برداشت‌ تربیتی از آیات قرآنی (آیه 40 سوره رعد)

*فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ وَ عَلَيْنَا الْحِسابُ*

و درهر حال تو فقط مأمور ابلاغ هستی؛ و حساب (آنها) برماست. (بخشی از آیه ۴۰ سوره رعد)

*هدف تربیتی:*

حسابرسی و رسیدگی به اعمال مردم با خداست.

*هدف رفتاری:*

پیام رسان و مبلغ آموزه های الهی و قرآنی باشیداما قضاوت در مورد افراد با خداست .

*واژه شناسی:*

بلاغ: بلوغ و بلاغ: رسيدن به انتهاء. و نيز بلاغ به معنى تبليغ است

*برداشت از آیه:*

1/ مأموریت مهم پیامبران بزرگ الهی *ابلاغ و تبلیغ* پیام‌های الهی بود، پیام‌ها و درس‌هائی برای سازندگی انسان ، زندگی و حیات بشری و تنظیم روابط انسان با خدا / با خود / با دیگران و با هستی و البته بستگی به درجات هر کدام از پیامبران محدوده و گستره مسؤوليت‌های آنان متفاوت بوده است. *(تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‌ بَعْضٍ).*

2/نکته تربیتی مهم آیه فوق اشاره به ماموریت مهم پیامبر اکرم (ص) و همه پیامبران الهی است یعنی *تبلیغ و بیان، تعلیم و تربیت، آموزش و تعلیم* احکام و پیام ها و قوانین ، سنن ، فرهنگ‌ و آموزه‌های الهی است، که باید به شکلی زیبا، روشن، بلیغ ،کامل و با روش های مناسب و زبانی قابل فهم انجام گیرد، این مسوولیتی بزرگ است که پس از پیامبر و امامان بر عهده عالمان ربانی، مبلغان درد آشنا و آگاه ، مربیان و معلمان زمان شناس نهاده شده است .

3/معلمان و مربیان ، مبلغان و عالمان دینی ، سخنرانان و هدایت گران جامعه مسوولیت بزرگ و ماموریتی مهم در این زمینه دارند ، اساسا اگر بگوئیم شان اصلی نبوت و رسالت ابلاغ است سخنی گزاف نگفته ایم که قرآن می فرماید *(ماعلی الرسول الا البلاغ)*

4 / پیامبران حق تحمیل عقیده و اجبار مردم به ایمان آوردن ندارند ، آنان دعوت گر هستند نه اجبارگر ، مبلغ هستند نه زورگو، *اگر کسی نخواهد ایمان بیاورد اکراه و اجبار سبب ایمان نمی‌شود*، اجبار و اکراه به ایمان آوردن سبب گسترش روحیه نفاق می‌شود. *(أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّىٰ يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ).*

5/حتی پیامبر اکرم(ص) ، حق وکالت و حسابگری اعمال، اکراه و اجبار مردم نداشتند.*(ما انت علیهم بوکیل)* و نیز خدا می‌فرماید *(وَ عَلَيْنَا الْحِسابُ)*، حسابگری و ارزیابی اعمال ، تعیین بهشتی و جهنمی بودن بر عهده خداست نه ما ، انسان ها هر لحظه در حال تغییر و تحول هستند ، مسیر توبه و بازگشت نیز به همین معناست.

بازخورد تربیتی:

✅ فطرت انسان ها پاک است و خدایی ، با موعظه و تبلیغ درست بدور از اکراه و اجبار ، در خانواده، مدرسه، و محیط های تربیتی فطرت آنان را زنده کنید.

✅در دعوت کودکان و نوجوانان، از اصول تسهیل و آسان گیری، زیبا نشان دادن آموزه های دینی، تدریج در آموزش و تکریم شخصیت استفاده کنید.