسى‏]
۰۹۸۱. Delectus veterum carminum arabicorum. Carmina selegit et editit Th. Noeldeke. Glossarium confecit A. Mدller. Berlin, H. Reuther.
[منتخبات شعر کهن عرب . انتخاب و تصحيح از تئودور نولدکه، تهيه‏ى واژگان از آوگوست مولر]
۶۹۸۱. Zur Grammatik des klassischen Arabisch. Wien.
[درباره‏ى دستور زبان عربى کلاسيک‏]
۴۰۹۱. ``Das iranische Nationalepos'', in: GlrPh, II/ ۰۳۱-۱۱۲.
ويرايش دومِ کتابى که به صورت مستقل نشر شده است:
۰۲۹۱. Das iranische Nationalepos, Berlin- Leipzig.
[حماسه‏ى ملى ايران . ترجمه‏ى فارسى از بزرگ علوى، با مقدمه‏ى سعيد نفيسى، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول ۱۳۲۷ه ش‏]
۹۰۹۱-۸۳۹۱. Geschichte des Qorans.
[تاريخ قرآن . ويرايش دوم آن است، نک : بخش بعدى اين مقاله‏]
۰۱۹۱. Neue Beitrge zur semitischen Sprachwissenschaft. Strassburg.
[مقالاتى جديد در باره‏ى علم زبان‏هاى سامى‏]

۱۹۸۶. حدود پنجاه نامه از نامه‏ هاى نولدکه به گولدتسيهر نيز در کتابى که روبرت سيمون در شرح احوال گولدتسيهر نگاشته، به چاپ رسيده است. براى مشخصات اين کتاب نک : منابع.

.III «تاريخ قرآن». مهم‏ترين و دوران‏سازترين نگاشته‏ى خاورشناسان در باره‏ى قرآن و مطالعات قرآنى است. همه‏ى قرآن‏پژوهان غربى پس از نولدکه، و شمار کثيرى از قرآن‏پژوهان عرب و مسلمان در پژوهش‏هاى خود در باره‏ى قرآن تحت تأثير اين کتاب بوده‏اند و يا به نوعى از آن استفاده کرده‏اند. گفته مى‏شود اصطلاح «تاريخ قرآن» نخستين بار از سوى نولدکه به کار رفته است‏۱۱ و اين امر ناشى از نوع نگرش خاورشناسان به متن قرآن است.

نولدکه در تأليف اين کتاب از همکارى شمارى از خاورشناسان آلمان سود برده است. تأليف اين کتاب سرگذشتى خواندنى دارد که خلاصه‏وار از اين قرار است‏۱۲: نولدکه در ۱۸۵۶م ازرساله‏ى دکترى خود در باره‏ى تاريخ پيدايش قرآن در دانشگاه گوتينگن دفاع کرد. سپس با افزودن فصل‏هايى به رساله‏ى خود، آن را در ۱۸۵۷م براى شرکت در مسابقه‏ى «تاريخ انتقادى متن قرآن» به آکادمى ادبيات پاريس ارائه کرد. اين متنِ گسترش‏يافته در ۱۸۶۰م در گوتينکن به چاپ رسيد. در ۱۸۹۸م ناشر از نولدکه تقاضا کرد تا براى چاپ دوم کتاب در آن تجديد نظر کند. اما مؤلف به خاطر ضعف مزاجى خود - که از دوران کودکى تا هنگام مرگ از آن رنج مى‏برد - از اين کار عذر خواست و يکى از بهترين شاگردان خود را به نام فريدريش شوالى‏۱۳ براى اين کار به ناشر معرفى کرد. شوالى با استفاده از طرح و يادداشت‏هاى استاد خود جلد اول از ويرايش و تحرير جديد تاريخ قرآن را تأليف کرد. نولدکه پس از مطالعه‏ى آن مقدمه‏اى بر آن نگاشت و جلد اول در ۱۹۰۹م منتشر شد.

شوالى در فوريه‏ى ۱۹۱۹م، به هنگام تنظيم و تحرير جلد دوم، درگذشت. هاينريش تسيمرن، ۱۴شوهر خواهر او، ادامه‏ى کار را پى گرفت و جلد دوم با پيش‏گفتار تسيمرن در ۱۹۱۹م به چاپ رسيد.

تأليف و تحرير جلد سوم کتاب و تنظيم يادداشت‏هاى شوالى با پيشنهاد تسيمرن به گوتهلف برگشترسر۱۵ واگذار شد، اما او نيز پس از آن که چند سالى از عمر خود را بر سر اين کار گذاشت، پيش از آن که موفق به اتمام جلد سوم شود، در اوت ۱۹۳۳م درگذشت. اوتو پرتسل‏۱۶، همکار او در دانشگاه، با افزودن فصل آخر کتاب به آن و يک مقدمه، جلد سوم را در ۱۹۳۸م منتشر ساخت. بدين ترتيب پس از گذشت ۶۸ سال از چاپ اول کتاب، تأليف و چاپ اثرگذارترين تحقيق در باره‏ى قرآن در نيمه‏ى دوم قرن نوزدهم و نيمه‏ ى اول قرن بيستم، با تلاش سه نسل از خاورشناسان آلمانى به سرانجام رسيد.

تاريخ قرآنِ نولدِکه - شوالى تاکنون به هيچ يک از زبان‏هاى اروپايى و هم‏چنين زبان عربى ترجمه نشده است؛ گرچه برخى از نظريات او به‏تفاريق توسط قرآن‏پژوهان عرب و اروپايى بررسى و نقد شده است.

اين کتاب - پس از تکميل چاپ آن - چندين بار به‏صورت افست منتشر شده است. چاپ مورد استفاده‏ى ما سومين افست کتاب از سوى انتشارات گئورگ اولمس‏۱۷ در ۱۹۸۱م است.

.IV معرفى تفصيلى «تاريخ قرآن». اين کتاب از سه جلد يا بهتر بگوييم از سه جزء تشکيل شده است.

1.کارشناس ارشد علوم قرآن و حديث، بنيان گذار و مدير مؤسسه نشر فهرستگان.

2.Gخttingen.

3.Kiel.

4.R. Dozy.

5.Th. W. Juynboll.

6.M. J. de Goeje.

7.de Jong.

8.Karlsruhe.

9.در نگارش اين شرح حال عمدتاً از کتاب مرسوعةُ المستشرقين، تأليف عبدالرحمان بَدَوى استفاده شده است.

10.نک : محمّدعلى مهدوى راد. سير نگارش‏هاى علوم قرآنى ، ص ۲۳۲. استاد مهدوى راد اين نظريه را با قطعيّت هر چه تمامتر ذکر مى‏کند، ولى نگارنده‏ى اين سطور استصصاء تام در منابع اروپايى درباره‏ى عبارت «تاريخ قرآن» نکرده است.

11.خوانندگانى که طالب جزئيات بيشتر هستند به مقاله‏ى ارزشمند «تاريخ قرآن»، تأليف محمدرضا بهشتى، در: دانشنامه‏ى جهان اسلام ، ج ۶، ص ۲۴۱ - ۲۴۰ و مقدمه‏ هاى جلدهاى سه‏گانه‏ى تاريخ قرآن مراجعه کنند.

12.Friedrich Schwally، خاورشناس آلمانى. در ۱۸۶۳م به دنيا آمد و در ۱۹۱۹م درگذشت. شاگرد نولدکه بود. مهم‏ترين کار او همين تحرير جلد اول و بخشى از جلد دوم تاريخ قرآن ، است. از ديگر کارهاى او مى‏توان از تصحيح نيمه‏ى دوم سيره ى ابن سعد نام برد.

13.Heinrich Zimmern.

14.Gotthelf Bergstrsser.. خاورشناس آلمانى. در ۱۸۸۶م به دنيا آمد و در ۱۹۳۳م در ۴۷ سالگى به هنگام کوهنوردى در آلپ سقوط کرد و کشته شد. مهم‏ترين آثار او درباره‏ى قرآن است.

15.O. Pretzl، خاورشناس آلمانى. در ۱۸۹۳م به دنيا آمد و در ۱۹۴۱م در ۴۸ سالگى و در کشاکش جنگ دوم جهانى، بر اثر سقوط هواپيما کشته شد. عمده‏ى کارهاى پرتسل را پژوهش‏هاى قرآنى تشکيل مى‏دهد.

16.Georg Olms Verlag.

منبع مطلب

:http://www.hadith.net/post/27350/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%ae-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d9%86%d9%88%d9%84%d8%af%d9%83%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%a7%d9%84%d9%89/p1/